Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i virittely?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ace_
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 223
    • Turku

    Originally posted by Juppe View Post
    Voi vittujen vittu. Ei menny tääkään homma ihan tuubiin. Noi pakosarjat on niin vittumaiset asentaa, ettei mitään järkeä. Osa muttereista on semmosissa koloissa että niitä hädintuskin saa edes käänneltyä. Räikkälenkkikään ei toimi niihin. No sain lopulta pakosarjat paikoilleen ja huomasin, että etummainen pakosarja ottaa hieman kiinni vaihdelaatikkoon. Se on viilalla korjattavissa, mutta VITUTTAA. Ebayn kiinasarjojen istuvuus oli paljon parempi vaikka niitäkin piti korjailla lambda anturien holkeista.

    Vielä enemmän vituttaa päin persettä olevat katalysaattoreiden putket. Toinen putki ottaa kiinni pohjaan ja toinen istuu miten sattuu. Mukana tullut kannatinrauta ei passaa ollenkaan. Lambda anturi sojottaa alaviistoon niin, että anturi on nyt auton alin kohta. Lisäksi pakosarjalta katille tuleva putki on hitsattu ihan vinoon.

    Tänään homma jäi sille asteelle, että kattiputket silputtiin sopiviksi osiksi ja huomenna alkaa hitsaus ja sovitusurakka. Olipa tosi plug and play... Onneks tähän osasi varautua edes jollain tavalla. En kyllä arvannut, että tästä tulee näin järjetön urakka. Mulla jää varmaan noi schmiedmannin katitkin ylimääräisiksi. Hyllystä sattui löytymään pari 1,4tsi vagin kattia. joiden putkikoko passaa suoraan loppuputkeen. Säästyy ainakin aikaa, kun hitsaan ne sinne putkistoon. Jos joku haluaa noi katit niin ei muuta kuin privalla tarjousta tulemaan.

    Piti laittaa pikku palautetta Tanskaan noista. Mä ostin noi käytettynä (täältä foorumilta). Ne olivat kyllä käyttämättömät, mutta eipä mulla noista mitän kuittia ole. Jos olis, lähtis myös myyjälle pikku palaute. Huono noita on Tanskaankaan lähettää, kun auto on saatava ajoon ja kahteen kertaan en kyllä ala jumppaamaan noita paikalleen...

    Edit:
    Mietin vielä illalla tuon putkikoon tarpeellisuutta. Jos 3-1 pakosarjan ja 1.5L tilavuuden jatkeeksi laitetaan 2.5" putkea, ei meikäläisen järjellä kyllä pysty käsittämään mitä hyötyä siitä on. saa takuulla melkoista kuminaa ja pörinää aikaiseksi. Moneen 2.0L vehkeeseen riittää hyvin 2" putki. Tuo schmiedmannin 2.5" rööri on mielestäni melko överi koko...
    hyvä tietää näistä yhteensopivuusongelmista.
    vaikutti myyntipuheiden mukaan hyvältä setiltä mutta taitaa jäädä itseltä ainakin ostamatta näiden kokemustesi perusteella.
    e91 330iA M-Sport -05
    ex. e46 330Ci -00
    ex. E36 328i coupe m-sport -96
    ex. E36 320i coupe -92

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Juppe View Post
      Jos 3-1 pakosarjan ja 1.5L tilavuuden jatkeeksi laitetaan 2.5" putkea, ei meikäläisen järjellä kyllä pysty käsittämään mitä hyötyä siitä on.
      Ei yhtään mitään hyötyä.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16421
        • Asikkala

        Originally posted by Juppe View Post
        Voi vittujen vittu. Ei menny tääkään homma ihan tuubiin. Noi pakosarjat on niin vittumaiset asentaa, ettei mitään järkeä. Osa muttereista on semmosissa koloissa että niitä hädintuskin saa edes käänneltyä. Räikkälenkkikään ei toimi niihin. No sain lopulta pakosarjat paikoilleen ja huomasin, että etummainen pakosarja ottaa hieman kiinni vaihdelaatikkoon. Se on viilalla korjattavissa, mutta VITUTTAA. Ebayn kiinasarjojen istuvuus oli paljon parempi vaikka niitäkin piti korjailla lambda anturien holkeista.

        Vielä enemmän vituttaa päin persettä olevat katalysaattoreiden putket. Toinen putki ottaa kiinni pohjaan ja toinen istuu miten sattuu. Mukana tullut kannatinrauta ei passaa ollenkaan. Lambda anturi sojottaa alaviistoon niin, että anturi on nyt auton alin kohta. Lisäksi pakosarjalta katille tuleva putki on hitsattu ihan vinoon.

        Tänään homma jäi sille asteelle, että kattiputket silputtiin sopiviksi osiksi ja huomenna alkaa hitsaus ja sovitusurakka. Olipa tosi plug and play... Onneks tähän osasi varautua edes jollain tavalla. En kyllä arvannut, että tästä tulee näin järjetön urakka. Mulla jää varmaan noi schmiedmannin katitkin ylimääräisiksi. Hyllystä sattui löytymään pari 1,4tsi vagin kattia. joiden putkikoko passaa suoraan loppuputkeen. Säästyy ainakin aikaa, kun hitsaan ne sinne putkistoon. Jos joku haluaa noi katit niin ei muuta kuin privalla tarjousta tulemaan.

        Piti laittaa pikku palautetta Tanskaan noista. Mä ostin noi käytettynä (täältä foorumilta). Ne olivat kyllä käyttämättömät, mutta eipä mulla noista mitän kuittia ole. Jos olis, lähtis myös myyjälle pikku palaute. Huono noita on Tanskaankaan lähettää, kun auto on saatava ajoon ja kahteen kertaan en kyllä ala jumppaamaan noita paikalleen...

        Edit:
        Mietin vielä illalla tuon putkikoon tarpeellisuutta. Jos 3-1 pakosarjan ja 1.5L tilavuuden jatkeeksi laitetaan 2.5" putkea, ei meikäläisen järjellä kyllä pysty käsittämään mitä hyötyä siitä on. saa takuulla melkoista kuminaa ja pörinää aikaiseksi. Moneen 2.0L vehkeeseen riittää hyvin 2" putki. Tuo schmiedmannin 2.5" rööri on mielestäni melko överi koko...
        Taidat olla tässä topikissa pitkään aikaan 1. joka tekee eikä vaan kirjoittele nettiin...

        Comment

        • b mutteri kasa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 1461
          • Area 03

          Originally posted by Juppe View Post
          1-2te on jo semmonen haarukka, että ei taida esittäjäkään tietää, mitä osia ko. setuppi vaatii. Nokat, pakosarja ja ohjelmointi riittää varmasti tuohon haarukkaan. Osia voi hankkia montaa eri reittiä ja niille saa kyllä ihan minkälaisia hintoja vain. Toi pakosarjajuttu on helpoin vaihtoehto lähteä liikenteeseen ja ne edesauttavat kaikkien muiden viritysten toimivuutta. On sanomattakin selvää, että esim virinokat eivät taatusti anna koko potentiaaliaan käyttöön niin kauan kun ne alkuperäiset ahdistimet ovat koneen kyljessä kiinni.

          Ohjelmoinnin hyötyyn en usko, ennen kuin muut osat on vaihdettu. Ei ole mitään järkeä ohjelmoida ruiskua vakiopakosarjojen kanssa. Menee rahat vain hukkaan. Tarttis joskus tökätä innovate kii putkeen ja katsoa millaisilla seoksilla vakio kone käy. Sais vähän osviittaa niistä vakioruiskun seoksista.

          Ainahan vaparin virittely maksaa enemmän kuin turbon (ainakin tiettyyn pisteeseen asti), mutta kyllä tässä on selkeästi potentiaalia. Pakosarjoilla saa vielä melko selkeän edun kulutuksen pienentymisenä. Nokkia en itse ala vaihtamaan ja loppuputkenkin pidän vakiona, ellei jotain oikeasti hiljaista ja tyylikästä vaihtoehtoa löydy. Bastuk saattais olla semmonen. Mun pörinäkiintiö on tullut täyteen.

          Edit:
          Enpä ollut lukenut huolella seuraavaa:

          ...On täyttä hevonpaskaa ja voi päteä korkeintaa joihinkin 90-luvun vehkeisiin joissa ei ollut vielä katalysaattoreita pakosarjoissa (jos edes niihinkään). Onko pakko postata tämmöstä paskaa, kun ei selvästikkään edes tiedä mistä puhutaan. Oman 325ti compactin penkitin kiinapakosarjoilla ja lopputulos oli +15hv ja +20nm. M54B30 koneessa merkitys vain korostuu.
          Kai nyt auto ajettu dynossa ja aika varattu samaan dynoon muutoksien jälkeen?

