Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 compact kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by Juppe View Post
    Pakko kai siellä semmonen on olla... Taitaa kaikissa ladan jälkeen keksityissä autoissa olla. On mullakin tähän asti noi ilmaantuneet helposti, mutta tää viimeinen kerta oli vähän hankala. Mulla kyllä vettä puuttui aika paljon järjestelmästä, koska vaihdoin vesipumpun ja termarin.
    No ei siellä pakko ole sellaista olla jos on läppä. Ladassa tosin venttiili on mutta esim. taunuksessa ei.
    BMWfans:sta löytyy vesiventtiileitä vain ilmastoidulla varustettuun.

    Katson huomenna omasta onko ventiiliä...

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      Ok. Mulla semmonen sitten vissiin on, kun on ilmastoitu. Ei kaverin nappisilmälatuskassa ainakaan muuta ollu, kuin semmonen läppä, jota raotettiin, kun haluttiin lämmintä koppiin. Sitä kyllä riitti, kun sen meni avaamaan.

      Comment

      • JaniR
        BTCF Member
        • Sep 2006
        • 1077
        • Rauma

        Koskaan kyllä mitään ongelmia ole ollut lämpöjen kanssa nesteiden vaihdon jälkeen. Eikä ole pullo patenttia tarvinnut käyttää, kunhan on reippaasti rutistellut vesiletkuja.

        Mutta jos lämppärin kennoon on kupla jäänyt ja ei liikkeelle lähde niin pullo käyttöön ja vielä parempi jos mahdollista niin auto mäkeen tai hallitunkilla keula reilusti ylös niin eiköhän pitäisi ilmat lähteä.
        -Turku Connection- & MummyTownCruiser

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          Joo, ilmastoimattomassa compactissa ei ole vesiventtiiliä vaan läppä jolla koko ilmanvirtaus ohjataan kennon läpi tai pysäytetään. Vipu on oikealla puolella jalkotilassa, ohjataan vaijerilla. Vesiventtiilin kiinnike löytyy mutta se on tyhjä ja letkut menee suoraan tulipeltiin.

          Huuhtelin kennon vastavirtaan ja jäähdytysnesteen loppumisen jälkeen tuli todella pitkään ruskeaa ja tummaa nestettä kunnes se hetken päästä muuttui täysin kirkkaaksi. Ihmeen väristä. Erikoista että kun letkut ottaa irti, sieltä ei tule juurikaan yhtään nestettä, kummatkin sekä putket että letkut ovat yläviistossa, herkkä paikka ilmalukolle.

          Ilmauksen jälkeen alkoi puhaltamaan tulikuumaa mutta yön seisomisen jälkeen aamulla tuntui heikommalle. Pitää ajella ja tutkia.

          Kommenttina että minkään muun mallin kuin neloskoneisten bemareiden kanssa, bensa ja diesel, ei ole ollut niin paljon hytin lämpenemisongelmia. Mikään ei voita vanhaa E28 kutoskoneella ja mekaanisella venttiilillä. Kyllä auton pitää olla sellainen että nesteet sisään ja toimii... Ja kuumaa tulee niin paljon että talvella kontin päältäkin sulaa lumet, kakskasi on ihan ehdoton yli 25 asteen pakkasilla. Ihan muita juttuja puristellaan
          Last edited by TheLoial; 03-12-2012, 09:04.

          Comment

          • JaniR
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 1077
            • Rauma

            ^Laiminlyötejä määräaikais huolloissa?

            Tottakai massaltaan ja tilavuudeltaan suuremmasta irtoaa enemmän lämpöä kylmillä keleillä, varsinkin jos se on valurautaa. Sen lämmittäminen vain ottaa enemmän aikaa.
            Sen huomaa hyvin työmatkallani kun M43B16 saavuttaa normaali lämmön, niin M52B20 on vasta puolessavälissä kun pitää jo sammuttaa auton työmaan parkkiin
            -Turku Connection- & MummyTownCruiser

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              Originally posted by Juppe View Post
              Ok. Mulla semmonen sitten vissiin on, kun on ilmastoitu. Ei kaverin nappisilmälatuskassa ainakaan muuta ollu, kuin semmonen läppä, jota raotettiin, kun haluttiin lämmintä koppiin. Sitä kyllä riitti, kun sen meni avaamaan.
              Juu katsoin ei tuossa omassa vompatissa ole venttiiliä.

              Ladassa alkuperin on vesihana mutta on yleensä rikki ja sitten se otetaan pois.
              Toimii ilmankin kun kennon ilmankierto vain suljetaan.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by TheLoial View Post
                Joo, ilmastoimattomassa compactissa ei ole vesiventtiiliä vaan läppä jolla koko ilmanvirtaus ohjataan kennon läpi tai pysäytetään. Vipu on oikealla puolella jalkotilassa, ohjataan vaijerilla. Vesiventtiilin kiinnike löytyy mutta se on tyhjä ja letkut menee suoraan tulipeltiin.

                Huuhtelin kennon vastavirtaan ja jäähdytysnesteen loppumisen jälkeen tuli todella pitkään ruskeaa ja tummaa nestettä kunnes se hetken päästä muuttui täysin kirkkaaksi. Ihmeen väristä. Erikoista että kun letkut ottaa irti, sieltä ei tule juurikaan yhtään nestettä, kummatkin sekä putket että letkut ovat yläviistossa, herkkä paikka ilmalukolle.

                Ilmauksen jälkeen alkoi puhaltamaan tulikuumaa mutta yön seisomisen jälkeen aamulla tuntui heikommalle. Pitää ajella ja tutkia.

                Kommenttina että minkään muun mallin kuin neloskoneisten bemareiden kanssa, bensa ja diesel, ei ole ollut niin paljon hytin lämpenemisongelmia. Mikään ei voita vanhaa E28 kutoskoneella ja mekaanisella venttiilillä. Kyllä auton pitää olla sellainen että nesteet sisään ja toimii... Ja kuumaa tulee niin paljon että talvella kontin päältäkin sulaa lumet, kakskasi on ihan ehdoton yli 25 asteen pakkasilla. Ihan muita juttuja puristellaan
                Saman asian ajaa uudemmista V8 mallit. Niistä on piisannut lämpöä ihan tosiaan ja ilmauskin on ollut helppoa.

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  Kyllä niissä lämpöä piisaa. Ei oo missään tapauksessa mikään mallikohtainen ongelma. Mullakin on bemareita ollut varmaan toistakymmentä, eikä yksikään niistä ole ollut kylmä, päinvastoin. M10, M40, M42,M43 ja M44 kaikki todella lämpimiä talvipelejä. Tuolla sigun compactillakin -20c aamuna ei tarvinnut ajaa kuin muutama kilsa ja ja lämmintä alkaa tulla ihan hyvin. Viisarin noustua puoleenväliin se on polttavan kuumaa. Ihan samalla tavalla oli vuosia sitten vanhassa e36 316 compactissakin. Ei siihen tarvita kahdeksaa sylinteriä ja krematorion polttoaineenkulutusta, että kopissa tarkenee

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by Juppe View Post
                    Kyllä niissä lämpöä piisaa. Ei oo missään tapauksessa mikään mallikohtainen ongelma. Mullakin on bemareita ollut varmaan toistakymmentä, eikä yksikään niistä ole ollut kylmä, päinvastoin. M10, M40, M42,M43 ja M44 kaikki todella lämpimiä talvipelejä. Tuolla sigun compactillakin -20c aamuna ei tarvinnut ajaa kuin muutama kilsa ja ja lämmintä alkaa tulla ihan hyvin. Viisarin noustua puoleenväliin se on polttavan kuumaa. Ihan samalla tavalla oli vuosia sitten vanhassa e36 316 compactissakin. Ei siihen tarvita kahdeksaa sylinteriä ja krematorion polttoaineenkulutusta, että kopissa tarkenee
                    Jep kyllä tuolla compactilla tarkenee.
                    E30 M20 koneella on ollut myös mukavan lämpöinen.

                    Ei nyt taas lähdetä tähän kulutus keskusteluun. Nuo V8 värkit on itsellä vieneet lähes samaa kuin 325ix.

                    Mutta kyllä niistä parhaiten lämpöä tulee ja lämpiää äkkiä alumiinisen lohkon ansiosta.
                    Ajossa M62 koneen lämmötkin ovat toisella sadalla joten sieltä tulee vielä hieman kuumempaa puhallusta ulos.

                    Comment

                    • TheLoial
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 1109
                      • Helsinki

                      On tuossa nyt jotain vikaa, kunnolla lämmintä alkaa tulla vasta viisarin ollessa pystysuorassa eikä siinä matkalla tule kuin viileä lehmän henkäys. Yli kymmenen asteen pakkasella ei saa kabiinia mukavan lämpöiseksi kymmenen kilometrin ajolenkillä.

                      Mietin ajassa taaksepäin ja keväällä viimeksi tarkistin nestemäärän eikä se ole tippunut tänne mennessä, sammutettuna on kalt-viivassa paisuntasäiliössä ja siitä sitten nousee varsin ylös lämpimänä. Nyt tuossa kennon huuhtelussa lisäsin pullolla reilusti ja annoin olla hetken. Hieman on pakkassäällä kosteana syylärin alanurkka mutta ei muutamaa tippaa enemmän valuta eikä ole tarvinnut lisätä. Tuhansia tulee kuitenkin mittariin varsin nopeasti. Moni on kyllä sanonut että pienikin ilmavuoto aiheuttaisi ongelmia näissä, voi olla tottakin mutta ei pitäisi olla sellainen tekniikka. Jotkut on laittaneet kiertovesipumpun ajamaan kennolle vettä ja sanovat toimivan hyvin. Se on vähän ongelman kiertämistä mutta ei näiden bmw:n mallien pitäisi olla kuin sveitsinkello että prikulleen kaikki oikein ja vasta sitten toimii lämppäri.

                      Se motonetin viidenkympin pumppu näyttää sopivan tuonne tulipeltiin hyvin, se sieltä viikonpäästä löytyy ja katsotaan sitten tuleeko lämmintä pitempäänkin kuin pari päivää. Jos tulee, olen onnellinen

                      Moottorikoneistamon mies aiemmin epäili että näiden termostaatti kun on sellainen kuin on, kaksitasoinen tai joku hieno nimi sillä oli, hyvä kaaviokuva löytyy korjausoppaasta, niin jos siinä on jotain hämminkiä että vuotaa tasopinnan välistä, vesikierto ei toimi oikein. Sehän sulkee ja avaa eri kiertokanavat, erilainen järjestelmä kuin "normaalisti vanhoissa autoissa". Alkaa mennä kokeilun puolelle, tuskin tarviketermostaatit olisivat huonoja ja sopimattomia, luulisi että korjausivat pian jos asiakkaat valittavat.

                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        Oiskohan se ollut double-action thermostat, tds:ssä oli samanlainen ja nettikuvissa myös kasikoneissa on, kuitenkin siellä on kaksi tasopintaa, toinen reiän perällä jota vasten termarin toinen taso tulee.

                        Anyway, yksi tapa on vaihtaa alkuperäinen pumppu ja termari ja katsoa onko mitä vaikutusta.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          Testailin tänään vielä omallani tuota lämpenemistä. Kun viisari joli sinisen palkin puolessa välissä tuli suuttimista jo selvästi lämmintä ilmaa. Pakkasta -15c ja lämmöt tuossa sinisen puolessa välissä vähän reilu kilometrin jälkeen.

                          Comment

                          • -Tate-
                            Moderator
                            • Jan 2004
                            • 3210
                            • Nurmijärvi

                            Olisko kellään antaa vinkkiä millaset polttimot sopii E36 Compact -96 ei ilmastointia. Pimeänä on lämmönsääätöpaneelin valot, ajovalojen ja sumuvalokatkaisijan taustavalot.
                            I Believed I Would Die.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by -Tate- View Post
                              Olisko kellään antaa vinkkiä millaset polttimot sopii E36 Compact -96 ei ilmastointia. Pimeänä on lämmönsääätöpaneelin valot, ajovalojen ja sumuvalokatkaisijan taustavalot.
                              Lämmönsäätöpaneelin takana on yksi pikkuinen lasikantainen lamppu.
                              speksejä en muista kun hain vain teboililta vaihdokin mallin kanssa.

                              Comment

                              • Zefi87
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2012
                                • 43
                                • oulu

                                kysästäänpä nyt neuvvoa melko kinkkiseen tilanteeseen... kyseessä on vm 1998 316i compact ja mittaristossa palaa abs valo sekä joku keltanen kolmio jossa sisällä huutomerkki ja sitä kiertää nuoli(varmaanki asc:n merkkivalo) moottori ei ota 4-5000rpm enempää kierroksia (kone lämpimänä just ja just 3500/rpm) ja vikakoodit on luettu. abs hydrauliboxi ols menny ja kaasuläpän asentoanturi hajalla.tuon kaasuläpän anturin vaihdoin mutta siltikään kiekat ei nouse ja vetoja ei ole. johtuuko tuo ns rajoitus tuosta abs/asc viasta vai onko koneessa joku pahasti vialla? oon näitä sivuja tutkaillu ja ei oo omiin silmiin löytyny.
                                olis ihan kiva saaha pikkasen enemmän vetoja tuohon autoon ko tuntuu että jää kaikkien jalkoihin tuolla...
                                Ex:e34 520ia Touring
                                Ex: e36 316 Compact 98
                                NYT: e36 316 Compact 94

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