Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ensimmäistä autoa hankkimassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kutoskone
    Bimmer Rookie
    • Apr 2016
    • 34
    • Jyväskylä

    Ensimmäistä autoa hankkimassa

    Ensimmäisen auton hankinta reilun puolen vuoden päästä ja E46 320-25(x)i -Bemu sedan vaikuttaisi houkuttelevimmalta. Pari kysymystä on mieleeni tullut:
    1. Pre-faceliftien ja faceliftien hintaerot ovat melko suuria. Onko vanhemmissa malleissa mielestänne joitain kriittisiä heikkouksia, jonka takia ne on syytä jättää huomioimatta, ja ovatko pre-faceliftit joissain asioissa mahdollisesti jopa uudempia malleja parempiakin?
    2. Onko E46-ajan autoja mahdollista oppia itse minkä verran huoltamaan, kun kokemusta ei siitä ole?
    3. Miten paljon ajetun auton kohdalla kannattaa jo miettiä vähemmän ajettua?
    4. Kannattaisiko sittenkin hankkia nelisylinterinen malli? Miksi? Miksi ei?
  • Roito
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2009
    • 3921
    • Tavastila/Kotka

    #2
    Originally posted by Kutoskone View Post
    3. Miten paljon ajetun auton kohdalla kannattaa jo miettiä vähemmän ajettua?
    4. Kannattaisiko sittenkin hankkia nelisylinterinen malli? Miksi? Miksi ei?
    3) enemmän ajetussa saattaa olla tehtynä jo tiettyjä isompia korjauksia ja huoltoja jotka vähemmän ajetussa saattaa olla edessä, nämä kannattaa tapauskohtaisesti selvittää.

    4) Ei kannata, nimimerkin joudut muuten vaihtamaan
    BMW E70 X5 käyttismöhkö
    MB W639 Kummisetä

    Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      Originally posted by Kutoskone View Post
      2. Onko E46-ajan autoja mahdollista oppia itse minkä verran huoltamaan, kun kokemusta ei siitä ole?
      4. Kannattaisiko sittenkin hankkia nelisylinterinen malli? Miksi? Miksi ei?
      2. on mahdollista oppia tekemään kaikki itse. ne on aika antiikkisia himmeleitä.
      4. ei kannata. noi M54-kutoskoneet on aika pomminvarmoja vehkeitä, mitä ei kaikista neloskoneista kyllä voi sanoa. Ja kutoskoneisen saat myöhemmin merkittävästi helpommin menemään eteenpäinkin. Bensankulutuksessa ei ole niin isoa eroa että silläkään olisi merkitystä.

      ja se nelikko kannattaa ehkä jättää väliin, takavetoisessa vähemmän potentiaalisia murheenkryynejä kuten etuvetarit ja sen semmoista.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #4
        luukkujen ruoste on varmasti yksi e46:n heikkouksista

        320i on niin väliin puotoaja että sen hankintaa ei puolla mikään muu kuin edullisempi hankinta hinta. mielummin käyttö kuluiltaan huomattavasti edullisempi 318 (oliko Näissä valvetronic ongelmaa?)

        tai jos on rahaa pitää kuluiltaan isompi koneista autoa niin 325 tai tekniikaltaan simppelimpi 328
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          Originally posted by Tonton View Post
          mielummin käyttö kuluiltaan huomattavasti edullisempi 318 (oliko Näissä valvetronic ongelmaa?)
          ainakin jaon hyppäämisiä. M54 tai M52 niin murheet on aika pieniä. Edellyttäen että on räpeltämätön yksilö.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1831
            • Karjaa

            #6
            Ja älä osta dieseliä vaikka niitä paljon onkin tarjolla, bensa on aina bensa.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16418
              • Asikkala

              #7
              Huolettomin 1. auto on n. 10 v. ikäinen corolla.
              Jos e46:n ostat jätä ainakin n42 (ja n46 ?) eli valvetronic-viritelmät pois listalta.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Kutoskone View Post
                Ensimmäisen auton hankinta reilun puolen vuoden päästä ja E46 320-25(x)i -Bemu sedan vaikuttaisi houkuttelevimmalta. Pari kysymystä on mieleeni tullut:
                1. Pre-faceliftien ja faceliftien hintaerot ovat melko suuria. Onko vanhemmissa malleissa mielestänne joitain kriittisiä heikkouksia, jonka takia ne on syytä jättää huomioimatta, ja ovatko pre-faceliftit joissain asioissa mahdollisesti jopa uudempia malleja parempiakin?
                2. Onko E46-ajan autoja mahdollista oppia itse minkä verran huoltamaan, kun kokemusta ei siitä ole?
                3. Miten paljon ajetun auton kohdalla kannattaa jo miettiä vähemmän ajettua?
                4. Kannattaisiko sittenkin hankkia nelisylinterinen malli? Miksi? Miksi ei?
                Teknisesti e46:ssa ei käytännön eroja onko pre vai facelift (kutosmoottori m52TU tai m54, mutta nämä käytännössä samat).
                Siitä kaiketi lähdetään että kutoskoneinen on se ainoa vaihtoehto ihan siksi että niin saat pomminvarmaa tekniikkaa, eikä kulutus juurikaan eroa nelospyttyisistä.
                Jos otat vielä steptronic automaatilla, saat ajonautinnon maksimoitua(pidemmät välitykset ja muutenkin jo sivistyneempää e39:n käytöstä), kulutuksen minimoitua ja murheita vieläkin entisestään minimoitua(ZF laatikko näissä ikiliikkuja ja jää mm.kytkinjumpat pois).
                Se 320i on näin ekaksi ihan oikeasti harkinnan arvoinen, vaikka näin netissä kysellen päädytään lopulta 3,0i...kun mikään muu ei riitä?
                Se parilitrainen ei ole mikään nuhapumppu ja jos oikeasti hyvä huollettu/räpeltämätön vähän ajettu yksilö varsinkin tuolla automaatilla löytyy, niin varmasti saat parhaan startin loppuiän kestävälle BMW suhteelle(sen jälkeen voit kokeilla muita, mutta tulet aina palaamaan BMW:hen, koska selkäydin ei enään muualle ainakaan helposti sopeudu).

                Comment

                • rizzo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2007
                  • 5418
                  • Oulu

                  #9
                  En kyllä suosittele ainakaan sitä 2.2 litraista 170hp konetta (320i). Syö enemmän kun 3 litrainen eikä kulje mihinkään. 325 tai 328 varmaan optimi ensiautoksi.

                  edit: Alla Dualfunilta hyvä posti, ehkä kannattaa se moottorin koko jättää toissijaiseksi ja etsiä hyväkuntoinen yksilö.
                  Last edited by rizzo; 22-04-2016, 15:05.

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17836
                    • PKS

                    #10
                    Jos itse olisin tuossa tilanteessa, etsisin käsiini ehdottomasti facelift mallin, ihan siitä syystä että silloin saat uudemmat moottorit ja tuoreemman ulkonäön. Erot eivät välttämättä ole isoja, mutta kun ne huomaa itse vertailemalla niin niitä oppii myös arvostamaan.

                    Moottorin puolesta minusta mikä tahansa E46 bensakutonen on hyvä moottori, oli sitten kyseessä M54 2,2l 320i tai 330i. Toisaalta en täysin sulkisi pois N42/N46 moottorilla varustettua nelisyliteristäkään, ne ovat hyviä koneita myös kunnossa ollessaan - toki ymmärrän, että jakoketju/yläkertaremppaa täytyy olla takana jos on kilometrejä yli 200tkm.

                    Viime kädessä eniten E46 valinnassa vaikuttaisi itselleni auton kunto. Valitettavan monessa yksilössä on ruostevikaa luukkujen saumoissa, takakontissa, ym - joten tarkista huolellisesti KAIKKIEN luukkujen saumat, sekä erityisesti takalokarin ja takapuskurin välinen alue. Minulla ei ainakaan riittäisi huumori ajella ruosteisella autolla, oli kyseessä sitten kuinka 'ensiauto'.

                    Varmaa on sen sijaan, että E46 mallin kanssa saa paljon vähemmän murheita ja ensiauton ajamisen iloa kuin esim. vastaavan hintaisella E39:illä. E46 kanssa pääsee harrastamaan, mutta odotettavissa ei ole varmasti mitään kalliita ja hankalia remontteja joista ei itse selviäisi.

                    330i mallista kokemusta itsellä noin 4v ajan, olihan se upea peli, ei ehkä silti ihan ensiautoksi.. olen vielä sen verran vanhankansan miehiä että minusta ensiauto ei tarvitse, eikä pidä olla, mallisarjan kuningaspäästä. Mieluummin harjoittelisin jollain vähemmän tehokkaalla alkuun ajamista, kyllä sitä vielä elämässään ehtii niillä isoilla moottoreilla ajella kun on kiinteät työt ja vähän rahaakin taskussa. 316ti malli on meillä ollut nyt 1,5v ajan taloudessa, ja täytyy sanoa että olen tuohonkin autoon kovin tykästynyt. Siinä on riittävästi jo menohaluja ihan mukavaan ajeluun, olenpa silläkin käynyt harjoittamassa rata-ajoharrastustani Suomen moottoriradoille viime kesänä - ei se meno aina ole moottorista kiinni.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Jos itse olisin tuossa tilanteessa, etsisin käsiini ehdottomasti facelift mallin, ihan siitä syystä että silloin saat uudemmat moottorit ja tuoreemman ulkonäön. Erot eivät välttämättä ole isoja, mutta kun ne huomaa itse vertailemalla niin niitä oppii myös arvostamaan.
                      Jos raha ei ole este, niin tottahan näin, mutta mielummin pre-facelift parempikuntoisena/vähemmän ajettuna kuin toisinpäin...siis edelleen jos ”ensiauton ostajalla” on jokin budjetti jolla ei saa kaikkea?
                      Se ”uudempi” moottori tarkoittaa M54:ssa käytännössä vain sähköistä kaasupoljinta ja pientä imusarjamuutosta suhteessa m52TU koneeseen, joten se ei kyllä oikeasti ole sellainen asia mistä kannattaa maksaa extraa, jos se on sitten pois kunnosta.

