Originally posted by Antti O
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 ohjaus ei palauta ja kankea, hammastanko ja tehostaja vaihdettu
Collapse
X
-
Originally posted by Cell View PostLuultavasti onkin, kunhan nyt koittaa päänsä puhki miettiä että mikä ihme tuollaisen voi tehdä.
Comment
-
-
Tuossa kahtelin realoemista letkujen järjestystä ja oikeastaan ainut mihin ne voi tunkea väärinpäin on tuo ohjaustehostimen säiliö.
Pumpussa on toinen letku klemmarilla ja toinen panjolla, ja hammastangossa on muotoonsa taivutetut letkut oikeilla kohilla ja panjo ja sitten jäähdytinlenkin liitos on klemmarilla.
Pitäisiköhän ne iskarin yläpäät sittenkin vaihtaa tuohon, vaikka en kyllä usko että se tilannetta millääntavalla korjaa koska toi niin vaikuttais hydrauliikkavialta.
Tuosta katselin noita letkuja.
Kohta pistetää keula poikki tulipellistä ja sit tilaa jaloselta siihen keulapalan ja vaihtaa toisesta autosta koko nokan ni prkl häviää tollaset viatLast edited by Antti O; 24-01-2008, 09:47.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostTuossa kahtelin realoemista letkujen järjestystä ja oikeastaan ainut mihin ne voi tunkea väärinpäin on tuo ohjaustehostimen säiliö.
Pumpussa on toinen letku klemmarilla ja toinen panjolla, ja hammastangossa on muotoonsa taivutetut letkut oikeilla kohilla ja panjo ja sitten jäähdytinlenkin liitos on klemmarilla.
Pitäisiköhän ne iskarin yläpäät sittenkin vaihtaa tuohon, vaikka en kyllä usko että se tilannetta millääntavalla korjaa koska toi niin vaikuttais hydrauliikkavialta.
Tuosta katselin noita letkuja.
Kohta pistetää keula poikki tulipellistä ja sit tilaa jaloselta siihen keulapalan ja vaihtaa toisesta autosta koko nokan ni prkl häviää tollaset viat
Vois auttaakki iskarien / iskarien yläpäiden vaihto, itelläki joku amatöör (eli ei ammattilaisen toimesta, tai ei sitäkään tiedä..) vaihtanu kw variante 2 alustan ja ehkä siksi vähän huono ohjattava..
Hyvä suomi ja sillai !
Comment
-
-
Mie käytin suuntauttamassa nyt pyörät ja testailin ajettavuutta maantiellä, kyllä se nyt jonkinverran jo palauttaa ja tuntuu muutenki ihan fiksulta ajettavalta.
Ohjaus on säädetty siten että hammastanko on keskellä tarkasti mitattuna, ja myös ratti on tarkalleen suorassa. Sen toimenpiteen jäleltä ratti jäi vinoon, käytin Kantolan Renkaassa suuntauksessa ja raidetangoilla nyt käännettiin ohjaus suoraan.
Nyt auto kulkee suoraan ja ohjaus toimii niinkuin pitääkin.
Hammastanko lähtee romikselle, todennäköisesti vika oli siinä.
Kiitos kaikille.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostMie käytin suuntauttamassa nyt pyörät ja testailin ajettavuutta maantiellä, kyllä se nyt jonkinverran jo palauttaa ja tuntuu muutenki ihan fiksulta ajettavalta.
Ohjaus on säädetty siten että hammastanko on keskellä tarkasti mitattuna, ja myös ratti on tarkalleen suorassa. Sen toimenpiteen jäleltä ratti jäi vinoon, käytin Kantolan Renkaassa suuntauksessa ja raidetangoilla nyt käännettiin ohjaus suoraan.
Nyt auto kulkee suoraan ja ohjaus toimii niinkuin pitääkin.
Hammastanko lähtee romikselle, todennäköisesti vika oli siinä.
Kiitos kaikille.
Vai oliko vika nyt ihan vaan suuntauksessa? Samaa ongelmaa itelläkii nyt auton kanssa. Hankalaa ajaa ku ei palauta keskiasentoon itseksee. Heleveti helevetti.
Comment
-
-
Useinmiten vika on kulmissa, jos on ketuillaan ei taatusti palauta. Toinen on että on voitu kiristää sitä kulmavaihdetta klapin piilottamiseksi myyntiin tms.. Tuolloin tökkii myös palautus jos sen nappaa liian tiukalle.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostSe tärkein huomio mitä tänään tehtiin oli se että kun autosta nostaa eturenkaat täysin ilmaan ja auto sammuksissa pyörittää ohjausta on se verraten herkkä, mutta kun starttaa auton ohjaus jäykistyy
Joten.. hydrauliikkavika, joko hammastanko tai ohjaustehostajan pumppu?
Itse alkaisin korjaamaan ei keskittävää ohjausta lisäämällä negatiivista camberia, vähentämällä casteria ja mahdollisesti lisäämällä aurausta, eli liian vähän aurausta/ liikaa haritusta aiheuttaa sen että ohjaus voi palauttaa vaikka käännettyyn äärilaitaan. Ja liikaa haritusta voi ohjaukseen syntyä vaikka auraus olisi ihan kohdillaan vaikkapa leveillä renkailla, liian pienellä camberilla ja reilulla casterilla jota BMW:ssä on yleensä aina, eli käännettäessä ulkokaarteen rengas nojaa sisäläitaan ja sisäkaarteen rengas ulkolaitaan jolloin näennäinen aurauksen haritus kasvaa, ja em. tilanteessa se kasvaa äkkiä ihan tolkuttomaksi aiheuttaen ohjauksen totaalista palauttamattomuutta.
Ja aurausta kannattaa lisätä vasta camberin lisäyksen jälkeen jos pakko, muutaman asteen negatiivinen camber ei pahemmin rengasta kuluta mutta reilumpi auraus kyllä.
Comment
-
-
Nostellaanpa tätä ja lisätään oma ongelma:
328 -95 ja toispuoleinen ohjaustehostus. Ratti on kevyt (normaali) kääntää vasemmalle mutta ajoittain jäykkä käännettäessä oikealle. Vika ilmeni ensimmäisen kerran kolmisen päivää sitten.
Olisikin pari kysymystä ongelmaan liittyen.
Voiko mikään muu kuin kanavien tukkeutuminen aiheuttaa toospuoleista tehostusta? Olen ymmärtänyt että oikealle ja vasemmalle käännettäessä tehostinneste liikkuu eri reittejä..?
Tarkistin tehostinöljyt ja olivat mustanruskean kuravellin näköistä joten jokin kanavien tukkeutuminen tuli siitä itselle ekana mieleen.
Ohjaus ei ole jatkuvasti jäykkä oikealle vaan ehkä arviolta joka viides käännös on normaali..? Myös ratin jumittuessa voimakas ratin ravistus vasemmalta oikealle ja takaisin muutaman kerran saa ohjauksen palautumaan normaaliksi.
Muita ideoita kuin paskat nesteet jotka ei liiku kunnolla/jokin kanava tukossa?e36 328 Cabriolet -95
e36 318iS Coupe -92
e36 325 Coupe -92
Comment
-
-
Originally posted by Samu_93 View Post
Tarkistin tehostinöljyt ja olivat mustanruskean kuravellin näköistä joten jokin kanavien tukkeutuminen tuli siitä itselle ekana mieleen.
Muita ideoita kuin paskat nesteet jotka ei liiku kunnolla/jokin kanava tukossa?
Comment
-
-
en tiedä vastasiko joku tähän, mutta minäpä tiedän missä vika on!
tuota mutteria kun löysää pitäisi takkuilu loppua. on nimeltään esijännitys.
kun kerta olet tuon akselin vaihtanut uuteen, täytyy mainita että joskus niiltä jää tehtaalla laittamatta tuo mutteri sopivan kireälle/löysälle.
eli löysäät sitä muutama asteen kerrallaan ja sitten kokeilet että miltä tuntuu. mieluiten käy koeajolla joka kerta kun paikallaan venkslaaminen ei oo ihan niin hyvä tolle akselille. vie aikaa juu, mutta parempi niin kuitenkin.
joutunet sille tekemään työkalun että saat säädettyä. itse tein siten että otin sopivan hylsyn (18mm muistaakseni) ja lyhensin sitä puolet molemmista päistä. sitten rikkinäisestä räikästä rälläköin irti sen osan mihin hylsy tulisi normaalisti irti ja laitoin sen kiinni siihen lyhennettyyn hylsyyn. siten sai sen hylsyn päineen mahtumaan just väliin ja sitten siitä päästä väänsin ihan perus lenkkiavaimella.
mutta itse en näe mitään muuta syytä miksi se takkuilisi.
HUOM! akselissa on kaksi mutteria (kuvan mallissa ei toista ole) joten varmista että alat säätämään sitä mikä on kohti auton nokkaa EIKÄ SITÄ MIKÄ ON KOHTI MAATA! siihen ei saa koskea!
Comment
-
Comment