Announcement

Collapse
No announcement yet.

328 päästöongelma pikasta apua kaivataan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaszka
    Bimmer Rookie
    • Nov 2011
    • 92
    • Maapallo

    328 päästöongelma pikasta apua kaivataan!

    moottori m52b28 -97vuosimalli , ja päästöt todella korkeat varsinkin joutokäynnillä, oli 170/100 0,90/0,50 mutta yli 2000 1/min olivat vain vähän yli rajojen. antoi lambdoihin viittaavat vikakoodit ja ne mittarilla todettiin huonoiksi, toinen ihan selkeästi p***a. lämpimänä paikalla ollessaan kone edelleen välillä kuulostaa käyvän epätasaseti ja tuntuu tärisevän, mutta kierrosluku mittari ei näytä liikkuvan(n.600 rpm) ajossa ei tunnu olevan tehon puutetta tai bensankulutuksen kasvua (sekaajo 8-9l/100km) epätasainen käynti lähtee myös jos sammuttaa ja käynistää uudelleen, mutta saattaa jonku ajan pääst palata. nyt ei näytä mitään vikakoodia joten mistä pitäisi vikaa etsiä? olen tarkistanut jo letkut, ilmaputsarin, aion myös tulpat, puolat ja virranjakajan tarkistaa. ent. omistaja oli vaihtanut sen ilmamassa mittarin,suodattimet,tulpat vähä ennekuin ostin. nyt olen ajellut melkei 10tkm niin muutenkin jokku pitäis kohta vaihtaa. ent.omistaja oli sitä mieltä että katit lämpenevät huonosti eli ankaraa kengän antoa jotai tunni aja pyöritellä kyläl ja sit konttoril. ois vähä niinku b suunitelma... mut saisko huudatuksella noin isot arvot alas?, onhan nyt uudet lambdatkin, mut toi epätasainen käynti epäilyttää...
    ps. se reissu kun kävin konttorilla kun oli ne huonot lambdat vielä kiinni en tiennyt... niin sillon ku katsuri mittas päästöt niin ei käynnyt epätasaisesti(tuuria..), mut silti arvot olivat ylhääl mnt.
    E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393
  • Samee
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 888
    • Valkeakoski

    #2
    kyllähän noissa on sitä ongelmaa ollut että kylmillä kateilla pomppaa päästöistä.

    Emännän vanhassa 328issä oli joskus ekalla mittauksella hc yli 240. Kävin vetämässä motarilla 20km lenkin 5500kierroksilla ja siten arvot putosivat alle 50:neen. Että kyllä ne kannattaa kuumaksi ajaa.

    E46 328i:ssähän katit ovatkin jo suoraan pakosarjoissa..

    EDIT, voisikohan siellä joku puola ruveta lämpimänä kiukuttelemaan? IMPAlla livedataa lukemaan?
    Last edited by Samee; 17-07-2012, 00:16.
    E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
    E30 316 4d '89
    E36 M3 Coupe '93
    F30 318d '13

    Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

    Comment

    • JanesQ
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 113
      • Nurmijärvi

      #3
      Vittumaista tekstiä lukea...

      Vaihda ne tulpat sellaisiin kuin ne kuuluu olla, tarkista IMM toiminta ottamalla liitin siitä irti auton käydessä, jos käynti ei muutu, niin siinä voi olla vikaa. Vaihda ilmanputsari uuteen vakioon, tarkista imuvuodot, vaihda ne lambdat ja anna tosiaan kunnolla monoa sille ennen kun menet päästötestiin. Tyhjäkäyntikin laskee moottorin lämpöä, joten jos joudut odottelemaan niin pidä autoa kierroksilla.
      Jos ei mene läpi niin käy kolistelemassa katteja, jos siellä helisee, niin ne voivat olla rikki.

      Itse ajoin päästötestiin nelosella ~20km motaria ja päästöt olivat kuin tehtaasta tulleessa autossa. Edelliskerralla syysviileällä kelillä en tuota tehnyt, ajoin vaan muutaman kilsan konttorille ja vähän kierrätin odotellessa ja kaikki arvot päin helvettiä.

