Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11112
    • Oulu

    Riippuu ihan miten määritellään "mahtuminen". Jos se tarkottaa normaaliajossa raapimatonta, niin ei ellei tee kokonaan uusiksi kaaria. Jos taas raapiminen pikkutöyssyissä ja rattia käännettäessä ei haittaa, niin menee rullattuun vakiokaareen (mut ei varmaan mitenkään hirveen fiksulta näytä). Tällöinkin vaatii säädettävän yläpään jotta coilovereitten jousi saadaan mahdollisimman keskelle autoa ja vanteen sisäreuna hipomaan jousta = ET saa olla aika tarkaan oikea. Rengas jotain edellä mainituista. Reilulla madalluksella ainakin minä käsitän, että rengas on kokonaan tai lähes kokonaan kaaren sisässä. Jos taas riittää, että rengas on "kaarella", niin ET ei aivan millilleen ole, mut tarkkana saa silti olla.

    Mut kaikista paras ohje on että KOKEILE! Voi olla että joutuu kokeileen vaikka kuin monet vanteet ennenkö löytyy semmoset jotka mahtuu (omasta mielestä), mutta elämä on.
    Last edited by Pazi88; 21-01-2012, 00:18.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Hemu__
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 972
      • Kirkkonummi

      Onko joku haka noiden ET lukujen laskemisessa?

      Tässäpä jollekkin kiperä tehtävä?

      Alkuperäiset vanteiden koot:

      Edessä 8 x 17" ET 37. Ulkolippi 1,5", sisälippi 6,5"

      Takana 9 x 17" ET 45. Ulkolippi 2", sisälippi 7"

      Etuvanteiden keskiöt vaihdoin taakse, koska niistä oli varaa sorvata 18mm pois, takavanteiden keskiöt siirtyivät etuvanteisiin sellaisenaan.
      Autoon tulossa myös BC Racingin coiloverit, jossa nimenomaan nuo säädettävät yläpäät yms.

      Taakse nyt siis tulossa vanne, jossa 6,5" sisälippi ja 4" uusi ulkolippi.
      Eteen 7,0" sisälippi ja mahdollisesti 3" ulkolippi.

      Mitkä olisi vanteiden ET luvut noilla muutoksilla?

      Renkaiksi on siis tulossa 245/35-17 + 215/40-17?

      Niinjoo ja kaaret kyllä mahdollista mankeloida ihan kunnolla, koska auto menee maalattavaksi, mutta mahtuuko levitettyihin vakiokaariin raapimatta, kunnon madalluksella?
      Last edited by Hemu__; 21-01-2012, 00:20.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by Hemu__ View Post
        Onko joku haka noiden ET lukujen laskemisessa?

        Tässäpä jollekkin kiperä tehtävä?

        Alkuperäiset vanteiden koot:

        Edessä 8 x 17" ET 37. Ulkolippi 1,5", sisälippi 6,5"

        Takana 9 x 17" ET 45. Ulkolippi 2", sisälippi 7"

        Etuvanteiden keskiöt vaihdoin taakse, koska niistä oli varaa sorvata 18mm pois, takavanteiden keskiöt siirtyivät etuvanteisiin sellaisenaan.
        Autoon tulossa myös BC Racingin coiloverit, jossa nimenomaan nuo säädettävät yläpäät yms.

        Taakse nyt siis tulossa vanne, jossa 6,5" sisälippi ja 4" uusi ulkolippi.
        Eteen 7,0" sisälippi ja mahdollisesti 3" ulkolippi.

        Mitkä olisi vanteiden ET luvut noilla muutoksilla?

        Renkaiksi on siis tulossa 245/35-17 + 215/40-17?

        Niinjoo ja kaaret kyllä mahdollista mankeloida ihan kunnolla, koska auto menee maalattavaksi, mutta mahtuuko levitettyihin vakiokaariin raapimatta, kunnon madalluksella?

        Siis mistä on sorvattu 18mm pois? kuvia? :think

        Edit: unohda tuo 7" sisälipin vaihto eteen, jos meinaat laittaa coiloverit. Ei mahdu pyörimään. 10" on muutenkin vähän liikaa 215 renkaalle.


        3" + 6,5" = 9,5" ET18

        4" + 7" = 11" ET20


        Noi lukemat kuulostaa aika kivalta ja menee noilla renkailla varmaan just ja just ilman suurempia ongelmia.
        Last edited by bemu2000; 21-01-2012, 00:44.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Hemu__
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 972
          • Kirkkonummi

          Alkuperäisten etuvanteiden keskiöistä, eli et:tä suurennettu 18, jotta saatiin vanne mahdollisimman sisään ja lisää lippiä ulos. Kuvia ei valitettavasti ole kun alkuperäisistä ryöttäisistä vanteista, projekti siis hieman kesken, kun osa vanteista on vielä tarkastettavana/oiottavana+pitäisi noihin etuvanteisiin ne lipit tilailla, puntaroin tässä vain 2,5 ja 3" välillä.

          Takavanteissa kun on 4" niin eteen ois kyllä hyvä saada se 3"

          Samanlainen setti kun nämä. tosin minun vanteet muutetaan kaikki 3-osaisiksi.

          Grösse: 8x17 ET37 und 9x17 ET45 Lochkreis: 5/120


          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Paljonko siellä sitten oikeen oli tavaraa pultin kartion jälkeen? Ethän nyt vaan mennyt pilaamaan vanteita sorvannut ne kartioon asti?

            Oletko edes sovittanut niitä alle? Voi alkaa ottaa takaakin kiinni jo sisäreunasta.




            Originally posted by Hemu__ View Post
            Alkuperäisten etuvanteiden keskiöistä, eli et:tä suurennettu 18, jotta saatiin vanne mahdollisimman sisään ja lisää lippiä ulos. Kuvia ei valitettavasti ole kun alkuperäisistä ryöttäisistä vanteista, projekti siis hieman kesken, kun osa vanteista on vielä tarkastettavana/oiottavana+pitäisi noihin etuvanteisiin ne lipit tilailla, puntaroin tässä vain 2,5 ja 3" välillä.

            Takavanteissa kun on 4" niin eteen ois kyllä hyvä saada se 3"

            Samanlainen setti kun nämä. tosin minun vanteet muutetaan kaikki 3-osaisiksi.

            Grösse: 8x17 ET37 und 9x17 ET45 Lochkreis: 5/120


            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • QUASIMODO
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2542
              • Pirkkala

              18mm:n sorvaus kuulostaa melko rohkealta..:think
              sigpic

              Comment

              • Hemu__
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2008
                • 972
                • Kirkkonummi

                Kyllä vanteissa on varaa sorvata, ja kyllä on sovitettu auton alle, takana jää tuon sorvaushomman jälkeen tilaa 3mm muistaakseni koriin, joka on lähinnä oleva piste mihin vanne ensimmäiseksi ottaisi kiinni, jos ottaisi.

                Nuo mitot olivat siitä hassut, että kun niitä keskiöitä juurikin mittailin, niin ainevahvuutta toisessa kahdessa kartion lisäksi oli n.28mm ja toisessa kahdessa n.10mm. L-Weldiltäkin kyselin, että uskaltaako napata pois niin sanoivat, että uskaltaa, kunhan ainevahvuutta jää vähintää 5mm kartion jälkeen.

                Kuten tuosta edellisen sivun kuvasta näkyy niin alkuperäinen etuvanne on valmiiksi 3-osainen 8x17 et37, josta siis sorvataan 18mm, elikkä tällöin se olisi 8x17 et19
                Takavanteet taas alkujaan 2-osaiset, jotka 3-osaisiksi muutetaan. Näiden alkuperäiset speksit 9x17 et45.

                Elikkä mikä tulee et:ksi, kun vaihtaa keskiöitä vanteista jotka ovat olleet.

                8x17 et19 ja 9x17 et45.

