Ite nyt taistellu oman auton päästöjen kanssa. Mottina siis m50b25 vanos.
Autoon on vaihdettu jo uudet katit ja lampda.
Vikakoodit on luettu ja siellä ei näkynyt mitään.
Päästö arvoa ei ole laittaa näytille mutta hc arvo oli ainakin 230.
Ihmetyttää vain noin korkeat arvot kun autossa ei ole koskaan ollut mitään nykimistä, vetojen katoamista eikä tyhjäkäynti seilaan yhtään. Eli pelaa siis niinkuin pitääkin.:think
Aattelin kuitenki ensiksi käyttää bensapumpun irti ja kattoo ettei oo mitää likaa/jotain sinne kuulumatonta tankissa.
Ja sehän vaikuttas kyllä pumppu/anturivialta ku ei pensa haise vaikka kui jauhaa käyntii sammumisen jälkeen.
EDIT. Elikkäs kylläkait se on laitettava kampuranasentotunnistin tilaukseen, ei tankista löytyny kummia ja ecun liittimen putsailin ja ei sieläkää erikoisempaa näkyny.
Elikkäs autona e36 m50b25 non vanos.
Elikkäs ongelmat alko muutama päivä sitten seuraavalla tavalla:
Noin 80km/h vauhtia ja katos vedot kokonaan elikkäs auto yritti sammua vaan muutama sekunti ja jälleen taas heräsi henkiin. Ongelma toistui muutaman kerran ja aina "haalealla" moottorilla (lämpöviisari sinisen yläreunassa).
Nythän se sitten alko tekemään sitä useammin, ja lämpöviisarilla ei enää merkitystä ja jos pääsee sammumaan kokonaan niin parikymmentä sekuntia ja käynnistää uudelleen ja auto toimii hetken taas kuin kello. Nyt ei enää uskalla ajella ja jostain vikaa pitäisi lähteä etsimään. Oisko kellään ollu samanlaisia oireita? Niin ja päästöt mitattu 3viikkoo sitte ja ne oli hyvät.
Mistä lähteä vikaa etsimään
Bensapumppu?
Kampiakselin asentotunnistin?
Imm?
Imuvuoto?
Kiitos tiedoista, täytyy kokeilla kun tulee seuraavan kerran vastaan. Jäi serial testaamatta kun oli väärä virtuaali-com-portin numero ja en jaksanut vaihtaa windowsin asetuksista. Voiko testosta vaihtaa portin numeroa?
Jos haluat hieman nopeammin dataa, niin tsekkaa ecut joiden perässä lukee (serial). Esim. MS43 (Serial) - tuo ei käytä ediabasta vaan kirjoittaa/lukee suoraan sarjaporttiin. Yhdessä vastauksessa tulee monta arvoa ja toimii näin oleellisesti nopeammin kuin jobit yksi kerrallaan. Siellä tein muistaakseni jobit myös vanokselle.
Näyttäisi tosiaan, ettei vanos tosiaan toimi ollenkaan.
2. Vaikea sanoa varmasti mistä johtuu, ecu säätää adaptaatiot aika nopeasti kohdalleen jotta lambda-arvo olisi optimissa. Itse tekisin ehkä niin, että resetoisin adaptaatiot auto sammutettuna ja sitten laittaisin loggaukseen lambdaintegraattorit ja auto käyntiin. Integraattorihan kertoo paljonko ecu säätää ruiskutusta tietyllä ajanhetkellä. Näistä arvoista voi päätellä jo jotain bank1 ja bank2 kohdalla. Esim. Jos ecu lisää ruiskutusaikaa bank1:ssa, on mielestäni aika varmasti imuvuoto kysymyksessä siellä.
Itse etsin imuvuotoja niin, että laittaa tuon lambdan tai integraattorin näytölle ja brake cleaneria imupuolelle. Normaalisti integraattori menee ylös-alas sen mukaan mitä lambda näyttää. Jos integraattori menee miinukselle, eli ecu vähentää ruiskutusaikaa niin siinä kohtaa varma vuoto.
Kiitos tiedoista, täytyy kokeilla kun tulee seuraavan kerran vastaan. Jäi serial testaamatta kun oli väärä virtuaali-com-portin numero ja en jaksanut vaihtaa windowsin asetuksista. Voiko testosta vaihtaa portin numeroa?
E46 323i 6/99, m52. Venttiilikopan tiiviste vuotaa selvästi, tyhjäkäynnillä pätkii välillä, misfirejä sylintereistä 1,2,3,5,6, koodeja kuitenkin ilmeisesti nollailtu vähän väliä. Vika-alttiit letkut on jo vaihdettu.
