Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B32 käyntiongelma(ko)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JJT
    replied
    Kokeillaanpa kerran vielä.
    Lähiaikoina on taas muutaman kerran tehnyt tuota ettei mene moottorijarrulle, ja ihan tasakaasulla ajettaessa saattaa pätkäistä.
    Esim. 80km/h vauhdista kun nostaa kaasun, niin kulutus jää näyttämään n.2,5l/100km. Tai sitten menee nollaan niin kuin pitää.
    Tuo moottorijarrun puute ja pintakaasun satunnainen nykäisy ilmenee yleensä samaan aikaan.
    Nykäyksessä hetkellinen kulutus hyppää monta litraa vaikka polkimen asento ei muutu.
    Vian ollessa päällä nostaa myös tyhjäkäyntiä.

    Reilummalla kaasulla toimii niin kuin pitää, päästöt oli hyvät ilman polkemista eikä vikakoodeja ole. (Paitsi shadow memoryssä).

    Leave a comment:


  • Joutti
    replied
    Väliaikatietoja; ongelma ei ole poistunut.
    Kerran saanut rassailun jälkeen sammumaan ja sekin oli ihan yrittämällä yritetty ilmastointi päällä. Muutaman kerran kierrokset käyneet alle 500rpm ennenkuin tyhjäkäynti on löytynyt. Ilmastointi päällä siis aiemmin sammui herkemmin.

    Jännä vika kun muuten ei röpötä, nyi, pätki eikä muutenkaan temppuile. Seuraavaksi sitten piuhan päähän josko sieltä jotain irtoaisi. Imunokan anturihan lukemani perusteella saattaa olla viallinen. Tosin näissä tapauksissa oireita on ollut melko reilummin kun itsellä

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by Joutti View Post
    Noniin, homma etenee. Eli kasattu kuitenkin vanhoilla osilla ja kaikki letkut ehjät/kiinni miten kuuluukin.
    Ensimmäiset 20km toimi niinkuin mielestäni pitää eli polttoaineensyöttö katkesi yli n.1700rpm kaasua höllätessä eikä kierrokset juurikaan käyneet alle normaalin tyhjäkäynnin. Kesken ajon sitten muuttui "ennalleen".
    Annoin romun jäähtyä pari tuntia ja uusi yritys, mutta vika oli edelleen päällä. Sammumaan en kuitenkaan tuota saanut, joten sillä irronneella letkulla lienee jotain vaikutusta. Vähän aikaa ajettuani alkoi tuo kadonnut moottorijarrutus löytyä osittain.
    Loppumatka olikin sitten fifty-sixty. Mitään johdonmukaisuutta en tuohon keksinyt.
    Eli vikakoodeistahan varmaan jotain selviää nyt kun imuvuodotkin on lähes varmasti poissuljettu?
    Hyvä että löytyi vikaa.
    Ei välttämättä koodeista selviä tuon kummempaa.
    Välillä seurasin huvikseen tuota omaa, niin joskus jättää sekin menemättä moottorijarrulle. En ole selvittänyt mistä johtuu kun ei kuitenkaan sammuile tms.

    Btw, nykimiset jne. katosi uusilla suuttimilla, mitä nyt pari tuhatta kilometriä tullu niillä ajettua.

    Leave a comment:


  • Joutti
    replied
    Noniin, homma etenee. Eli kasattu kuitenkin vanhoilla osilla ja kaikki letkut ehjät/kiinni miten kuuluukin.
    Ensimmäiset 20km toimi niinkuin mielestäni pitää eli polttoaineensyöttö katkesi yli n.1700rpm kaasua höllätessä eikä kierrokset juurikaan käyneet alle normaalin tyhjäkäynnin. Kesken ajon sitten muuttui "ennalleen".
    Annoin romun jäähtyä pari tuntia ja uusi yritys, mutta vika oli edelleen päällä. Sammumaan en kuitenkaan tuota saanut, joten sillä irronneella letkulla lienee jotain vaikutusta. Vähän aikaa ajettuani alkoi tuo kadonnut moottorijarrutus löytyä osittain.
    Loppumatka olikin sitten fifty-sixty. Mitään johdonmukaisuutta en tuohon keksinyt.
    Eli vikakoodeistahan varmaan jotain selviää nyt kun imuvuodotkin on lähes varmasti poissuljettu?

    Leave a comment:


  • Joutti
    replied
    No niin, plenumi irrotettu ja aikaa meni tosiaan reipas puoli tuntia.

    Eli letku nro. 11 oli irrallaan nro. 8:sta. http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ulating_valve/
    Eli mahdollisesti käyntihäiriöt johtunevat tuosta? Muuten letkut olivat ehjiä. En kyllä noita samoja takaisin uskalla laittaa, sen verran kulahtaneilta näyttivät.

