Originally posted by naukkis
View Post
e36 ilmaus
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Tatu S. View PostOman m50 lämpöongelmat vaan jatkuu edelleen... keväällä lämmöt pääsi nousemaan punaiselle kunnolla kun oli haljennut vesiletku koneen takaosasta ja päästänyt kaikki vedet ulos, ja samaan aikaan mittari näytti että kone olisi ollut kylmä kun oikeasti koneessa ei ollut lainkaan vettä. Kun laittoi kytkimen pohjaan niin johan nousi neula ja suoraan punaiselle ja eikun auto sammuksiin ja pajalle. Nyt neljä kuukautta tapahtuneen jälkeen ajanut 4tkm ja edelleen ongelma ilmenee lähes joka ajokerralla, jossa lämpömittarin neula tasakaasulla ajettaessa alkaa normilämmöistä valumaan kohti sinistä. Joka kerta kun näin tapahtuu, ongelma poistuu niin että laitetaan kytkin pohjaan kierrokset tyhjäkäynnille puoleksi minuutiksi ja heti tämän jälkeen pari reipasta kiihdytystä eikä neula seilaa enää kertaakaan matkan aikana, oli kuinka pitkä matka tahansa. Jos taas tasakaasulla ajamista jatkaa kun neula alkaa laskea, se laskee aivan kylmään päätyyn asti eikä välttämättä nouse enää ollenkaan ylös ajon aikana tai jos nousee niin nousee takaisin normilämpötilaan eikä milliäkään yli keskiviivan. Onko koko ongelma vain bemarin omaa sielunelämää vai onko nyt joku pettänyt/pettämässä? Edes rintajoupin mekaanikot eivät saaneet autoa ilmattua kunnolla vaan heidänkin ilmaamisensa jälkeen mittari seilaa. Nesteitä ei katoa, eikä auto savuta valkoista. Hemin ilmaustapaa koitettu eli pullo kiinni nokka ylös ja letkun puristelua puoli tuntia mutta ei ole ongelma poistunut. Ajatuksia?
Mutta jos siis on käytössä se vanhemmanmallinen termarin kotelo jossa ei ole erillisiä tiivisteitä termostaatille ja ylävedenlähdölle vaan yhtenäinen niin tuossa välissä esiintyvä vuoto aiheuttaa helposti tuollaisen tilanteen.Last edited by naukkis; 09-06-2015, 18:24.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Mikkeri View PostVieläkin ihmetyttää tuo ilmaamisen vaikeus.
E36 M52 motilla riitti säiliön täyttö ilmausruuvi avoinna, parit kurlutukset ylä ja alaletkuista kunnes ei pinta vajentunut, ilmausruuvi tietenkin kiinni kun nestettä tulee ulos.
Paisarinkorkki kiinni motti käyntiin, lämppäri luonnollisesti täysillä.
Kone kuumaksi ja lämmetessään voi avata ilmausruuvia josko ilmaa tulee.
Motti siis normaalilämpöihin hieman korotetulla tyhjäkäynnillä ja ei muutakuin tason tarkistus ja kovaa ajoa.
Leave a comment:
-
-
Oman m50 lämpöongelmat vaan jatkuu edelleen... keväällä lämmöt pääsi nousemaan punaiselle kunnolla kun oli haljennut vesiletku koneen takaosasta ja päästänyt kaikki vedet ulos, ja samaan aikaan mittari näytti että kone olisi ollut kylmä kun oikeasti koneessa ei ollut lainkaan vettä. Kun laittoi kytkimen pohjaan niin johan nousi neula ja suoraan punaiselle ja eikun auto sammuksiin ja pajalle. Nyt neljä kuukautta tapahtuneen jälkeen ajanut 4tkm ja edelleen ongelma ilmenee lähes joka ajokerralla, jossa lämpömittarin neula tasakaasulla ajettaessa alkaa normilämmöistä valumaan kohti sinistä. Joka kerta kun näin tapahtuu, ongelma poistuu niin että laitetaan kytkin pohjaan kierrokset tyhjäkäynnille puoleksi minuutiksi ja heti tämän jälkeen pari reipasta kiihdytystä eikä neula seilaa enää kertaakaan matkan aikana, oli kuinka pitkä matka tahansa. Jos taas tasakaasulla ajamista jatkaa kun neula alkaa laskea, se laskee aivan kylmään päätyyn asti eikä välttämättä nouse enää ollenkaan ylös ajon aikana tai jos nousee niin nousee takaisin normilämpötilaan eikä milliäkään yli keskiviivan. Onko koko ongelma vain bemarin omaa sielunelämää vai onko nyt joku pettänyt/pettämässä? Edes rintajoupin mekaanikot eivät saaneet autoa ilmattua kunnolla vaan heidänkin ilmaamisensa jälkeen mittari seilaa. Nesteitä ei katoa, eikä auto savuta valkoista. Hemin ilmaustapaa koitettu eli pullo kiinni nokka ylös ja letkun puristelua puoli tuntia mutta ei ole ongelma poistunut. Ajatuksia?
