Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 madaltaminen yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2558
    • .

    #46
    Originally posted by Cell
    Ei ne jouset ajettavuutta määritä NOIN paljoa. Kyllä se on kokonaisratkaisu mikä ominaisuudet määrittää, eikä madallus aina tarkoita parempaa autoa rata-ajoon. Alustageometriat menee päin persettä madaltaessa, eikä kello tykkää välttämättä laisinkaan. Pelkillä jousilla ei ole todellakaan niin paljoa väliä kuin nyt luulet. Sitäpaitsi lopputulos riippuu autosta paljon miten se niillä jousilla käyttäytyy, sekä ennenkaikkea kuljettajan mieltymyksistä (siis tämä onko parempi vai huonompi). Ovatko puslat löystyneet, paljonko kori on löystynyt, miten kuormattu (varusteet ja muut ryjät), onko jäykisteitä asennettu...

    Kai muuten autosta löytyy jo x-brace ja poikkituet?
    No sitähän tässä alunperin haettiinkin meneekö 60/30 -jousilla alusta liian matalaksi ja ne geometriat pieleen. Edelleenkään ei ole faktaa tullut tekeekö ne H&R:n 60/30 -jouset näin. 40/15 -sarja todennäköisesti parempi kuitenkin kuin vakio M-tech. Noiden jousien jäykkyyksissä ei pitäsis olla käytännössä suurta eroa. Toisilla ainoastaan tippuu enemmän ja se tiputtaisi myös painopistettä, jos ei niistä muuta hyötyä olisi.

    Iskarin ovat pääosassa auton ajettavuutta haettaessa ja ne ovatkin kunnossa IMHO parhaalla merkillä eli Bilsteineilla.

    Poikkitukia tuskin tulee, mutta X-brace kylläkin, kun sinne asti ehditään. Ja vielä muutakin. Korin väsyminen tuskin on ongelma vielä näillä kilometreillä joten eipä aleta vahvistushitsaamaan.

    Ei katsos viitsisi ostaa montaa eri jousisarjaa vain testatakseen. Taitaa kuitenkin olla parasta olla vain hiljaa ja ostaa ne vähemmän madaltavat ettei vain tule turhia puheita.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #47
      Geometrioita tuskin on monikaan täällä laskeskellut ja miettinyt, saati sitten mihin päin siirtäminen parantaisi ja huonontaisi. Radalla ajavat eivät tuollaisia alustoja käytä joten heiltä ei voi kysyä ja kadulla ajavat menevät lähes täysin mutu-tuntumalla. Sorry, ei ole helppoa tietä tällä kertaa.

      Sinuna toivoisin että nuo enemmän madaltavat ovat jäykemmät, jos ne ovat yhtä löysät niin joustomatkan lyhetessä tulee lyömään pohjaan paljon helpommin, lisäksi kulmat muuttuvat kurvissa enemmän ei-toivottuun suuntaan kun auto sukeltaa syvemmälle.

      Madaltamalla eri päitä eri määrän, muutat auton painojakaumaa, noilla satseilla enemmän etupainoiseksi. Tämä muuttaa auton ajettavuutta paljon enemmän kuin mahdolliset pienet jäykkyyserot. Paremmalta se näyttää, mutta kuten juhiskin jo sanoi, originaali m-alusta saattaa olla parempi ajettava, kellokin saattaa tykätä. Itse saattaisin valita M3-alustan kopioinnin, eli mahdolliset erilaiset tukivarret ja puslat paikalleen, uudet samalla korkeudella olevat jouset ja nuo bilsteinit. Voisi olla kova juttu, ihan ajettavuuden kantilta.

      Kyllä se kori väsyy jatkuvasti kun sitä pomputetaan, paha ongelma siitä tulee vasta kun paikat alkaa revetä. Takaripustuksia noista e36:sta on muutamilta revennyt, joten olettaa voi että periksi antaa. Mikään korin jäykistys ei myöskään ole pahaksi, joten kyllä nuo poikkituetkin vois olla ihan hyvä idea, ei ne pelkästään ulkonäön vuoksi ole olemassa.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #48
        Mitä olen erilaisilla E36 M3 Coupeilla ajellut, niin kyllä E36 M3 Coupen EHJÄ vakioalusta on aivan huippuluokkaa pidoltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan. Kun auto vedetään kenttään, ei edes vetävien pyörien pito ole läheskään sitä luokkaa kuin vakioalustalla. E36 M3 Coupen vakioalustan laadusta kertoo sekin, että edes täyskaasukiihdytyksessä pienillä vaihteilla ei takarenkaat meinaa lyödä tyhjää ja pelli alla on kuitenkin 286hv eikä mitään luistonestoja paitsi lukkoperä totta kai löytyy vakiona. Todella matalaksi vedettynä takapään pito on huomattavasti heikompi. Ja E36 malleissa sentään pyöränkulmia sentään pystyy säätämään vakiona todella monipuolisesti verrattuna vanhempiin malleihin esimerkiksi E30 ja E34 mallisarjat.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #49
          H&r -40/15

