Kyllä näin on ja sanotaan nyt vielä sekin itsestäänselvyys, että se Powerflex asennetaan siihen vanhaan kannakerautaan. Jos vaihdetaan vanhan tilalle alkuperäisenlainen, niin sitten se tulee aina kannakkeineen.
Alkuperäinen kumipusla otetaan tuosta kannakkeesta särkemällä pois. Poisto onnistuu melkein helpoiten pois näin: Irroita pohjan muovi- ja metallipanssari. Pulttaa takapuslan kannake irti pohjasta, jolloin tukivarren takapää tipahtaa alas. Vanha pusla on monesti hapettunut jumiin. Se lähtee esim. poraamalla pieni (5-6 mm) reiän alku suoraan tukivarren päähän pituussuunassa ja käyttämällä sitten kaksileukaista ulosvetäjää (reiän alku porataan se takia, että tuo ulosvetäjän päässä olevä terävä kärki pysyy paikallaan siinä tukivarren hieman pallomaisessa päässä). Vedä ulosvetäjällä pusla kannakkeineen irti.
Laita pusla kannakkeen pultinreikäosasta ruuvipenkkiin kiinni. Lyö terävä puukko vasaralla kumiosasta läpi läheltä ulkokehää. Ota kaksin käsin kiinni puukon kahvasta ja lähde "sahaamaan" koko ympyrä ympäri. Näin keskiosa saadaan puikattua ulos. Se alkuperäispusla on öljytäytteinen, joten varaudu pikku sotkuun. Jäljellä on vielä metallinen ulkokehä. Ota rautasahasta terä pois ja laita terä puslan reiän läpi. Laita terä takaisin sahaan kiinni ja sahaa tasaisesti ja koko ajan etenemistä seuraten puslan ulkokehä poikki. Varo tekemästä kovin isoa uraa tai naarmuja kannakkeeseen. Kun saat sahattua läpi, lähtee ulkokehä helposti pois. Kannakkeen reikä on sisäseiniltään usein hieman hapettunut, joten sitä voi ja kannattaa hierasta puhtaaksi hiomapaperilla tai teräsharjalla.
Powerflexien asennus: prässätään mukana tulevan rasvan kanssa ruuvipenkissä Powerflexin musta osa kannakkeeseen OIKEIN PÄIN (ohjeet/kuvat tulee puslien mukana, käytä ruuvipenkin ja puslan välissä laudan palaa tai vanerin kappaletta) ja violetti osa mustan osan sisään, taas sitä rasvaa väliin ihan reilusti. Katso, että osat tulevat kunnolla perille asti, sekä musta kannakkeeseen, että violetti sisäosa mustaan ulko-osaan (pohjaan asti molemmat). Sen jälkeen auton alle ja työnnetään violetti osa tukivarren päähän OIKEASSA ASENNOSSA (ohjeet/kuvat tulee puslien mukana, menee käsin työntämällä). Sitten kannakkeen pultit kiinni, muovit ja pellit takaisin pohjaan ja kovaa ajoa kulmien säätöön.
Kolmet vaihtaneena tuo menee jo tuntiin koko homma. Eka kerralla turasin vissiin pari tuntia. Kaikki olen vaihtanut auto ylös tunkattuna kahdella hallitunkilla etupään nostokohdista.
Muuten hyvä mutta oliko sulla auto tunkkien varassa ? Soo soo, pukit alle.
Kiitos vastauksista NokiLeka ja Ha2. Olin siis oikeilla jäljillä mutta oli hyvä varmistaa. Täytyy vielä käydä varmuudeksi mittaamassa noi puslat (vahva mielikuva on että ovat 66mm mutta....) ja sitten tilaus vetämään.
Kyllä näin on ja sanotaan nyt vielä sekin itsestäänselvyys, että se Powerflex asennetaan siihen vanhaan kannakerautaan. Jos vaihdetaan vanhan tilalle alkuperäisenlainen, niin sitten se tulee aina kannakkeineen.
Alkuperäinen kumipusla otetaan tuosta kannakkeesta särkemällä pois. Poisto onnistuu melkein helpoiten pois näin: Irroita pohjan muovi- ja metallipanssari. Pulttaa takapuslan kannake irti pohjasta, jolloin tukivarren takapää tipahtaa alas. Vanha pusla on monesti hapettunut jumiin. Se lähtee esim. poraamalla pieni (5-6 mm) reiän alku suoraan tukivarren päähän pituussuunassa ja käyttämällä sitten kaksileukaista ulosvetäjää (reiän alku porataan se takia, että tuo ulosvetäjän päässä olevä terävä kärki pysyy paikallaan siinä tukivarren hieman pallomaisessa päässä). Vedä ulosvetäjällä pusla kannakkeineen irti.
Laita pusla kannakkeen pultinreikäosasta ruuvipenkkiin kiinni. Lyö terävä puukko vasaralla kumiosasta läpi läheltä ulkokehää. Ota kaksin käsin kiinni puukon kahvasta ja lähde "sahaamaan" koko ympyrä ympäri. Näin keskiosa saadaan puikattua ulos. Se alkuperäispusla on öljytäytteinen, joten varaudu pikku sotkuun. Jäljellä on vielä metallinen ulkokehä. Ota rautasahasta terä pois ja laita terä puslan reiän läpi. Laita terä takaisin sahaan kiinni ja sahaa tasaisesti ja koko ajan etenemistä seuraten puslan ulkokehä poikki. Varo tekemästä kovin isoa uraa tai naarmuja kannakkeeseen. Kun saat sahattua läpi, lähtee ulkokehä helposti pois. Kannakkeen reikä on sisäseiniltään usein hieman hapettunut, joten sitä voi ja kannattaa hierasta puhtaaksi hiomapaperilla tai teräsharjalla.
Powerflexien asennus: prässätään mukana tulevan rasvan kanssa ruuvipenkissä Powerflexin musta osa kannakkeeseen OIKEIN PÄIN (ohjeet/kuvat tulee puslien mukana, käytä ruuvipenkin ja puslan välissä laudan palaa tai vanerin kappaletta) ja violetti osa mustan osan sisään, taas sitä rasvaa väliin ihan reilusti. Katso, että osat tulevat kunnolla perille asti, sekä musta kannakkeeseen, että violetti sisäosa mustaan ulko-osaan (pohjaan asti molemmat). Sen jälkeen auton alle ja työnnetään violetti osa tukivarren päähän OIKEASSA ASENNOSSA (ohjeet/kuvat tulee puslien mukana, menee käsin työntämällä). Sitten kannakkeen pultit kiinni, muovit ja pellit takaisin pohjaan ja kovaa ajoa kulmien säätöön.
Kolmet vaihtaneena tuo menee jo tuntiin koko homma. Eka kerralla turasin vissiin pari tuntia. Kaikki olen vaihtanut auto ylös tunkattuna kahdella hallitunkilla etupään nostokohdista.
On tuo oikea sarja. Mutta mittaa se alkuperäinen pusla ja katso kummalla halkaisijalla se on, noita puslia on nimittäin 60mm ja 66mm halkaisijalla. Vanhemmat mallit on 60mm puslalla ja uudemmat 66mm ja jos haet uuden tarvikeosan, niin se on aina 66mm puslalla.
Lainaan hiukan topikkia kun pitäisi noi tukivarren takakumipuslat vaihtaa E46:seen. Ajatuksena oli tilata seuraava setti -> http://www.tocar.fi/tukivarren-takak...eet-p-633.html
mutta sitten ajattelin että hieman halvemmalla voisi saada parempaa (tosin enemmän työtä, mutta sitä ei lasketa) eli noi powerflexin puslat. Onko tämä nyt oikea sarja korvaamaan alkuperäinen kuminen pusla eli toi ylempi linkki ->http://www.tocar.fi/powerflex-puslas...mm-p-1054.html
nimimerkillä pata jumissa
Sivusta päin vasaroimalla yleensä lähtee. Kangella ei tarvitse kuin vähän auttaa alaspäin. Jos kanki tms haarukka on koria/ apurunkoa (=peltiä) vasten en sitä kankea hirveästi itse moukaroisi.
Miksi kulmat muuttuu kun pallonivel vaihdetaan e46:een?
e46 sisemmän pallonivelen päälle on aika vmäinen alkaa ulosvetäjää sovittamaan.
EDIT: Oho , tuli vastattua vuoden vanhoihin juttuihin. Noh, modet voi laittaa deleteä jos hyväksi katsoo.
Jos tuo on samalla tapaa kuin E36ssa (olettaisin näin ainakin ETKn kuvien perusteella) niin helpolla saa irti laittamalla sopiva lattarauta apurungon ja tukivarren väliin pallonivelen ulkoreunaan ja sitten lujalla iskulla tukivarren päähän pamauttaa kerralla pois.
Vielä yksi kysymys, onkos kellään jotai fiksua ulosvetäjää noille taka-alavarsien puslille? Näyttää menevän porailuksi jossei jotai patenttia saa kehitettyä. Noi etummaiset sen sijaan on aika helppo nakki.
Ei ne alkuperäisetkään etutukivarsien takapuslat nyt niin huonot ole mitä täällä niitä haukutaan, kyllä ainakin nämä nykyiset puslat kestävän normaali alustassa aivan varmasti. Ja ne eivät ole pelkästään kumiset vaan niissä on jonkin sortin hydrauli öljyt sisällä.
Tosin omaan pirssiin joka on matalalla alustalla vaihdoin ihan kokeilu mielessä powerflexin puslat etutukivarsien takapäihin, sekä takapitkittäis tukivarsien etu päihin, ja sen jälkeen nelipyörä suuntaus päälle.
Ja rehellisesti täytyy sanoa, että loppupeleissä ehjiin alkuperäisosiin verrattuna tavallisessa ajossa eipä sitä välttämättä edes huomaa...
Ja jos jollain on tarvetta tuollaisille alkuperäisille uusille Sa338 Sport mallin tukivarsille nii löytyisi sellaiset 100€ kpl, ne sopii myös ns tavalliseen autoon jossa on madallettu alusta. Säilyy Camber kulmat parempina.
Vielä yksi kysymys, onkos kellään jotai fiksua ulosvetäjää noille taka-alavarsien puslille? Näyttää menevän porailuksi jossei jotai patenttia saa kehitettyä. Noi etummaiset sen sijaan on aika helppo nakki.
-Jyri
Eipä ne sieltä oikein lähde vetäjälläkään. Yleensä se pusla on niin vetelä, että se lähinnä vaan venyy ja sitä metalliholkkia ei ulosvetäjällä pois tahdo saada. Eli porailuksi menee joka tapauksessa. Kumi rikkomalla pois ja rautasahalla pala pois metallikauluksesta. Kunhan on varovainen ettei sahaa sitä itse tukivartta
Powerflexit on siitä hyvät tuonne taakse, että ovat kaksiosaiset, eli ei vaadi puristimia paikalleen saamiseksi. Alkuperäisen puslan joutuu prässäämään paikalleen, joten joutuu irroittamaan koko tukivarren tai keksimään jonkun toisen konstin.
Leave a comment: