Tässä olisi yksinkertaiset työohjeet siitä kuinka e36:n etupään alustakulmat saadaan eritasoisten madalluksen jälkeen paikalleen ilman varsinaisia säätöosia.
Eli suurin ajettavuuteen(vetely), äärikäytökseen ja renkaiden "linttaan" kulumiseen vaikuttava tekijä on saada camberkulmat(pyörä/pystykallistumat) kohdalleen. Madalluksen jälkeen pyörät siis näyttävät tältä: /-\ ja auto kulkee pelkkien renkaiden sisäpuolen runkojen varassa kun pitäisi näyttää tältä: l-l jolloin molemmat renkaan runko-osat kantavat koko kulutuspinnan lisäksi jolloin mm.vetely on minimaalista.
Tuossa kuva yläkiinnikepultista No:5, perssonista no:1 sekä olka-akselista no:2:
Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin no:5 vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:
Siirryttäessä suurempiin madalluksiin tämä ei helposti enään riitä, vaan seuraavaksi pitää ajaa perssonin yläkiinnikkeeseen 1-2mm säätö ulospäin. Kannattaa huomata että varsinainen personin ja olka-akselin kantava liitos on ohjuritapilla+kahdella pultilla varustettu alakiinnike :
Ja mentäessä vielä tästäkin alemmaksi(70-80mm:n pudotuksiin), pitää myös
olkavarren/navan ylälenkkiin tehdä 1-2mm:n säätö ulospäin:
Eli tarkoitushan on madalluksen jälkeen saada rengas kallistumaan uudelleen pystyyn(pienentää positiivista camberkulmaa), jolloin kulman roikkuessa näkymän pitäisi säätöjen jälkeen suunnilleen tämä:
Seuraavassa caster säädöt...
Eli suurin ajettavuuteen(vetely), äärikäytökseen ja renkaiden "linttaan" kulumiseen vaikuttava tekijä on saada camberkulmat(pyörä/pystykallistumat) kohdalleen. Madalluksen jälkeen pyörät siis näyttävät tältä: /-\ ja auto kulkee pelkkien renkaiden sisäpuolen runkojen varassa kun pitäisi näyttää tältä: l-l jolloin molemmat renkaan runko-osat kantavat koko kulutuspinnan lisäksi jolloin mm.vetely on minimaalista.
Tuossa kuva yläkiinnikepultista No:5, perssonista no:1 sekä olka-akselista no:2:
Kun puhutaan lievistä 15-25mm:n madalluksista, camberkulmien paikalleensaattamiseksi riittää käytännössä olka-akselin ylimmäisen kiinnityspultin no:5 vaihto kauluksettomaan 10.9 lujuiseen vakiopulttiin:
Siirryttäessä suurempiin madalluksiin tämä ei helposti enään riitä, vaan seuraavaksi pitää ajaa perssonin yläkiinnikkeeseen 1-2mm säätö ulospäin. Kannattaa huomata että varsinainen personin ja olka-akselin kantava liitos on ohjuritapilla+kahdella pultilla varustettu alakiinnike :
Ja mentäessä vielä tästäkin alemmaksi(70-80mm:n pudotuksiin), pitää myös
olkavarren/navan ylälenkkiin tehdä 1-2mm:n säätö ulospäin:
Eli tarkoitushan on madalluksen jälkeen saada rengas kallistumaan uudelleen pystyyn(pienentää positiivista camberkulmaa), jolloin kulman roikkuessa näkymän pitäisi säätöjen jälkeen suunnilleen tämä:
Seuraavassa caster säädöt...
Comment