Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • luikas
    replied
    Kaverin autossa 520i 99/00, M52B20TU satunnaista vikaa ilmennyt syksyn tultua. Taustatietoa: Autoon vaihdettiin liikkeessä separaattori + letkut + kopan tiiviste öljyvuodon takia.

    Sitten itse vikaan: Sytyttää MIL -valon, käynti on epämääräistä ja kannen tienoilta kuuluu sellainen "lopsotus"-ääni. INPA:lla antaa vikakoodeiksi

    Signal Camshaft sensor outlet aktiivisena, sekä aiemmin ennen nollausta oli jäänyt mm. burning fail 1,2,3 sylintereiltä sekä

    202 lambda control Bank 1 control block
    151 Signal Lambda probe before-Kat Bank 1 min value less then limit
    227 lambda contol tolerance Bank 1 to big
    228 lambda contol tolerance Bank 2 to big
    123 avtivate grid-controlled cooling
    40 thermal sensor for oillevel defect


    Käynti livedata roughness arvot:



    Välillä näytti maksimia muistaakseni myös 1 ja 2 sylinteillekin.

    Onko arvauksia vikaan muutakuin viallinen nokan anturi pakopuolella?

    Kiitos vastauksista ja avusta monessa ongelmassa tähän astikin.
    Last edited by luikas; 29-06-2016, 12:15.

    Leave a comment:


  • TeeKoo
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Tästä seuraa kysymys, että tarkastitko jo imuvuodot? Jostain syystä pakonokka-herjaa on tavattu myös autoissa joissa on ollut pelkästään suurehko imuvuoto. Luulee ehkä liian pienen ilmamäärän johtuvan siitä.
    Se on tutkimatta edelleen. No, huomenna alkaa talviloma. Sitten on aikaa haeskella vikaa kunnolla.
    Kiitoksia jo näistä vinkeistä, pääsen taas eteenpäin.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Tästä seuraa kysymys, että tarkastitko jo imuvuodot? Jostain syystä pakonokka-herjaa on tavattu myös autoissa joissa on ollut pelkästään suurehko imuvuoto. Luulee ehkä liian pienen ilmamäärän johtuvan siitä.

    Leave a comment:


  • TeeKoo
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Jos sieltä ns. livedataa eli anturitietoa saa jostain valikosta ulos niin todennäköisesti joo.
    Jos ei niin sitten parempi käyttää esim bemarin omia diagnostiikkasoftia.

    EDIT: Mutta todennäköisesti tuo suomessa polttoaineen ylipaineesta tarkoittaa käytännössä korjausarvojen ylittymistä. Ei oo käännökset taas menny niinku elokuvissa, yhtä paskaa ku boschin testereissä...
    No niin ja voi helevetti. Sitähän tuo juuri tarkoittaa. muistaakseni sanatarkasti se vika oli polttoaine, säätöarvo ylitetty, ryhmä 1.
    Siis suomennettu hassusti. Vähintäänkin.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by TeeKoo View Post
    Kiitokset tästä selvennyksestä. Mahtaako tuo Autocom osata sellaisia korjausarvoja löytää, vai pitääkö etsiä "paremmat" laitteet.
    Jos sieltä ns. livedataa eli anturitietoa saa jostain valikosta ulos niin todennäköisesti joo.
    Jos ei niin sitten parempi käyttää esim bemarin omia diagnostiikkasoftia.

    EDIT: Mutta todennäköisesti tuo suomessa polttoaineen ylipaineesta tarkoittaa käytännössä korjausarvojen ylittymistä. Ei oo käännökset taas menny niinku elokuvissa, yhtä paskaa ku boschin testereissä...

    Leave a comment:


  • TeeKoo
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Niin, ei ole mitään paineanturia polttoaineen mittaukseen näissä.
    Eli pitäisi katsoa korjausarvot kummaltakin ohjausryhmältä sekä säätölambdan toiminnan tarkastus, näin suomeksi.
    Kiitokset tästä selvennyksestä. Mahtaako tuo Autocom osata sellaisia korjausarvoja löytää, vai pitääkö etsiä "paremmat" laitteet.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by TeeKoo View Post
    Autocom on ohjelma.
    Ja sit toi loppu, en oikeastaan käsitä tuosta sun vinkistä enempää kuin sika pohjantähdestä...
    Niin, ei ole mitään paineanturia polttoaineen mittaukseen näissä.
    Eli pitäisi katsoa korjausarvot kummaltakin ohjausryhmältä sekä säätölambdan toiminnan tarkastus, näin suomeksi.

    Leave a comment:


  • TeeKoo
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Tuskinpa herjaa polttoaineen ylipainetta, millä luet koodeja?

    Katso adaptaatiot ykkös ja kakkospankeilta. Sitten pre-cat lambdan toiminta samoista.
    Autocom on ohjelma.
    Ja sit toi loppu, en oikeastaan käsitä tuosta sun vinkistä enempää kuin sika pohjantähdestä...

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Tuskinpa herjaa polttoaineen ylipainetta, millä luet koodeja?

    Katso adaptaatiot ykkös ja kakkospankeilta. Sitten pre-cat lambdan toiminta samoista.

    Leave a comment:


  • TeeKoo
    replied
    Originally posted by TeeKoo View Post
    No niin, edelleen kädet mustana. Nokkatunnistin vaihdettu, samoin tulpat. Antoi taas kolmesta sylinteristä sytytyshäiriön vikakoodin, 1,2 ja 3 pytyt. Vaihdoin puolat nyt eri paikkoihin, katsotaan meneekö vika perässä. Vikakoodi myös polttoaineen paineesta, ylipaine ryhmä 1 ja 2. Mitäs tämä sitten käytännössä tarkoittaa. Auto edelleen pidemmän joutokäynnin jälkeen ajoon lähtiessä ravistaa vedätettäessä. Sammutus korjaa tilanteen.
    Lainaan tässä itseäni. Tulpat vaihdettu topicin ekan postauksen NGK malliin ja puolat sekoitettu eri järjestykseen. Edelleen vikakoodi sytytyshäiriö 1,2 ja 3 sylinteri. Eli vika ei seurannut puolia vaan pysyi paikoillaan samoissa sylintereissä. Mitäs sitten seuraavaksi. Polttoaineen paine, ryhmä 1 ylipaine myös herjaa. Sekä pakonokan tunnistin signaali, vaikka anturi vaihdettiin (tarvikeosa). Huh huh.

    Leave a comment:


  • TeeKoo
    replied
    Originally posted by TeeKoo View Post
    Taistelu jatkuu. Nyt olen onnistunut rajaamaan vian pidemmän tyhjäkäynnin jälkeiseen tilaan. Eli jos auto käy hetken tyhjäkäyntiä, se tutisee varmasti ajoon lähdettäessä. Moottori käy epätasaisesti. Sammutus ja uusi käynnistys korjaa taas vian.
    Viikonloppuna taas pääsee pirssin kimppuun, pakonokan tunnistin ja tulpat listalla. Myös vikakoodit viikon ajalta luetaan. Kai tämä tästä selviää
    No niin, edelleen kädet mustana. Nokkatunnistin vaihdettu, samoin tulpat. Antoi taas kolmesta sylinteristä sytytyshäiriön vikakoodin, 1,2 ja 3 pytyt. Vaihdoin puolat nyt eri paikkoihin, katsotaan meneekö vika perässä. Vikakoodi myös polttoaineen paineesta, ylipaine ryhmä 1 ja 2. Mitäs tämä sitten käytännössä tarkoittaa. Auto edelleen pidemmän joutokäynnin jälkeen ajoon lähtiessä ravistaa vedätettäessä. Sammutus korjaa tilanteen.