          Niin ja mitä paskan postaamiseen tulee,niin sitä en tee.Kerron vain omista kokemuksista mitä olen tehnyt.Autona tosin oli silloin E46 325.

          itse vaihdoin kaiken muun paitsi pakosarjan ja dynon tulokset:

          190hp/240 Nm -> 194hp/249Nm
          Last edited by b mutteri kasa; 29-11-2009, 13:25.
          BMW F11 530 dA VOLL
          Carbon-schwarz Metallic

          BMW E30 325i Sport

          Comment

          • walde
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 947
            • Melkein Espoo

            Originally posted by b mutteri kasa View Post
            itse vaihdoin kaiken muun paitsi pakosarjan


            Asiaan:Kokemusta Fuldan satseista kellään?

            Mutta tosiaan, toivottavasti Juppe saa homman rokkaamaan kaikesta huolimatta.
            Plug & Pray....

            Edittiä vielä:
            "Kai nyt auto ajettu dynossa ja aika varattu samaan dynoon muutoksien jälkeen?"

            Mitäköhän arvelet? Vielä kun olisi ollut hönkäävämpi takapönttö, +25hv ei lienee liikaa odotettu.

            Viitaten siis tähän:
            "Oman 325ti compactin penkitin kiinapakosarjoilla ja lopputulos oli +15hv ja +20nm. M54B30 koneessa merkitys vain korostuu."
            Last edited by walde; 29-11-2009, 14:27.
            E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
            F20 LCI2 118dA M-Sport '19

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              Originally posted by b mutteri kasa View Post
              Kai nyt auto ajettu dynossa ja aika varattu samaan dynoon muutoksien jälkeen?

              Niin ja mitä paskan postaamiseen tulee,niin sitä en tee.Kerron vain omista kokemuksista mitä olen tehnyt.Autona tosin oli silloin E46 325.

              itse vaihdoin kaiken muun paitsi pakosarjan ja dynon tulokset:

              190hp/240 Nm -> 194hp/249Nm
              Mun mielestäni voisi ihan pitäisi ihan oletusarvona olla, että ne koneet/autot ajetaan dynolla ja säädetään muutosten jälkeen. Tuosta sunkin putkiston vaihdosta on aika vaikea päätellä mitään, kun meillä päin dynotettiin juuri 210hp/260Nm vakio M50B25-koneesta pelkällä uudella moottorinohjauksella. Cell varmaan laitto skannin tonne dynolapputopikkiin(?).

              Ei niistä virityksistä pysty kukaan sanomaan dynotuksen jälkeenkään mitään, jos kone on säädetty ihan miten sattuu ja ohjelmassa on löysää kilometrikaupalla.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • b mutteri kasa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1461
                • Area 03

                Originally posted by walde View Post



                Edittiä vielä:
                "Kai nyt auto ajettu dynossa ja aika varattu samaan dynoon muutoksien jälkeen?"

                Mitäköhän arvelet? Vielä kun olisi ollut hönkäävämpi takapönttö, +25hv ei lienee liikaa odotettu.

                Viitaten siis tähän:
                "Oman 325ti compactin penkitin kiinapakosarjoilla ja lopputulos oli +15hv ja +20nm. M54B30 koneessa merkitys vain korostuu."
                Tuntuu vaan,että jotkut laittavat putken ja sen jälkeen sitten ajetaan sinne dynolle ja huomataan että +15 hp/20Nm tuli mittaustuloksilla verrattuna tehdasarvoihin.Mistä sitä silloin tietää mitä siellä oli vakiona!
                BMW F11 530 dA VOLL
                Carbon-schwarz Metallic

                BMW E30 325i Sport

                Comment

                • M_Power
                  Moderator
                  • Jul 2003
                  • 2758
                  • Espoo, HML

                  Mittaukset tulisi aina suorittaa ennen ja jälkeen muutosten.
                  Valitettavasti edes penkissä käytetyistä ei aina tiedä paljonko siellä koneessa on oikeasti tehoja.
                  BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                  BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                  Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                  Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                  Team vier Zylinder!

