Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i virittely?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Area 03

    Originally posted by Juppe View Post
    Varmasti antaa minkä lupaa ja toi hinta on pakosarjat + katit. Suomesta olis saanu 700e. Kevääseen mennessä mä kyllä hommaan noi. Sen verranpositiiviset kokemukset oli peltisarjoista M54B25 koneessa. Sais sen maagisen 250hv puhki Sitten kun vaihtais vielä takapöntön ja käyttäis säädössä niin vois olla ihan kiva piristys. Ja joku vielä nillittää, ettei vapareita kannata viritellä. Paskapuhetta
    Ei muuta kuin palikkaa kiinni ja softaa ecuun...ja dynolle.

    Putkella...siis koko putki,pakosarjoista asti,ja paremmin virtaavat katit ym,saa n.2-5 hp lisää ja vääntää hieman paremmin alhaalta sekä vääntökäyrä hieman pidempi...mutta mielestäni ei rahalle vastinetta(joskus kyselin marteliukselta muutamaa vaihtoehtoa ja hinnat pyörivät 1700-2800€ välissä).

    Vaparissa on säädöt jo aika hyvin maksimoitu tehtaan toimesta.jos sieltä aikoo saada lisää tehoa,niin palikkaa joutuu vaihtamaan jonkin verran ja kallista se on.

    Kyllä vapareita kannattaa viritellä jos aikaa/kiinnostusta ja rahaa on.Jos 330i aikoo saada sen 30-40 hp ulos niin joutuu käyttämään jo muutaman tonnin rahaa!
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      1-2te on jo semmonen haarukka, että ei taida esittäjäkään tietää, mitä osia ko. setuppi vaatii. Nokat, pakosarja ja ohjelmointi riittää varmasti tuohon haarukkaan. Osia voi hankkia montaa eri reittiä ja niille saa kyllä ihan minkälaisia hintoja vain. Toi pakosarjajuttu on helpoin vaihtoehto lähteä liikenteeseen ja ne edesauttavat kaikkien muiden viritysten toimivuutta. On sanomattakin selvää, että esim virinokat eivät taatusti anna koko potentiaaliaan käyttöön niin kauan kun ne alkuperäiset ahdistimet ovat koneen kyljessä kiinni.

      Ohjelmoinnin hyötyyn en usko, ennen kuin muut osat on vaihdettu. Ei ole mitään järkeä ohjelmoida ruiskua vakiopakosarjojen kanssa. Menee rahat vain hukkaan. Tarttis joskus tökätä innovate kii putkeen ja katsoa millaisilla seoksilla vakio kone käy. Sais vähän osviittaa niistä vakioruiskun seoksista.

      Ainahan vaparin virittely maksaa enemmän kuin turbon (ainakin tiettyyn pisteeseen asti), mutta kyllä tässä on selkeästi potentiaalia. Pakosarjoilla saa vielä melko selkeän edun kulutuksen pienentymisenä. Nokkia en itse ala vaihtamaan ja loppuputkenkin pidän vakiona, ellei jotain oikeasti hiljaista ja tyylikästä vaihtoehtoa löydy. Bastuk saattais olla semmonen. Mun pörinäkiintiö on tullut täyteen.

      Edit:
      Enpä ollut lukenut huolella seuraavaa:
      Putkella...siis koko putki,pakosarjoista asti,ja paremmin virtaavat katit ym,saa n.2-5 hp
      ...On täyttä hevonpaskaa ja voi päteä korkeintaa joihinkin 90-luvun vehkeisiin joissa ei ollut vielä katalysaattoreita pakosarjoissa (jos edes niihinkään). Onko pakko postata tämmöstä paskaa, kun ei selvästikkään edes tiedä mistä puhutaan. Oman 325ti compactin penkitin kiinapakosarjoilla ja lopputulos oli +15hv ja +20nm. M54B30 koneessa merkitys vain korostuu.
      Last edited by Juppe; 01-10-2009, 11:53.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        On siellä varaa ohjelmoinnin kautta, ihan samalla tavalla kuin vanhemmissakin M5x moteissa. Tusinalastuilla se ei vaan realisoidu...
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Matula
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1706

          Originally posted by b mutteri kasa View Post

          Putkella...siis koko putki,pakosarjoista asti,ja paremmin virtaavat katit ym,saa n.2-5 hp lisää ja vääntää hieman paremmin alhaalta sekä vääntökäyrä hieman pidempi...mutta mielestäni ei rahalle vastinetta(joskus kyselin marteliukselta muutamaa vaihtoehtoa ja hinnat pyörivät 1700-2800€ välissä).
          Ei tarvitse edes sitä koko putkistoa uusia, jotta tehonnousu on huomattava. Huomattava ajossa ja paperilla.

