[QUOTE=Juhis] Mutta viimeisimmässä numerossa oli dynotettu useita Bemareita. Siellä oli 328i, M3 3,0 ja M3 3,2 malleja useita kappaleita. Ja huomionarvoista oli, että lähes jokaisesta M3:sta ei löytynyt lähellekään edes vakio tehoja penkissä! [QUOTE]
Jep, Total BMW:ssähän tuo oli. Ite olin kans aivan kun luin noita tuloksia. Kolmilitraisten M3:sten kohdalla ei järin suuria tiputuksia ollut (no yhdessä jossa kytkin oli vaihtokunnossa eikä saatu testattua kunnolla) mutta että 3,2-litraisten tehot olivat täysin alakantissa ja samaa luokkaa kolmelitraisten kanssa!
Yhdessä 328:ssa oli avarrettu kaasuläppäkotelo (bbtb), vapaavirtausviritys ja alpinan imusarja, tulos 228hp (vai olikohan 224)... Samassa lehdessä on muuten myös pienimuotoinen 3-litraisen m3:sen osto-opas (jonka vuoksi lehti tuli ostettuakin...), mutta eipä siinä mitään erikoista ollut kerrottuna...
Ps.Kaivan sen lehden kun ehdin/jaksan/viitsin ja laitan vaikka tulokset tänne ko. dynotestistä niin saatte ihmetellä...
530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Itsekin olin tuolla tapahtumassa ja ehkä tätä eroa suurensi vielä se tosiasia, että jokaisen autolla tehtiin kaksi rykäisyä peräkkäin, mistä se toine rykäisy antoi aina paremmat lukemat. Janne sanoi, että siinä toisessa rykäisyssä vehkeet paremmassa käyntilämpöitilassa, joten siitä tuo parannus.
Ja siis tässä tapauksessa ensin vedettiin kartiolla, ja sitten pikavaihto ja heti perään vakiolla. Eli luultavasti kartiollakin olisi tulokset hiukan parantunut toisella vedolla. Eli ero olisi hiukan pienentynyt "paperilla", mutta ei siis tosiaan olisi muuttanut käyrän muotoa, eli se katvealue väännössä olisi toki pysynyt.
Aika moni siellä tuntui rykivän suoraa edestakaisin että sai koneen lämpimäksi, ite lämmitin jopa kumit ettei tuu pito-ongelmia
Mutta itse asiaan, eli mulla oli ensimmäinen rykäsy se paras. Toisella vedolla alkoi kone olemaan jo "liian" kuuma kun höpistiin siinä välillä ja iso flekti edessä ei ollut silloin päällä... Näitä m30-koneen ihania ominaisuuksia
EDIT: Ja joku tässä topikissa höpisi noista orkkiskoteloon tulevista "viritys"filttereistä, mulla on gyntterin asentama K&N filsu ja täältä foorumilta tilattu harakirilastu, ja tehot oli vähän yli tehtaan ilmoittaman. Toki alkaa autokin olemaan kohta 20v vanha, joten tyytyväinen täytyy tulokseen olla...
Mielenkiintoinen testi kyllä, mutta tässä tapauksessa vertailuun hyödytön, koska kartiota ei ollut millään tavoin koteloitu. Imuilman lämpötila vaikuttaa tehoihin luokkaa ~0,7hv/1.0ºC. Ei välijäähdyttimiäkään ahdettuihin täysin ulkonäön vuoksi asenneta...
[QUOTE=Gonzalez][QUOTE=Juhis] Mutta viimeisimmässä numerossa oli dynotettu useita Bemareita. Siellä oli 328i, M3 3,0 ja M3 3,2 malleja useita kappaleita. Ja huomionarvoista oli, että lähes jokaisesta M3:sta ei löytynyt lähellekään edes vakio tehoja penkissä!
Jep, Total BMW:ssähän tuo oli. Ite olin kans aivan kun luin noita tuloksia. Kolmilitraisten M3:sten kohdalla ei järin suuria tiputuksia ollut (no yhdessä jossa kytkin oli vaihtokunnossa eikä saatu testattua kunnolla) mutta että 3,2-litraisten tehot olivat täysin alakantissa ja samaa luokkaa kolmelitraisten kanssa!
Yhdessä 328:ssa oli avarrettu kaasuläppäkotelo (bbtb), vapaavirtausviritys ja alpinan imusarja, tulos 228hp (vai olikohan 224)... Samassa lehdessä on muuten myös pienimuotoinen 3-litraisen m3:sen osto-opas (jonka vuoksi lehti tuli ostettuakin...), mutta eipä siinä mitään erikoista ollut kerrottuna...
Ps.Kaivan sen lehden kun ehdin/jaksan/viitsin ja laitan vaikka tulokset tänne ko. dynotestistä niin saatte ihmetellä...
Aika revitelty mylly saa olla kyseessä jos 3,2 mallista ei irtoo ku alta 300. Varmasti unohdettu kompensoida se voimansiirron häviö tota isompaa myllyy dynottaessa :/
Mielenkiintoinen testi kyllä, mutta tässä tapauksessa vertailuun hyödytön, koska kartiota ei ollut millään tavoin koteloitu. Imuilman lämpötila vaikuttaa tehoihin luokkaa ~0,7hv/1.0ºC. Ei välijäähdyttimiäkään ahdettuihin täysin ulkonäön vuoksi asenneta...
Mutta kuinka monella se täälläkin foorumilla on "kunnolla" koteloitu?? Tuskin monellakaan...
HYVINHÄN MULLA SITTEN ON POLLET TALLELLA, KUN NOIHIN TULOKSIIN VERTAA!
Ja niille jotka epäilevät kyseistä dynoa, kyseessä todella tarkka ja monipuolinen laite jonka arvo "mummon" markoissa on millin luokkaa!
Ja kuten Tepi sanoi: murto-osalla näistä filtteri virittäjistä on kyhäilty mitään "eristyslaatikoita" konehuoneeseen. Eihän se isin rahoilla ostettu kiiltävä filtteri pääse loistaamaan korttelin joka iltaisissa karvaralli miiteissä. PISTE.
Vittu kun ei tullut tuo viime TotalBMW ollenkaa, oli kuulemma loppunut. Outoa kun on tilaaja... Olihan siinä aikaisemmin juttua e34 m5 tehoista. Penkittivät useaa ja tehot oli ainakin 3,8 koneisissa alle tehtaan ilmoituksen...
Tuli kans penkitettyä kaks 325:sta vm-91 (e36)
tehot:
Auto 1. Vakiona 207hp 260nm
Lastu 210hp ~265nm
Auto 2. putkisto,vapaavirtaussuodatin 192hp 227nm
samat kuin yllä ja lastu 185hp 235nm
Testit tehtiin samalla penkillä ja penkittäjällä. Lopputuloksena voi todeta, että aika paljon oli tehoeroa.. ja yleensäkin kaikki Bmw:t mitä on penkitetty (vakiot) niin tahtoo tehot jäädä alle valmistajan ilmoittaman toisin kuin eräillä muilla merkeillä.
No johan on karua luettavaa. Onko nuo nyt sitten konetehoa mitä pitäisi löytyä 321heppaa tosta 3,2 ja siitä löytyykin vain 272-287 kun taas 3,0:Sta pitäs löytyy 268 mut löytyykin 270 ?! eh...
Comment