                  Comment

                  • Nixon777
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 416
                    • Finland

                    Originally posted by walde View Post
                    Asiaan:Kokemusta Fuldan satseista kellään?
                    Muutama FS laitettu paikalleen itse ja asiakkaille myyty jonkun verran.

                    Useimmat joutuvat kuminuijaa käyttämään lambda-anturien reikien kanssa (lämmitettynä + pitkä pultti sisällä pitämässä kierteet paikallaan) sopivan asennon saamiseksi. 2x M20 sarjassa ollut enemmän työtä (kiinnitys moottoriin hankalaa), mutta muuten sopineet nekin paikoilleen.

                    After market pakosarja ja putkisto on aina plug and pray, FS:llä on ainakin toistaiseksi ollut tasaista laatua.

                    Me myytiin ensin pelkkiä kiinanihmeitä (eBaystakin löytyviä pakosarjasettejä), mutta niissä tuppasi useammassa sarjassa olemaan laippaa vinossa ja hitsauskohdat vähän mitä sattuu. Mieluummin sitä myy pari kymppiä kalliimmalla useamman vuoden toimivaa sarjaa...
                    Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by M_Power View Post
                      Mittaukset tulisi aina suorittaa ennen ja jälkeen muutosten.
                      Valitettavasti edes penkissä käytetyistä ei aina tiedä paljonko siellä koneessa on oikeasti tehoja.
                      Jep, ennen ja jälkeen on ainoa oikea tapa ja tosiaan pitää katsoa sitä suhteellista eroa eikä absoluuttisia hevosia. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ennen-jälkeen mittaukseen, jolloin pitäisi olla samassa penkissä ajettuja vakioautoja joihin verrata, tietysti ehjiä ja samalla vaihteistolla. Tehdasmottien tehoerot on kunnossa ollessa ihan pähkinöitä, että johonkin mekaanisiin yksilöeroihin ei kannata vedota.

                      Tuo E36 josta r.w. puhui, verrattiin muihin samassa penkissä käyneisiin vakioihin, joihin eroa syntyi 20hp ja risat. Sen sijaan samanlaiseen lastutettuun ei huipputehoeroa syntynyt kuin pari hevosta, mutta ala- ja keskialueella jerkkua oli ihan toisella tavalla kuin lastutetussa. Käytännössä noilla huippuarvoilla ei siis yksinään tee mitään ja ilman tietoa vakion käyrästä kyseisessä penkissä, voi ne tehot (tai käytännön suorituskyky) olla ihan hyvin huonommat kuin vakiossa.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • walde
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 947
                        • Melkein Espoo

                        Originally posted by Nixon777 View Post
                        Muutama FS laitettu paikalleen itse ja asiakkaille myyty jonkun verran.

                        Useimmat joutuvat kuminuijaa käyttämään lambda-anturien reikien kanssa (lämmitettynä + pitkä pultti sisällä pitämässä kierteet paikallaan) sopivan asennon saamiseksi. 2x M20 sarjassa ollut enemmän työtä (kiinnitys moottoriin hankalaa), mutta muuten sopineet nekin paikoilleen.

                        After market pakosarja ja putkisto on aina plug and pray, FS:llä on ainakin toistaiseksi ollut tasaista laatua.

                        Me myytiin ensin pelkkiä kiinanihmeitä (eBaystakin löytyviä pakosarjasettejä), mutta niissä tuppasi useammassa sarjassa olemaan laippaa vinossa ja hitsauskohdat vähän mitä sattuu. Mieluummin sitä myy pari kymppiä kalliimmalla useamman vuoden toimivaa sarjaa...
                        Täytyy varmaan tulla noukkimaan kokeeksi tollaiset, positiivinen yllätys oli tuo teidän "noutopiste", itse ku satun asumaan noin 50m päässä.
                        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          Tuntuu vaan,että jotkut laittavat putken ja sen jälkeen sitten ajetaan sinne dynolle ja huomataan että +15 hp/20Nm tuli mittaustuloksilla verrattuna tehdasarvoihin.Mistä sitä silloin tietää mitä siellä oli vakiona!

