Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 N42B18 huohotin jäätyy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huppu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 423
    • Rovaniemi

    #91
    Originally posted by SammyE46 View Post
    Se on lasten kanssa vähän aikaa vievää tuo auton lastaus....

    Tuskin parin minuutin tyhjäkäynnistä on haittaa?
    No ei todellakaan, parempi vaan....
    BMW E46 318d 10/04

    Comment

    • SammyE46
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 75
      • Varsinais-Suomi

      #92
      Tänään sain auton korjaamolta. Venttilikopantiiviste ja tulpat vaihtoon. Katsotaan kuinka kestää....

      Comment

      • Safiiri
        Bimmer Rookie
        • Jan 2008
        • 51
        • Leivonmäki

        #93
        Originally posted by huppu View Post
        Oma tuli Saksan maalta v. 2009 ja nyt menossa Lapin talvikeleissä viides talvi eikä huohotinputkissa eristystä. Kerran taisivat puhdistaa putkistoa huollon yhteydessä. Pajallakin totesivat ettei ole oikeastaan merkitystä, onko ne putket eristetyt vai ei..kosteutta pääsee kertymään niihinkin jos ajaa pätkäajoa eikä malta pitää tyhjäkäynnillä ajon loputtua...siinähän ne putket on kohta tukossa ja öljyt pihalla.

        Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmaa tuon suhteen Munuaisten edessä ollut talvisin ABS-suojat ja harrastan myös tätä tyhjäkäyntihommaa. Muutama minuutti riittänee ennen sammuttamista...
        Mulla on 316ti compact 10/2003 jossa majoneesiä löytyy öljykorkin pohjasta, mutta öljyn mittatikussa sitä ei ole. Öljyn pinta on korkealla, 2-3mm yli ylämerkin, joten onko öljyyn tullut vettä vai mistä tuo johtuu? Öljyn on vaihdettu 3kk ja 3tkm sitten, ja mielestäni vaihdon jälkeen pinnan taso oli merkkien välissä.

        Vuosi sitten heitti hiukan öljyä öljykorkin (ja mahdollisesti venttiilikopan) tiivisteen välistä. Viikko sitten öljykorkin ympäristö oli kostea, mutta paisuneen määrä oli vähäinen, koska pakosarjan päällä sitä ei päätynyt, koska kone ei alkanut käryämään kuten vuosi sitten. Nyt ajoin sattumalta suoraan lämpimään talliin, jossa auto seisoi 4pv ja toimii tämän jälkeen OK. Tilasin tuulisuojat munuaisten taakse. Kone nakuttaa vaimeasti käynnistettäessä (kuulee kun avaa konepellin).

        Tietty tuo kone on jäätymisherkkä, mutta koska toimii kakkosautona niin mitä tuolle kannattaa tehdä? Mistä se majoneesi tulee putkiin ja poistuuko mitenkään? Onko haitta pääasiassa jäätymisherkkyys, vai onko siitä kuinka haittaa kesällä?

        Comment

        • antti
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2002
          • 766
          • Espoo

          #94
          Mulla N42b20 hieman majoneesia öljytikun päässä ja öljyvuotoa ainakin öljynsuodattimen kotelon alatiivisteestä. Eilen vaihdoin tiivisteet ja uudet öljyt ja pesin sotkut kotelon ympäriltä pois. Samalla tuli puhdistettua imusarjan päällä oleva huohotinputki (talvimalli eristeellä ja vastuksella) oli jonkun verran majoneesia putkessa. Tänään kunnon moottoripesu ja seurantaa vuotaako vielä jostain.