      *E: Niin ja siihen epätasaiseen käyntiin, kurkkaa vaikka ensimmäisenä tulppien poterot. Jos venakopan tiiviste vuotaa, niin ainakin takimmainen kolo on öljyssä ja aiheuttaa huonoa käyntiä, huonoimmassa tapauksessa puola menee rikki.
      *E: korjattu tuo IMM homma, kiitos oikaisusta Sen siitä saa kun unissaan kirjoittelee.
      Last edited by JanesQ; 17-07-2012, 23:20.

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        Originally posted by JanesQ View Post
        tarkista IMM toiminta ottamalla liitin siitä irti auton käydessä, jos käynti muuttuu niin IMM ei toimi kunnolla. .
        Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni jos käynti muuttuu irrottamalla IMM:n johto, niin IMM on kunnossa. Mikäli käynti EI muutu, niin IMM on kakkana.

        Lähtökohtaisestihan jos IMM on paskana niin ECU ei tajua että johtoa edes irrotetaan, mutta jos se IMM on ehjä, niin ECU tajuaa jotain olevan pielessä kun johto irrotetaan.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • fRONik-_-
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2010
          • 684
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by BeamR View Post
          Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni jos käynti muuttuu irrottamalla IMM:n johto, niin IMM on kunnossa. Mikäli käynti EI muutu, niin IMM on kakkana.

          Lähtökohtaisestihan jos IMM on paskana niin ECU ei tajua että johtoa edes irrotetaan, mutta jos se IMM on ehjä, niin ECU tajuaa jotain olevan pielessä kun johto irrotetaan.

          Näinhän se on!
          Nykyiset.
          Harraste:
          BMW E30 325i -88 700Hv
          Käyttis: BMW F31 330D -14 M-Sport

          Ex.
          Volkswagen Golf 1.8 -9
          2
          Volkswagen Vento 1.8 -92
          BMW E36 316i -92
          BMW E36 320i -91

          BMW E36 320 -92
          BMW E36 318is M-Sport -95
          BMW E36 323i -99
          BMW E90 330D -07 M-Sport
          BMW E36 325i -92 "M3"

          Comment

          • Jaszka
            Bimmer Rookie
            • Nov 2011
            • 92
            • Maapallo

            #6
            mikäs toi IMM on? lyhenne jostakin? misä sijaitsee?
            E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16361
              • Leppävirta

              #7
              Originally posted by Jaszka View Post
              mikäs toi IMM on? lyhenne jostakin? misä sijaitsee?
              Ilmamäärämittari/Ilmamassamittari

              Siinä ilmanputsarin ja kaasuläppäkotelon välissä oleva laite johon tulee johto kiinni.

              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • Jaszka
                Bimmer Rookie
                • Nov 2011
                • 92
                • Maapallo

                #8
                toi IMM varmaan kunnossa, kun käynti meni epätasaseksi kun irroitti? (seilas rpm ja meinas sammua) tulpat vaihdoin, entisistä päätellen hieman rikkaalla seoksella käynyt ja tulpat ei "uineet öljyssä". Puolat näyttävät ulkoapäin ok, voiko niitä yleismittarilla mitata jotenkin? jos jotain häikkää olisi...

                ps. tulpat jotka vaihdoin ovat NGK BKR6EK (samat kuin entiset), jota suositeltiin muutenkin m50/m52 päästöongelma topicissa.

                ja puolat ovat alkuperäisiä.

                EDIT:

                löysin jonkinlaiset ohjeet mittaamiseen: http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1345252

                Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                http://www.ehow.com/how_6829749_test...s-bmw-328.html (kohta 5)

                onko hyvät ohjeet..?
                Last edited by Jaszka; 17-07-2012, 20:46.
                E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                Comment

                • Jaszka
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2011
                  • 92
                  • Maapallo

                  #9
                  tulipahan mitattua noiden - ja + väliltä resistanssi (kuva vihreät nuolet) kaikissa oli 0,7 ohm eli varmaan ok? ja mitään halkeamia ei näkynyt.

                  Tietääkö joku että pitääkö mitata tosta puolan "hatusta" (punanen nuoli) mite hyvin on yhteydessä johonkin noihin 3:sta liittimestä ja pitääkö olla tietty resistanssi? entä mikä toi keski liitin on? (sininen nuoli)
                  Attached Files
                  E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    #10
                    Toi puolavika on useinkin sellainen että alkaa lämpimänä käymään tosi huonosti, nykii yms. Käy tyhjää välillä viidellä jne. Sitä ei näe mittaamalla resistanssit.

                    Mutta en oikein ymmärtänyt vaihdoitko ne lambdat jo vai miten? Ei niitä ehkä ihan turhaan kokeilemalla viitsis vaihtaa mutta kannattanee mitata kuitenkin että jotain arvoa tulee. Melkein viittais lambdoihin tai pakoputken vuotoihin kun CO:kin näyttäs että rikkaalla käy.

                    Comment

                    • Jaszka
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2011
                      • 92
                      • Maapallo

                      #11
                      joo toinen lambda vaihdettiin, mutta edelleen kuumana joutokäynti hieman epätasesen kuuloista. Koitetaan kattoo vielä letkuvoudot ja pakoputken vuodot jos on.

                      kamu ehotti että laittaa tätä ainetta tankkiin ennen kuin menee konttorille:
                      http://www.seab.fi/stp_fuel.html STP Petrol Injector Cleaner 3 ylin.
                      voi olla apua?

                      myös onko mitään hyötyä jos tankkaa sitä uutta 95e10 litkua katsastuksen ajaksi vähäneekö päästöt? vai meneekö käynti huonommaksi, koska näihin isokoneisiin bmw suosittelee tota 98 jota aina tankkaan.
                      Last edited by Jaszka; 18-07-2012, 09:58.
                      E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                      Comment

                      • Jaszka
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2011
                        • 92
                        • Maapallo

                        #12
                        letkut tarkistettu ei löytynyt vuotoja.

                        muutes pitäskö sen ropellin mikä munuaisten takana näkyy toimia josakin vaiheessa esim. jos kone käy tosi kuumana?

                        uus ääni havaittu: 2 vaihteella ja yli 5000 rpm, niin vänkärinpuolelta konetilasta kuuluu sellanen ssshhhhh ääni, mutta kun vaihtaa 3:lle niin heti loppuu?

                        vai meneekö se lisä ropelli edm. ropelli päälle?

                        tietäskö joku asiasta jotai?
                        E36 osaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=253393

                        Comment

                        • Haju69
                          Administrator
                          • Nov 2005
                          • 16361
                          • Leppävirta

                          #13
                          Originally posted by Jaszka View Post
                          letkut tarkistettu ei löytynyt vuotoja.

                          muutes pitäskö sen ropellin mikä munuaisten takana näkyy toimia josakin vaiheessa esim. jos kone käy tosi kuumana?



                          vai meneekö se lisä ropelli edm. ropelli päälle?

                          tietäskö joku asiasta jotai?
                          Ilmastoinnin flekti. Toimii ilmastoinnin ollessa päällä. Ei kai kuitenkaan koko ajan.
                          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                          Comment

                          • Nicepro
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2009
                            • 459
                            • Lahti,Finland

                            #14
                            Hmm enemmän asiaa tutkimattomana voisin vinkkasta että mulla tipahti päästöt m52b28 moottorista kun kävin St1 tankkaamassa Re85 1/3 tankillisen..pelas ajossa normaalisti ja siististi ei mitään ongelmia,oli kans vähän samanlaisia päästöongelmia mut tolla rauhottu,ja konttorille ajoa kovilla kierroksilla..

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #15
                              Juu, kun pistät melkein pelkkää tuota RE85 niin sillä menee meinaan hiilivoimalan savupiippukin euro4 päästörajoihin jos vaan katalysaattori toimii. Jos katti on selvä niin sitten tuosta ei ole oikein mitään hyötyä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