1. Eikö tämä nyt ole ilmeinen imuvuoto?
2. Kuvassa 1 dataa lambdoilta, onko tuo tyypillinen kuvio imuvuodolle vai voiko joku muukin aiheuttaa vastaavaa? Logattu tyhjäkäynnillä.
[/url]
Jos haluat hieman nopeammin dataa, niin tsekkaa ecut joiden perässä lukee (serial). Esim. MS43 (Serial) - tuo ei käytä ediabasta vaan kirjoittaa/lukee suoraan sarjaporttiin. Yhdessä vastauksessa tulee monta arvoa ja toimii näin oleellisesti nopeammin kuin jobit yksi kerrallaan. Siellä tein muistaakseni jobit myös vanokselle.
Näyttäisi tosiaan, ettei vanos tosiaan toimi ollenkaan.
2. Vaikea sanoa varmasti mistä johtuu, ecu säätää adaptaatiot aika nopeasti kohdalleen jotta lambda-arvo olisi optimissa. Itse tekisin ehkä niin, että resetoisin adaptaatiot auto sammutettuna ja sitten laittaisin loggaukseen lambdaintegraattorit ja auto käyntiin. Integraattorihan kertoo paljonko ecu säätää ruiskutusta tietyllä ajanhetkellä. Näistä arvoista voi päätellä jo jotain bank1 ja bank2 kohdalla. Esim. Jos ecu lisää ruiskutusaikaa bank1:ssa, on mielestäni aika varmasti imuvuoto kysymyksessä siellä.
Itse etsin imuvuotoja niin, että laittaa tuon lambdan tai integraattorin näytölle ja brake cleaneria imupuolelle. Normaalisti integraattori menee ylös-alas sen mukaan mitä lambda näyttää. Jos integraattori menee miinukselle, eli ecu vähentää ruiskutusaikaa niin siinä kohtaa varma vuoto.
E46 323i 6/99, m52. Venttiilikopan tiiviste vuotaa selvästi, tyhjäkäynnillä pätkii välillä, misfirejä sylintereistä 1,2,3,5,6, koodeja kuitenkin ilmeisesti nollailtu vähän väliä. Vika-alttiit letkut on jo vaihdettu.
1. Eikö tämä nyt ole ilmeinen imuvuoto?
2. Kuvassa 1 dataa lambdoilta, onko tuo tyypillinen kuvio imuvuodolle vai voiko joku muukin aiheuttaa vastaavaa? Logattu tyhjäkäynnillä.
Tuplavanoksen imupuolelta dataa kuvassa 2. Pyynti kyllä vaihtelee tuossa pätkässä noin 112-117 mutta toteutunut on tuota yhtä pientä piikkiä (109) lukuunottamatta aika tarkkaan 111,5. Ilmeisesti käytin oikeita jobeja lukemiseen? Vanos ei tämän perusteella ilmeisesti toimi ainakaan imupuolellta. Huippukierrokset noin 3000, tyhjäkäynti noin 700.
Auto kävi pihassa muista syistä, lukaisin vain nämä nopeasti kun omistaja kertoi imuvuodosta ja epäili että vanoksessa olis jotain vikaa. En ole moottoreiden sielunelämään sen syvällisemmin tutustunut. Pitäiskö jatkossa tuon lambdalukeman rinnalle ottaa kierrosluku?
Suuttimien nakutus voi johtua monesta muustakin asiasta, kuin virheellisestä nokan asentotiedosta.
Jos live-datassa nokan asento näkyy oikein (vanos epäaktiivisena = @ n.20° ja vanos aktiivisena = @ n.40°), niin voisin väittää anturin olevan kunnossa.
Kyl normaalisti toimii livetietojen mukaan tuo, mutta epäillyttää että toimiiko 100%:think Mitkäs muut vaikuttaa nakutukseen? Kuluneet suuttimet?
Itsellähän on tollanen motonetin vdo, mutta mielestäni suuttimet nakuttaa normaalia enämpi, joten olisiko syytä käydä ostamassa "Aito" marmorilta?
Suuttimien nakutus voi johtua monesta muustakin asiasta, kuin virheellisestä nokan asentotiedosta.
Jos live-datassa nokan asento näkyy oikein (vanos epäaktiivisena = @ n.20° ja vanos aktiivisena = @ n.40°), niin voisin väittää anturin olevan kunnossa.
Kertokaas, että onko nämä Motonetin VDO:n valmistamat nokantunnistimet jotain kakkoslaatua? Kuullut joskus, että "merkki" osien valmistajilla tulee noita osia joskus, jotka eivät läpäise testiä, niin nämä myydään sitten joillekkin varaosa ketjuille edullisemmin.:think
Itsellähän on tollanen motonetin vdo, mutta mielestäni suuttimet nakuttaa normaalia enämpi, joten olisiko syytä käydä ostamassa "Aito" marmorilta?
Leave a comment: