memebuy23buy

E36 325i "pätkii" ja "törisee"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • metanolman83
    replied
    Originally posted by ||Nixu|| View Post
    Just kävin katsomassa niin on se siinä cold viivan tuntumassa, ehkä ihan vähän alempana.

    Eli otan puolan irti ja? Täs yks päivä otin puolan johdon irti niin kuulosti samalta törinältä kun pätkii. Missä on virranjakaja tuossa autossa? Jos on hapettunu tai jotain?

    Ainiin.. Tämä auto oli vanhalla ihmisellä ja seisonnassa ostaessani.
    eli otat puolan irti ja kuuntelet vaikuttaako se käyntiin. jos vaikuttaa niin se toimii. takaisin ja seuraava irti jne..

    ja virranjakajaa ei ole kun jokaiselle sylinterille on oma puolansa.

    niin ja se haitari letku kannattaa myös kyllä tarkistaa. joko silmamääräisesti tai sitten sumutat siihen esim puhdistus spraytä tai ihan vaikka sumutin pullolla vettä ja kuuntelet onko vaikutusta käyntiin. kannattaa sumutella vähän sinne imusarjan puoleenkin jos siellä olisi vuotoa..mutta yleensä se on tuo haitari


    nixu jos tänään olet juuassa niin vois vaikka vilkaista sitä sun autoa..
    Last edited by metanolman83; 03-04-2008, 13:00.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Nifa: Tuo siun kuvailema ongelma on aivan täsmälleen samanlainen kuin omassa autossa! Omaan ajattelin vaihtaa neljä vaihtamatonta puolaa seuraavaks, jos niillä helpottais toi nykiminen ja sitä kautta maantieajossa kulutus putoais normaalitasolle.

    Mietin tuossa yks päivä, että vois ainakin teoriassa olla mahdollista, että pintakaasulla ajellessa, jolloin seos on laihimmillaan, aiheuttais heikkotehoinen kipinä polttoaineen syttymättömyyden. Moottorista läpi mennyt palamaton happi taas vääristää happiarvoa ja lambda korjaa seosta rikkaammalle --> suurentunut polttoaineen kulutus.:think Edellinen lambda oli aivan musta ja paksussa noessa, jota sen ei kai normaalisti toimivassa moottorissa pitäis olla.

    Edit: Ja tuo moottorista kuuluva satunnainen kilahdus on suurella todennäköisyydellä kaksoismassavauhtipyörästä johtuva ääni, omasta kuuluu sama ääni myös, ja tiedän, että se miun tapauksessa on vauhtipyörä.
    Last edited by O-Peksi; 03-04-2008, 09:59.

    Leave a comment:


  • jami
    replied
    Onko imuvuoto mahdollisuus suljettu pois? Eikös se "norsunkärsä" ym. putket ole näissä kans aika heikkoja.

    Leave a comment:


  • Nifa
    replied
    kyynelten ikuinen virta...

    Originally posted by ||Nixu|| View Post
    Elikkäs ongelmana (kylmänä sekä lämpimänä) on että "kiihdyttäessä" ainakin pienemmillä kierroksilla rupee pätkimään ja vähä nykimään. Ja sit tyhjäkäynnillä putkesta kuunnellen ei käy kovin tasaseen ja sit ku vähän polkasee kaasua niin törisee/pörisee/pätskii mut ei taida isommilla kierroksilla. Elikkä pienemmillä kierroksilla jotain ongelmaa?? Kylmänä on myös kierrokset heittelehtiny vähän aikaa. Tulpat ja ilmansuodattimen oon tarkistanu.
    Kuulostaa hitusen / tavallaan samanlaiselta ongelmalta kuin itsellä, useamman kuukauden koittanut pohdiskella ja selvitellä että missä ongelma. (velipoika on tehnyt siitä oman threadin joskus, ongelma kylläkin on pahasti kesken)

    Muille lukijoille kasasin yhteenvedon, sen verran vuodatin:

    -käynnistyy kiltisti säällä kuin säällä
    -Käy epätasaisesti (kuulee koneen äänestä ja putkesta), mutta ei huopaa.
    -Nykii kierrosalueella 1600-2000
    -Kerran hukannut tehot/vedon...
    -tulpat vaihdettu, ei vaikutusta
    -kulutus kasvanut
    -puolat päällisinpuolin ehjiä
    -vikakoodit luettu. (ok, ei ongelmia)
    -venttiilokopan tiiviste vaihdettu (onnittelut sille bemarin insinöörille joka sen lakan sinne oli laittanu)
    -päästöt mitattu. (lävitte, mutta kävi laihalla)
    -termostaatti oli ollut rikki, vaihdettu toimivaan ja nesteet on pysyneet.
    -epätoivo kasvanut.


    Ja sitten ||Nixu||:lle, kuulostaako tutulta:

    Eli itselläkin E36 325, vm 92 ei vanos kone. Vikakoodit luettu, ei mitään koneeseen liittyvää (herjas ovien mikrokytkimistä, menossa vaihtoon :P) Tulppien vaihdon yhteydessä oli hitusen öljyä reijissä josta seurasi venttiilikopan tiivisteen vaihto, mutta sillä ei ollut positiivista vaikutusta. Eli Ongelmana: Putkesta kuunneltaessa käy epätaisaisesti, täristää pikkasen tyhjäkäynnillä, kierroslukumittarin mukaan ei mitään heittoa. Ehkä tavallaan siis pientä pätkimistä, vika ilmenee itsellä ainakin parhaiten ajossa kierrosalueella 1600-2000 (ja jostain ihmeen syystä parhaiten kolmosvaihteella tajaamanopeuksissa 40-50km/h), mielestäni ykkös ja kakkosvaihteella ei ole mitään ongelmaa vaan vääntää ihan kivasti mitenkään eritisesti pätkimättä, mutta mikä lie oikea termi, mutta käyttäisin sanaa että ajoneuvokseni nykii. Ja kun kierrokset kohoaa 2100 yläpuolelle niin en ainakaan huomaa suoraan mitään ja nykiminenkin helpottaa kummasti. Muutaman kerran liikkelle lähdettäessä valoista on täristänyt autoa niin maan totaalisesti ettei mitään rajaa, mutta aika harvinaista. (Onnekksi)

    Aika sama että onko kone kylmä vai lämmin ni samaa tekee. Ei vaikutusta käynnistämiseen, aika iloisesti lähtee käyntiin ja myöskin pysyy käynnissä eikä huopaa. Tosin voi olla että NIxu:llakin tekee samaa normaalia "kylmä heittelemistä mikä on mielestäni normaalia: kun käynnistää, ottaa pienen piikin 1,3k asti, laskee heti tonniin ja alkaa siitä hiljaksiin laskeutumaan 650 paikkeille. Sen suurempaa epätaisuutta en ole omastani löytänyt

    Myös sinulle Nixu jos jaksat tarkkailla / kiinnittää huomiota, oma koneeni tyhjäkäynnillä päästää todella huolestuttavaa ääntä, ainakun se "pätkäsee" / samalla heilauttaa autoa pikkusen / täristää mitä ihmettä nyt liekään, niin moottorista kuuluu todella vaimea ehkä metallinen kilahdus / koladus / "runksahdus" (ja hauskuus on se että kun se pätkii sitä nykyään pari kertaa 5 sek sisään) ja joka kuuluu paremmin kuskin paikalta. Ja onnekseni ja harmikseni se on viimeaikoina hitusen voimistunut, sillä nyt veljenikin kuulee sen jo (aluksi kuulin sen vain itse jolloin kaikki meni uuden vainoharhaisen omistajan piikkiin) Ongelmat että sitä ei moottoritilasta kuule tai pysty paikallistamaan kun se hukkuu kaiken muun pauhinan alle. Ja videokameroiden mikrofonit on sen verran laadukkaita että en ole yrityksistä huolimatta saanut eristettyä sitä ääntä, noin about pystyn sanomaan että millä hertzi alueella se noin seilaa (koneen ääni, putkenäänet, hengitys kaikenmaailman shittiä kyllä kuulee ja tunkee läpi mikä peittää sen) Mutta koneesta se tulee.