Leave a comment:
-
-
Vieläkin ihmetyttää tuo ilmaamisen vaikeus.
E36 M52 motilla riitti säiliön täyttö ilmausruuvi avoinna, parit kurlutukset ylä ja alaletkuista kunnes ei pinta vajentunut, ilmausruuvi tietenkin kiinni kun nestettä tulee ulos.
Paisarinkorkki kiinni motti käyntiin, lämppäri luonnollisesti täysillä.
Kone kuumaksi ja lämmetessään voi avata ilmausruuvia josko ilmaa tulee.
Motti siis normaalilämpöihin hieman korotetulla tyhjäkäynnillä ja ei muutakuin tason tarkistus ja kovaa ajoa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Juhqi View PostNäkyykö muille ongelmitta tuo Hemin ensimmäinen postaus? Mulla näkyy pirusti numeroita ja muita merkkejä tekstin seassa. Kuvatkaan ei tietenkään enään näy.Originally posted by jr66 View PostEi näy, samaa siansaksaa on.Originally posted by BiltemaMotorWork View PostNäköjään kirjaimet ä ja ö sekoittaneet pakkaa. :thinkOriginally posted by Playpig View Post15 sekuntia notepaddia ja tässäpä olisi luettavaa tekstiä:
Leave a comment:
-
-
15 sekuntia notepaddia ja tässäpä olisi luettavaa tekstiä:
Originally posted by Hemi View PostTästä e36:ten ilmauksesta kun näyttää olevan jonkin verran epätietoisuutta, niin laitetaan nyt ohjeet miten se kuuluu tehdä jokainen kerta kun litrakin nestettä joudutaan koneeseen lisäämään. Ilman erityistä ilmaamista tiedossa kun useimmiten on kylmää puhaltava lämmityslaite, lämpöjen heittely/saahaaminen ja pahimmillaan jatkuva keittämiskierre. Myös turhia kansiremontteja on näytetty tehdyn vain siksi että ilmausta ei ole tehty tai osattu tehdä. Näyttää nimittäin siltä että aika monesta varsinkin m50 2.5l koneen kansista löytyy pieniä hiusmurtumia jotka kuitenkaan eivät ole näiden keittämiskierteessä olevien koneiden varsinainen vika, vaan vain ilmaamattomuus. Eli näitä murtumia löytyy kansista/moottoreista jotka eivät mitenkään kärsi keittelyongelmista.
No, homma alkaa niin että varataan kylmä/ajamaton auto, vähintään TUNTI aikaa ja ämpäriin valmiiksi 50%/50% sekoitettua vesi/pakkasnestesekoitusta se kympin ämpärillinen. Tämän jälkeen katsotaan jokin paikka/luiska jossa auton keula on selkeästi perää korkeammalla ja vielä varmuuden vuoksi nostetaan vaikka tunkilla hieman lisää. Seuraavaksi 1.5l pepsipullo(siis se missä on se kaulusrengas/sopii bemarin syyläriin kuin tehtynä eikä kaadu/"nuljahda"), josta veistetään pohja irti. Syyläristä korkki irti ja pullo syyläriin pakkaus tai jeesusteipillä huolellisesti kiinni=tiiviisti kiinni.
