Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 N42B18 huohotin jäätyy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Typker
    Newbiemmer
    • Mar 2006
    • 9
    • Espoo

    #31
    No niin, tuli uusi talvi ja E46 316i tunkee taas sankkaa savua pakoputkesta, eikä tietenkään käy kunnolla. Hinurilla lähti korjaamolle, oireet samat kuin viimetalvena, joten eiköhän se tämä huohotin ole taas umpijäässä. Ensiviikolla varmaan huolto kertoo jotain.

    Mikäli mitään toimivaa korjausta ei ole tiedossa, niin pakkohan tämä pommi on vaihtaa pois, kunnei sillä kerran talvella voi ajaa. Takuukin loppuu aikanaan.
    F10 520d xD LCI, -15

    Comment

    • vellu2003
      Newbiemmer
      • Feb 2007
      • 1
      • vaasa

      #32
      ittellä tuossa vähän yli kuukausi sitten kovilla pakkasilla -02 vuosimallin e46 n42b18 otti ja huohotinputki jäätyi. Öljyt koneeseen ja pakonokka-akseli poikki. Viimetalvena ei mitään ongelmia. Nyt on ollu vaan ehkä enemmän pätkäajoa.

      Comment

      • --=laiz=--
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 54

        #33
        Eikö nämä ongelmat voisi korjata ihan vaan yksinkertaisella varoventtiilillä venttiilikopassa :think

        Comment

        • Typker
          Newbiemmer
          • Mar 2006
          • 9
          • Espoo

          #34
          Avainsanat lienee pätkäajo ja ei moottorinlämmitintä. Huollossa olivat korjanneet huohottimen samoilla osilla ja mitään parannusta ei kuulemma ollut kehitteillä. Omistaja hermostui kärryyn ja vaihtoi sen uuteen 318i:hin, toivottavasti pelaa paremmin!
          F10 520d xD LCI, -15

          Comment

          • Kalmah
            Newbiemmer
            • Apr 2006
            • 8

            #35
            Tuli tämä aihe mieleen kun pakkasia on ollut..
            Entiseen Bemariini vaihdettiin toukokuussa uudet lämmitettävät huohotinputket. Tietoa ei ole toimivuudesta, tai mitä oikeasti tehtiin, vaihdoin auton ennen pakkasia. Näyttäisi Tampereella majailevan nykyään pirssi, jospa olisi tarpeeksi etelässä että ei jäädy

            Comment

            • bmwmtuning
              Newbiemmer
              • May 2008
              • 22
              • Parkano

              #36
              onkohan nämä uudet lämmitettävät huohotinletkut nyt sitten auttaneet jäätymisongelmaan? Onko kenelläkään kokemusta näistä?
              BMW miehen tiellä pitää...

              Comment

              • N42fun
                Bimmer Rookie
                • Aug 2009
                • 60
                • Uusimaa

                #37
                Parin kuukauden päästä nämä talven riemut saapuvat jälleen. Olen käsittänyt, että näitä jäätymisiä on esiintynyt myös Suomeen tuoduissa malleissa joista siis löytyy eristetty öljynerotin/huohotinputki. Mutta voisiko vika johtua sittenkin venttilikopan ja huohotinletkun välisen paineventtiilin jäätymisestä tms.?

                Tietääkö joku vieläkään onko näihin jäätymisiin toimivaa korjausta tarjolla? Pitäisi ottaa jossain vaiheessa projektiksi purkaa osia tieltä, tutkia, irroittaa ja putsailla nuo huohotinhärpäkkeet. Mutta vaikea sanoa onkohan tuokaan tarpeellista, kun auto ei ole aikaisemmin oireillut.

                Comment

                • Ketzi
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 217
                  • Pohojammaa

                  #38
                  Onko vastaavia ongelmia ollut myös N42B20 (318) koneessa?
                  Nykyisin jotain.. Ex. E46 318ci '00, Ex. E36 323i '98

                  Comment

                  • N42fun
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 60
                    • Uusimaa

                    #39
                    teoriaa

                    Originally posted by Ketzi View Post
                    Onko vastaavia ongelmia ollut myös N42B20 (318) koneessa?
                    On varmasti, sama konehan se on iskutilavuutta lukuunottamatta. Jos searchia osaa käyttää niin huomaa, että tämä sana jäätymisongelma koskee muitakin bmw:n koneita. Ja jos googlesta katsoo niin eipä tämä ole mitenkään merkkisidonnaistakaan vaan yhtälailla samasta ongelmasta kärsivät muutkin automerkit.

                    Mitä noissa huohotinputkissa yleensä pitäisi sisällä näkyä, niin semmoista räkäistä vanhaa öljyä. Tämä ei kuitenkaan usein pidä paikaansa. Kun polttoainetta palaa, syntyy valtavat määrät vesihöyryä. Ohipuhalluksen mukana tämä vesi painuu alakertaan ja imeytyy moottoriöljyyn. Siellä missä öljykalvoa on vain vähän eikä jatkuvaa roiskehuuhtelua tapahtu (kuten huohotinputkiston pinnalla) syntyy vesihöyrystä+öljystä sellaista harmaata kylmälimaa (myös öljykorkin alta voi bongata). Ajanmittaan huohotinputket pikkuhiljaa vuorautuvat paksusti tällä mössöllä. Kun sitten autuas pakkanen saapuu -> vesi jäätyy, laajenee ja kas koko mäski on tiukkana tulppana putkessa. Kun tulet ja käynnistät auton, paine nousee kampikammiossa -> öljynkeruukanavien myötä se jakaantuu venttiilikoppaankin ja koko koneessa on kohta mieletön ylipaine. Siinä saa öljyt kyytiä palotilaan ja milloin mistäkin tiivisteestä pihalle.