                Lisäksi siis tuleviin vanteisiin vaihdetaan leveämmät kehät, eteen 1,5" leveämpi kuin alkuperäinen, ja taakse 2" leveämpi kuin alkuperäinen.

                Tää tais ollakkin hankala!
                Last edited by Hemu__; 21-01-2012, 08:38.

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6022
                  • Sipoo

                  Originally posted by Hemu__ View Post
                  Mahtuukohan e36 eteen 17x10" vanne eteen optimaalisella et:llä ja reilulla madalluksella, vaikkapa 235/40-17 kumilla?
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Riippuu ihan miten määritellään "mahtuminen". Jos se tarkottaa normaaliajossa raapimatonta, niin ei ellei tee kokonaan uusiksi kaaria. Jos taas raapiminen pikkutöyssyissä ja rattia käännettäessä ei haittaa, niin menee rullattuun vakiokaareen (mut ei varmaan mitenkään hirveen fiksulta näytä). Tällöinkin vaatii säädettävän yläpään jotta coilovereitten jousi saadaan mahdollisimman keskelle autoa ja vanteen sisäreuna hipomaan jousta = ET saa olla aika tarkaan oikea. Rengas jotain edellä mainituista. Reilulla madalluksella ainakin minä käsitän, että rengas on kokonaan tai lähes kokonaan kaaren sisässä. Jos taas riittää, että rengas on "kaarella", niin ET ei aivan millilleen ole, mut tarkkana saa silti olla.

                  Mut kaikista paras ohje on että KOKEILE! Voi olla että joutuu kokeileen vaikka kuin monet vanteet ennenkö löytyy semmoset jotka mahtuu (omasta mielestä), mutta elämä on.
                  Näi just.. Esim. 10x17 ET15 vanne kokemuksesta mahtuu kynätolpan kanssa (halkaisija ~83mm), jos laittaa pienen spacerin (itellä oli 3mm). Muuten osu tolppaan käännettäessä hieman. Kumi tuolloin 225/35 ja madallusta riittävästi (lipasta maahan 7-8cm ja matalimmasta kohtaa ~5cm).. Kaaret sitten saa olla aivan sirpillä ja camberitkin mahtuu kääntämään sopivasti pystyyn - sillä oletuksella, että tekee vähän muutoksia sen eteen, että säätövarat riittää.. ja tosiaan mitään 235 pullakumia ei kannata lähtee survomaan tuonne..

                  Jos tilanne on niin hyvä, että kaaret on vielä vakiot, niin ei muutaku vanteet ostoon ja sitten kaaria muovailemaan, että saa mieluisensa setin mahtumaan! Ja sitten kuvia autosta foorumille!


                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Edit: unohda tuo 7" sisälipin vaihto eteen, jos meinaat laittaa coiloverit. Ei mahdu pyörimään. 10" on muutenkin vähän liikaa 215 renkaalle.
                  Noh noh, eteen mahtuu coiloverin kanssa kyllä esim. 10x17 ET12 ja ET10 ja tulee mukavasti ulos kaaresta tuolloin. 215/40 omasta mielestäni myös hieman liian rankka veny jo, joten 225/35 sinne vain! Itsellänihän oli myös 10x17 ET0 takana ja tosiaan kumina 225/35 sielläkin.

                  EDIT: Tai no niin, olikohan vähän arvo 0 tällä postauksella.. Kai sinne menee vaikka kaivinkoneen renkaat, jos tarpeeks survoo..
                  Last edited by kmn; 21-01-2012, 08:59.

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by kmn View Post
                    Noh noh, eteen mahtuu coiloverin kanssa kyllä esim. 10x17 ET12 ja ET10 ja tulee mukavasti ulos kaaresta tuolloin. 215/40 omasta mielestäni myös hieman liian rankka veny jo, joten 225/35 sinne vain! Itsellänihän oli myös 10x17 ET0 takana ja tosiaan kumina 225/35 sielläkin.

                    EDIT: Tai no niin, olikohan vähän arvo 0 tällä postauksella.. Kai sinne menee vaikka kaivinkoneen renkaat, jos tarpeeks survoo..

                    No kun ei mene. Etuvanteista tulisi noilla suunnitelluilla muutoksilla 10" ET25..... 7" sisäkehä on siellä liikaa. 6,5" kehällä jo menee todennäköisesti, mutta jos se on jo sorvattu, niin ei mene sekään enää.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      Originally posted by Hemu__ View Post
                      Kyllä vanteissa on varaa sorvata, ja kyllä on sovitettu auton alle, takana jää tuon sorvaushomman jälkeen tilaa 3mm muistaakseni koriin, joka on lähinnä oleva piste mihin vanne ensimmäiseksi ottaisi kiinni, jos ottaisi.

                      Nuo mitot olivat siitä hassut, että kun niitä keskiöitä juurikin mittailin, niin ainevahvuutta toisessa kahdessa kartion lisäksi oli n.28mm ja toisessa kahdessa n.10mm. L-Weldiltäkin kyselin, että uskaltaako napata pois niin sanoivat, että uskaltaa, kunhan ainevahvuutta jää vähintää 5mm kartion jälkeen.

                      Kuten tuosta edellisen sivun kuvasta näkyy niin alkuperäinen etuvanne on valmiiksi 3-osainen 8x17 et37, josta siis sorvataan 18mm, elikkä tällöin se olisi 8x17 et19
                      Takavanteet taas alkujaan 2-osaiset, jotka 3-osaisiksi muutetaan. Näiden alkuperäiset speksit 9x17 et45.

                      Elikkä mikä tulee et:ksi, kun vaihtaa keskiöitä vanteista jotka ovat olleet.

                      8x17 et19 ja 9x17 et45.

                      Lisäksi siis tuleviin vanteisiin vaihdetaan leveämmät kehät, eteen 1,5" leveämpi kuin alkuperäinen, ja taakse 2" leveämpi kuin alkuperäinen.

                      Tää tais ollakkin hankala!


                      Olet nyt täysin kujalla noista ET luvuista. Kun keskiö on sorvattu, niin vanne on 8" ET55.....
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17519
                        • Turku

                        Originally posted by Hemu__ View Post
                        Kyllä vanteissa on varaa sorvata, ja kyllä on sovitettu auton alle, takana jää tuon sorvaushomman jälkeen tilaa 3mm muistaakseni koriin, joka on lähinnä oleva piste mihin vanne ensimmäiseksi ottaisi kiinni, jos ottaisi.

                        Nuo mitot olivat siitä hassut, että kun niitä keskiöitä juurikin mittailin, niin ainevahvuutta toisessa kahdessa kartion lisäksi oli n.28mm ja toisessa kahdessa n.10mm. L-Weldiltäkin kyselin, että uskaltaako napata pois niin sanoivat, että uskaltaa, kunhan ainevahvuutta jää vähintää 5mm kartion jälkeen.

                        Kuten tuosta edellisen sivun kuvasta näkyy niin alkuperäinen etuvanne on valmiiksi 3-osainen 8x17 et37, josta siis sorvataan 18mm, elikkä tällöin se olisi 8x17 et19
                        Takavanteet taas alkujaan 2-osaiset, jotka 3-osaisiksi muutetaan. Näiden alkuperäiset speksit 9x17 et45.

                        Elikkä mikä tulee et:ksi, kun vaihtaa keskiöitä vanteista jotka ovat olleet.

                        8x17 et19 ja 9x17 et45.

                        Lisäksi siis tuleviin vanteisiin vaihdetaan leveämmät kehät, eteen 1,5" leveämpi kuin alkuperäinen, ja taakse 2" leveämpi kuin alkuperäinen.

                        Tää tais ollakkin hankala!
                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        Olet nyt täysin kujalla noista ET luvuista. Kun keskiö on sorvattu, niin vanne on 8" ET55.....
                        Juuri näin kuten bemu2000 kertoi eli keskiön sorvaus suurentaa ET:tä eli vanne jää sisempään. Lähinnä tarvinnet spaceria, jos haluat vanteen ja renkaan reunaan. Tietysti, jos levennät vannetta ulkokehiä vaihtamalla ET pienenee ja mikäli haluat "palauttaa" ET:n lähelle alkuperäistä, voi sorvaus tulla kyseeseen...
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16453
                          • Asikkala

                          Originally posted by Hemu__ View Post
                          Alkuperäisten etuvanteiden keskiöistä, eli et:tä suurennettu 18, jotta saatiin vanne mahdollisimman sisään ja lisää lippiä ulos. Kuvia ei valitettavasti ole kun alkuperäisistä ryöttäisistä vanteista, projekti siis hieman kesken, kun osa vanteista on vielä tarkastettavana/oiottavana+pitäisi noihin etuvanteisiin ne lipit tilailla, puntaroin tässä vain 2,5 ja 3" välillä.

                          Takavanteissa kun on 4" niin eteen ois kyllä hyvä saada se 3"
                          Kuvia juu tuosta sorvauksesta ? Edestä ja takaa, jotenkin tuntuu että vituiks meni :think

                          Comment

                          • *makke*
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 884
                            • Klaukkala

                            Originally posted by Tomba87 View Post
                            Voin kertoa...ei kannata. Edessä ottaa nyt sitten keskiön puolat kiinni jarrusatulaan. Voi vittu kun vituttaa taas. Pitää varmaan laittaa nyt 3mm spaceri eteen kun ei juuri kiinnostaisi purkaa/kasata taas noita vanteita.

                            edit: 3mm spaceri välissä ja homma ok.
                            Niin tämähän pätee M3:seen. Kasattavilla 17" vanteilla saa tossa ämmäläisessä olla aika tarkkana, että mahtuu pyörimään edessä. Omassa on Kerschereitten (Et n.30) kanssa 15mm lätyt ja jarrusatulaan ~milli ehkä kaks. Tietysti keskiön malli vaikuttaa asiaan.

                            Comment

                            • Hemu__
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 972
                              • Kirkkonummi

                              Juu tiesin että tuo et muuttuu 55, mutta tässä on nyt laskut niin sekasin, että tuli vahingossa miinustettua vaikka piti plussata. Noh jokatapauksessa vanteita ON sovitettu auton alle, ja kyllä ne sinne meni ilman että otti sisäpuolelta mihinkään kiinni. No parempi varmaan mallailla vielä hieman lisää kun vanteet tulevat takaisin. Laitetaan tarvittaessa sitten spaceria.

                              Niin ja omien laskujen mukaan noista olisi tullut siis eteen 9x17 et45, joka ei voi kyllä olla mahdollista, koska alkuperäinen takavanne koko/et oli tuo mutta ei mennyt alle, sitten kun vaihto takavanteiden keskiöt eteen, niin tuo 9" vanne meni alle eteen, ottamatta mihinkään kiinni, tässä vanteessa juurikin tuo 7" sisäkehä. Takavanteen mitoiksi sain laskemalla 8x17 et55 sorvauksen jälkeen, mutta liekkö tuokaan pidä paikkansa kun nuo laskut ovat menneet jo niin mönkään. Parempi vaan sovitella ilman tällaista laskemista.

                              Ja tulevista etuvanteistahan ei siis sorvata mitään, vaan pelkistä takavanteista!

                              Kiitos ja anteeksi!

                              EDIT: Mitä tulee mitaksi jos 8x17 et37, sisäkehä 6,5" ulkokehä 1,5" vaihtaa keskiötä päittäin vanteeseen jonka mitat ovat 9x17 et27, sisäkehä 7" ulkokehä 2"
                              Last edited by Hemu__; 22-01-2012, 10:08.

                              Comment

                              • QUASIMODO
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 2542
                                • Pirkkala

                                Miksi sorvata vanteesta ja tämän jälkeen laittaa spaceriä alle:think
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