Nyt lähdetään VAROVASTI liruttamaan vettä koneeseen kunnes pinta nousee syylärin senttiä/kahta vajaa ylätasoon. Kone käymään, lämmityslaite kuumalle ja täysille. Tyhjäkäynnillä sen verran että lämpömittari alkaa liikkumaan. 10-20 lujaa puristusta/"lypsyä" alavesiletkusta, jonka jälkeen täytetään pullo lähes täyteen ja jatketaan alavesiletkun "lypsämistä":
Koneen annetaan käydä tyhjäkäynnillä samalla kun alavesiletkun voimakasta puristelua jatketaan. Eli niin että parin sekunnin voimakas puristus ja vapautus. Pari kaveria on hyvä olla "projektissa" mukana, ettei poweri lopu kesken kaiken. Jäähdytysnestettä koko ajan sitä mukaa lisää kun pinta vajoaa...ja sehän vajoaa. Eli vaikka uskon puute välillä ilman tulemisen loppumiseen väsähtäisikin, niin ei muutakuin puristelua ja vielä lisää puristelua niin kauan kuin yksikin ilmakupla pullossa näkyy:
Hommaan menee helposti reilustikkin puolisen tuntia, mikäli kone on vesipumpun tai/ja termarin vaihdossa päässyt lirumaan tyhjäksi. Ilman poistumisen huomaa tietenkin siitäkin kun kabiini alkaa muistuttamaan saunaa samalla kun aina välillä tarkistetään että lämpömittari ei missään vaiheessa nouse sitä viivanvälin verran korkeammalle kuin puoliväliasteikko. Kun pieniäkään ilmakuplia ei ole enään tullut n.5:een minuuttiin, sammuta kone hetkeksi. Jos jotain pulputusta alkaa kuulumaan käynnistä heti uudelleen ja jatka puristelua. Jos mitään ei kuulu 2-3:een minuuttiin, lyö kone käymään ja ryntäytä muutaman kerran kierrokset 3-4000rpm:ään. Jos tämän jälkeen ei kuplia enään tule niin `Voilaa... Homma on siinä ja lämpö tai kansiongelmia ei ole eikä tule.
Että näin.
Tämä toimii myös muiden m50 koneisten kanssa, eli myös e34 ja m52 e39 9/98 asti.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jr66 View PostEi näy, samaa siansaksaa on.
Leave a comment:
-
-
Näkyykö muille ongelmitta tuo Hemin ensimmäinen postaus? Mulla näkyy pirusti numeroita ja muita merkkejä tekstin seassa. Kuvatkaan ei tietenkään enään näy.
Tästä e36:ten ilmauksesta kun näyttää olevan jonkin verran epätietoisuutta
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Dice13 View Postkyllä se paisari melko piripintaan asti on mutta lypsetään ny lisää sitte... välttämättö uudestaan kansiremppaa jaksais taas tehä
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Make H. View PostAnna mennä niin paljo ku menee, niin paljohan sinne pitää kuitenki laittaa että on tarpeeks paisarista katottuna eikä ohjekirjasta?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Dice13 View Posttulipahan tehtyä kansiremppa tuossa ja ilmailtua lopuksi ohjeitten mukaan lypsytekniikalla, mietin vain paljonko tonne tota nestettä menee kun bmw ilmoittaa että 11litraa menis m50b25 koneeseen automaatti-ilmastoinnilla mutta kaikki tuo määrä meni ja tuntuis että lisääkin menis? oon repiny webaston pois ja ohittanu letkut niin senkin takia tuo määrä pitäis olla jokusen desin pienempi?
Leave a comment:
-
-
tulipahan tehtyä kansiremppa tuossa ja ilmailtua lopuksi ohjeitten mukaan lypsytekniikalla, mietin vain paljonko tonne tota nestettä menee kun bmw ilmoittaa että 11litraa menis m50b25 koneeseen automaatti-ilmastoinnilla mutta kaikki tuo määrä meni ja tuntuis että lisääkin menis? oon repiny webaston pois ja ohittanu letkut niin senkin takia tuo määrä pitäis olla jokusen desin pienempi?
Leave a comment:
-
Leave a comment: