Originally posted by Magirus
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by janke View PostOnkos sinulla ollut tai onko kartiosuodatin?
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
-
Originally posted by Haju69 View PostMites katalysaattori? Onko ehjä vai ei tietoa?
Katista en oo niin varma, mutta ei ainakaan mitään kilinää kuulunut kun vasaralla kolauttelin. Mutta voisko se olla kun en oo kerenny vielä lambdan vaihdon jälkeen happitunnistin vikakoodia poistaa, että se olis tavallaan vielä vikatilassa ja ei siks rupee toimimaan lämpimänä oikein?
Comment
-
-
Vaihdoin moottoriöljyt koneeseen M50B25TU ja tämän jälkeen ensimmäisellä starttauksella alkoi käynti ongelmat. Koneesta kuului aluksi joutokäynnillä samanlainen ujellus/sirinä kuin remmiahtimesta. Kun nosti kierroksia niin ääni hävisi, mutta joutokäynnillä ujellus jatkui. Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen, niin moottorissa pamahti kaksi kertaa. Ääni tuli ehkä imusarjasta? Tämän jälkeen syttyi moottorin häiriövalon kuva mittaristoon. Kone tärisee ja vaihdekeppi heiluu holtittomasti. Onko tälläiselle oireelle jotain tiettyä syytä, vai pitääkö viedä auto merkkikorjaamolle testeriin kiinni? Oljyt on Castrol Magnatech:it.
Kuka osaisi neuvoa missä vika on?
Comment
-
-
Originally posted by Magirus View PostJaahas, tuossa tutkiskelin hieman taas ja kyllähän se putkessa röpöttää tyhjäkäynnillä epämääräsesti kun kone on lämmin, samalla myös koko motti hytkyy. Aikaisemmin ei vaan tullut tuota huomattua kun noissa E39:seissä on niin helkkarin hiljaset pakoäänet vakioputkistolla
Otin sitten tulpat vielä irti ja tsiigailin niitä, eipä niissä mitään ollut ja noin ~10tkm sitten ne on kyllä uusittukin (Bosch 4-kärki). Kokeilinpa huvikseen nykäistä tuon IMM piuhan irti ja auton käynti yllättäen tasaantui sekä hytkyntä loppui :think Onkos tuota IMM mahdollista mitata jotenkin kotikonstein? Toisaalta, huomenna täytyy käydä hartikaisen kautta lenkki töitten jälkeen kun näyttää olevan tuo kaasuläpän ja IMM välinen haitariputki mallia "vulkkisteippi"
Mikäs noista ilmamassamittareista paskoo sitten kun ne hajoaa?
Edit: Huomioitu myös se että tyhjäkäynnillä kun polkasee kaasua niin kierrokset jää "hinnaamaan" kohtuu pitkäksi aikaa korkealle kunnes hitaasti lipuu takaisin tyhjäkäynnille. Kun taas IMM piuha on irti, kierrokset laskee melkein heti ja nopeasti :S
Kuinka tuon IMM:n voi mitata/putsata/testata?
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
-
Omasta mielestä tämän voisi vaikka lisätä topikkiin, tai ainakin laitan tämän postin koska itsellä TODELLA positiivisa kokemuksia tästä testistä M52 koneen käyntiin (samanhan voi teetättää liikkeessä mutta DIY miehet varmaan tekee mielellään itse ):
Originally posted by Magirus View PostNonni, nyt on putsattu suuttimet seuraavalla menetelmällä:
- 9voltin paristo + katkaisija ja johdot suuttimiin (napista painamalla saa suuttimen auki asentoon)
- Kompurasta syöttö säädetty n. 2bar jatkuvaa. Suuttimen "tulo" puolelle letku kiinni ja ruutalla aina letku täyteen tavaraa (tässä tapauksessa CRC valmistama suuttimien puhdistukseen tarkoitettu litku joka kipataan 60l polttoainetta. Itse tosin ajoin sitä tavaraa nyt siis RAAKANA suuttimien läpi)
- Letkussa tavaraa n. shottilasin verran, kompuralla 2bar painetta ja sitten auki/kiinni naputtelua kunnes letku tyhjä tästä puhdistavasta aineesta. Eli tavara siis kulkee suuttimen läpi ja samalla näkee minkälainen "sumu" tuosta lähtee ja miten suutin pelaa.
Tämä tuli tehtyä jokaiselle kuudelle suuttimelle ja tulos:
AIVAN USKOMATON ero vanhaan, auton käynti hiljeni johtuen siitä että suuttimet eivät enää "tikuta" yhtään, tai ainakin 60% äänistä hävisi. Ennen putsausta suutin tukkia sormella kokeilemalla tunsi selvästi terävän värinän minkä suuttimien auki/kiinni ravaaminen aiheutti. MYÖS ajossa auto vetää erittäin tasaisesti ja tuntuu että alla olisi toinen kiesi En todellakaan uskonut moisen prosessin antavan noin paljon plussaa käyntiin/vetoihin. Alempia O-renkaita en edes uusinut kun tiesin että "kärkikupit" ois menny kappaleiksi niitä irrottaessa. Eipä falskannut vaikka vanhoilla kasasin. Samalla muuten tuli vaihdettua bensapaineen säätimelle tuleva alipaineletku joka oli aivan finaalissa myös (ei tosin halki/poikki yms. mutta lähellä sitä).
Tästä kaikesta siis yhteenveto: SUOSITTLEN suuttimien puhdistuttamista tai DIY puhdistusta. En kyllä vastaa ylläolevasta ohjeesta, eli kokeilut omalla vastuulla. Itekkin löysin KO. ohjeen pögötti foorumilta. Eli siis kyllä tätä on harrastanut moni muukin
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
-
Originally posted by Magirus View PostDoodih, nyt on vaihettu tuo haitarikumi eikä juuri huomattavaa eroa toimintaan. Vetää minusta ihan ok eikä kovin kummosta nykimistä kiihdyttäessä mutta edelleen tyhjäkäynnillä ravistaa koko laitosta ja putkessa "paukkaa", eli korva kuulolla saa selvää että joku sylinteri ei polta. MISSä VIKA?
Kuinka tuon IMM:n voi mitata/putsata/testata?
Tänään otin vakkarin vaijerin pois kokonaan jottei ongelma ole siinä ja samalla otin kaasuvaijerin pois ja CRC:tä vaijerin suojakuoren sisään.
Ei auttanut mitenkään. kai se on otettava imusarjasta lähtien kaikki pois ja suuttimille tuo puhdistusoperaatio jne.
Vaihdetttua:
- huohotusputket/letkut
- venakopantiiviste
- separaattori
- IMM vuosi sitten ja toimikin sen jälkeen ok kunnes talvella alkoi temppuilemaan kone.
- tulpat
- imuputket vaihdettu aiemman omistajan toimesta ja itse olen ne tarkastellut ja vielä käynyt läpi starttipilotilla.
- puolat tarkastettu
Eli käytännössä enään on käymättä vikakoodit luetuttamassa kun en tuota omaa INPA kaapelia ja ohjelmaa ole saanut millään toimimaan :( ei vaan tee mieli mennä vikakoodin lukuun ennenkuin kaikki on varmasti tarkistettu koska sen tietää että siellä on heti vikoja päällä mutta ne voivat aiheutua muista syistä kuin esim lambdasta itsestään jne...BMW M535iA -86
Volvo V90 -18
Comment
-
-
Kannentiiviste 525i E34seen
Niin tosiaan 14 tiivistettä laitoin kanteen uusia tiivisteitä nyt ei vuoda öljyä enään mutta lievää käynti häiriötä/käyntiinlähtö vaikeuksia kylmänä edelleen jostain syystä mutta kun lämpenee vika häviää kuin taika iskusta.
Eikä se tee sitä aina mutta välillä. voisiko vika olla lamdassa?.Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.
Bmw 525i E34 91'
Bmw 540i E34 93'
Bmw 335i E30 83'
Comment
-
-
mystistä.
Elikkäs, 325 e36 m50b25, on nyt kahtena viimisenä päivänä tehnyt tälläistä
------>
-Vauhdissa bensan kulutus nousee yli 30l/100
-nykii, ja bensan kulutuksen noustua, tehot poistuu, ei vastaile kaasuun, tottakai.
-tyhjäkäynti heittelee 0-2000 väliin, ja useimmiten sammuu.
-kaasua kun painaa nopeasti, kuuluu järjetön suhahdus, jostain?? emt
-ja kun auto seilailee tyhjäkäynnilla, niin ihan matalilla kierroksilla kuuluu ihme vinkuna hetken aikaa, n 1s.
Letkuja ei ole halki, imm, tkm, kaasuläppä, liittimet yms. putsattu.
ja ongelma poistuu välillä, yhtääkkiä ajon aikana, ja ihan samalla vauhdilla ilmestyy takasinkin??!!
lähtee hyvin käymään.
ja toimii moitteettomasti kun ongelma poistuu.
olisi hienoa jos täältä saisi oikeaa apua! :think
Comment
-
-
M52 vastauksia
328i ei mennyt päästöistä läpi, arvot oli kierroksilla hyvät, mutta tyhjäkäynnillä HC vaelteli liian korkealla, myös pieniä sytytskatkoksia oli havaittavissa tyhjäkäynnillä. Miten korjattiin:
- imusarjan alla oleva pieni alipaineletku oli irronnut, se jota ei näe mistään suunnalta.
=> ei havaittavaa vaikutusta päästöarvoihin.
- Koska ongelma koski tyhjäkäyntialuetta niin Vanos voisi liittyä asiaan: Vanoksen tiivisteet kuntoon, solenoidin toiminnan tarkastus, nokka-akselien ajoitus tarkasti arvoihin.
=> Kaikki päästöarvot oli nyt hyvät.
Pieniä sytyskatkoksia on edelleen havaittavissa harvakseltaan tyhjäkäynnillä, ei vaikutusta ajossa tai päästöihin.
523i jätti kierrokset hetkeksi korkealle kun kaasun hölläsi, myös epätasaista käyntiä, syy:
- öljytikulle menvä huohotinletku oli muuttunut lötköksi ja reikäiseksi, uusiminen korjasi oireet.
523i nyki tasakaasulla 80 km/h vauhdissa, nopeuden lisäys tai vähennys poisti nykimisen, syy:
- Vanoksen männän kumitiivisteet oli kuluneet, ei toiminut kunnolla tuossa vaihtokohdassaan, kumitiivisteiden uusiminen poisti ongelman.
523i halkaisi lämmityslaitteelle menevän letkun, myöhemmin alkoi vuotamaan vettä myös jäähdyttäjän juuresta, uusi pienempi paineinen korkki oli käytössä, pientä öljyvuotoa kannen välistä imusarjan alla oli havaittavissa. Syy ongelmiin:
- Kannentiivisteessä oli vuoto, kone oli remontoitu huonosti ja kierteitä oli rikottu lohkosta, niiden korjaus oli epäonnistunut ja kannen pultit löystyi. Uusi moottori ratkaisi ongelmat.Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
Comment
-
-
mikä mahtaa olla viella tossa bemarin paskassa auton ku lyö käyntii ja vähän aikaa ku se käy tyhjäkäynnillä nii sellainen imu ääni kuuluu mut en löydä mistä voisi vetästä ilmaa letkut uusittu ja kaikkee tilpehööriä ja tehot vähän hukassa auttakaa tyhmääE46 330CI CSL Supercharger Clubsport
F10 M5 Individual
Emännän E61 LCI 535D💪
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostVoisiko Cell ehkä harkita yhtä lisäystä M52 moottorin tarkistuskohteeksi käyntihäiriöiden aiheuttajana, eli:
Tarkista tulpanhattujen tiukka istuvuus tulppaan. Löysät hatut aiheuttavat ongelmia joidenkin tulppien kanssa, kun kontakti jää epävarmaksi.
Hattuja saa erikseen, ei tartte ostaa koko sytytyspuolaa.
Huomasin tuossa tulppia vaihtaessa että yhden puolan hattu on päästä haljennut, 99% varmuudella syy satunnaisiin käyntihäiriöihin lähinnä tyhjäkäynnillä.
M52B28 siis kyseessä.e61 525d (2006)
ex: e36 328i M-Sport (1996)
ex: e30 316i (1988)
Comment
-
-
Originally posted by vilsku View PostOsaisiko kukaan neuvoa mistä noita tulpan"hattuja" saisi erikseen? Täältä Treen seudulta ainakaan KL-varaosien tai Motonetin listauksista en löytänyt moisia...Vai onko nuo jotenkin geneerisiä eri merkkien vastaavien kanssa?
Huomasin tuossa tulppia vaihtaessa että yhden puolan hattu on päästä haljennut, 99% varmuudella syy satunnaisiin käyntihäiriöihin lähinnä tyhjäkäynnillä.
M52B28 siis kyseessä.Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
käynti ongelmia
e36 325 -92
eli oli syylärii tullu reikä ja päästäny vedet pihalle -> auto nosti lämmöt melkee punaselle muutamankerran kotimatkalla..
tän jälkee ku laitoin uuden syylärin ni huomas että on tehot hukassa. Kuuluu jännä röpellys ja auton takana kun on ni putkesta papatus. pytty pimeenä?
kävin lukee vikakoodit ni herjas 1. pytyn sytytyksestä ja Lamdasta
-vaihoin lamdan, 1.puolan ja tulpat ei mitään vaikutusta ?
sellanen tuli mieleen että miten päin näissä lasketaan noi pytyt? tää mikä on eniten keulilla on 1.pytty ja lähimpänä kuskia 6. pytty?
voisko kansipahvi olla mennyttä ?
auto kerenny olla mulla vajaan viikon..
Comment
-
Comment