Moi, elikkäs airbagvalo palaa.
Aluksi antoi vikakoodin matkustajan penkkiin, tein liittimeen sen "bypass" tempun. Vikakoodi nollautu, mutta valo palaa edelleen ja nyt antaa vikakoodiksi :
03 Belt tensioner, front passanger.
Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Tuo ensimmäinen vikakoodi ei ollut aktiivinen ennen nollausta, nollauksen jälkeen molemmat tuli heti takaisin ja ensimmäinen aktiivisena. Tuo apparin penkin tunnistematto nyt aika ilmeinen ja yleinen vika, eli se vaihtoon ainakin.
E R R O R M E M O R Y R E P O R T -------------------------------------
Date: 11/11/12 13:31:59 ECU: MRS4 JobStatus: OKAY Variant: MRS4-------------------------------------------------------------
RESULT: 2 errors in error memory !-------------------------------------------------------------
1 Ignition circuit ZK0 / Airbag Driver Stage 1
Error frequency : 254
Error currently present Resistance too large Sporadic error-------------------------------------------------------------
112 Seat occupancy sensor
Error frequency : 254
Error currently present (Wiring) break Seat mat Sporadic error
itelle sytty just palamaan tuo airbagin valo tänään, ei ole ennen palanut autossa, missä vika? tyyppivikaa kenties tai jotain kosketushäikkää jossain? :think
Jatketaas tästä, auto e46 330i -01.
Aibag valo palaa, inpa kertoo että kuskin puolen turvavyön kiristin. Vähän aikaa sitten asian takia huollossa nollasivat vian, ja laittoivat liitinrasvaa. Oli pimeänä muutaman viikon, kunnes taas syttyi. Nollaus ei enää onnistu. Vika on päällä koko ajan. Sinänsä mielenkiintoinen toi liitinrasvaus, kun on näköjään piuhat juotettu jo aikaisemmin:think. [
ATTACH]102079[/ATTACH]
Eli mitä kannattaa seuraavaksi katsoa? Kiristimen piuhat lienee kuvassa nuo oranssit, mutta mikä lienee toi irti oleva?
Kysästääs tätä uusiks, eli herjailevaan kiristimeen liittyy ilmeisesti nuo oranssit piuhat?
Mihin lie liittyy noi irrallaan olevat?
Pikainen kysymys vänkärin tunnistinmatosta, kun ei äkkiseltään sattunut silmään. Eli onko sport-penkissä sama tunnistinmatto kuin tavan jakkaroissa? Eli käykö esim. tämä? Kiirekkiin ois, jotta saa parin viikon sisään käydä miellyttämässä katsastussetää sammutetun bägivalon merkeissä...
Eli käytännössä aina autoa käynnistäessä turvavyövalo vilahtaa vaan hetken, mutta sen jälkeen se ei tunnista mitään (esim. jos matkustajan penkillä on joku ilman turvavyötä, niin mitään ei tapahdu). Onko tämä ihan normaalia?
Noin sen kuuluukin toimia, ilmeisesti jää sitten palamaan jos kiristimet eivät mene testistä läpi. Käsittääkseni tässä on kuitenkin maakohtaisia eroja, eli jossain ilmoittaa myös vöiden kytkemättömyydestä.
Ohjekirja sanoo englanniksi valosta:
Fasten seat belts
Depending on version, accompanied by an acoustic signal.
Comes on for several seconds or, on
certain versions, until the seat belt is worn.
Last edited by tabasco; 13-06-2012, 22:09.
Reason: edit: lisätty kuvaus ohjekirjasta
Voiko tähän asiaan liittyä mitenkään se, että mulla ei turvavyön tunnistin valo toimi ollenkaan (kumpikaan, kuski tai matkustaja)? Eli käytännössä aina autoa käynnistäessä turvavyövalo vilahtaa vaan hetken, mutta sen jälkeen se ei tunnista mitään (esim. jos matkustajan penkillä on joku ilman turvavyötä, niin mitään ei tapahdu). Onko tämä ihan normaalia?
Tervehdys... Itselläni on 325 vm. 2003 coupe, jossa on tullut nyt otsikon tapaista ongelmaa. Eli lyhykäisyydessään, kun matkustajan penkille istahtaa joku henkilö, niin aina välillä airbag -valo syttyy (ja aivan yhtä randomisti se sammuu). Yksin ajaessa ongelmaa ei ole.
Joten, miten tätä ongelmaa voisi lähteä diagnosoimaan. Olen nyt aika paljon googlaillut asiaa, ja tässä näyttäisi olevan yksi ihan fiksu (ja halpa) ratkaisu:
linkki poistettu, näitä ei täälä käsitellä bannin uhalla. intfreak
Onko tällaisessa bypass -korjauksessa mitään ongelmia, esim. vakuutusten ym. korjausasioiden kanssa? Esim. jos kolari tapahtuu, niin tässä tapauksessa matkustajan airbag myös laukeaa -> lisäkustannuksia korjaukseen.
Pitääkö tuo asia vielä diagnosoida jollain virheidenlukulaitteella? Olisiko pk-seudulla joku innokas tämän tekemään pientä korvausta vastaan? Pitääkö virhekoodit sitten resetoida jotenkin? En ole mikään hirveä tietäjä näissä asioissa, toivottavasti voitte auttaa miestä mäessä! Muuten auto on kyllä aivan upea...
Kuten yllä jo mainittiinkin on vika todennäköisesti vänkärin penkin tunnistinmatossa, kannattaa tämä korjauttaa ihan oikeilla osilla eikä ruveta tekemään vippaskonsteja joka on ikävä kyllä tehty liiankin helpoksi näissä.
Kannattaa toki ensin lukea vikakoodit ja tehdä tarkempi diagnoosi
Ja jos vakuutusyhtiössä huomataan kolarin sattuessa että turvalaitteita on kierretty/muutettu et saa pennin jessustakaan mistää vaan kaikki menee omasta piikistä, että ei kannata ruveta näitten kanssa leikkimään.
Tervehdys... Itselläni on 325 vm. 2003 coupe, jossa on tullut nyt otsikon tapaista ongelmaa. Eli lyhykäisyydessään, kun matkustajan penkille istahtaa joku henkilö, niin aina välillä airbag -valo syttyy (ja aivan yhtä randomisti se sammuu). Yksin ajaessa ongelmaa ei ole.
Joten, miten tätä ongelmaa voisi lähteä diagnosoimaan. Olen nyt aika paljon googlaillut asiaa, ja tässä näyttäisi olevan yksi ihan fiksu (ja halpa) ratkaisu:
linkki poistettu, näitä ei täälä käsitellä bannin uhalla. intfreak
Onko tällaisessa bypass -korjauksessa mitään ongelmia, esim. vakuutusten ym. korjausasioiden kanssa? Esim. jos kolari tapahtuu, niin tässä tapauksessa matkustajan airbag myös laukeaa -> lisäkustannuksia korjaukseen.
Pitääkö tuo asia vielä diagnosoida jollain virheidenlukulaitteella? Olisiko pk-seudulla joku innokas tämän tekemään pientä korvausta vastaan? Pitääkö virhekoodit sitten resetoida jotenkin? En ole mikään hirveä tietäjä näissä asioissa, toivottavasti voitte auttaa miestä mäessä! Muuten auto on kyllä aivan upea...
Kuten yllä jo mainittiinkin on vika todennäköisesti vänkärin penkin tunnistinmatossa, kannattaa tämä korjauttaa ihan oikeilla osilla eikä ruveta tekemään vippaskonsteja joka on ikävä kyllä tehty liiankin helpoksi näissä.
Kannattaa toki ensin lukea vikakoodit ja tehdä tarkempi diagnoosi
Tervehdys... Itselläni on 325 vm. 2003 coupe, jossa on tullut nyt otsikon tapaista ongelmaa. Eli lyhykäisyydessään, kun matkustajan penkille istahtaa joku henkilö, niin aina välillä airbag -valo syttyy (ja aivan yhtä randomisti se sammuu). Yksin ajaessa ongelmaa ei ole.
Joten, miten tätä ongelmaa voisi lähteä diagnosoimaan. Olen nyt aika paljon googlaillut asiaa, ja tässä näyttäisi olevan yksi ihan fiksu (ja halpa) ratkaisu:
Onko tällaisessa bypass -korjauksessa mitään ongelmia, esim. vakuutusten ym. korjausasioiden kanssa? Esim. jos kolari tapahtuu, niin tässä tapauksessa matkustajan airbag myös laukeaa -> lisäkustannuksia korjaukseen.
Pitääkö tuo asia vielä diagnosoida jollain virheidenlukulaitteella? Olisiko pk-seudulla joku innokas tämän tekemään pientä korvausta vastaan? Pitääkö virhekoodit sitten resetoida jotenkin? En ole mikään hirveä tietäjä näissä asioissa, toivottavasti voitte auttaa miestä mäessä! Muuten auto on kyllä aivan upea...
Mitä todennäköisimmin vika on airbagin tunnistimatossa ja/tai turvavyön kiristimessä.
Suosittelen vikakoodien lukua ja asian korjaamista uusilla oikeilla osilla!
Tervehdys... Itselläni on 325 vm. 2003 coupe, jossa on tullut nyt otsikon tapaista ongelmaa. Eli lyhykäisyydessään, kun matkustajan penkille istahtaa joku henkilö, niin aina välillä airbag -valo syttyy (ja aivan yhtä randomisti se sammuu). Yksin ajaessa ongelmaa ei ole.
Joten, miten tätä ongelmaa voisi lähteä diagnosoimaan. Olen nyt aika paljon googlaillut asiaa, ja tässä näyttäisi olevan yksi ihan fiksu (ja halpa) ratkaisu:
linkki poistettu, näitä ei täälä käsitellä bannin uhalla. intfreak
Onko tällaisessa bypass -korjauksessa mitään ongelmia, esim. vakuutusten ym. korjausasioiden kanssa? Esim. jos kolari tapahtuu, niin tässä tapauksessa matkustajan airbag myös laukeaa -> lisäkustannuksia korjaukseen.
Pitääkö tuo asia vielä diagnosoida jollain virheidenlukulaitteella? Olisiko pk-seudulla joku innokas tämän tekemään pientä korvausta vastaan? Pitääkö virhekoodit sitten resetoida jotenkin? En ole mikään hirveä tietäjä näissä asioissa, toivottavasti voitte auttaa miestä mäessä! Muuten auto on kyllä aivan upea...
Leave a comment: