Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d ei kulje niinkuin pitäis...mutta alkaa toimiin paremmin

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jardahl
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 176
    • Jyväskylä

    #76
    Originally posted by jardahl View Post
    Ok... mutta tarkoitat varmaan "alipaine kytkettynä suoraan kelloon".

    Kuten sanoin, kierrokset alle 2000 koko matkan varaosatiskille, ei tule ongelmia.

    Eli tuon solenoidin toiminta on todella vaikeaa todeta "irrallaan" ?? Ei tietenkään turhaan sitä viitsisi uusia...
    Ei löytynyt solenoidia hyllystä jyväskylän laakkoselta, meni tilaukseen. Loppuviikosta pitäisi tulla.
    Model S

    Comment

    • jardahl
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 176
      • Jyväskylä

      #77
      No niin

      Uusi ahtopainesolenoidi vaihdettu ja johan alkoi pelittämään!
      Startatessa turbon johdinsiivet sulkeutuvat melkein kokonaan, tyhjäkäynnillähän siipien "ohjausarvo" ecu:lta on kuulemma 80%.

      Ajelin siis pari päivää maltillisesti tuo solenoidi ohitettuna, alipaine suoraan turbon kellolla. Johdinsiivet kokoajan täysin kiinni, eli maksimaalisella ilmantuotolla.
      Ilmeisesti ecu meni jonkinlaiseen vikatilaan (ehkä liikaa ahtoa hetkellisesti), koska pakokaasun takaisinkierrätys lakkasi toimimasta. Alkoi haista taas vanhalta diesel-mersulta. Mutta pidin solenoidin vaihdon ajan taas akun kenkää irti, ja johan alkoi takaisinkierrätyskin pelaamaan ja pakokaasu haisi taas "kaasumaiselta".

      Vaihdoin siis myös uuden solenoidin alipainesäiliön, koska vanha rikkoutui aiemmin rassauksen tiimellyksessä. Todella haperoksi oli tuo vanha säiliö mennyt, letkuliitännät olivat todella hauraita ja kyljestä irtosi todella heppoisesti noiden letkuliitäntöjen suojaläpät. Ilmeisesti kuumuus ja aika haurastuttavat.

      Solenoidin hinta laakkosella 88 eur ja alipainesäiliö 7 eur (luit oikein )
      Model S

      Comment

      • Lallevihtinen
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 690
        • Tampere

        #78
        Tuntu tossa jo muutaman päivän että mun auto vois olla jopa kunnossa ku potki aika kivasti mutta nyt taas pitemmän reissun jälkeen tiedän että ei toimi. On se hauska että välillä potkasee hienosti meneen mutta jos tarvii paikaltaan lähtee niin yleensä potkua ei pahemmin tunnu ja meno sen mukasta, tosin eihän toi nyt hidas corollaan nähden ole mutta. Ja ohituksissakin huomaa että joskun lähtee hienosti vetään ja seuraavalla kerralla tuntuukin että mikäs ny tuli.

        Mitä helvettiä teen seuraavaks?:think Täytyskö vaihtaa se imusarjan paine tunistin?
        Last edited by Lallevihtinen; 17-06-2007, 20:03.
        sigpic
        BMW E93 335i & BMW M550Dx
        EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
        XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

        Comment

        • CamoPappa
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 77
          • Tampere

          #79
          Jos 320 d:ssä o samanlainen anturi imusarjassa ku sulla ni mulla o yks kotona. Kokeile sillä. Vaihdoin sen meinaan omaani, mut mitään apua ei ollu havaittavissa, eli kait se sit o ehjä.

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #80
            Originally posted by CamoPappa View Post
            Jos 320 d:ssä o samanlainen anturi imusarjassa ku sulla ni mulla o yks kotona. Kokeile sillä. Vaihdoin sen meinaan omaani, mut mitään apua ei ollu havaittavissa, eli kait se sit o ehjä.
            Sama pitäis olla. Tuakko sen mulle joku päivä vai tuunko hakeen jostain? Onki hyvä jos ei tarvi ostaa kokeilumielessä heti uutta.
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • Lallevihtinen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 690
              • Tampere

              #81
              Nyt on kokeiltu pikasesti toisella paine anturilla, ei ainakaan mitään selvää vaikutusta mihinkään. Mutta tossa kun seuras auton käyttäytymistä niin ainakin nyt lämpösellä kelillä ja kone lämpösenä kierrosluku mittari pyssää tai aavistuksen ottaa takapakkia reippaamassa kiihdytyksessä, ei välttämättä aina mutta usein. Ja jotenki jäi semmonen kuva että pyssäys tulee suurinpiirtein sillon kun maximi ahdot pitäis olla tai on käytössä.

              Meneekö tää nyt sit siirtopumppu puolelle?Jotenki semmonen kuva että ongelmat korostus lämpösellä kelillä ja lämpösellä koneella, ilmastoinnilla ei kuitenkaan ole vaikutusta.
              sigpic
              BMW E93 335i & BMW M550Dx
              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

              Comment

              • Lallevihtinen
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 690
                • Tampere

                #82
                Mitäs muuten muilla Carsoft livedata näyttää Raise pressureks? Mulla 4,1 tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla, isolla kuormalla menee yleensä alle neljään.
                sigpic
                BMW E93 335i & BMW M550Dx
                EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #83
                  Originally posted by Lallevihtinen View Post
                  Mitäs muuten muilla Carsoft livedata näyttää Raise pressureks? Mulla 4,1 tyhjäkäynnillä ja pienellä kuormalla, isolla kuormalla menee yleensä alle neljään.
                  Siinä 4 barin kantturoissa se pyörii ja on aivan normaalia, että kuormituksella hieman notkahtaa. Viimeisin 530d, josta katsottiin, oli tyhjäkäynnillä 3,9 bar ja kuormituksella laski 3,6 bariin.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #84
                    Auto vaikutti jo toimivalle kun vaihdoin ahtopaineen säätimen, siirtopumpun ja putsasin turbon joka oli kyllä puhdas. Mutta tänään hesan reissulla niin paskan marjat, voimaa on mutta vaihtelevasti se häviää n.2500rpm kohdalla tai sitten 3000rpm tuntumassa, vaihde voi olla 2,3,4 tai 5, ei varsinaista vaikutusta. Tulee selvä hidastuminen, kierrosluku mittari pysähtyy ja nopeusmittarin nouseminen hidastuu ja selvästi tuntuu että nyt jotain tapahtu. Sitku hetki on mietitty ja päätetty että taas mennään niin sit mennään ihan niinkun kuuluukin.

                    Eli mikä nyt vois aiheuttaa ton voiman katoomisen kesken kaiken vähä isommassa kiihdytyksessä? Kaikki ideat otetaan vastaan..

                    Edit: Auton käyttäytyminen parani tolla ahtopainesäätimen vaihtamisella ja tää "kuollut" kohta pieneni mielestäni pikkusen.
                    Last edited by Lallevihtinen; 04-07-2007, 15:26.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • jardahl
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 176
                      • Jyväskylä

                      #85
                      Mulla tehnyt muutaman kerran seuraavasti:

                      Tehtäessä pidempi ohitus 4.vaihteella lappu lattiassa, omalle kaistalle siirtymisen jälkeen vaihto 5.vaihteelle ja lappu taas lattiaan -> Veto häviää täysin. :think

                      Voisiko cooleri (jonka pinta täynnä kaikkea moskaa, ettei läpi näy) aiheuttaa sen että ahtoilma menee pitkässä vedossa liian kuumaksi, jolloin imusarjan paineanturi heittää ecu:n vikatilaan jolloin syöttöä rajataan reippaasti ja tapahtuu kuvatun mukainen "puutuminen"?

                      Tällaisen jälkeen monesti pakokaasu haisee kitkerältä, eli takaisinkierrätys lähtee pois pelistä..?
                      Model S

                      Comment

                      • Lallevihtinen
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 690
                        • Tampere

                        #86
                        Originally posted by jardahl View Post
                        Mulla tehnyt muutaman kerran seuraavasti:

                        Tehtäessä pidempi ohitus 4.vaihteella lappu lattiassa, omalle kaistalle siirtymisen jälkeen vaihto 5.vaihteelle ja lappu taas lattiaan -> Veto häviää täysin. :think

                        Voisiko cooleri (jonka pinta täynnä kaikkea moskaa, ettei läpi näy) aiheuttaa sen että ahtoilma menee pitkässä vedossa liian kuumaksi, jolloin imusarjan paineanturi heittää ecu:n vikatilaan jolloin syöttöä rajataan reippaasti ja tapahtuu kuvatun mukainen "puutuminen"?

                        Tällaisen jälkeen monesti pakokaasu haisee kitkerältä, eli takaisinkierrätys lähtee pois pelistä..?
                        No jos sun cooleri on tukossa niin puhdista ihmeessä. Mulla on kyllä sekin ollu irti ja on varmasti puhdas ja kiiltävä.
                        sigpic
                        BMW E93 335i & BMW M550Dx
                        EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                        XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                        Comment

                        • peeämvee
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 283
                          • Taivalkoski

                          #87
                          noniin! Laitetanpas tähän omat kokemukset tuosta hyytymisestä ja kierrosten
                          toppaamisesta kesken kiihtymisen, eli 530da toimi juuri noin, eli välillä puutui ihan täysin kesken kiihtymisen ja sitten taas mentiin. En jaksanut vikaan sen kummemmin paneutua, kunnes ruotsissa kesken lomareissun pellin alta alko kuulua hirmuinen vislaus, ei muuta kun hotelliin ja auto aamulla bmw pajalle. Tuomio tuli turbo entinen, ei muuta kun uutta puhallinta peliin ja matka jatkumaan. Heti alkuun uudella turbolla huomasin että tuo puutuminen ja kierrosten tyssäily oli tipotiessään ja kone vetää todella tasaisesti koko kierrosalueen, ero vanhaan puhaltimeen on huomattava. Toinen seikka minkä huomasin, loota ei vaihda niin herkästi pienenmpää kun lähtee kiihdyttämään, eli alavääntöa on todella reilusti enemmän. Vanhalla turbolla ohittaminen oli jopa vaikeaa niin että loota ei olis puottanut pienemmälle. Nyt tuntuu kulkevan niinkuin pitääkin.

                          Comment

                          • jardahl
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2005
                            • 176
                            • Jyväskylä

                            #88
                            Originally posted by Lallevihtinen View Post
                            No jos sun cooleri on tukossa niin puhdista ihmeessä. Mulla on kyllä sekin ollu irti ja on varmasti puhdas ja kiiltävä.
                            Neuvoja miten? Rapiseeko rivat pois pienestäkin kosketuksesta? On niin vähän (ei ollenkaan) kokemusta vastaavasta. Sietäisi varmaan hankkia vähän parempi tilalle, jos ja kun jossain vaiheessa vie uudelleenohjelmoitavaksi.
                            Model S

                            Comment

                            • Lallevihtinen
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 690
                              • Tampere

                              #89
                              Originally posted by jardahl View Post
                              Neuvoja miten? Rapiseeko rivat pois pienestäkin kosketuksesta? On niin vähän (ei ollenkaan) kokemusta vastaavasta. Sietäisi varmaan hankkia vähän parempi tilalle, jos ja kun jossain vaiheessa vie uudelleenohjelmoitavaksi.
                              Ota se pois kokonaan jos lähtee suhkot helposti ja puhalla paineilmalla puhtaaks, lähtee ainakin suurinosa. Ei ne rivat sieltä kauheen helpolla pois varise mutta vääntyy kyllä pienestäkin.

                              peeämvee: Saikko missään vaiheessa tietää että mikä turbossa hajos tai miten se hajos? Ku mulla just oli toi turbo pöydällä ja vaikutti ihan ehjälle pelille..
                              sigpic
                              BMW E93 335i & BMW M550Dx
                              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                              Comment

                              • peeämvee
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 283
                                • Taivalkoski

                                #90
                                peeämvee: Saikko missään vaiheessa tietää että mikä turbossa hajos tai miten se hajos? Ku mulla just oli toi turbo pöydällä ja vaikutti ihan ehjälle pelille..[/QUOTE]

                                Pakopuolelta siivestä pala poistunut, välystä sen verran että päässyt ottamaan siipi seinään. Heiluttelin turbon akselia siellä pajalla eikä pitkittäin ollut välystä ollenkaan ja poikittainkin erittäin vähän, silti oli päässyt haukkaamaan. Imupuolellakin jälkiä seinämissä, oli sieltäkin jossain vaiheessa ottanu kiinni. Ilmeisesti valtava kuumuus saa tuon laakeroinnin antautumaan, koska kylmänä puutumista ei ollut, mutta ääntä puhaltimessa sitäkin enemmän.

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