Originally posted by SammyE46
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 N42B18 huohotin jäätyy
Collapse
X
-
Originally posted by huppu View PostOma tuli Saksan maalta v. 2009 ja nyt menossa Lapin talvikeleissä viides talvi eikä huohotinputkissa eristystä. Kerran taisivat puhdistaa putkistoa huollon yhteydessä. Pajallakin totesivat ettei ole oikeastaan merkitystä, onko ne putket eristetyt vai ei..kosteutta pääsee kertymään niihinkin jos ajaa pätkäajoa eikä malta pitää tyhjäkäynnillä ajon loputtua...siinähän ne putket on kohta tukossa ja öljyt pihalla.
Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmaa tuon suhteen Munuaisten edessä ollut talvisin ABS-suojat ja harrastan myös tätä tyhjäkäyntihommaa. Muutama minuutti riittänee ennen sammuttamista...
Vuosi sitten heitti hiukan öljyä öljykorkin (ja mahdollisesti venttiilikopan) tiivisteen välistä. Viikko sitten öljykorkin ympäristö oli kostea, mutta paisuneen määrä oli vähäinen, koska pakosarjan päällä sitä ei päätynyt, koska kone ei alkanut käryämään kuten vuosi sitten. Nyt ajoin sattumalta suoraan lämpimään talliin, jossa auto seisoi 4pv ja toimii tämän jälkeen OK. Tilasin tuulisuojat munuaisten taakse. Kone nakuttaa vaimeasti käynnistettäessä (kuulee kun avaa konepellin).
Tietty tuo kone on jäätymisherkkä, mutta koska toimii kakkosautona niin mitä tuolle kannattaa tehdä? Mistä se majoneesi tulee putkiin ja poistuuko mitenkään? Onko haitta pääasiassa jäätymisherkkyys, vai onko siitä kuinka haittaa kesällä?
Comment
-
-
Mulla N42b20 hieman majoneesia öljytikun päässä ja öljyvuotoa ainakin öljynsuodattimen kotelon alatiivisteestä. Eilen vaihdoin tiivisteet ja uudet öljyt ja pesin sotkut kotelon ympäriltä pois. Samalla tuli puhdistettua imusarjan päällä oleva huohotinputki (talvimalli eristeellä ja vastuksella) oli jonkun verran majoneesia putkessa. Tänään kunnon moottoripesu ja seurantaa vuotaako vielä jostain.
Vaihdoin samalla varotoimenpiteenä uuden jakoketjun kiristimen. Vanha kiristin olikin jo päivitettyä mallia, mutta onpahan vaihdettu. Vanha lähti käsin pyörittelemällä irti, eli suosittelen tarkistamaan kiristyksen.Last edited by antti; 04-02-2014, 10:20.E46 325ti Compact
Comment
-
-
Originally posted by SammyE46 View PostTänään sain auton korjaamolta. Venttilikopantiiviste ja tulpat vaihtoon. Katsotaan kuinka kestää....
2kk siinä meni kun taas viedään bemppua pajalle. Öljynkulutus ollu 3litraa 2000km. Tyhjäkäyntihäiriöitä melkein heti viimeisen remontin jälkeen, meni 2vko kun omintakeinen käynti alko. Sammahtelee lämpimänä risteyksessä D-asennossa. Kierrokset nousee itsestään 1000 ja taas putoo normaaliin, pääasiassa vaihteiston ollessa P-asennossa. Eilen vasta sytytti moottorin vikavalon.
Ja eikun TAAS pistokkeeseen ja eurot tiskille. Taksilla ajaminen tulisi halvemmaks tällä pelillä....
Comment
-
-
Onkohan öljyä mennyt jonnekin minne ei kuulu mennä.. ja jäänyt putsaamatta? Vaihdettiinko separaattori? Jotkut jenkeissä on korvanneet huohotinjärjestelmän öljynkeräimellä ja saaneet kunnolla alipainetta aikaiseksi. Tietysti keräin pitää joko tyhjentää ajoittain. Onko täällä suomessa kokeiltu öljynkeräimiä?
Mitenhän alipaineletkut tai mahdolliset kumitulpat imusarjassa? On tärkeää että alipainejärjestelmä toimii kokonaisuutena tehokkaasti.Last edited by kani; 25-03-2014, 10:48.E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
Comment
-
-
Emännän työautona on kans tuo 316 1.8 valvetronic (n42) ja siinä on sitä vikaa kans että keltaista jankkia kertyy öljytikkuun ja korkkiin. Öljykin tuntuu välillä maistuvan ihan kohtuullisesti ja jos autoa käyttää hetken tyhjäkäynnillä ja polkasee kaasua niin sininen pilvi leijuu takana. Kerran tein sen mokan että katoin vaan että huohottimen letkut oli kunnossa ja vaihdoin pelkän separaattorin. Ekan kerran kun vaihdon jälkeen starttasin niin koko naapurusto oli täynnä sinistä savua ja bemarin maine kasvoi taas kohisten. Pienen lisätutkistelun jälkeen totesin että huohotinletku mikä menee poikittain imusarjan päällä litistyi kasaan aina kun autossa painoi kaasua. Väliaikaisena ratkaisuna kävin huoltsikalta hakemas jotain hydrauliletkua tilalle. Sama alkuperäinen vika jatkui eli sininen pilvi perässä kun hetken antaa tyhjäkäynnillä seisoskella ja kaasua polkasee, ilmeisesti separaattori otti itteensä jonkin verran siinä kun se yksi letku litistyi kasaan koska jonkin ajan päästä tein saman operaation uudelleen eli separaattori kaikkine letkuineen vaihtoon. Sen jälkeen muistaakseni toimi ilman savuttelua ja öljyn kulutuskin laski. Tuntuu että tämä separaattori ei hirveän kauaa kestä varsinkaan silloin jos ajelee 95% lyhyttä ajoa ja motti ei kerkee lämmetä kunnolla. Joka talvi renkaiden vaihdon yhteydessä saa samalla vaihtaa tuon huohotinjärjestelmän. Näihin malleihin on ilmeisesti olemassa venttiilikopan päivitys ja hintaa tais olla marmoritiskillä töineen ja osineen muistaakseni 500€+- 200€, tarkalleen en muista. Itse en ole vielä kyseistä modia tehnyt mutta varmaan pääsis helpommalla/halvemmalla jos operaation suorittais.
Samaan tekstiin lisättäköön vielä sellainen että availin toisioilmapumpun moottorin päässä olevan venttiilin (http://realoem.com/bmw/showparts.do?...00&hg=11&fg=50 osa nro 6) joka oli aikalailla täynnä karstaa/öljyä + muuta sontaa joten suosittelen vilkaisemaan jos ei ole hetkeen katsottu, helppo ja nopea homma. Venttiilin avautumista testailin puhaltamalla, tietty paine kun tulee niin venttiilin pitäisi aueta.E30 318i -85
E30 320i -87 ex
E36 316i -91 ex
E36 325i -94 ex
E46 325i -03 ex
E46 316i -02 ex
E61 525i -06 ex
E46 320d -03
E70 3.0d - 09
E39 M5 pyhänä
Comment
-
-
Originally posted by huppu View PostOma tuli Saksan maalta v. 2009 ja nyt menossa Lapin talvikeleissä viides talvi eikä huohotinputkissa eristystä. Kerran taisivat puhdistaa putkistoa huollon yhteydessä. Pajallakin totesivat ettei ole oikeastaan merkitystä, onko ne putket eristetyt vai ei..kosteutta pääsee kertymään niihinkin jos ajaa pätkäajoa eikä malta pitää tyhjäkäynnillä ajon loputtua...siinähän ne putket on kohta tukossa ja öljyt pihalla.
Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmaa tuon suhteen Munuaisten edessä ollut talvisin ABS-suojat ja harrastan myös tätä tyhjäkäyntihommaa. Muutama minuutti riittänee ennen sammuttamista...
Mihin tämä tyhjäkäynnillä käyttäminen ajon jälkeen perustuu / miksi näin suositellaan tekemään?
Comment
-
-
Öljyvuotoa siellä sun täällä. Öljykorkki ollu löysässä. Kone pestiin ja seuraillaan jokunen päivä mistä vuoto johtuu. Korkki siis korjattiin. HC:t korkealla, ohivuotoa kuulemma jossakin. Pahimmassa tapauksessa männänrenkaat... Mutta voi olla että liittyy huohotusjärjestelmään.
No, ajellaan ja katotaan uudestaan ens viikolla...
Comment
-
-
Originally posted by MNi View PostJos on HC:t korkealla, eikö ole ensimmäisenä syytä epäillä sytytystä? Jos ei saa kunnon kipinää --> HC:t koholla. Voi tietty olla imuvuotoa(kin).
Uiko tulpan syvennykset öljyssä? Vaikka on venttiilikopan tiiviste vaihdettu, ei se ihan saletisti takaa ettei vuotaisi.
Himppusen jonoa noissa autosähkökorjaamoissa. Syynä tuskin lienee autojen sähkötekniikan lisääntyminen...:think
Comment
-
-
Originally posted by quakes View PostTerve
Mihin tämä tyhjäkäynnillä käyttäminen ajon jälkeen perustuu / miksi näin suositellaan tekemään?
Tänä talvena mulle sanottiin, että huohottimen/putkiston jäätyminen on yleisempää kosteassa talvi-ilmastossa, eli Etelä-Suomessa. Pohjoisen kuivassa pakkasessa riski ei ole niin suuri.BMW E46 318d 10/04
Comment
-
-
Originally posted by SammyE46 View PostÖljyvuotoa siellä sun täällä. Öljykorkki ollu löysässä. Kone pestiin ja seuraillaan jokunen päivä mistä vuoto johtuu. Korkki siis korjattiin. HC:t korkealla, ohivuotoa kuulemma jossakin. Pahimmassa tapauksessa männänrenkaat... Mutta voi olla että liittyy huohotusjärjestelmään.
No, ajellaan ja katotaan uudestaan ens viikolla...
Imu ja pakonokkien säätimien O-renkaat kuivunu ja vuotavat, kolme kappaletta per säädin. Samoten näitä nuuskivien antureiden tiivistet tihkuu ulospäin öljyä.
Sovittiin että vaihdetaan pelkkä ketjunkiristin samalla kun etupää on auki, kylmänä toimii diisselinä pari sekuntia... Kysyin mitä maksaa koko jakoketjuremontti töineen ja osineen. Tiukka hinta oli 1000euroa. Onko sitten kallis vai halpa?
Ensi viikolla uudestaan pajalle ja vaihdetaan em. osaset.
Comment
-
-
Ongelma on juuri kumiosat, jotka on kaikki ikänsä lopussa. Haluaako uusia kaikki kerralla vai taistella kunnes kaikki on vaihdettu?? Samaa materiaalia, sama lämpötila, sama vanheneminen/kovettuminen joka puolella.. Aika kallista marmorihinnoilla ja työt päälle jos ei itse pysty tekemään tai ole tiloja/aikaa. Juuri tilasin ison kasan osia Pielmeieriltä omaan täysremppaan, järkyttävän paljon halvemmalla kuin schmiedmannilta, saatikka sitten marmoritiskiltä.. Onneksi on talli ja kavereita jotka auttaa kans tarvittaessa.
Kaikki BMW kumi on roskiskamaa 8-12 vuoden iässä ainakin mitä olen omastani katsonut.E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
Comment
-
Comment