Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Akku tyhjenee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2093
    • *

    E46 Akku tyhjenee

    Elikkäs autohan on E46 318i 5/98.

    Autossa on vajaat 2kk vanha akku. Viime sunnuntaina ei enää startannutkaan, mutta kaapeleilla lähti heti käyntiin. Ja siitä lähtien on välillä toiminut normaalisti ja välillä ei lähde enää käyntiin.

    Laturin merkkivalo (jos tässä autossa nyt edes on semmoista) ei ole palanut missään vaiheessa. Tänään mitattiin akku autosähköliikkeessä, auton olessa käynnissä jännite on 13,95V eli normaali. Kun auton sammuttaa, ilmeisesti comfort-toiminto imee sen 0,5-0,4A noin vartin verran eli sehän on normaalia, ja muuten virtaa ei hukkaannu.

    Nyt olen tänään ajellut kaikki mahdolliset härpäkkeet pois päältä, ja ei ole aamun jälkeen tarvinnut käynnistää enää kaapeleilla :think eli ilmeisesti tuokin vaikuttaa.

    Akun myyjä kehotti lataamaan akun täyteen, jonka jälkeen vielä katsottaisiin tyhjeneekö akku. Tänään kun käytin auto ko. liikkeessä, ei akkua voitu koeponnistaa koska se oli liian tyhjä.

    Onkohan siis laturi tulossa tiensä päähän, vai missähän vika voisi olla? Vikakooditkin luettiin tänään testerillä, merkinnät oli tullut aukinaisesta bensakorkista (???) sekä EWS:stä, joka on ilmeisesti hälytin? Vaikka ei autossa sellaista edes ole.

    Nyt sitten vaikka hyviä arvauksia kehiin, nyt ei uskalla autoa sammuttaa jos ei ole alamäkeä että saisi käyntiin
    Last edited by Driver22; 25-04-2008, 13:40.
    F31 330D Xdrive M-Sport
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    EWS on ajonesto, koodilla tuskin mitään tekemistä ongelman kanssa.

    Kokeilepa mitata latausjännite, kun kytket reippaasti virtaa kuluttavat laitteet (esim. takalasin lämmitin) päälle. Notkahtaako jännite?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Samantyylistä ongelmaa tutkin pari viikkoa sitten veljen E39:stä. Entisen akun iästä tosin ei ollut tietoa, vaikka ei kovin vanhalta vaikuttanutkaan. No käyntiin se vielä silläkin lähti, mutta sähkölaitteet alkoi reistailla.
      No mittauksissa akkujännite 12,16V ja akkulaturin mukaan lähes tyhjä ja akku vaihtoon. No sitten ajojen jälkee uudella akulla sama mittaus ja jännite 12,19V. No sitten luin tätä palstaa ja huomasin että tosiaan jotku laitteet syö virtaa 15min ajan virtojen katkaisun jälkeen. No sitten aukaisin konepellin ja pistin muut luukut kiinni, ja kas kummaa mitattaessa puolen tunnin päästä jännite 12.60V, eli aika normaali.
      Latausjännitettä autossa 14,3V eli riittävästi.
      No auto toimii tällä hetkellä OK, mutta jäi vain ihmetyttämään mikä sen aiemman akun sitten pilasi. Liekö vain niin vanha että ei luovuta virtaa, vai mikä lie. Nähtäväksi jää miten pitkään nykyinen akku toimii.

      Jos muilla samanlaisia kokemuksia niin vois kertoilla tähän ratkaisuja.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • arska84
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1356
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Driver22 View Post
        Elikkäs autohan on E46 318i 5/98.

        Autossa on vajaat 2kk vanha akku. Viime sunnuntaina ei enää startannutkaan, mutta kaapeleilla lähti heti käyntiin. Ja siitä lähtien on välillä toiminut normaalisti ja välillä ei lähde enää käyntiin.

        Laturin merkkivalo (jos tässä autossa nyt edes on semmoista) ei ole palanut missään vaiheessa. Tänään mitattiin akku autosähköliikkeessä, auton olessa käynnissä jännite on 13,95V eli normaali. Kun auton sammuttaa, ilmeisesti comfort-toiminto imee sen 0,5-0,4mA noin vartin verran eli sehän on normaalia, ja muuten virtaa ei hukkaannu.

        Nyt olen tänään ajellut kaikki mahdolliset härpäkkeet pois päältä, ja ei ole aamun jälkeen tarvinnut käynnistää enää kaapeleilla :think eli ilmeisesti tuokin vaikuttaa.

        Akun myyjä kehotti lataamaan akun täyteen, jonka jälkeen vielä katsottaisiin tyhjeneekö akku. Tänään kun käytin auto ko. liikkeessä, ei akkua voitu koeponnistaa koska se oli liian tyhjä.

        Onkohan siis laturi tulossa tiensä päähän, vai missähän vika voisi olla? Vikakooditkin luettiin tänään testerillä, merkinnät oli tullut aukinaisesta bensakorkista (???) sekä EWS:stä, joka on ilmeisesti hälytin? Vaikka ei autossa sellaista edes ole.

        Nyt sitten vaikka hyviä arvauksia kehiin, nyt ei uskalla autoa sammuttaa jos ei ole alamäkeä että saisi käyntiin
        Häh,aukinaisesta bensakorkista? Kokeile ladata akku täyteen ja anna akun olla yön yli "levossa". Mittaa tämän jälkeen jännite akusta. Pitäis olla noin 12.70V muistaakseni. ÄLÄ TYÖNNÄ KATILLISTA AUTOA KÄYNTIIN!!
        BMW PREMIUM

        BMW E46 318

        Comment

        • goldenm
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 544

          #5
          Terveen akun napajännite on tosiaan levossa n. 12,6-12,7V..
          Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2093
            • *

            #6
            Eipä auttanut akun lataaminen, vähän aikaa se toimi hyvin ja taas tänään auto jätti käynnistymättä.

            Voiko tässä nyt muuta olla kuin että laturi ei lataa kunnolla? Mutta eikö auton pitäisi sellaisesta jotain herjata, vikakoodeja tai varoitusvaloja...??
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #7
              Tarkoitushan on että latauksen vian ilmaise latausvalo, tässä tapauksessa elektroninen säädin ohjaa valoa suoraan, ei siis ole perinteistä diodikytkentää.
              Tämä tapa ilmaisee viat vieläkin paremmin, perinteinen versio ei kaikkia latauksen vikoja ilmaise. Jos kuitenkin säädin on itsessään viallinen saattaa tämmöinenkin toimintatapa ja latauksen katkeaminen ajoittain olla mahdollista, latausjännite pitäisi saada jatkuvaan seurantaan, jos se jossakin tilanteessa putoaa merkittävästi niin silloin vikaa on, ninkuin kuvaillun perusteella todennäköistäkin, tai toisaalta, akku voi olla sillä tavalla viallinen että purkaa itse itsensä mikäli auto on pitkään käyttämättä.

              Comment

              • goldenm
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 544

                #8
                Voiko tässä nyt muuta olla kuin että laturi ei lataa kunnolla?
                Tämän voit eliminoida käymällä autosähköliikkeessä / korjaamolla / varaosaliikkeessä, missä on akku / laturitesteri..
                Esim. Boschin akkutesterillä näkee laturista muutakin kuin latausjännitteen..
                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                Comment

                • juhomo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 637
                  • Kempele

                  #9
                  Lainataampa topikkia. Omassa autossa alkoi tänään palamaan latauksen valo. Mittailen akulta jännitteitä heti kun saan mittaria lainaan. Onko kellään ollu vastaavaa etsintää mistä kannattais vian etsintä aloittaa.
                  Laitoin eilen autoon subin+vahvistimen mutta tuskin ne tuota vikaa aiheutti. Nyt kokeiltu ilman jenkkavehkeitä valo palaa silti
                  Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                  www.jsautomoto.fi

                  Comment

                  • goldenm
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 544

                    #10
                    Veikkaisin jännitteensäätäjää / laturin hiiliä.. Jos kaikki johdot ovat kunnolla kiinni..
                    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                    Comment

                    • juhomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 637
                      • Kempele

                      #11
                      pitänee huomenna tarkistaa kaikki johot ja koittaa koputella sitä laturia
                      Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                      www.jsautomoto.fi

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        #12
                        Vika taas päällä...

                        Auto on toiminut nyt pari viikkoa hyvin eikä taas tänä aamuna lähtenyt käyntiin.

                        Nyt kun auto oli "vikatilassa", mittailin hiukan.
                        Akun jännite oli 11,6V ja virtaa meni ~250mA. Eli teho hukkaa oli siis noin 3W.

                        Tuo 3W on aika pieni hukka, saman verran suunilleen kuin yksi sisätilan lamppu siis.

                        Laitettiin auto sitten kaapeleilla käyntiin, jonka jälkeen mitattiin tupakansytyttimestä jännitettä ajossa muutaman kilometrin, jonka aikana jännite pysyi siinä 14,1V - 13,9V välissä. Sitten parkissa laitettiin kaikki mahdolliset sähkövehkeet päälle ja auton ollessa käynnissä putosi latausjännite 13,4 Volttiin.

                        Onko normaalia noin kova pudotus jännitteessä?
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2093
                          • *

                          #13
                          Originally posted by Driver22 View Post
                          Nyt kun auto oli "vikatilassa", mittailin hiukan.
                          Akun jännite oli 11,6V ja virtaa meni ~250mA. Eli teho hukkaa oli siis noin 3W.
                          Mittailin nyt uudestaan tuon virtahävikin, tuo edellinen saamani 250mA oli ilmeisesti vain se mukavuus toiminto. Nyt sain mitattua oikean hävikin kun auto oli vikatilassa, ja se vaihteli 2,1 - 0,8 A välillä, ollen yleensä kuitenkin siinä kahden tienoilla. Tehohukka olisi siis 20 - 25 wattia! Mikähän laite voi tuon verran kuluttaa?

                          Oma päätelmä olisi nyt se, että akku ja laturi ovat kunnossa. Nyt vain pitäisi keksiä mikä laite tuon akun tyhjentää, ja vikahan tulee aina silloin tällöin. Eli välillä auto toimii viikonkin normaalisti ja sitten taas akku tyhjenee.
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • dsl Bimmer
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 358

                            #14
                            Villi veikkaus on, että valomodulissa jää joskus yksi puolijohderele vähän vuotamaan.

                            Comment

                            • Driver22
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2093
                              • *

                              #15
                              Nyt kokeiltiin irroitella sulakkeita yksitellen. Virtaa meni 0,6A tälläkertaa.

                              Kun otin sulakkeen numero 49 irti, tippui kulutus 0,25 amppeeriin. Ja sitten kun vielä otti sulakkeen nro. 43 irti, tippui kulutus 0,08 amppeeriin.

                              Sulakkeen nro. 49 takana oli sulakekaavion mukaan:
                              - Diebstahlwarnanlage (varashälytin?)
                              - Fensterheber vorne (???)
                              - Innenlicht (sisävalot?)
                              - Scheibenwaschanlage (Lasinpesuri?)
                              - Zentralverriegelung (keskuslukitus?)

                              Sulakkeen nro. 43 takana oli taas:
                              - Instrumentenkombi (???)
                              - Kombi uhr (kombinaatti kello??)
                              - On board Diagnose II (Diagnosisointi järjestelmä?)

                              Eihän tässä nyt voi sanoa että onko se vika jossain nuista, kun tuo virran kulutus oli taas eri kuin viimekerralla mitattaessa. Ja tuo 0,6A menee sen comfort toiminnon ylläpitämiseen aivan mahdollisesti... Kun en ole varma koska se aktivoituu ja koska ei, jos esim. avaa keskuslukituksen.
                              F31 330D Xdrive M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