          Pakosarja on todella tukkoinen ja supistettu n. 10 cm päästä laipalta erittäin ahtaaksi, avarampi pakosarja, vaikka noita kalliita hipo merkkejä tai Motorsportin pakosarja ja ohjelma niin ollaan tehoissa 250hv.

          Comment

          • WnBasisti
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 69
            • Nastola

            Kannattaa muistaa myös nämä tehoa lisäämättömät viritykset kuten tuon vakio aavikkoperän(2,93) vaihtaminen esim. 3.38 tai 3.46 välityksiseen. Vaparivirityksistä juuri tällä pitäisi olla suurin vaikutus kulkupuoleen, puhuvat noin puolen sekunnin parannuksista varttimaililla lukottomalla perällä. Lisäksi noita periä on Suomessakin purkaamot täynnä 5-600e:n hintaan.

            Tuolta löytyy hyvin tietoa ja DIY-ohjeet perän vaihtoon myös:

            http://www.bokchoys.com/differential/Speed.htm
            E91 318i Touring -All show&no go-
            Corvette C5 -Got Vortech?-

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              Tätä oon myös miettinyt, mutta en oo vielä varma, onko se nousseen kulutuksen arvoinen sijoitus. Ainakin lukollisena se olisi sitä ehdottomasti.

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                Dodii. Mulla on nyt katit ja pakosarjat tulossa. Mites se takapöntön liitos mahtaa tuossa pirssissä olla? Ajattelin pitää toistaiseksi vakion takapöntön paikalla uusien pakosarjojen ja kattien kanssa. Onkohan nuo uusien kattien putket samaa kokoa kuin alkuperäinen putkisto? San kyllä kolvautettua putket yhteen tigillä jos menee hankalaksi, mutta parempi olis jos projektista selviäisi ilman hitsiä ja laikkaa... Katsurillakin on sitten ensi vuonna vähemmän ihmeteltävää, kun olisi vakio takapönttö paikallaan.

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11680
                  • Kouvola

                  Originally posted by Juppe View Post
                  Dodii. Mulla on nyt katit ja pakosarjat tulossa. Mites se takapöntön liitos mahtaa tuossa pirssissä olla? Ajattelin pitää toistaiseksi vakion takapöntön paikalla uusien pakosarjojen ja kattien kanssa. Onkohan nuo uusien kattien putket samaa kokoa kuin alkuperäinen putkisto? San kyllä kolvautettua putket yhteen tigillä jos menee hankalaksi, mutta parempi olis jos projektista selviäisi ilman hitsiä ja laikkaa... Katsurillakin on sitten ensi vuonna vähemmän ihmeteltävää, kun olisi vakio takapönttö paikallaan.
                  Jos noi Schmiedmannin sarjat ostit, niin kyseinen pulju suosittelee myös takapöntön vaihtamista vapaammin virtaavaan maksimaalisen hyödyn irti saamiseksi. Eiköhän paketti ole aika bolt-on eli laipat on valmiiksi oikeilla kohdilla tms.

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Juu niin ne suosittelee, mutta mä en jaksa/kehtaa ajela millään teinipöristimellä. Noissahan ei oo mitään laippoja sielä kattien takapuolella ja en oo vielä kurkkinu oman auton alle, että onko se putki yhtä puuta alusta loppuun vai onko se takapönttö jollain panoilla kiinni...

                    325ti compactissa tuli 15hv ja 20nm lisää puhtia pelkillä kiinasarjoilla. Siinä takapönttö ahdistaa todella paljon, koska se on aivan sama kuin 316ti mallissa. Ainoastaan pääksi on hitsattu semmonen 1-2 pää. Veikaan että ihan sama tehonnousu tulee tässä tapauksessa vakioputkellakin. Tai ei se ainakaan montaa heppaa vie. Eivät vaan oo penkittäneet vakiopöntön kanssa... Parempihan se on vaimenninkin samalla myydä

                    Jos mulla toi takapönttö vaihtuu niin bastuckia ja racing dynamcsiä oon vähän ajatellu. Niiden osto ei vaan oo nytten ajankohtainen. Mielummin ostan M-sport puskurit ja vanteet kevääksi... Mä en millään haluis tehdä tosta mitään pöristintä... Supersprintillä taas ne putkenpään ovat aika mauttoman kokoiset...

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11680
                      • Kouvola

                      Sama homma! Tuli huvikseen kuunneltua noita äänipätkiä Eisenmannin takapöntöllä ja ei kyllä pysty lämpenemään tuollaiselle teinipörinälle sitten millään. Sen takia arveluttaa noi pakosarjatkin, mutta kohtahan siihen saadaan selvyys kun pulttaat ne kiinni..

