Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    Originally posted by janke View Post
    Mullahan noita ongelmia on piisannut, mutta onko sulla imm kunnossa? Kokeile ottaa liitin irti ja kato mitä tapahtuu.
    Eipä siinä mitään kauhean ihmeellistä tapahdu, sama tärinä jatkuu. Jos nuo kaikki adaptation arvot olisivat pielessä ja kaikki sylinterit antaisivat poikkeavia roughness arvoja niin sitten tuo IMM varmaan voisi olla syyllinen mutta nyt kun kyse on yhdestä (tai ehkä kahdesta) sylinteristä niin ei tuo IMM oikein selitä asiaa...kai.

    Taidan kokeilla vielä vittuillessani huuhdella tuon moottorin josko siitä olisi apua.
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by Moonshine View Post
      Eipä siinä mitään kauhean ihmeellistä tapahdu, sama tärinä jatkuu. Jos nuo kaikki adaptation arvot olisivat pielessä ja kaikki sylinterit antaisivat poikkeavia roughness arvoja niin sitten tuo IMM varmaan voisi olla syyllinen mutta nyt kun kyse on yhdestä (tai ehkä kahdesta) sylinteristä niin ei tuo IMM oikein selitä asiaa...kai.

      Taidan kokeilla vielä vittuillessani huuhdella tuon moottorin josko siitä olisi apua.
      Mulla ei ollut roughness arvoissa mitään tavallisesta poikkeavaa (ihme) mutta silti kävi miten sattui, kun imm paskana. Mutta ei tuo imm ilmeisesti vaikuta sun ongelmaan.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Moonshine
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1018
        • Järvenpää

        Originally posted by janke View Post
        Mulla ei ollut roughness arvoissa mitään tavallisesta poikkeavaa (ihme) mutta silti kävi miten sattui, kun imm paskana. Mutta ei tuo imm ilmeisesti vaikuta sun ongelmaan.
        Näin oletan. Taidanpa käväistä hakemassa halvan puristuspainemittarin ja opetella ihan ensin sen kanssa. Mikäli puristukset kadoksissa niin sitten vika lienee männän renkaissa tai venttiileissä (jonka jälkeen huuhdellaan ja sitten viedään ammattilaiselle). Jos puristukset tallessa niin sitten kai kyse on haljenneesta imusarjasta. Jännitys kasvaa...
        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          Puristukset mitattu ja tulos kai odotettu: sylinterit 1-4 tuottivat tasaisesti kaikki noin 16 baria mutta 5-6 jäikin sitten alle kolmeen baariin molemmat. Äkkinäinen saattais tällä kohti epäillä kannen halkeamista 5. ja 6. sylinterien välistä. Hämmästyn kyllä jos noin on käynyt koska moottorin lämmöt eivät ole käyneet koholla mutta lienee silti ainakin teoriassa mahdollista?

          Taidan vielä kokeilla moottorin huuhtelua mutta sitten kai seuraava toimenpide onkin ohivuotomittaus. Vai pitäiskö kuitenkin ajaa suoraan puristimeen ja paalata koko paska?
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by Moonshine View Post
            Puristukset mitattu ja tulos kai odotettu: sylinterit 1-4 tuottivat tasaisesti kaikki noin 16 baria mutta 5-6 jäikin sitten alle kolmeen baariin molemmat. Äkkinäinen saattais tällä kohti epäillä kannen halkeamista 5. ja 6. sylinterien välistä. Hämmästyn kyllä jos noin on käynyt koska moottorin lämmöt eivät ole käyneet koholla mutta lienee silti ainakin teoriassa mahdollista?

            Taidan vielä kokeilla moottorin huuhtelua mutta sitten kai seuraava toimenpide onkin ohivuotomittaus. Vai pitäiskö kuitenkin ajaa suoraan puristimeen ja paalata koko paska?
            Älä nyt vielä hätiköi. Kai olet ajanut koneen kunnolla kuumaksi että voi sulkea nostimen jumiutumisen/ylitäytön pois laskuista
            Tuon saa tietysti helpoiten todettua kun irrottaa venakopan ja nokan osoittaessa ylöspäin pyörittää sormin nostinta kolossaan, jos pyörii ok niin ei jumita sen takia.

