memebuy23buy

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • naukkis
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Joskus luin juttua jossa joku oli vedellä ajellu pitempään ja totesi paikkojen olevan vähän ruosteessa, kaatoi se sinne sitruunahappoa sekaan ja ajeli viikon niillä liemillä. Kyllähän tuli soossia ulos
    Patarautakoneita voi ajaa pidempäänkin pelkällä vedellä mutta alumiiniosat voi syöpyä puhki melko nopeastikin. Varsinkin kannen vesitilat ottaavat hittiä nopeasti.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Joskus luin juttua jossa joku oli vedellä ajellu pitempään ja totesi paikkojen olevan vähän ruosteessa, kaatoi se sinne sitruunahappoa sekaan ja ajeli viikon niillä liemillä. Kyllähän tuli soossia ulos

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by RedAlert59 View Post
    Kiitos vinkistä . Tein työtä käskettyä, kun on kesä, niin lotrasin kunnolla ja kaadoin 3 litraa vettä paisuntasäiliöön ilmaruuvi auki, auton ollessa luiskalla keula reilusti koholla. Niin kauan ja paljon, ettei ulos tullut kuin vettä. Sitten korkit kiinni ja 5 kilsan ajolenkki. Lämmöt nousi normaaliin, ei merkkejä ylikuumenemisesta. Katsellaan, josko tuo nyt ratkesi. Syksyllä sitten pakkasnesteet sisään.
    Älä aja pelkällä vedellä hetkeä pidempään, alumiiniosat korrosioituvat melkoisen nopeasti. Veteenhän saa noita korroosionestoaineita mutta edes vähän jäähdytinnestettä seassa riittää myös pitämään paikat ehjinä. Pelkkä vesi jäähdytysjärjestelmässä muutaman kuukauden tekee systeemistä yleensä jo melkoisen ruostepommin.

    Leave a comment:


  • RedAlert59
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Auton pitkäaikaisessa paikallaan käyttämisessä moottorin sisuskalujen lämpötila nousee reilusti. Paisarin korkin ollessa on auki jäähdytysjärjestelmä ei pääse paineistumaan, joten jäähdytysnesteen kiehumispiste jää alhaisemmaksi. Tästä yhtälöstä seuraa se, että jäähdytysneste koneen sisuksissa alkaa kiehiua, ja syntynyt kaasumainen vesihöyry päätyy paisariin mikä näkyy kuplintana. Niinpä tämän harjoituksen seurauksena syntyy se vaikutelma, että pitkällinen käyttäminen ja letkujen lypsäminen oli tarpeellista. Todellisuudessa paisarissa näkyvä kupliminen aiheutuu nimenomaan pitkästä käytöstä ilman paineistusta. Siitä syntyy virheellinen johtopäätös, että temppuilu moottorin ilmaamiseksi oli tarpeellista.

    Ilmaamiseen riittää, että seuraa naukkiksen hyvin yksinkertaista ohjetta: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=452

    BTW;
    Usein saa nettikirjoituksia lukiessa sen vaikutelman, että jäähdytysjärjestelmässä ei saisi olla yhtään ilmaa, tai että ilma muodostaisi jonkinlaisen mystisen tulpan jäähdytysnesteen kierrolle.

    Todellisuudessahan ilma järjestelmässä pyrkii ainoastaan nousemaan ylöspäin. Jos ilma muodostaa johinkin kanavan mutkaan kuplan, niin neste kyllä kiertää sen tai työntää pois edeltään, olettaen että järjestelmässä on riittävästi nestettä kierron syntymiseen.

    Ilmaamisen tarkoituksena onkin varmistaa, että järjestelmään saadaan riittävästi nestettä, ei niinkään pyrkiä saamaan kaikkea pois. Jos järjestelmä on ollut aivan tyhjänä ja täyttökorkista täytetään järjestelmä ilmausruuvi(t) kiinni, niin kaikkiin ylöspäin mutkan tekeviin kanaviin jää ilmaa aivan kuin vessan ilmalukossa. Jos ilmausta ei suoriteta ollenkaan, niin järjestelmässä oleva nestemäärä jää niin pieneksi, ettei synny kiertoa. Tästä syystä järjestelmän ylimpään kohtaan (joskus pariinkin kohtaan) suunnitellaan ilmausruuvi, jolla päästetään järjestelmässä oleva liiallinen ilma pois, jotta päästään täyttämään järjestelmään riittävästi nestettä. Ilmaa jää edelleen joihinkin paikallisiin mutkiin, mutta ei se siellä mitään haittaa, jos nestettä on kierron syntymisen kannalta riittävästi; ilma tulee aikaan kierron mukana pois. Tästä syystä ilmaamiseksi riittää, että järjestelmä täytetään ilmausruuvit auki. Joissakin moottoreissa kannustetaan vielä ilmauksen jälkeen käyttämään autoa hetki, ja lisäämään nestettä sen jälkeen, koska nestekierto tuo vielä hiukan ilmaa järjestelmästä mukanaan. Tai kuten N54:n ilmausohjeessa käyttämään sähköistä vesipumppua jonkin aikaa.