    Voiko separaattorin kunnon todeta jotenkin kun sen nyt samoilla vauhdeilla irrotin? Tai kannattaako sille tehdä jotain toimenpiteitä? Tai jotain muuta mitä kannattaisi samalla tarkistaa?

    Leave a comment:


  • Joutti
    replied
    Ei kyllä kuulosta 20min hommalta Mutta eiköhän se sieltä irti saada ja jopa takaisin.

    Silloin kun sulla ei moottori jarruta vaan kulutus näyttää juurikin tuolleen, niin kokeile hidastaa siihen asti kunnes kierroksia on n.1000 ja lynttää kytkin pohjaan. Oma siis sammuu kuin avaimesta kääntäisi.
    Korkeammilta kierroksilta pysyy kyllä pienen hakemisen jälkeen käynnissä ellei kylmästöinti ole päällä. Se kun on päällä niin sammuu kyllä korkeammiltakin kierroksilta. Varsin ikävää etenkin näillä keleillä.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by Joutti View Post
    Ei. En kyllä ole varsinaisesti asiaan edes vielä paneutunut.



    Minkäslainen operaatio tuo plenumin irrotus on? Perseestähän se toki on, mutta mistä kaikkialta se on kiinni?
    Kaasuvaijeri, tehostimen alipaineletku ja putsarikotelo maffeineen ja kumeineen irti, sitten ne 12 M6 kpl muttereita joilla imutorvet on kiinni, jarrutehostimen puolella alakulmassa 1kpl M6 mutteri jolla vesiletku on plenumissa kiinni, sitten vielä alapuolelta 2 kpl M8 muttereita.
    Alapuolelle tulee imuilman lämpöanturi, tyhjäkäyntimoottorin letku ja öljyn paluuletku. Päältä vielä huohotusletku pois ja nykäisee irti.
    Ei mene kuin ehkä 20min tuohon hommaan.

    Huomasin tuossa ajaessa että mullakin jättää satunnaisesti menemättä moottorijarrulle, vaan kulutus jää näyttämään 2-3l/100km.:think

    Leave a comment:


  • Joutti
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Löytyikö Joutti mitään ratkaisua?
    Ei. En kyllä ole varsinaisesti asiaan edes vielä paneutunut.

    Tuohon aiempaan imuvuotojen etsimiseen aion kyllä edelleen ryhtyä. Nyt ihan letkut irrottaen ja käsissä hypistellen.
    Hurjalta on näyttäneet muiden vanhojen rojujen alipaineletkut suht samoilla tai jopa pienemmillä kilometreillä Sen jälkeen piuhan päähän jos vielä temppuilee.

    Ei kai mahdollinen pieni vuoto pakopuolella ennen lambdoja voi sotkea käyntiä noin paljon? Pientä suhinaa/säpsätystä kuuluu katto alhaalla kun ajaa ja vedättää pienillä kierroksilla. Kuuluu ainoastaan jossain seinän vierellä/tunnelissa.

    Monessa threadissa täälläkin on ehdotettu syylliseksi muiden vastaaviin sammumisongelmiin nokan anturia. Ilmeisesti s50b32 tapauksessa se olisi imupuolen anturi? Pystyykö testaamaan kotikonstein milläänlailla luotettavasti?

    Minkäslainen operaatio tuo plenumin irrotus on? Perseestähän se toki on, mutta mistä kaikkialta se on kiinni?

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Löytyikö Joutti mitään ratkaisua?

    Leave a comment:


  • Olpppae
    replied
    Noniiin saatiin taas auto käymään nätisti Vaihdettiin tuo bensapaineensäädin mistä oli puhetta^^. Edellinen omistaja oli poistannu sen aktiivihiilipöntön kontista, piti ihan soitella sille ja vähän kysellä että mitäs se on puuhaillu Toi tankkaus homma jäi viellä mysteeriksi mutta eipä se paha asia ole kunhan auto pelaa. Eilen käytiin viellä lukemassa vikakoodit varmuuden vuoksi niin ecu oli viimeksi nollattu 370h sitten ja sieltä näkyi että koko auton sähköt ollut oikosulussa 80h sitten yms. Mutta nyt rokkaa ja kiitoksia avusta!

    Leave a comment:


  • Olpppae
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Plenumin alapuolella on se venttiili. Ottaa irti, puhaltamalla ei saa mennä ilma läpi, sitten liittimeen virtaa niin pitää kulkea ilman.
    Tankin huohotusta tuo ei estä vaikka olisi kiinni koko ajan, joku letku voi olla tukossa vaan.

    Raota bensakorkkia auton käydessä, huomaa kyllä jos tekee alipainetta.

