En tunne dynojen sielunelämää, joten herää kysymys! Miten dynossa huomioidaan voimansiirron häviöt jotta saadaan laskettua moottoriteho? Ts. millä kertoimella kerrotaan takapyörille tullutta tehoa/vääntöä, jotta saadaan moottoriteho/vääntö?
Luulisi meinaan kertoimenkin olevan erilainen erilaisille autoille!(?)
En tunne dynojen sielunelämää, joten herää kysymys! Miten dynossa huomioidaan voimansiirron häviöt jotta saadaan laskettua moottoriteho? Ts. millä kertoimella kerrotaan takapyörille tullutta tehoa/vääntöä, jotta saadaan moottoriteho/vääntö?
Luulisi meinaan kertoimenkin olevan erilainen erilaisille autoille!(?)
Auton ollessa rullilla pistetään kytkin pohjaan ja rullat mittaa paljon voimansiirto syö tehoja.
// If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
Eli tässä testissä selvisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla!
Ensin auto rullille KARTIOFILTTERIN kanssa, pari vetoa ja tehot hevosvoimina 191hv!
Siis 2hv alle VAKION!
Sitten VAKIOFILTTERI paikalleen ja uudestaan pari vetoa ja tehot 203,5hv!!!!
Siis eroa 12,5 hv???
Tehtaan ilmoittama tehoon ei aina ole luottamista ja teho mitataan suoraan vauhtipyörästä. Myös eri dynojen välillä on eroja. Sitä en epäile etteikö autossasi olisi tehot tallella mutta ei tämänyt niin mullistavaa ole!!
Tuosta kartiofilsun asennuksesta sen verran että, vertaa alkuperäistä koteloa. Se on täysin eristetty muusta konehuoneesta ja sen ottama ilma tulee suoraan keulalta. Nyt kun laitat kartiofilsun ja sen kylkeen vanhan taunuksen kaasuttimenesilämmityshaitariputken se imee ehkä 10% ulkoilmaa, loput konehuoneesta. No shit että tehot laskee kun imuilma on lämmintä!
Rakennat konehuoneeseen kotelo, minkä tiivistät ja sen sisälle asennat kartiofilsun. Hyöty vaparikoneessa: Tehot varmasti samat kuin vakio, imuääni.
Hyöty ahdetussa: Merkittävä
Ite kans sitä mieltä että oli suodatin sitte mikä hyvänsä, se kannattais aina koteloida ja eristää koneen kehittämältä lämmöltä. Täältä löytyy kans testattua asiaa tuosta suodattimen koteloinnista, mistä f1zz puhuu täyttä asiaa. Saattaa vaatia kirjautumisen...
Tehtaan ilmoittama tehoon ei aina ole luottamista ja teho mitataan suoraan vauhtipyörästä. Myös eri dynojen välillä on eroja. Sitä en epäile etteikö autossasi olisi tehot tallella mutta ei tämänyt niin mullistavaa ole!!
Tuosta kartiofilsun asennuksesta sen verran että, vertaa alkuperäistä koteloa. Se on täysin eristetty muusta konehuoneesta ja sen ottama ilma tulee suoraan keulalta. Nyt kun laitat kartiofilsun ja sen kylkeen vanhan taunuksen kaasuttimenesilämmityshaitariputken se imee ehkä 10% ulkoilmaa, loput konehuoneesta. No shit että tehot laskee kun imuilma on lämmintä!
Rakennat konehuoneeseen kotelo, minkä tiivistät ja sen sisälle asennat kartiofilsun. Hyöty vaparikoneessa: Tehot varmasti samat kuin vakio, imuääni.
Hyöty ahdetussa: Merkittävä
Mullistavaa tai ei, mutta mun auto oli päivän ainoa vakio missä tehoero oli yli +10hv!
Useimmista lähti hädintuskin edes tehtaan ilmoittamaa lukemaa, jopa 10hv alle!
Alkuperäinen aihe olikin kyseisen VAKIO e36 328I:n tehot todellisuudessa!
Ei sotketa turboja tähän topiciin....
Mielenkiintoista luettavaa. Yleensä noissa M52 2,8 litraisissa padoissa on hyvin tehot tallella. Eli löytyy yleensä vähintään se 193hv, mitä luvattukin.
En muista, mikä lehti oli kyseessä, joku englantilainen BMW lehti kummiski. Mutta viimeisimmässä numerossa oli dynotettu useita Bemareita. Siellä oli 328i, M3 3,0 ja M3 3,2 malleja useita kappaleita. Ja huomionarvoista oli, että lähes jokaisesta M3:sta ei löytynyt lähellekään edes vakio tehoja penkissä! Vaikka oli kaikenlaista viritystä tehty. Ei edes 286hv:ta ollut tehoja. Muutama poikkeuskin oli, mutta aika jännää luettavaa oli silti. Ei kukaan muu sattunut lukemaan kyseistä juttua?
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Mielenkiintoista luettavaa. Yleensä noissa M52 2,8 litraisissa padoissa on hyvin tehot tallella. Eli löytyy yleensä vähintään se 193hv, mitä luvattukin.
En muista, mikä lehti oli kyseessä, joku englantilainen BMW lehti kummiski. Mutta viimeisimmässä numerossa oli dynotettu useita Bemareita. Siellä oli 328i, M3 3,0 ja M3 3,2 malleja useita kappaleita. Ja huomionarvoista oli, että lähes jokaisesta M3:sta ei löytynyt lähellekään edes vakio tehoja penkissä! Vaikka oli kaikenlaista viritystä tehty. Ei edes 286hv:ta ollut tehoja. Muutama poikkeuskin oli, mutta aika jännää luettavaa oli silti. Ei kukaan muu sattunut lukemaan kyseistä juttua?
Mielenkiintoista luettavaa. Yleensä noissa M52 2,8 litraisissa padoissa on hyvin tehot tallella. Eli löytyy yleensä vähintään se 193hv, mitä luvattukin.
En muista, mikä lehti oli kyseessä, joku englantilainen BMW lehti kummiski. Mutta viimeisimmässä numerossa oli dynotettu useita Bemareita. Siellä oli 328i, M3 3,0 ja M3 3,2 malleja useita kappaleita. Ja huomionarvoista oli, että lähes jokaisesta M3:sta ei löytynyt lähellekään edes vakio tehoja penkissä! Vaikka oli kaikenlaista viritystä tehty. Ei edes 286hv:ta ollut tehoja. Muutama poikkeuskin oli, mutta aika jännää luettavaa oli silti. Ei kukaan muu sattunut lukemaan kyseistä juttua?
Ilmeisesti total bmw:n juttu, itse en ole sitä lukenut, mutta siitä oli jo jossain toisessa topicissa juttua.
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Onko kukaan tehnyt samaa mittausta vakio suodatin vs. vakiokotelossa oleva paneeli vapari (BMC, KN, Green.. jne). Saako mitään eroa aikaiseksi?
Sitten jos joku vielä sais mitattua suodattimen läpäisemät hiukkasmäärät orkkis vs. paneelivapari, niin alkaiskin olemaan jo täydellistä
Nykyiset paperisuodattimet ovat pitkien huoltovälienkin ansiosta jo sen verran ylimitoitettuja, että tuolla virityksellä ei ole kyllä lisää voimaa tulossa. Tuttu mittasi kerran tehot vakiosuodattimella ja ilman koko suodatinpaneelia. Heitot tehokäyrissä pysyivät parin hepan sisällä.
Comment