                      Comment

                      • Hammu
                        Moderator
                        • Nov 2006
                        • 3971
                        • Nurmijärvi

                        Ferritan vaimentimet virtaa hyvin jonka lisäks ne vaimentaa aika paljon.
                        Muutamassa laitteessa oon kuullut moisen ja soundit on kyllä ollu sivistyneet.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7397
                          • Oulu

                          Originally posted by Esko View Post
                          Jos noi Schmiedmannin sarjat ostit...
                          Noi ei muuten kai sovellu E39:ään vaikka moottorithan on samoja?
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            Pakosarja käy ja varmaan ne kattiputketkin saa modattua sopimaan. Muistaakseni katsoin joskus realoem:stä, että e39 530i:ssä ja 330i:ssä on samanlaiset pakosarjat.

                            Comment

                            • ace_
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 223
                              • Turku

                              Originally posted by Juppe View Post
                              Dodii. Mulla on nyt katit ja pakosarjat tulossa. Mites se takapöntön liitos mahtaa tuossa pirssissä olla? Ajattelin pitää toistaiseksi vakion takapöntön paikalla uusien pakosarjojen ja kattien kanssa. Onkohan nuo uusien kattien putket samaa kokoa kuin alkuperäinen putkisto? San kyllä kolvautettua putket yhteen tigillä jos menee hankalaksi, mutta parempi olis jos projektista selviäisi ilman hitsiä ja laikkaa... Katsurillakin on sitten ensi vuonna vähemmän ihmeteltävää, kun olisi vakio takapönttö paikallaan.
                              joko on pakosarjat ja katit tullu/asennettu?
                              meinaatko penkittää asennuksen jälkeen?
                              e91 330iA M-Sport -05
                              ex. e46 330Ci -00
                              ex. E36 328i coupe m-sport -96
                              ex. E36 320i coupe -92

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                Voi vittujen vittu. Ei menny tääkään homma ihan tuubiin. Noi pakosarjat on niin vittumaiset asentaa, ettei mitään järkeä. Osa muttereista on semmosissa koloissa että niitä hädintuskin saa edes käänneltyä. Räikkälenkkikään ei toimi niihin. No sain lopulta pakosarjat paikoilleen ja huomasin, että etummainen pakosarja ottaa hieman kiinni vaihdelaatikkoon. Se on viilalla korjattavissa, mutta VITUTTAA. Ebayn kiinasarjojen istuvuus oli paljon parempi vaikka niitäkin piti korjailla lambda anturien holkeista.

                                Vielä enemmän vituttaa päin persettä olevat katalysaattoreiden putket. Toinen putki ottaa kiinni pohjaan ja toinen istuu miten sattuu. Mukana tullut kannatinrauta ei passaa ollenkaan. Lambda anturi sojottaa alaviistoon niin, että anturi on nyt auton alin kohta. Lisäksi pakosarjalta katille tuleva putki on hitsattu ihan vinoon.

                                Tänään homma jäi sille asteelle, että kattiputket silputtiin sopiviksi osiksi ja huomenna alkaa hitsaus ja sovitusurakka. Olipa tosi plug and play... Onneks tähän osasi varautua edes jollain tavalla. En kyllä arvannut, että tästä tulee näin järjetön urakka. Mulla jää varmaan noi schmiedmannin katitkin ylimääräisiksi. Hyllystä sattui löytymään pari 1,4tsi vagin kattia. joiden putkikoko passaa suoraan loppuputkeen. Säästyy ainakin aikaa, kun hitsaan ne sinne putkistoon. Jos joku haluaa noi katit niin ei muuta kuin privalla tarjousta tulemaan.

                                Piti laittaa pikku palautetta Tanskaan noista. Mä ostin noi käytettynä (täältä foorumilta). Ne olivat kyllä käyttämättömät, mutta eipä mulla noista mitän kuittia ole. Jos olis, lähtis myös myyjälle pikku palaute. Huono noita on Tanskaankaan lähettää, kun auto on saatava ajoon ja kahteen kertaan en kyllä ala jumppaamaan noita paikalleen...

                                Edit:
                                Mietin vielä illalla tuon putkikoon tarpeellisuutta. Jos 3-1 pakosarjan ja 1.5L tilavuuden jatkeeksi laitetaan 2.5" putkea, ei meikäläisen järjellä kyllä pysty käsittämään mitä hyötyä siitä on. saa takuulla melkoista kuminaa ja pörinää aikaiseksi. Moneen 2.0L vehkeeseen riittää hyvin 2" putki. Tuo schmiedmannin 2.5" rööri on mielestäni melko överi koko...
                                Last edited by Juppe; 29-11-2009, 11:09.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