    No joka tapauksessa, ei ilmaaminen mitään ihmeellisiä temppuja kaipaa.
    Kiitos vinkistä . Tein työtä käskettyä, kun on kesä, niin lotrasin kunnolla ja kaadoin 3 litraa vettä paisuntasäiliöön ilmaruuvi auki, auton ollessa luiskalla keula reilusti koholla. Niin kauan ja paljon, ettei ulos tullut kuin vettä. Sitten korkit kiinni ja 5 kilsan ajolenkki. Lämmöt nousi normaaliin, ei merkkejä ylikuumenemisesta. Katsellaan, josko tuo nyt ratkesi. Syksyllä sitten pakkasnesteet sisään.
    Last edited by RedAlert59; 02-07-2022, 12:24.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by RedAlert59 View Post
    Koitin tuota temppua, onko ok jos neste kiehuu paisarissa tuota tehdessä? Vielä ei ainakaan ilmaus onnistunut kunnolla, ilmaa tuli pois paljon, mutta edelleen sitä on järjestelmässä, ehkäpä koitan uudestaan kunhan kerkiän. Auto oli luiskassa, kaltevuus varmaan ainakin 20 astetta, keula ylhäällä.
    Auton pitkäaikaisessa paikallaan käyttämisessä moottorin sisuskalujen lämpötila nousee reilusti. Paisarin korkin ollessa on auki jäähdytysjärjestelmä ei pääse paineistumaan, joten jäähdytysnesteen kiehumispiste jää alhaisemmaksi. Tästä yhtälöstä seuraa se, että jäähdytysneste koneen sisuksissa alkaa kiehiua, ja syntynyt kaasumainen vesihöyry päätyy paisariin mikä näkyy kuplintana. Niinpä tämän harjoituksen seurauksena syntyy se vaikutelma, että pitkällinen käyttäminen ja letkujen lypsäminen oli tarpeellista. Todellisuudessa paisarissa näkyvä kupliminen aiheutuu nimenomaan pitkästä käytöstä ilman paineistusta. Siitä syntyy virheellinen johtopäätös, että temppuilu moottorin ilmaamiseksi oli tarpeellista.

    Ilmaamiseen riittää, että seuraa naukkiksen hyvin yksinkertaista ohjetta: https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=452

    BTW;
    Usein saa nettikirjoituksia lukiessa sen vaikutelman, että jäähdytysjärjestelmässä ei saisi olla yhtään ilmaa, tai että ilma muodostaisi jonkinlaisen mystisen tulpan jäähdytysnesteen kierrolle.

    Todellisuudessahan ilma järjestelmässä pyrkii ainoastaan nousemaan ylöspäin. Jos ilma muodostaa johinkin kanavan mutkaan kuplan, niin neste kyllä kiertää sen tai työntää pois edeltään, olettaen että järjestelmässä on riittävästi nestettä kierron syntymiseen.

    Ilmaamisen tarkoituksena onkin varmistaa, että järjestelmään saadaan riittävästi nestettä, ei niinkään pyrkiä saamaan kaikkea pois. Jos järjestelmä on ollut aivan tyhjänä ja täyttökorkista täytetään järjestelmä ilmausruuvi(t) kiinni, niin kaikkiin ylöspäin mutkan tekeviin kanaviin jää ilmaa aivan kuin vessan ilmalukossa. Jos ilmausta ei suoriteta ollenkaan, niin järjestelmässä oleva nestemäärä jää niin pieneksi, ettei synny kiertoa. Tästä syystä järjestelmän ylimpään kohtaan (joskus pariinkin kohtaan) suunnitellaan ilmausruuvi, jolla päästetään järjestelmässä oleva liiallinen ilma pois, jotta päästään täyttämään järjestelmään riittävästi nestettä. Ilmaa jää edelleen joihinkin paikallisiin mutkiin, mutta ei se siellä mitään haittaa, jos nestettä on kierron syntymisen kannalta riittävästi; ilma tulee aikaan kierron mukana pois. Tästä syystä ilmaamiseksi riittää, että järjestelmä täytetään ilmausruuvit auki. Joissakin moottoreissa kannustetaan vielä ilmauksen jälkeen käyttämään autoa hetki, ja lisäämään nestettä sen jälkeen, koska nestekierto tuo vielä hiukan ilmaa järjestelmästä mukanaan. Tai kuten N54:n ilmausohjeessa käyttämään sähköistä vesipumppua jonkin aikaa.

    No joka tapauksessa, ei ilmaaminen mitään ihmeellisiä temppuja kaipaa.
    Last edited by bmw323it; 01-07-2022, 16:16.

    Leave a comment:


  • RedAlert59
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tästä e36:ten ilmauksesta kun näyttää olevan jonkin verran epätietoisuutta, niin laitetaan nyt ohjeet miten se kuuluu tehdä jokainen kerta kun litrakin nestettä joudutaan koneeseen lisäämään. Ilman erityistä ilmaamista tiedossa kun useimmiten on kylmää puhaltava lämmityslaite, lämpöjen heittely/saahaaminen ja pahimmillaan jatkuva keittämiskierre. Myös turhia kansiremontteja on näytetty tehdyn vain siksi että ilmausta ei ole tehty tai osattu tehdä. Näyttää nimittäin siltä että aika monesta varsinkin m50 2.5l koneen kansista löytyy pieniä hiusmurtumia jotka kuitenkaan eivät ole näiden keittämiskierteessä olevien koneiden varsinainen vika, vaan vain ilmaamattomuus. Eli näitä murtumia löytyy kansista/moottoreista jotka eivät mitenkään kärsi keittelyongelmista.
    No, homma alkaa niin että varataan kylmä/ajamaton auto, vähintään TUNTI aikaa ja ämpäriin valmiiksi 50%/50% sekoitettua vesi/pakkasnestesekoitusta se kympin ämpärillinen. Tämän jälkeen katsotaan jokin paikka/luiska jossa auton keula on selkeästi perää korkeammalla ja vielä varmuuden vuoksi nostetaan vaikka tunkilla hieman lisää. Seuraavaksi 1.5l pepsipullo(siis se missä on se kaulusrengas/sopii bemarin syyläriin kuin tehtynä eikä kaadu/"nuljahda"), josta veistetään pohja irti. Syyläristä korkki irti ja pullo syyläriin pakkaus tai jeesusteipillä huolellisesti kiinni=tiiviisti kiinni.
    Nyt lähdetään VAROVASTI liruttamaan vettä koneeseen kunnes pinta nousee syylärin senttiä/kahta vajaa ylätasoon. Kone käymään, lämmityslaite kuumalle ja täysille. Tyhjäkäynnillä sen verran että lämpömittari alkaa liikkumaan. 10-20 lujaa puristusta/"lypsyä" alavesiletkusta, jonka jälkeen täytetään pullo lähes täyteen ja jatketaan alavesiletkun "lypsämistä":



    Koneen annetaan käydä tyhjäkäynnillä samalla kun alavesiletkun voimakasta puristelua jatketaan. Eli niin että parin sekunnin voimakas puristus ja vapautus. Pari kaveria on hyvä olla "projektissa" mukana, ettei poweri lopu kesken kaiken. Jäähdytysnestettä koko ajan sitä mukaa lisää kun pinta vajoaa...ja sehän vajoaa. Eli vaikka uskon puute välillä ilman tulemisen loppumiseen väsähtäisikin, niin ei muutakuin puristelua ja vielä lisää puristelua niin kauan kuin yksikin ilmakupla pullossa näkyy:



    Hommaan menee helposti reilustikkin puolisen tuntia, mikäli kone on vesipumpun tai/ja termarin vaihdossa päässyt lirumaan tyhjäksi. Ilman poistumisen huomaa tietenkin siitäkin kun kabiini alkaa muistuttamaan saunaa samalla kun aina välillä tarkistetään että lämpömittari ei missään vaiheessa nouse sitä viivanvälin verran korkeammalle kuin puoliväliasteikko. Kun pieniäkään ilmakuplia ei ole enään tullut n.5:een minuuttiin, sammuta kone hetkeksi. Jos jotain pulputusta alkaa kuulumaan käynnistä heti uudelleen ja jatka puristelua. Jos mitään ei kuulu 2-3:een minuuttiin, lyö kone käymään ja ryntäytä muutaman kerran kierrokset 3-4000rpm:ään. Jos tämän jälkeen ei kuplia enään tule niin `Voilaa... Homma on siinä ja lämpö tai kansiongelmia ei ole eikä tule.
    Että näin.
    Tämä toimii myös muiden m50 koneisten kanssa, eli myös e34 ja m52 e39 9/98 asti.
    Koitin tuota temppua, onko ok jos neste kiehuu paisarissa tuota tehdessä? Vielä ei ainakaan ilmaus onnistunut kunnolla, ilmaa tuli pois paljon, mutta edelleen sitä on järjestelmässä, ehkäpä koitan uudestaan kunhan kerkiän. Auto oli luiskassa, kaltevuus varmaan ainakin 20 astetta, keula ylhäällä.
    Last edited by RedAlert59; 30-06-2022, 19:53.

    Leave a comment:


  • Hari
    replied
    Pullo homma varma ratkaisu. Kiitos.

    Leave a comment:


  • Adky
    replied
    Pullolla tuli taas kuntoon. On noi vaan paskasti suunniteltuja...

    Leave a comment:


  • 525iiäxä
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Se lämpöväli jolla mittari pysyy keskellä taitaa olla vielä isompikin mitä tuo
    Torquen näyttämää seurasin kerran ja taisi olla jo 69 asteessa mittarin neula pystysuorassa. Tämä tosin E46:ssa, mutta oletettavasti samansuuntaista näissäkin.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Nyt kylmänä pinta tarkistamatta mutta raportoin tuloksen kun käyn pihalla tarkistamassa.
    Ja se raportti, kylmänä 0-kelissä nesteen pinta 4 cm. yli kalt-merkin, olkoon noin.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    No joo, tuo mittarin näyttämä on näissä hölmöjen kusetusta varten jos pitää paikkansa että neula on keskellä 75-105 asteessa.
    Se lämpöväli jolla mittari pysyy keskellä taitaa olla vielä isompikin mitä tuo

    Mutta joo tuolla naukkiksen ohjeella ilmaus onnistuu ja pitäisi kyllä onnistua lypsämälläkin. Mutta lypsämistavan käytön olen itse lopettanut, kun ilmaruuvin käyttö on paljon nopeampi ja helpompi tapa.

    Ja siellä kyllä voi olla ilmalukko, niin teeppäs Soamth niin että aloittaa homman kunnolla alusta. Eli syylärin propusta kaikki nesteet pihalle mitä tulee ja sit uudetaan kaatelee nestettä hitaasti sisään ilmaruuvi auki. Pitäisi tepsiä.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Näin: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=452

    Jos saat tuohon 5 min tärväytymään niin hyvä.
    Juuri näin, eilen vaihdoin m50b25 e36:een termostaatin ja syylärin pilkulleen tuon ohjeen mukaan. Jätin auton ulos käymään kun pesin kädet, 20 km. ajoa, lämmintä tuli sisään koko ajan, mittari puolessa välissä ja nestepinta paisarissa korkki kiinni (koska kuuma, silloin ei korkkia avata) oli laskenut pari cm. max. Nyt kylmänä pinta tarkistamatta mutta raportoin tuloksen kun käyn pihalla tarkistamassa.
    No joo, tuo mittarin näyttämä on näissä hölmöjen kusetusta varten jos pitää paikkansa että neula on keskellä 75-105 asteessa.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Soamth View Post
    Mitenkä se tehdään niinkuin kuuluu? Tehnyt ohjeen mukaisesti, jossa sanotaan vielä "saattaa mennä puolikin tuntia" mutta lopettaa vaan vaan josainkohtaa ottamasta vettä ja alkaa puskee ulos. En tiedä, en osaa..
    Näin: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=452

    Jos saat tuohon 5 min tärväytymään niin hyvä.

    Leave a comment:


  • Soamth
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Siksipä hyvinkin se ilmaaminen pitäisi tehdä niin kuin kuuluu eikä lypsää letkuja tuntitolkulla.
    Mitenkä se tehdään niinkuin kuuluu? Tehnyt ohjeen mukaisesti, jossa sanotaan vielä "saattaa mennä puolikin tuntia" mutta lopettaa vaan vaan josainkohtaa ottamasta vettä ja alkaa puskee ulos. En tiedä, en osaa..

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Soamth View Post
    Mikä vika kun noin 20min pumppailun jälkeen alkaa työntää nestettä paisarista ulospäin? Lämmöt livedata näyttää 80°c. Alkaako siellä joku ilmakupla keittämään vettä vai mikäs? 3 kertaa yrittänyt ja sama aina.
    E: varmaa on jo juttua täällä mut en löytänyt..
    Jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan paineistettuna. Kun käytät konetta paikallaan 20 min, niin todennäköisesti se alkaa jossain koneen uumenissa keittämään.

    Siksipä hyvinkin se ilmaaminen pitäisi tehdä niin kuin kuuluu eikä lypsää letkuja tuntitolkulla.

    Leave a comment:

Working...
X