                          Mä oon jo kerran tuon penkityksen tehnyt ja nähnyt tehoeron. Mulle on ihan sama mitä b mutterikasa nillittää siitä. Silloin mitattiin ennen ja jälkeen ja käppyrätkin oon postannut tänne. Kyllä mä tonkin penkitän jossain vaiheessa, mutta ei mua tarkka tehon nousu edes kiinnosta. Pääasia että sopat on kohdallaan. Kyllä se kotimatkalla laukkas ihan eri tavalla. Kerron tarkemmin kun saan homman ihan valmiiksi, mutta nyt on autossa putki kunnossa ja katit paikoillaan. Äänistä tuli täydelliset alkuperäisellä loppuputkella!

                          Edit:
                          schmiedmann katit myytävänä 180e pari postikuluineen.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by Nixon777 View Post
                            Muutama FS laitettu paikalleen itse ja asiakkaille myyty jonkun verran.

                            Useimmat joutuvat kuminuijaa käyttämään lambda-anturien reikien kanssa (lämmitettynä + pitkä pultti sisällä pitämässä kierteet paikallaan) sopivan asennon saamiseksi. 2x M20 sarjassa ollut enemmän työtä (kiinnitys moottoriin hankalaa), mutta muuten sopineet nekin paikoilleen.

                            After market pakosarja ja putkisto on aina plug and pray, FS:llä on ainakin toistaiseksi ollut tasaista laatua.

                            Me myytiin ensin pelkkiä kiinanihmeitä (eBaystakin löytyviä pakosarjasettejä), mutta niissä tuppasi useammassa sarjassa olemaan laippaa vinossa ja hitsauskohdat vähän mitä sattuu. Mieluummin sitä myy pari kymppiä kalliimmalla useamman vuoden toimivaa sarjaa...

                            ja mistä löytyy todisteet, ettei nämä fulda steel sarjat tule myös kiinasta? näyttää täysin identtisiltä muittenkin kiinan settien kanssa... esim. kiinasta tuleva xs-powerin tavara ollut todella asiallista laatua.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              Schmiedmann tulee myös kiinasta. Sieltä ne kaikki tulee. Ei tommosia myytäis alle tonniin jos ne olis länsimaissa tehty. Verratkaa vaikka huviksennen supersprintin hintoihin... XS-powerin laatu on heitellyt myös melkoisesti. Esim vag 1.8T turbopakosarjat ei pysy kasassa millään. Ratkeaa aina saumoista. Parhaan näköistä kiinaosaa taitaa tulla obx:ltä. Niissä voidaan jo puhua melkein laadusta. Ei ne munkaan ebayn kiinasarjat tosin huonot olleet. Lambdojen holkit oli vain perseellään. On noi silti semmosia, etten alkais asennusta suunnittelemaan, ellei tiggi ja laikka olis käsillä. Fuldasta ei oo kokemusta, mutta näyttää vahvasti siltä, että kyseessä on kiinasarja, jonka laadunvalvontaan on panostettu vähän enemmän.

                              Comment

                              • b mutteri kasa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1461
                                • Area 03

                                Originally posted by Juppe View Post
                                Mä oon jo kerran tuon penkityksen tehnyt ja nähnyt tehoeron. Mulle on ihan sama mitä b mutterikasa nillittää siitä. Silloin mitattiin ennen ja jälkeen ja käppyrätkin oon postannut tänne. Kyllä mä tonkin penkitän jossain vaiheessa, mutta ei mua tarkka tehon nousu edes kiinnosta. Pääasia että sopat on kohdallaan. Kyllä se kotimatkalla laukkas ihan eri tavalla. Kerron tarkemmin kun saan homman ihan valmiiksi, mutta nyt on autossa putki kunnossa ja katit paikoillaan. Äänistä tuli täydelliset alkuperäisellä loppuputkella!

                                Edit:
                                schmiedmann katit myytävänä 180e pari postikuluineen.
                                Jokainen tavallaan

                                Itse teettänyt (en tehnyt) muutamia viritykisä/tehonlisäyksiä autoihini ja kaava ollut aina sama.Dyno-> muttokset-> Dyno (sama dyno ja kertoimet,päästy mittaamaan heti muutosten jälkeen)

                                keväällä menee nykyinen kulkine samanlaisen kaavan läpi,katteja vaihdellaan ja ohjelmoidaan penkissä.

                                Mutta juppe tekee mitä tekee ja "nillittää" miten/millä haluaa!
                                Last edited by b mutteri kasa; 30-11-2009, 12:04.
                                BMW F11 530 dA VOLL
                                Carbon-schwarz Metallic

                                BMW E30 325i Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