    Leave a comment:


  • TeeKoo
    replied
    Originally posted by TeeKoo View Post
    Käyn huomenna johdon päässä uudelleen. Jos sytytyshäiriöt siellä vielä on, niin sitten tutkin sitä. Tarkoitin myös tuossa että kolmessa sylinterissä oli sytytyshäiriö. Ei pelkässä kolmospytyssä. 1,3 ja 6 pytyssä oli häiriöt.
    Tulpankoloissa ei ollut sanottavasti öljyä, ihan hiukan oli mustaa parissa pohjassa. Mutta en tiedä mikä on häiritsevä määrä.
    Taistelu jatkuu. Nyt olen onnistunut rajaamaan vian pidemmän tyhjäkäynnin jälkeiseen tilaan. Eli jos auto käy hetken tyhjäkäyntiä, se tutisee varmasti ajoon lähdettäessä. Moottori käy epätasaisesti. Sammutus ja uusi käynnistys korjaa taas vian.
    Viikonloppuna taas pääsee pirssin kimppuun, pakonokan tunnistin ja tulpat listalla. Myös vikakoodit viikon ajalta luetaan. Kai tämä tästä selviää

    Leave a comment:


  • TeeKoo
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Kyllä se tod näk kolmospytty sielä pätkii. Jos tulpan koloissa ei ole öljyä niin puola vaihtoon tai vaihda ristiin ja lue koodit uudestaan.
    Toki se pakonokan anturikin on hyvä vaihtaa, vanos ei toimi muuten oikein.
    Käyn huomenna johdon päässä uudelleen. Jos sytytyshäiriöt siellä vielä on, niin sitten tutkin sitä. Tarkoitin myös tuossa että kolmessa sylinterissä oli sytytyshäiriö. Ei pelkässä kolmospytyssä. 1,3 ja 6 pytyssä oli häiriöt.
    Tulpankoloissa ei ollut sanottavasti öljyä, ihan hiukan oli mustaa parissa pohjassa. Mutta en tiedä mikä on häiritsevä määrä.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Kyllä se tod näk kolmospytty sielä pätkii. Jos tulpan koloissa ei ole öljyä niin puola vaihtoon tai vaihda ristiin ja lue koodit uudestaan.
    Toki se pakonokan anturikin on hyvä vaihtaa, vanos ei toimi muuten oikein.

    Leave a comment:


  • TeeKoo
    replied
    Originally posted by Pmak View Post
    Tulppia vaihtelen tuohon m52seen. Tilasin siihen nuo mutta paketissa tulikin . Kuulemma korvaava tuote? Luulis toimivan noillakin, vai? Mitenkähän nuo sitten eroaa toisistaan?
    Originally posted by Supa View Post
    Resistori eri kohdassa, vaikuttaa puhdistus"polttoon".
    Parempi käyttää vaan niitä oikeita tulppia (F7LDCR) kun niitäkin esim motonetista kuitenkin saa.
    Älä laita noita. Mä menin varaosatiskille ja tilasin noi F7LDCR mut myyjä päätti mun puolesta että noi FR7LDC+ on vastaavat ja antoi ne. Laitoin tulpat paikoilleen ja eipä ole koskaan auto noin pätkinyt sytytystä kun tuon tulpanvaihdon jälkeen.
    Vanhat takaisin ja taas toimii kuten ennen.

    Omaan ongelmaan tästä suoraan. -99 E39 528 tutisee vedätettäessä (joskus). Vaihdoin kardaaniin tukilaakerin ja rättinivelen. Tutinat jatkuvat.
    OBD:n kautta tuli ilmoitus pakonokan asentotunnistimen viasta, se kai näissä on yleistä. Tämä tutkimus tietenkin tehtiin kardaaniremontin jälkeen. Myös 3:sta sylinteristä tuli sytytyshäiriö vikailmoitus, lienee noista tulpista johtuva. (jotka siis olivat n. 5 km paikoillaan)
    Tuo tutina on välillä pois päivän, ja tänäänkin 50 km meni hienosti. Kaupasta toiseen mentäessä taas tutinaa, ja taas kaupasta lähtiessä ei tutise.
    Kun tärinä on päällä, moottori käy väristen myös kaasua painettaessa n 2500 kierrokseen asti, jonka jälkeen tärinä lakkaa (siis yli 2500 kierroksen). Myös joskus tyhjäkäynti vaeltaa 500 ja 800 välillä, joskus jopa sammuu kun menee liikaa alle tuon 500.
    Voiskohan noi kaikki tutinat ja sammuilut johtua tuosta pakonokan asentotunnistimesta? Vai haenko vielä imuvuotoja letkuista ja putkista??

    Olihan sekava eka postaus, toivottavasti laatu paranee...

    Leave a comment:

Working...
X