    Seuraamisen arvoista: Sanokoon kuka mitä tahansa tuon ikäisestä autosta ja 2.5 puolikkaasta koneesta, kulutus on pysynyt aika tiukasti noin 14l/l satasella seka-ajossa (Kotka ei ole mikään oikea kaupunki, että tässä kohtaa ei auta se jokerikortti että kaupunkiajoa, tääl ei ole ruuhkia edes aamulla, tää on iso taajama, ja keskusta käsittää kaksi yksisuuntaista katua parilla hassulla liikennevalolla :F) Matka-ajosta sen verran että kävin helsingissä muutama viikkoa sitten, kulutus noin 10l luokkaa (talvinopeudet)

    Ja yksi mielenkiintoinen ominaisuus jota saa kyllä kommentoida. Koneesta kuuluu välillä suhahtava ääni kun sen sammuttaa, nimen omaan kuskinpuolelta, välillä kuuluu ja välillä ei. Tosin itse epäilen että lie voisiko olla se huohotuksen venttiili joka voisi olla tiensä päässä? Hitusen muistuttaa ehkä turbon dumpperin suhahdusta ja kun ei siel mitään Göringin asentamaa mutkaa konehuoneessa näy niin...

    Ja samaan aiheeseen tuosta ominaisuudesta: Ku en ole aikaisemmin isolohkoista bemua omistanut, minkälaiset imuäänet tuossa pitäisi olla kun nostaa kierroksia 3,5-5k (ja siel ei mittään räpellyksiä ole ilmanotossa, orginaalia) , vai "viheltääkö" siellä se huohotuksen venttiili tai murtumat huohotuksen putkissa (tjsp) kun nostaa kierroksia?

    Ja vuodatus jatkuu... tasan kerran tehnyt jotain mistä ehkä tulisi huolestua tai ehkä on apua, olin liittymässä paikalliselta moottoriliikennetieltä moottoritielle, volvo kuski hönki kupeessa, ajattelin oveluudessani että tiputan kolmoselle ja tuuppasen bemarin vauhtiin (kukapa meistä ei)... Noh tiputin kolmoselle ja veto hävisi, kierrokset tipahti noin 1k paikkeille, kone kävi, rullasi kivasti eteenpäin mutta eipä ollu vetoa (sisäisestä paniikista johtuen en osaa tarkasti sanoa että nousiko kierrokset vai ei kaasupenaalin tahdissa) mutta veto hävisi :/ Ilkeä tunne että mitäköhän nyt hajos..., varsinki kun kaupungista asti perässä hiillostanu Volvo tuuppas ohitte välittömästi Mielenkiintoista oli se että palautu kun laitoin nelosen takas silmään... Ja nyt ei tarvi alkaa spekuloimaan sillä että (niinku velipoika) että ei se vaihde mihinkään mitään manuaalissa vaikuta kun kerran tuntuu vaikuttavan jotenkin mystisesti.

    Ja samanlaista alkuominaisuutta:
    Ostin autoni wannabe amis tuunaajalta, jolloin se oli pienehkö pommi...
    Ja lämpöihin pientä samanlaisuutta se että termostaatti oli tiensä päässä ja lämmöt nousi mutta ei pysynyt, tosin korjaantui ylläri ylläri termostaatin vaihtamisella, ei ole hukannu nesteitä ja ei tule valkoista usvaa putkesta.