          Vaihdoin samalla varotoimenpiteenä uuden jakoketjun kiristimen. Vanha kiristin olikin jo päivitettyä mallia, mutta onpahan vaihdettu. Vanha lähti käsin pyörittelemällä irti, eli suosittelen tarkistamaan kiristyksen.
          Last edited by antti; 04-02-2014, 10:20.
          E46 325ti Compact

          Comment

          • SammyE46
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 75
            • Varsinais-Suomi

            #95
            Originally posted by SammyE46 View Post
            Tänään sain auton korjaamolta. Venttilikopantiiviste ja tulpat vaihtoon. Katsotaan kuinka kestää....

            2kk siinä meni kun taas viedään bemppua pajalle. Öljynkulutus ollu 3litraa 2000km. Tyhjäkäyntihäiriöitä melkein heti viimeisen remontin jälkeen, meni 2vko kun omintakeinen käynti alko. Sammahtelee lämpimänä risteyksessä D-asennossa. Kierrokset nousee itsestään 1000 ja taas putoo normaaliin, pääasiassa vaihteiston ollessa P-asennossa. Eilen vasta sytytti moottorin vikavalon.

            Ja eikun TAAS pistokkeeseen ja eurot tiskille. Taksilla ajaminen tulisi halvemmaks tällä pelillä....

            Comment

            • kani
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 699
              • Espoo

              #96
              Onkohan öljyä mennyt jonnekin minne ei kuulu mennä.. ja jäänyt putsaamatta? Vaihdettiinko separaattori? Jotkut jenkeissä on korvanneet huohotinjärjestelmän öljynkeräimellä ja saaneet kunnolla alipainetta aikaiseksi. Tietysti keräin pitää joko tyhjentää ajoittain. Onko täällä suomessa kokeiltu öljynkeräimiä?

              Mitenhän alipaineletkut tai mahdolliset kumitulpat imusarjassa? On tärkeää että alipainejärjestelmä toimii kokonaisuutena tehokkaasti.
              Last edited by kani; 25-03-2014, 10:48.
              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

              Comment

              • TseiPii
                BTCF Member
                • Apr 2012
                • 188
                • Keskellä Suomea

                #97
                Emännän työautona on kans tuo 316 1.8 valvetronic (n42) ja siinä on sitä vikaa kans että keltaista jankkia kertyy öljytikkuun ja korkkiin. Öljykin tuntuu välillä maistuvan ihan kohtuullisesti ja jos autoa käyttää hetken tyhjäkäynnillä ja polkasee kaasua niin sininen pilvi leijuu takana. Kerran tein sen mokan että katoin vaan että huohottimen letkut oli kunnossa ja vaihdoin pelkän separaattorin. Ekan kerran kun vaihdon jälkeen starttasin niin koko naapurusto oli täynnä sinistä savua ja bemarin maine kasvoi taas kohisten. Pienen lisätutkistelun jälkeen totesin että huohotinletku mikä menee poikittain imusarjan päällä litistyi kasaan aina kun autossa painoi kaasua. Väliaikaisena ratkaisuna kävin huoltsikalta hakemas jotain hydrauliletkua tilalle. Sama alkuperäinen vika jatkui eli sininen pilvi perässä kun hetken antaa tyhjäkäynnillä seisoskella ja kaasua polkasee, ilmeisesti separaattori otti itteensä jonkin verran siinä kun se yksi letku litistyi kasaan koska jonkin ajan päästä tein saman operaation uudelleen eli separaattori kaikkine letkuineen vaihtoon. Sen jälkeen muistaakseni toimi ilman savuttelua ja öljyn kulutuskin laski. Tuntuu että tämä separaattori ei hirveän kauaa kestä varsinkaan silloin jos ajelee 95% lyhyttä ajoa ja motti ei kerkee lämmetä kunnolla. Joka talvi renkaiden vaihdon yhteydessä saa samalla vaihtaa tuon huohotinjärjestelmän. Näihin malleihin on ilmeisesti olemassa venttiilikopan päivitys ja hintaa tais olla marmoritiskillä töineen ja osineen muistaakseni 500€+- 200€, tarkalleen en muista. Itse en ole vielä kyseistä modia tehnyt mutta varmaan pääsis helpommalla/halvemmalla jos operaation suorittais.

                Samaan tekstiin lisättäköön vielä sellainen että availin toisioilmapumpun moottorin päässä olevan venttiilin (http://realoem.com/bmw/showparts.do?...00&hg=11&fg=50 osa nro 6) joka oli aikalailla täynnä karstaa/öljyä + muuta sontaa joten suosittelen vilkaisemaan jos ei ole hetkeen katsottu, helppo ja nopea homma. Venttiilin avautumista testailin puhaltamalla, tietty paine kun tulee niin venttiilin pitäisi aueta.
                E30 318i -85

                E30 320i -87 ex
                E36 316i -91 ex
                E36 325i -94 ex
                E46 325i -03 ex
                E46 316i -02 ex
                E61 525i -06 ex
                E46 320d -03

                E70 3.0d - 09


                E39 M5 pyhänä

                Comment

                • quakes
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 37
                  • Mikkeli

                  #98
                  Originally posted by huppu View Post
                  Oma tuli Saksan maalta v. 2009 ja nyt menossa Lapin talvikeleissä viides talvi eikä huohotinputkissa eristystä. Kerran taisivat puhdistaa putkistoa huollon yhteydessä. Pajallakin totesivat ettei ole oikeastaan merkitystä, onko ne putket eristetyt vai ei..kosteutta pääsee kertymään niihinkin jos ajaa pätkäajoa eikä malta pitää tyhjäkäynnillä ajon loputtua...siinähän ne putket on kohta tukossa ja öljyt pihalla.

                  Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmaa tuon suhteen Munuaisten edessä ollut talvisin ABS-suojat ja harrastan myös tätä tyhjäkäyntihommaa. Muutama minuutti riittänee ennen sammuttamista...
                  Terve

                  Mihin tämä tyhjäkäynnillä käyttäminen ajon jälkeen perustuu / miksi näin suositellaan tekemään?

                  Comment

                  • SammyE46
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2010
                    • 75
                    • Varsinais-Suomi

                    #99
                    Öljyvuotoa siellä sun täällä. Öljykorkki ollu löysässä. Kone pestiin ja seuraillaan jokunen päivä mistä vuoto johtuu. Korkki siis korjattiin. HC:t korkealla, ohivuotoa kuulemma jossakin. Pahimmassa tapauksessa männänrenkaat... Mutta voi olla että liittyy huohotusjärjestelmään.

                    No, ajellaan ja katotaan uudestaan ens viikolla...

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      Jos on HC:t korkealla, eikö ole ensimmäisenä syytä epäillä sytytystä? Jos ei saa kunnon kipinää --> HC:t koholla. Voi tietty olla imuvuotoa(kin).

                      Uiko tulpan syvennykset öljyssä? Vaikka on venttiilikopan tiiviste vaihdettu, ei se ihan saletisti takaa ettei vuotaisi.

                      Comment

                      • SammyE46
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2010
                        • 75
                        • Varsinais-Suomi

                        Originally posted by MNi View Post
                        Jos on HC:t korkealla, eikö ole ensimmäisenä syytä epäillä sytytystä? Jos ei saa kunnon kipinää --> HC:t koholla. Voi tietty olla imuvuotoa(kin).

                        Uiko tulpan syvennykset öljyssä? Vaikka on venttiilikopan tiiviste vaihdettu, ei se ihan saletisti takaa ettei vuotaisi.
                        Pajalla pesivät moottorin kokonaan ulkopuolelta. Nyt ajetaan ja tarkkaillaan mistä vuotaa. Ensi viikolle tilataan uusi aika jolloin perehtyvät paremmin asiaan.