                    Itse asiassa tuo putkisto menee aikanaan tukkoon pelkästä hartsiintuneesta öljystäkin, vaikka autolla ajattaisiin aina plussan puolella. Tämä saa koneen käymään huonosti, mutta yhtä hyvää kaasutiivistä tulppaa se ei muodosta kuin jäätynyt vesi.

                    Ongelman syntyä voi ehkäistä:
                    1. eristetty tai lämmitetty huohotinputkisto
                    2. ajetaan pitkää matka-ajoa -> öljyssä olevaa vettä ehtii haihtua pois enemmän kuin sitoutua uutta
                    3. moottorinlämmittimen käyttö -> auttaa mutta ei poista itse ongelman aiheuttajaa eli vettä
                    4. tiheät öljynvaihtovälit -> saattaa olla jotain vaikutusta sillä että putkisto pysyy puhtaana pidempään
                    5. huohotinputkistojen irroitus, putsaus tai uusiminen
                    Last edited by N42fun; 04-12-2010, 18:38.

                    Comment

                    • jtbmw
                      Newbiemmer
                      • Dec 2009
                      • 14
                      • Varkaus

                      #40
                      Onkohan tuon huohotinputken ja itse huohottimen vaihto miten vaikea homma, joutuuko paljon purkamaan? Näköjään on tuota sinappia öljykorkissa silloin tällöin sekä öljytikun yläpäässä joskus myös. Miten saa helpoten selville onko huohotin järjestelmä vaihto kunnossa? Vai olisko vaan helpoin irroittaa tuo putki talveksi?

                      Comment

                      • N42fun
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2009
                        • 60
                        • Uusimaa

                        #41
                        Originally posted by jtbmw View Post
                        Onkohan tuon huohotinputken ja itse huohottimen vaihto miten vaikea homma, joutuuko paljon purkamaan? Näköjään on tuota sinappia öljykorkissa silloin tällöin sekä öljytikun yläpäässä joskus myös. Miten saa helpoten selville onko huohotin järjestelmä vaihto kunnossa? Vai olisko vaan helpoin irroittaa tuo putki talveksi?
                        Moottorista riippuen voi olla melko työläskin homma. Youtubessa löytyy vaihdosta muutamia videoita hakusanalla oil separator.

                        Vastoin omia odotuksia n42b18:ssa ei ole esiintynyt mitään ongelmia edellisen ja tämän talven kovista pakkaista huolimatta. Ajo on ollut sekalaista maantie/pätkäajoa ja moottorinlämmittimen käyttö ollut satunnaista. Kai tässä sitten auttaa se, että huohotinputkisto on eristetty. Kaikissa suomimalleissa näin ei taida olla, mikäli jäätyvät. Homma taitaa mennä niin, että jos autossa on lämmitetyt peilit, pesusuuttimet jne. niin ainakin silloin huohotinputkisto on eristetty.

                        Comment

                        • Daylight
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 670
                          • Helsinki

                          #42
                          Ei se saksalainen auto sovellu suomen talviin =) Osta volvo...
                          ///M3

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #43
                            Ei ku laitatte ne munuaisten taakse kuuluvat peitelevyt talven ajaksi paikoilleen. Ei jäädy huohottimet sen jälkeen vaikka olis "kesämallia". Se vaan ei hyödytä laittaa niitä enää siinä vaiheessa, kun putket on täynnä mössöä... Lätkien asennuksen jälkeen autokin lämpenee nopeasti vaikka olisi kovakin pakkanen. Hidas lämpeneminenhän on kaikista pahin asia tuon majoneesin kannalta. Paikallaan käyttäminenkään ei oo järkevää, koska silloin lämpeneminen kestää paljon kauemmin. Tää tieto on täysin omaa kokemusta noiden pelien kanssa.
                            Last edited by Juppe; 04-12-2010, 20:31.

                            Comment

                            • jtbmw
                              Newbiemmer
                              • Dec 2009
                              • 14
                              • Varkaus

                              #44
                              Nyt se sitten jäätyi...

                              Comment

                              • SammyE46
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2010
                                • 75
                                • Varsinais-Suomi

                                #45
                                Originally posted by jtbmw View Post
                                Nyt se sitten jäätyi...

                                Oli ilmeisesti jäässä mutta sulanut. Öljyä oli pullauttanut venttiilikopan ja öljykorkin välistä.

                                Vikoodit luettiin tänään ja seuraavaa oli tarjolla:

                                27B8 Imusarjan paine-erotus epälooginen
                                274E Palamiskatkoksia useammassa sylinterissä, Kat vioittava katkos.
                                2745 Palamiskatkoksia tunnistettu sylinterissä 2 Kat. vioittava katkos.
                                272D Pitkäaikainen seoksen korjaus (2.lohko) Järjestelmä liian laihalla.
                                272C Pitkäaikainen seoksen säätö, järjestelmä liian laihalla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