E36 madaltaminen yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2567
    • .

    #31
    H%r

    Onko kenelläkään kokemuksia H&R:n jousisarjoista nelisyl. e36:ssa?
    Erityisesti tämä 60/30 -madaltava sarja kiinnostaa, mutta myös 40/15 -madaltavasta saa(pitää) antaa kommenttia. Näiden alustojen madallus suhteessa toisiinsa ja suhteessa vakioon sport alustaan sekä se tärkein eli ajo-ominaisuudet. Kyselin näitä asioita suoraan H&r:ltä ja vastaus oli tyyliin: "on ne hyvät ja hyvältä näyttää..."
    Bayermannkaan ei oikeen osannut sanoa faktaa noista ajo-ominaisuuksista verrattuna toisiinsa.

    Lähinnä mietityttää tuossa 60/30 -sarjassa, että madaltaako se liikaa hyvää ajettavuutta silmällä pitäen.

    Ps. Kuva olis kiva...
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • E38
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 269
      • HKI,TKU

      #32
      Originally posted by Freak
      Lähinnä mietityttää tuossa 60/30 -sarjassa, että madaltaako se liikaa hyvää ajettavuutta silmällä pitäen.

      Ps. Kuva olis kiva...
      Emännän 328:ssa on madallus jonka merkistä tai määrästä ei ole tietoa. Auto laahattiin talvi/kauppakassiksi Tukholmasta viime syksynä. Ruotsin päässä se saatiin pienkerrostaloalueella mukavasti ottamaan vatsasta kiinni... "oho, tää onkin aika matala?"

      Ajossa etupää tuntuu jo lievästi liian matalalta. Keula on sivusta katsottuna myös vähän matalammalla kuin perä. Alusta ei ole liian kova mutta jokainen tien epätasaisuus kyllä huomataan. Etenkin näin talvella! Madallettuja autoja on ennenkin ollut (mm. 10cm maavaralla liikkunut Chrysler Neon) mutta jotenkin en tämän kanssa ole päässyt ihan "sinuiksi". Kun kevät koittaa ja kesärenkailla (edessä 215 ja takana 235/45/17") pääsee oikeasti kokeilemaan mutka-ajoa, niin alusta voi puhkea kukkaan.

      Laitan kuvat niin jos joku enemmän asiaan vihkiintynyt tietää, niin voi arvailla minkälainen madallus pirssissä on (tai jopa minkä merkkinen). Kuvissa alla on 205/55/16" nastat. Tallin lattia on vino (auto pienessä alamäessä).
      Attached Files
      Autotalli:
      -07 Lexus GS300
      -96 Mercedes-Benz SL320
      -79 Wartburg 353W Tourist
      -66 Cadillac Coupe De Ville


      Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19180
        • -

        #33
        Villinä arvauksena edestä n.50mm ja perästä n.20-30mm madallus? Merkkiä ei kukaan pysty kuvien perusteella arvaamaan. Sitä varten jousista löytyy merkinnät. Eli renkaat vaan irti ja ihmettelemään mitä jousissa lukee.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • mika68
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2004
          • 1965
          • ......

          #34
          Originally posted by E38
          Emännän 328:ssa on madallus jonka merkistä tai määrästä ei ole tietoa. Auto laahattiin talvi/kauppakassiksi Tukholmasta viime syksynä. Ruotsin päässä se saatiin pienkerrostaloalueella mukavasti ottamaan vatsasta kiinni... "oho, tää onkin aika matala?"

          Ajossa etupää tuntuu jo lievästi liian matalalta. Keula on sivusta katsottuna myös vähän matalammalla kuin perä. Alusta ei ole liian kova mutta jokainen tien epätasaisuus kyllä huomataan. Etenkin näin talvella! Madallettuja autoja on ennenkin ollut (mm. 10cm maavaralla liikkunut Chrysler Neon) mutta jotenkin en tämän kanssa ole päässyt ihan "sinuiksi". Kun kevät koittaa ja kesärenkailla (edessä 215 ja takana 235/45/17") pääsee oikeasti kokeilemaan mutka-ajoa, niin alusta voi puhkea kukkaan.

          Laitan kuvat niin jos joku enemmän asiaan vihkiintynyt tietää, niin voi arvailla minkälainen madallus pirssissä on (tai jopa minkä merkkinen). Kuvissa alla on 205/55/16" nastat. Tallin lattia on vino (auto pienessä alamäessä).
          Madallus 30/10
          Näyttää aika korkealta ;=)

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3399
            • Tre

            #35
            Tuo "E38":n auto on JUURI passissa mun makuun Eikä tartte saada keulaa yhtään lisää alas, nih
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2567
              • .

              #36
              Vesissä on eroja...

              ... ja jousissa myös. Nimenmaan H&R jouset kiinnostavat eniten niiden hyvien ajo-ominaisuuksien takia. Tai mistäs minä tiedän miten hyvät ominaisuudet niissä on, mutta niin olen esim. täältä joskus lukenut.

              Mulle tärkeintä tässä madallusjousiasiassa on ajettavuus eikä niinkään ulkonäkö.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • E38
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 269
                • HKI,TKU

                #37
                Originally posted by Freak
                Mulle tärkeintä tässä madallusjousiasiassa on ajettavuus eikä niinkään ulkonäkö.
                Suosittelen, että ei lähde liian matalaa satsia laittamaan suoraan. Tietysti laadukkaat jouset voivat toimia myös suurella tiputuksella mutta epäilen. Ainakin tolla satsilla mikä autossa on nyt, niin mennään ihan rajoilla. Ei ole mukavaa kun välillä tuntuu, että tää on kyllä vähän liian kova/matala...

                PS. Mulle on tullut ekat harmaat hiukset päähän...mutta ei toi nyt korkee ole!?
                Autotalli:
                -07 Lexus GS300
                -96 Mercedes-Benz SL320
                -79 Wartburg 353W Tourist
                -66 Cadillac Coupe De Ville


                Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19180
                  • -

                  #38
                  Originally posted by Freak
                  ... ja jousissa myös. Nimenmaan H&R jouset kiinnostavat eniten niiden hyvien ajo-ominaisuuksien takia. Tai mistäs minä tiedän miten hyvät ominaisuudet niissä on, mutta niin olen esim. täältä joskus lukenut.

                  Mulle tärkeintä tässä madallusjousiasiassa on ajettavuus eikä niinkään ulkonäkö.
                  Yleisesti ottaen veikkaisin, että sinun makuun on sitä parempi ajettava mitä korkeampi alusta.. Ei miksi alat ylipäätään madaltamaan, jos ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä, koska paras ajomukavuus saavutetaan kuitenkin tehtaan ehjällä (M-) vakioalustalla?

                  H&R alustat on lähes poikkeuksetta hyviä ajettavia, myös E36:ssa. Valitettavasti ne ovat vain omaan makuuni usein olleet liian korkeita horokkeja. Mutta jos tavoittelet vain miellyttävää, hieman vakiomallia jämäkämpää ajettavuutta, niin ei taatusti ole huono valinta!
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3399
                    • Tre

                    #39
                    Originally posted by E38
                    Suosittelen, että ei lähde liian matalaa satsia laittamaan suoraan. Tietysti laadukkaat jouset voivat toimia myös suurella tiputuksella mutta epäilen. Ainakin tolla satsilla mikä autossa on nyt, niin mennään ihan rajoilla. Ei ole mukavaa kun välillä tuntuu, että tää on kyllä vähän liian kova/matala...

                    PS. Mulle on tullut ekat harmaat hiukset päähän...mutta ei toi nyt korkee ole!?
                    No jos tuolla satsilla on kova tai muuten huono ajaa, niin voisi laatua epäillä huonoksi niissä jousissa. Eihän tuo ole niin "tontissa" kuin voisi olla, mutta hyvä korkeus omasta mielestäni.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Freak
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 2567
                      • .

                      #40
                      Juhis pieni pesusieni....

                      Originally posted by Juhis
                      Yleisesti ottaen veikkaisin, että sinun makuun on sitä parempi ajettava mitä korkeampi alusta.. Ei miksi alat ylipäätään madaltamaan, jos ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä, koska paras ajomukavuus saavutetaan kuitenkin tehtaan ehjällä (M-) vakioalustalla?

                      H&R alustat on lähes poikkeuksetta hyviä ajettavia, myös E36:ssa. Valitettavasti ne ovat vain omaan makuuni usein olleet liian korkeita horokkeja. Mutta jos tavoittelet vain miellyttävää, hieman vakiomallia jämäkämpää ajettavuutta, niin ei taatusti ole huono valinta!
                      Ei hyvä ajomukavuus ole todellakaan sama asia kuin hyvät ajo-ominasuudet. Jos haluaisin autostani matalan, niin ostaisin jotkut weitecin tms. jouset tai rälläköisin vanhoista kierteen kaks pois. Jos rahaa olisi kuin roskaa, olisin kyselemättä ostanut Bilsteinin PSS tai H&R:n säädettävät tolpat, mutta kun ei ole, niin ei ole... Joten täytyy täällä kysellä typeriä.

                      Tarkoitin nimenomaan sitä, että matala auto ei välttämättä ole hyvä ajaa. Eli mielummin hieman korkeampi alusta ja paremmat ajo-ominaisuudet. Sanomattakin lienee selvää, että iskareina on nyt Bilsteinit. Jouset vain puuttuu...

                      Lisätääs vielä. Hyvää ajettavuutta haetaan niin kadulle kuin radallekin.
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • Ari Lipsanen
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 268
                        • Juva

                        #41
                        jokoha biltema möis kunno racing alustaa
                        BMW 325i e36, vm-94 taxi

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19180
                          • -

                          #42
                          Originally posted by Freak
                          Lisätääs vielä. Hyvää ajettavuutta haetaan niin kadulle kuin radallekin.
                          Voi elämä sun kanssa.. Nuo on just kaksi ääripäätä ajettavuudessa. Kadulle olisi mukava olla maavaraa ja normaaleja ajo-olosuhteita + Suomen paskoja teitä ajatellen myös pehmeyttä ja mukavuutta. Radalle taas maavaraa ei tarvita läheskään niin paljoa ja alustan täytyy olla huomattavasti jäykempi, jottei kierrosajoissa menetetä auton kallistelun ja huonon ajettavuuden takia.

                          Ja edelleen.. jos ulkonäöllä ei ole merkitystä, vaan hyvällä ajettavuudella, niin sillaisen tarjoaa jo _EHJÄ_ BMW:n oma M-Technic alusta!!! Mutta jos haluat välttämättä vaihtaa ne jouset, niin H&R on varmaan sulle ihan hyvä kompromissi.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2567
                            • .

                            #43
                            Originally posted by Juhis
                            Voi elämä sun kanssa.. Nuo on just kaksi ääripäätä ajettavuudessa. Kadulle olisi mukava olla maavaraa ja normaaleja ajo-olosuhteita + Suomen paskoja teitä ajatellen myös pehmeyttä ja mukavuutta. Radalle taas maavaraa ei tarvita läheskään niin paljoa ja alustan täytyy olla huomattavasti jäykempi, jottei kierrosajoissa menetetä auton kallistelun ja huonon ajettavuuden takia.

                            Ja edelleen.. jos ulkonäöllä ei ole merkitystä, vaan hyvällä ajettavuudella, niin sillaisen tarjoaa jo _EHJÄ_ BMW:n oma M-Technic alusta!!! Mutta jos haluat välttämättä vaihtaa ne jouset, niin H&R on varmaan sulle ihan hyvä kompromissi.
                            Ja noin sanoo mies jonka omassa autossa on maavaraa kortsupaketin verran...
                            Onko se nyt siis viimosen päälle rata-auto?

                            Meinaatko, että viimeinen sana e36:n ajo-ominaisuuksissa on tehtaan m-technic alusta? H&R:n jouset vain pilaa sen ja kaikki se on ainoastaan ulkonäköön suunnattua? Hmmm.... Mielipide se on tuokin enkä ala vastaan väittämään.

                            Teen omat ratkaisuni ja elän niiden mukaan. Katsotaan vaikka vuoden päästä miten on äijän käynyt. Ajattelin vain, jos jollain olisi kokemusta noista jousista samanlaisessa autossa, mutta taisi olla liikaa vaadittu.

                            LUKITAAN! ARKISTOIDAAN!
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19180
                              • -

                              #44
                              Originally posted by Freak
                              Ja noin sanoo mies jonka omassa autossa on maavaraa kortsupaketin verran...
                              Onko se nyt siis viimosen päälle rata-auto?
                              Niin no.. mulla on tuossa omassa E36 coupessa kyllä maavaraa ihan sopivasti tämän hetken asetuksilla. Ja alustana on korkeussäädettävä KW Variante 2, joka kyllä täyttää minun vaatimukset aivan mukavasti. E34 535i:ssa alusta on jo huomattavasti matalampi, mutta se onkin haluttu sellaiseksi pelkistä ulkonäkösyistä. Ei todellakaan ajettavuuden takia.

                              Originally posted by Freak
                              Meinaatko, että viimeinen sana e36:n ajo-ominaisuuksissa on tehtaan m-technic alusta? H&R:n jouset vain pilaa sen ja kaikki se on ainoastaan ulkonäköön suunnattua? Hmmm.... Mielipide se on tuokin enkä ala vastaan väittämään.
                              No ei se viimeinen sana ole, mutta ehjä tehtaan M-Technic alusta on vaan pirun hyvä ajaa ainakin E36 Coupessa! Ja H&R alustalla siitä saadaan vielä jämäkämpi ja jonkin verran matalampi. Eikä minun mielestä todellakaan mene pilalle vaan minun makutottumuksien mukaan pelkästään parempaan suuntaan.

                              Originally posted by Freak
                              Teen omat ratkaisuni ja elän niiden mukaan. Katsotaan vaikka vuoden päästä miten on äijän käynyt. Ajattelin vain, jos jollain olisi kokemusta noista jousista samanlaisessa autossa, mutta taisi olla liikaa vaadittu.
                              Älä nyt herneitä vedä turhaan. Johan sanoin, että tuo H&R alusta on ihan hyvä ajaa. Minulla on henkilökohtaisia kokemuksia sellaisista. Olen kummiskin noita E36 malleja tuonut Suomeen "muutamia kymmeniä", joten eri mallisilla alustollakin ajamisesta on "jotain kokemusta"..
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7035
                                • Uusikaupunki

                                #45
                                Ei ne jouset ajettavuutta määritä NOIN paljoa. Kyllä se on kokonaisratkaisu mikä ominaisuudet määrittää, eikä madallus aina tarkoita parempaa autoa rata-ajoon. Alustageometriat menee päin persettä madaltaessa, eikä kello tykkää välttämättä laisinkaan. Pelkillä jousilla ei ole todellakaan niin paljoa väliä kuin nyt luulet. Sitäpaitsi lopputulos riippuu autosta paljon miten se niillä jousilla käyttäytyy, sekä ennenkaikkea kuljettajan mieltymyksistä (siis tämä onko parempi vai huonompi). Ovatko puslat löystyneet, paljonko kori on löystynyt, miten kuormattu (varusteet ja muut ryjät), onko jäykisteitä asennettu...

                                Kai muuten autosta löytyy jo x-brace ja poikkituet?
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X