                        Himppusen jonoa noissa autosähkökorjaamoissa. Syynä tuskin lienee autojen sähkötekniikan lisääntyminen...:think

                        Comment

                        • huppu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 423
                          • Rovaniemi

                          Originally posted by quakes View Post
                          Terve

                          Mihin tämä tyhjäkäynnillä käyttäminen ajon jälkeen perustuu / miksi näin suositellaan tekemään?
                          Ainakin oma toiminta perustuu siihen, mitä olen täällä foorumilla kuullut vinkkiä ja mitä korjaamolla ovat sanoneet. Turbokoneellisen osalta tyhjäkäynti perustuu siihen, että turbon annetaan jäähtyä eikä sitä konetta sammuteta suoraa ajon loppumisen jälkeen. Joku korjatkoon jos puhun soopaa Kovilla pakkasilla/kosteassa talvi-ilmastossa puolestaan on mulle suositeltu, että tyhjäkäyntiä harrastettaisiin ainakin ajon loppumisen jälkeen, olipa koneessa turbo tai ei. Tämä puolestaan perustuu siihen, että tyhjäkäynnillä huohotinputkiston annetaan kuivahtaa ettei sinne jää kosteutta, mikä aiheuttaa putkiston jäätymistä.

                          Tänä talvena mulle sanottiin, että huohottimen/putkiston jäätyminen on yleisempää kosteassa talvi-ilmastossa, eli Etelä-Suomessa. Pohjoisen kuivassa pakkasessa riski ei ole niin suuri.
                          Last edited by huppu; 27-03-2014, 11:43. Reason: Korjaus
                          BMW E46 318d 10/04

                          Comment

                          • SammyE46
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 75
                            • Varsinais-Suomi

                            Originally posted by SammyE46 View Post
                            Öljyvuotoa siellä sun täällä. Öljykorkki ollu löysässä. Kone pestiin ja seuraillaan jokunen päivä mistä vuoto johtuu. Korkki siis korjattiin. HC:t korkealla, ohivuotoa kuulemma jossakin. Pahimmassa tapauksessa männänrenkaat... Mutta voi olla että liittyy huohotusjärjestelmään.

                            No, ajellaan ja katotaan uudestaan ens viikolla...
                            Auto oli tänään tutkittavana.

                            Imu ja pakonokkien säätimien O-renkaat kuivunu ja vuotavat, kolme kappaletta per säädin. Samoten näitä nuuskivien antureiden tiivistet tihkuu ulospäin öljyä.

                            Sovittiin että vaihdetaan pelkkä ketjunkiristin samalla kun etupää on auki, kylmänä toimii diisselinä pari sekuntia... Kysyin mitä maksaa koko jakoketjuremontti töineen ja osineen. Tiukka hinta oli 1000euroa. Onko sitten kallis vai halpa?

                            Ensi viikolla uudestaan pajalle ja vaihdetaan em. osaset.

                            Comment

                            • SammyE46
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 75
                              • Varsinais-Suomi

                              425euroa tuli hintaa kaikkinensa em. töille ja osille.

                              Toivotaan että nyt pääsisi ilman ongelmia edes yhden öljynvaihtovälin.

                              Comment

                              • kani
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2003
                                • 699
                                • Espoo

                                Ongelma on juuri kumiosat, jotka on kaikki ikänsä lopussa. Haluaako uusia kaikki kerralla vai taistella kunnes kaikki on vaihdettu?? Samaa materiaalia, sama lämpötila, sama vanheneminen/kovettuminen joka puolella.. Aika kallista marmorihinnoilla ja työt päälle jos ei itse pysty tekemään tai ole tiloja/aikaa. Juuri tilasin ison kasan osia Pielmeieriltä omaan täysremppaan, järkyttävän paljon halvemmalla kuin schmiedmannilta, saatikka sitten marmoritiskiltä.. Onneksi on talli ja kavereita jotka auttaa kans tarvittaessa.

                                Kaikki BMW kumi on roskiskamaa 8-12 vuoden iässä ainakin mitä olen omastani katsonut.
                                E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