    Mutta jotain usvaa / vesihöyryä putkesta tupaa useamman minuutinkin koneen sammuttamisen jälkeen. Osa sanoo että normaalia tuossa lohkokoossa ja putkistorakenteessa, voipi se olla että on vain putkistoon kerääntynyttä kondensaatio vettä (ac snitcherin vaimennin, aika jyrkästi nousee taka-akseliston jälkeen, joten voipi olla että sinne jää aina lirumaan jotain)

    Ja sitten vielä päästkötkin käyty mittaamassa, kaikesta lävitte, ehkä ~hitusen laihalla seoksella kävi, ei muuta.

    Leave a comment:


  • ||Nixu||
    replied
    Originally posted by metanolman83 View Post
    oletkos muistanut tarkkailla nestepintaa? onko vajunut..johonkinhan se on nesteet hukannut kerta oli vajaa sillon ostaessa.

    joko kokeilit sitä että käydessä käytät puolan kerrallaan irti? sais ainakin sen selville..
    Just kävin katsomassa niin on se siinä cold viivan tuntumassa, ehkä ihan vähän alempana.

    Eli otan puolan irti ja? Täs yks päivä otin puolan johdon irti niin kuulosti samalta törinältä kun pätkii. Missä on virranjakaja tuossa autossa? Jos on hapettunu tai jotain?

    Ainiin.. Tämä auto oli vanhalla ihmisellä ja seisonnassa ostaessani.
    Last edited by ||Nixu||; 03-04-2008, 06:31.

    Leave a comment:


  • metanolman83
    replied
    oletkos muistanut tarkkailla nestepintaa? onko vajunut..johonkinhan se on nesteet hukannut kerta oli vajaa sillon ostaessa.

    joko kokeilit sitä että käydessä käytät puolan kerrallaan irti? sais ainakin sen selville..

    Leave a comment:


  • ||Nixu||
    replied
    Originally posted by Scyber View Post
    Mulla sama ongelma, meni vaan jäähdytinnestettä tulpan reikiin ja sen takia pimeni pytty.

    kansipahvi rikki / kansi halki sullaki sanon minä melkei.
    Älä perhana..

    Leave a comment:


  • Scyber
    replied
    Mulla sama ongelma, meni vaan jäähdytinnestettä tulpan reikiin ja sen takia pimeni pytty.

    kansipahvi rikki / kansi halki sullaki sanon minä melkei.

    Leave a comment:


  • ||Nixu||
    replied
    Tjoo.. uudet tulpat vaihdoin, tuntu et nyt pelittää ja käy tasaseen.. sit ku polkasin vähän enemmän niin alko pätkimään eikä käy samalla tavalla.. tuntuu et se välillä 5:llä kävis.. :think Puolista yks oli se burt vai mikä lie ja loput oli jotain muuta ku joku noista.. otan selville.. sit samalla ku vaihdoin tulpat niin joka kohtaa tungin sitä crc:tä mut pitää viel purkaa enemmän ja tutkia.. liekkö sit jotain sähköhäikkää tai jotai? :think

    Leave a comment:


  • ||Nixu||
    replied
    Originally posted by metanolman83 View Post
    ja vielä että satuitko katsomaan minkä merkkiset puolat oli? toimivia ovat ainakin :beru, bremin ja bosch. tai siis noissa on harvemmin vikaa. sit oli joku may&christie tai joku semmoinen joissa usein vikaa. auto tulille ja nypit yksitellen puolia käydessä irti ja katso vaikuttaako.

    onko autosi joku -91/-92? niissä enemmän noita puola vikoja ilmentynyt..
    En muista minkä merkkiset(ei tainnu ainakaan may&christie olla) mut tarkastan kunhan käyn ostaa uudet tulpat. Pitää testata. Nyt alko niin pahasti pätkimään ja röplöttämään putkessa et käyköhän 5 pytyllä. Auto on -92.

    Leave a comment:


  • ||Nixu||
    replied
    Originally posted by metanolman83 View Post
    niin no ei se kyllä ole varmaan siinä kerinnyt kantta vääntää vielä kieroon.. toimikos auto ennen tuota lämpöjen nostamista? ja miksihän lie ollut liian vähän nestettä ostaessa? ettei vaan olis pistetty pommia kiertoon.. ostitko yksityiseltä vai liikkeestä?

    kannattaa tarkkailla sitä nestepintaa.. sitten loppuun oletko mistäpäin? tuosta nickistä vaan päättelin että saatat olla oman kylän poikia..
    Tais se vähän pätkiä mut en tienny et se oli joku vika. Enpä tiedä, yksityiseltä ostin.. nestepinta on pysyny siinä cold kohdassa kylmänä
    Joo samalta kylältä..

    Leave a comment:


  • metanolman83
    replied
    ja vielä että satuitko katsomaan minkä merkkiset puolat oli? toimivia ovat ainakin :beru, bremin ja bosch. tai siis noissa on harvemmin vikaa. sit oli joku may&christie tai joku semmoinen joissa usein vikaa. auto tulille ja nypit yksitellen puolia käydessä irti ja katso vaikuttaako.

    onko autosi joku -91/-92? niissä enemmän noita puola vikoja ilmentynyt..

    Leave a comment:


  • metanolman83
    replied
    Originally posted by ||Nixu|| View Post
    Kävin luettamassa vikakoodit mut mitään vikaa ei näyttäny. Et mikäpä sit vikana? Tuntuu et alkaa vaan enemmän pätkimään. Ei tuo taida valkoista savua työntää. Nesteet on näköään pysyny ihan hyvin(kylmänä katsottu). Lämmöt nous kun ostin auton ja ajoin
    muutaman kilometrin niin lämmöt tais olla melkein punaisella niin sit pysähdyin ja lisäsin vettä. Sen jälkeen ei ole lämmöt noussu. Toivottavasti ei ole kansi menny.
    niin no ei se kyllä ole varmaan siinä kerinnyt kantta vääntää vielä kieroon.. toimikos auto ennen tuota lämpöjen nostamista? ja miksihän lie ollut liian vähän nestettä ostaessa? ettei vaan olis pistetty pommia kiertoon.. ostitko yksityiseltä vai liikkeestä?

    kannattaa tarkkailla sitä nestepintaa.. sitten loppuun oletko mistäpäin? tuosta nickistä vaan päättelin että saatat olla oman kylän poikia..

    Leave a comment:


  • ||Nixu||
    replied
    Originally posted by metanolman83 View Post
    tuleeko valkoista savua putkesta?häviääkö nestettä paisarista?mietin vaan että onkohan kansi mennyt kerta lämpöjä nostanut..mites tuo on pääsi tapahtumaan?
    Kävin luettamassa vikakoodit mut mitään vikaa ei näyttäny. Et mikäpä sit vikana? Tuntuu et alkaa vaan enemmän pätkimään. Ei tuo taida valkoista savua työntää. Nesteet on näköään pysyny ihan hyvin(kylmänä katsottu). Lämmöt nous kun ostin auton ja ajoin
    muutaman kilometrin niin lämmöt tais olla melkein punaisella niin sit pysähdyin ja lisäsin vettä. Sen jälkeen ei ole lämmöt noussu. Toivottavasti ei ole kansi menny.
    Last edited by ||Nixu||; 31-03-2008, 12:10.

    Leave a comment:


  • metanolman83
    replied
    Originally posted by ||Nixu|| View Post
    Oke, pitää kokeilla. Ainakin sen huomasin et kaikki muut paitsi yks puola oli eri näköinen teksteistä ja väristä.

    Tuli mieleen et oston jälkeen kerran nosti lämpöjä et onko sillä vaikutusta asiaan?
    tuleeko valkoista savua putkesta?häviääkö nestettä paisarista?mietin vaan että onkohan kansi mennyt kerta lämpöjä nostanut..mites tuo on pääsi tapahtumaan?

    Leave a comment:

Working...
X