          Joku tässä kait kyseli H&R:n -40/15 setistä nelisylinterisessä E36:ssa. Mulla on nuo jouset alla vakioiskareiden kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että tykkään alustasta ja vastaa omia tarpeita hyvin. Jouset on jämäkät mutta alusta ei ole kivireki, eli jouset on hyvin progressiiviset. Perusajossa ei tipu hampaat ja tiukemmassa kurvauksessa jäykkyyttäkin löytyy. Vielä kun on kaikki alustan kulmat "vihreällä" niin hyvä on ajella. Renkaat on 225/45-17 ympäriinsä.

          Vähän on nuo mun kuvat "taiteellisia" (no ei ees niit&#228 mutta tältä se suunnilleen näyttää:

          Kuva 1
          Kuva 2

          edittiä: Sen verran vielä, että itse en tosiaankaan kaipaa matalempaa alustaa, koska tuonkin on jo saanut raapimaan sillon tällön. Eilenki sai öljypohjalla aurata polanteita.
          E61 525d LCI

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2558
            • .

            #50
            Originally posted by Cell
            Geometrioita tuskin on monikaan täällä laskeskellut ja miettinyt, saati sitten mihin päin siirtäminen parantaisi ja huonontaisi. Radalla ajavat eivät tuollaisia alustoja käytä joten heiltä ei voi kysyä ja kadulla ajavat menevät lähes täysin mutu-tuntumalla. Sorry, ei ole helppoa tietä tällä kertaa.
            Joo, ei ole helppoa ei, kun ei edes myyjät/valmistaja osaa sanoa miten alusta käyttäytyy 60/30 pudotuksella. Taitaa olla niin ettei näin onnettoman asiakkaan pienet ongelmat liikuta H&R:n neuvontaa vaan käsketään sihteerikköhäirikkö Yvonne Menzebachin vastata kysymyksiin, kun samanlainen alusta sattuu olemaan juuri hänen 316i:ssä. Tietäähän sen mitä sieltä tulee... "Näyttää hyvältä ja ajettavuus on täysin ok."

            Originally posted by Cell
            Sinuna toivoisin että nuo enemmän madaltavat ovat jäykemmät, jos ne ovat yhtä löysät niin joustomatkan lyhetessä tulee lyömään pohjaan paljon helpommin, lisäksi kulmat muuttuvat kurvissa enemmän ei-toivottuun suuntaan kun auto sukeltaa syvemmälle.
            Kun ei ole. Molemmat ovat Yvonnen mukaan 10-15% vakio M-sporttia jäykemmät. Voi voi...

            Originally posted by Cell
            Madaltamalla eri päitä eri määrän, muutat auton painojakaumaa, noilla satseilla enemmän etupainoiseksi. Tämä muuttaa auton ajettavuutta paljon enemmän kuin mahdolliset pienet jäykkyyserot. Paremmalta se näyttää, mutta kuten juhiskin jo sanoi, originaali m-alusta saattaa olla parempi ajettava, kellokin saattaa tykätä. Itse saattaisin valita M3-alustan kopioinnin, eli mahdolliset erilaiset tukivarret ja puslat paikalleen, uudet samalla korkeudella olevat jouset ja nuo bilsteinit. Voisi olla kova juttu, ihan ajettavuuden kantilta.

            Kyllä se kori väsyy jatkuvasti kun sitä pomputetaan, paha ongelma siitä tulee vasta kun paikat alkaa revetä. Takaripustuksia noista e36:sta on muutamilta revennyt, joten olettaa voi että periksi antaa. Mikään korin jäykistys ei myöskään ole pahaksi, joten kyllä nuo poikkituetkin vois olla ihan hyvä idea, ei ne pelkästään ulkonäön vuoksi ole olemassa.
            Taitaa olla tässä tilanteessa parempi valinta ottaa 40/15 pudottavat jouset. Tuo M-sport alusta on todellakin hyvä, mutta vähän jäykempi olisi mun mielestä parempi.

            Meillä on vähän saman suuntaiset ajatukset. Tarkoituksena nimittäin laittaa esim. M3 yläpäät ja epäkeskopuslat. Lisäksi se x-brace, josta ainakin netin mukaan pitäisi olla aikuisten oikeasti hyötyä. Poikkituen tarpeellisuudesta en ole vielä aivan vakuutunut, mutta eihän sitä tiedä, jos vaikka joskus siinäkin asiassa viisastuisi. Pyöränkulmat ajattelin säätää samoihin arvoihin kuin m3:ssa, mutta niiden kanssa voi sitten pelata niin kuin huvittaa.

            Kyllä tämä vielä tästä selviää...
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2558
              • .

              #51
              Originally posted by Ha2
              Joku tässä kait kyseli H&R:n -40/15 setistä nelisylinterisessä E36:ssa. Mulla on nuo jouset alla vakioiskareiden kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että tykkään alustasta ja vastaa omia tarpeita hyvin. Jouset on jämäkät mutta alusta ei ole kivireki, eli jouset on hyvin progressiiviset. Perusajossa ei tipu hampaat ja tiukemmassa kurvauksessa jäykkyyttäkin löytyy. Vielä kun on kaikki alustan kulmat "vihreällä" niin hyvä on ajella. Renkaat on 225/45-17 ympäriinsä.

              Vähän on nuo mun kuvat "taiteellisia" (no ei ees niitä) mutta tältä se suunnilleen näyttää:

              Kuva 1
              Kuva 2

              edittiä: Sen verran vielä, että itse en tosiaankaan kaipaa matalempaa alustaa, koska tuonkin on jo saanut raapimaan sillon tällön. Eilenki sai öljypohjalla aurata polanteita.
              Kiitos! Noita kokemuksia juuri kaipailinkin.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • wert
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 47
                • Järvenpää

                #52
                E36 Madallus??

                onko kenelkään takana 255/35 18R? Renkaita kuinka paljon sitä uskaltaisi madaltaa? Ettei ajo ominaisuudet kärsi ja voisi vielä olla viisi ihmistä kyydissä, kun nyt on jo kaaret aika lähellä.
                Vanne on 9 tuumaa leveä ja ET40.


                Tossa on kuvat autosta.

                Last edited by wert; 05-05-2006, 00:55.
                slow car and fast food
                Ex:MB C180 kompressor 1.6 eco malli.
                Ex:Honda Civic Type r Fn2
                Ex:Ford Mustang sn95
                Ex:Saab 900 cabriolet
                Ex:BMW E36 320 Coupe.

                Comment

                • RCW
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 363

                  #53
                  kannattaa korjata toi linkki ihan ekana!
                  Konichiwa, Bitchez!

                  It's the name they say it's running the game

                  Comment

                  • wert
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2005
                    • 47
                    • Järvenpää

                    #54
                    Nyt sen linkin pitäisi toimia.
                    slow car and fast food
                    Ex:MB C180 kompressor 1.6 eco malli.
                    Ex:Honda Civic Type r Fn2
                    Ex:Ford Mustang sn95
                    Ex:Saab 900 cabriolet
                    Ex:BMW E36 320 Coupe.

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #55
                      eipä se pelkästä renkaan leveydestä riipu miten mahtuu pyörimään et, vanteen leveys....
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • kyyppari1
                        Newbiemmer
                        • Jan 2006
                        • 23

                        #56
                        No mulla ainakin on e36 farkussa 225/45 18 ja takana 255/35 18 ja siihen laitatin just eibachin edestä 30 ja takaa 50 millii tipauttavat jouset ja iskarit. Vanteiden et ei oo tiedossa...takaa mulla ainakin ottaa kaareen sinne ylemmäs kii, joku n 5cm kaaren reunasta, mut siellä on varaa antaa lekaa ainaki 15-20mm(sisä- ja ulkopellin väli) edessä ei ongelmaa. ja voin suositella tota eibachii, ainaki mulla toimii kun unelma...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #57
                          Kuitenkin se vanteen et-tieto on tässä kohtaa tärkeämpi kuin tuo renkaan leveys...vanteen halkaisijasta puhumattakaan.

                          Comment

                          • Behemoth
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 562

                            #58
                            Mitkä ne on vakioalustalla mitat E36:ssa kaaresta keskiöön edessä ja takana (E36 328 kyseessä)?
                            Last edited by Behemoth; 03-10-2007, 13:25.
                            E66 730Ld LCI

                            ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                            Comment

                            • ^^henu
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 728
                              • Ylivieska

                              #59
                              E36 madallusjouset?

                              Elikkäs sopiiko E36 325i sedan -92 autossa olleet madallusjouset 318iihin?

                              E60 535dA -05
                              E39 530i Touring M-Sport -02

                              1.3 Toyota Corolla DX -83 - Rokki Corolla

                              EX:
                              E46 330Ci -00 M-Sport
                              E36 318i sedan -91 - Tuninki "projekti"
                              E30 318i -88 - Punainen Paholainen


                              sigpic

                              Comment

                              • iikka
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 2597
                                • Oulu

                                #60
                                no passaahan ne, mut 325 on jäykemmät jouset ku se on kumminki painavempi mitä tuo 318.. eli 318 tulee hieman korkeampi mitä tosta 325..
                                Speed costs, how fast you wanna go?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