    Onkos vikakoodit luettu?
    Joo eli se on osanumr. 1 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...urb_air_valve/

    Pitää toi venttiili ja sinne tulevat putket käydä läpi. Joo kyllä se alipainetta tekee tankkiin. Olisiko siinä syy auton huonoon käyntiin? Ja välillä tulee bensan hajua hyttiin kun ajelee. Vikakoodit käytii lukemassa paikallisessa autotarvikkeessa mutta ei päässyt kun jarrupiiriin sisälle, kaveri ei hokannu kysyä että millä ohjelmalla yritti. Auto viedään trailerilla merkkiliikkeeseen vikakoodien lukuun, eka pitää katsoa just toi venttiili ja sen putket ja aktiivihiili purnukka läpi että jos sieltä löytyis jotain ennen kun vie mihinkään.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by Olpppae View Post
    Mistäs tuon venttiilin löytää että pääsis katsomaan että onko kunnossa? :think Katselin bmwfanssin räjäytyskuvia mutta ei osunut silmään.. Miten tuon koko toiminnan pystyisi todeta toimivaksi?

    E: Mistäs tuon alipaineen voi tarkastaa?
    Plenumin alapuolella on se venttiili. Ottaa irti, puhaltamalla ei saa mennä ilma läpi, sitten liittimeen virtaa niin pitää kulkea ilman.
    Tankin huohotusta tuo ei estä vaikka olisi kiinni koko ajan, joku letku voi olla tukossa vaan.

    Raota bensakorkkia auton käydessä, huomaa kyllä jos tekee alipainetta.

    Onkos vikakoodit luettu?
    Last edited by JJT; 11-06-2013, 11:51.

    Leave a comment:


  • Olpppae
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Aktiivihiilipönttöön kertyy tankista tulevat bensahöyryt. Tuon purkin kautta toimii myös tankin huohotus. Venttiili päästää sopivassa tilanteessa höyryt purkista imusarjaan.

    Kuulostaa siltä että tankin huohotus tukossa. Tekeekö alipainetta tankkiin?
    M3:ssa tuo purkki on paisuntasäiliön alla konehuoneessa tai sitten kontissa varapyöräkotelossa, ainakin tuossa avossa.
    Mistäs tuon venttiilin löytää että pääsis katsomaan että onko kunnossa? :think Katselin bmwfanssin räjäytyskuvia mutta ei osunut silmään.. Miten tuon koko toiminnan pystyisi todeta toimivaksi?

    E: Mistäs tuon alipaineen voi tarkastaa?

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by Olpppae View Post
    Kaverilla samanlaisia ongelmia samassa autossa kun topicin aloittajalla. Seuraavaksi menee se paineensäädin kanssa vaihtoon. Mikäs tuo tankin huohotusventtiili oikeen on ja miten se toimii? Ja mikä tuo "aktiivihiilipönttö" on?
    Kun auton tankkaa täyteen niin siihen saa menemään sen 10min kun ei anna pitää liipasinta pohjassa vaan heti pätkäsee niin olisko siellä tankissa toi huohotusventtiili tukossa?:think Ja viimeksi kun auto tankattiin niin ennen tankkausta kävi ihan ok mutta tankkauksen jälkeen alkoi älytön rötääminen. Mites tuo huohotusventtiilin voi tarkistaa ja todeta toimivaksi?
    Aktiivihiilipönttöön kertyy tankista tulevat bensahöyryt. Tuon purkin kautta toimii myös tankin huohotus. Venttiili päästää sopivassa tilanteessa höyryt purkista imusarjaan.

    Kuulostaa siltä että tankin huohotus tukossa. Tekeekö alipainetta tankkiin?
    M3:ssa tuo purkki on paisuntasäiliön alla konehuoneessa tai sitten kontissa varapyöräkotelossa, ainakin tuossa avossa.
    Last edited by JJT; 11-06-2013, 10:35.

    Leave a comment:


  • Olpppae
    replied
    Kaverilla samanlaisia ongelmia samassa autossa kun topicin aloittajalla. Seuraavaksi menee se paineensäädin kanssa vaihtoon. Mikäs tuo tankin huohotusventtiili oikeen on ja miten se toimii? Ja mikä tuo "aktiivihiilipönttö" on?
    Kun auton tankkaa täyteen niin siihen saa menemään sen 10min kun ei anna pitää liipasinta pohjassa vaan heti pätkäsee niin olisko siellä tankissa toi huohotusventtiili tukossa?:think Ja viimeksi kun auto tankattiin niin ennen tankkausta kävi ihan ok mutta tankkauksen jälkeen alkoi älytön rötääminen. Mites tuo huohotusventtiilin voi tarkistaa ja todeta toimivaksi?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