            Missä tilanteessa tämä vika tuli päälle?

            EDIT: Ja toki ohivuotomittaus kertoisi tarkemmin mistä se vuotaa paineet pois. Venttilien kautta, öljytilaan vai toiseen sylinteriin.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              Originally posted by Supa View Post
              Älä nyt vielä hätiköi. Kai olet ajanut koneen kunnolla kuumaksi että voi sulkea nostimen jumiutumisen/ylitäytön pois laskuista
              Tuon saa tietysti helpoiten todettua kun irrottaa venakopan ja nokan osoittaessa ylöspäin pyörittää sormin nostinta kolossaan, jos pyörii ok niin ei jumita sen takia.

              Missä tilanteessa tämä vika tuli päälle?

              EDIT: Ja toki ohivuotomittaus kertoisi tarkemmin mistä se vuotaa paineet pois. Venttilien kautta, öljytilaan vai toiseen sylinteriin.
              Käytin kyllä normaalilämpöön (93C) ennen mittausta. Yritin kokeilla myös niin että laitoin tulpan 5. sylinteriin kun mittasin 6. sylinteriä siltä varalta että nuo kaksi vuotaisivat toisiinsa mutta eipä tuolla ollut merkitystä paineisiin. En tiedä voiko tuota nyt ihan noin edes kokeilla mutta tulipahan tehtyä. Voihan tuossa tietty edelleenkin olla kyse ihan vain venttiilien jumiutumisesta sattumalta kahdessa peräkkäisessä sylinterissä. Hitto kun ei ole sopivaa adapteria tulpan kierteiden ja kompuran väliin niin ei voi tutkia mihin ne paineet katoaa.

              Ja vika iski päälle ihan kesken normaalin ajon kauppareissulta palatessa. Ensimmäisten mittausten aikaan tuo 5. sylinteri ei vielä antanut kummoisia roughness arvoja mutta nyt ne on jo erittäin selkeät.

              Miten noissa kansissa menee venttiilien öljykanavat? Onko jokaiselle venttiilille oma kanava vai onko niillä yhteinen sellainen? Haen tällä sitä että voiko kanavan tukkeutuminen estää öljynkierron usealla venttiilillä?
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • MGUarto
                Bimmer Rookie
                • Nov 2012
                • 192
                • Vantaa-Nissas

                Mistä voi vielä etsiä imuvuotoja jos haitariputki katottu, tyhjäkäyntiletu katsottu, separaattori ja sen letkut katsottu... eli alkupostauksen kuvien mukaan. Meneekö imusarjan alla/piilossa jossain jotain tulppia/letkuja.

                Mistäs sieltä sitten voi etsiä? meneekö jossain alta-piilossa jotain letkuja mitä ei välttämättä huomaa? m52b25

                Tunkuu tuota imuvuotoa silti olevan vaikka mielestäni kaiken mahdollisen näkyvän jo katsonut

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Voi sieltä maffikin olla kuollut jos imuvuotoja ei löydy millään, ei se päällepäin näy.

                  Imusarjan alla on ainakin yksi letkulähtö, e36:ssa siitä lähtee takapöntön läpälle alipaine mutta e39:ssä taitaapi olla tulppa.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11102
                    • Oulu

                    Siellä on 3 letkupaikkaa. Yksi paksumpi menee aktiivihiilisuodattimelle, eka ohuempi on joko tulpattu tai menee tosiaan takapöntölle ja toinen ohuempi menee bensanpaineen säätimelle. Sit on siellä tiivisteet jokaiselle imukanavalle koneeseen, kaasuläpälle ja sille letkulähtöpalikalle pohjassa. Siinä palikassa on sit vielä tiivisteet imuilman lämpötila-anturille separaattorille ja tyhjäkäyntimoottorille.

                    Joko alkaa riittämään mahdolliset vuotokohdat? Nuo letkuthan ne kantsii kattoa ekana. Varsinkin se n. sentin paksuinen aktiivihiilipöntölle menevä.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • MGUarto
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2012
                      • 192
                      • Vantaa-Nissas

                      Originally posted by Cell View Post
                      Voi sieltä maffikin olla kuollut jos imuvuotoja ei löydy millään, ei se päällepäin näy.

                      Imusarjan alla on ainakin yksi letkulähtö, e36:ssa siitä lähtee takapöntön läpälle alipaine mutta e39:ssä taitaapi olla tulppa.
                      Eipä tuo maffi ainakaan INPAN/käyttökokemuksen (ajon) mukaan kuollut ole.
                      e39 kysessä, no koitetaan huomenna taas etsiä vähän lisää, meinasin vaan, että eihän tossa imusarjan alla mitään letkuja mene mistä voisi vuotaa?

                      Rikkaalla käy, eli olettaisin että maffin jälkeen jostain vuotaa. No jos ei löydy niin alkaa tää ihana "vaihdetaan kaikki mikä näyttää epäilyttävältä"-harrastus. 7kk omistanu bemarii, ja nyt mitetin miks helvetissä mä tän edes ostin. No jos ei parin viikon päästä mee katsastuksesta niin laitan paaliin.

                      Tää alkupostaus on ollut aika pelastus. Tosin googlen kautta joutuu aina ettimään. Siitä kiitos.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Mitäs ne sun korjausarvot sitten oli?

                        Ei se maffi totaalisesti kuole, se alkaa näyttämään vääriä arvoja ensin ja sitten karkaa korjausarvot reilusti plussalle. Se vaan tekee saman imuvuotojenkin tapauksessa niin ei ole ihan helppo osoittaa vikaa suoraan.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6694
                          • .......

                          Ota se imusarja irti niin ei tarvii arpoa onko ne letkut, tulpat ja tiivisteet kunnossa.
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • MGUarto
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2012
                            • 192
                            • Vantaa-Nissas

                            Originally posted by Cell View Post
                            Mitäs ne sun korjausarvot sitten oli?

                            Ei se maffi totaalisesti kuole, se alkaa näyttämään vääriä arvoja ensin ja sitten karkaa korjausarvot reilusti plussalle. Se vaan tekee saman imuvuotojenkin tapauksessa niin ei ole ihan helppo osoittaa vikaa suoraan.
                            Originally posted by JJT View Post
                            Ota se imusarja irti niin ei tarvii arpoa onko ne letkut, tulpat ja tiivisteet kunnossa.
                            Korjausarvot, nollaa ne näyttävät, tässä jo 100km sillä menty.

                            Imusarjan irroitusta pidän jotenkin niin helvetin vaikeana hoommana, mutta kaippa paremmalla ajalla voisi kokeilla.

                            Seurailen siis korjausarvoja. Eli jos ne ei plussalle mene, niin sitten imuvuodon voi sulkea pois? Jos kerta lähes kaikki muu on tsekatuu.

                            Maffissa siis vielä tuotekoodi tarra, ihan putipuhdas, joten oletan että edellinen omistaja on osan vaihtanut.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Kai se maffi orkkis on jos tarroja löytyy?

                              Korjausarvot ei liiku jos on paljon kuormaa = kenkii, myöskään ennen tietyn rajalämpötilan ylittymistä eivät liiku. Kyllä ne nollasta lähtee liikkeelle jos kaikki on kunnossa, meneekö lambdasäätö yleensä päälle edes?
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Originally posted by MGUarto View Post

                                Imusarjan irroitusta pidän jotenkin niin helvetin vaikeana hoommana, mutta kaippa paremmalla ajalla voisi kokeilla.


                                Maffissa siis vielä tuotekoodi tarra, ihan putipuhdas, joten oletan että edellinen omistaja on osan vaihtanut.
                                Eipä ole vaikea homma se irrotus.

                                Eihän sulla oo tarvike maf?
                                E: Cell jo kysyikin.
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