                      Eli ihan selvyyden vuoksi, tämä keskustelu olisi myös kysyjälle oikeasti paljon antoisampi jos me tietäisimme sen ihan oikean käytössä olevan
                      maksimibudjetin?
                      Muutenhan nämä päätyvät aina mallisarjan uusimpaan, parhaiten varusteltuun ja isoimman moottorin omaavaan ”suositukseen” ja tällöin todellisessa valintatilanteessa tehdään helposti usein liian suuri kompromissi kunnon/ajokilsojen suhteesta niihin ”välttämättömiin lisävarusteisiin” ja lopputulos onkin pettymys kun kiesin kanssa saa olla heti alusta lähtien kädet savessa koko ajan?
                      Ilmaisia aterioita kannattaa varsinkin käytetyn auton kaupassa etsiä ihan viimeiseksi.
                      Eli tottakai jos kysytään otatko uudemman vai vanhemman, joka ukko ottaa 100% varmuudella sen uudemman, mutta tilanne muuttuu heti jos siitä pitää myös maksaa enemmän ja erityisen paljon se muuttuu silloin jos se samalla tarkoittaa rajallisen budjetin myötä sitä että se on jostain muualta pois.
                      Todellisessa elämässä tässäkin on melko varmaan juuri tästä, eli budjetti on rajallinen ja nyt olemassa olevalla rahalla pitäisi löytää se paras KOMPROMISSI?
                      Last edited by Hemi; 22-04-2016, 16:42.

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17836
                        • PKS

                        #12
                        Näinhän se on toki. Kompromissejahan me 'kokeneemmatkin konkarit' joudutaan aina hakemaan, koska persaukisena edelleen raha on jonkinlainen este vaikka vuosia on tullutkin lisää.

                        Ehdottomasti kunto edellä menisin tässä asiassa, ihan se ja sama mikä moottori tai onko se pre-fl tai fl. Ehkä hieman huonosti muotoilin aiemmin viitaten faceliftiin, ajoin lähinnä takaa niitä ulkonäköjuttuja ja muutamia teknisiä ratkaisuja lisävarusteissa. Koneesta olet hyvin oikeassa, en pidä suurta eroa 6syl puolella M52TU vs M54. Sen sijaan en vertaisi samalla tavalla 4syl M43 ja N42/N46, niissä on mielestäni tapahtunut kehitystä.

                        Kun muistelee sitä ensimmäistä omaa autoa niin tuolla auton hyvällä peruskunnolla pääsee jo vallan pitkälle. Tottakai kavereilta ei saa krediittiä jos ei ole vähintään 328i tai 330i, mutta mitä sitten! Mieluummin priima 316i kuin sieltä täältä repsottava, nuhruinen ja teknisesti huonokuntoinen 330i, se on minun mottoni edelleen tänä päivänä. Ei tarvitse pitkään miettiä kummalla on kivempi ajaa.

                        Se on vaan tämä nykymaailma kun nuoremmalla sukupolvella pitäisi saada kaikki nyt ja heti, sitten ostetaan vähillä rahoilla se halpa 330i "170tkm ajettu" ja ihmetellään kuinka surkea auto BMW on. No vähän karroikoiden, mutta toivon toki että topikin aloittajalla on pelisilmää myös muihin ratkaisuihin - ja varmasti onkin, eipä täällä muuten kyselisi vinkkejä!
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Ilman muuta nelivetona niin talvi ei tunnu missään

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            #14
                            Kannattaa suosiolla unohtaa tuunatut autot, ja nyrkkisääntönä mitä pienemmät pyörät ja korkeampi alusta sitä parempi auto ajaa Suomen uraisilla teillä.
                            Haluatko M-Sport paketilla vai ilman? Hinta nousee M-Sportin kohdalla selvästi.
                            Suosittelen myös 6-sylinteristä mallia, ei ole kovin isoja murheita jos autosta on pidetty huolta ja ennakoivasti laiteltu juttuja kuntoon.

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Mieluummin priima 316i kuin sieltä täältä repsottava, nuhruinen ja teknisesti huonokuntoinen 330i, se on minun mottoni edelleen tänä päivänä. Ei tarvitse pitkään miettiä kummalla on kivempi ajaa.

                              Kyllä olet aivan oikeassa, 330i.
                              Saa olla 316i pakasta vedetty ja 330i lunastuskunnossa että 316 muuttuu missään tilanteessa kivemmaksi ajaa.

                              Asia on eri näkökulmasta kumpi olisi huolettomampi, mutta että kivempi.....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