Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Akku tyhjenee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PJS69
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 255
    • Porvoo

    #76
    Olisiko kellään vinkkejä, mikä aiheuttaa seuraavan ongelman eli:

    - viime kesänä ostettu uusi akku ja akku ottaa normaalisti latausta vastaan
    - laturi vaihdettu autossa, ja lataakin, eli 13.9 - 14.3 välillä huitelee ajossa
    - napajännite 12.6 - 12.9 välillä, kun autossa laitettu ovet lukkoon, ja odotetaan yli 15 min
    - MUTTA ONGELMA ON TÄMÄ eli napajännite säilyy vain noin 10-12 tuntia! Tuon jälkeen napajännite tipahtaa kympin pintaan ja jopa allekin...
    - seuraamus = akku varaus tyhjenee suhteellisen nopeaa tahtia
    - jos seuraavaksi sitten käynnistät auton, ja lähdet ajelemaan, napajännite EI nouse enää käytännössä yli 11.8 - 11.9
    - mutta jos otatkin akusta vaikka miinus puolen ”kengän” irti (odotat yli 15 min), niin heti uudelleen kiinnityksen jälkeen napajännite nousee ns.normaaliksi ja akku totta kai alkaa latautumaan normaalisti
    - ja sitten taas puoli vuorokautta autotallissa autolla kaikki hyvin, ennen kuin napajännite ”romahtaa”.

    Siis aivan KAIKKI vinkit tervetulleita eli mitä autossani tapahtuu noin 10-12 tunnin jälkeen?!

    Comment

    • PJS69
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 255
      • Porvoo

      #77
      Originally posted by PJS69 View Post
      Olisiko kellään vinkkejä, mikä aiheuttaa seuraavan ongelman eli:

      - viime kesänä ostettu uusi akku ja akku ottaa normaalisti latausta vastaan
      - laturi vaihdettu autossa, ja lataakin, eli 13.9 - 14.3 välillä huitelee ajossa
      - napajännite 12.6 - 12.9 välillä, kun autossa laitettu ovet lukkoon, ja odotetaan yli 15 min
      - MUTTA ONGELMA ON TÄMÄ eli napajännite säilyy vain noin 10-12 tuntia! Tuon jälkeen napajännite tipahtaa kympin pintaan ja jopa allekin...
      - seuraamus = akku varaus tyhjenee suhteellisen nopeaa tahtia
      - jos seuraavaksi sitten käynnistät auton, ja lähdet ajelemaan, napajännite EI nouse enää käytännössä yli 11.8 - 11.9
      - mutta jos otatkin akusta vaikka miinus puolen ”kengän” irti (odotat yli 15 min), niin heti uudelleen kiinnityksen jälkeen napajännite nousee ns.normaaliksi ja akku totta kai alkaa latautumaan normaalisti
      - ja sitten taas puoli vuorokautta autotallissa autolla kaikki hyvin, ennen kuin napajännite ”romahtaa”.

      Siis aivan KAIKKI vinkit tervetulleita eli mitä autossani tapahtuu noin 10-12 tunnin jälkeen?!
      Kommentoin tämän hetkistä tilannetta, josta kylläkään EI OLE vielä ihan 100% varmuutta. Nyt näyttäisi siltä, että virtaa söisi varashälyttimen sisätilan alkuperäinen tutka "boxi", eli se olisi niin sanotusti "luovuttanut" yhteistyön 14 vuoden jälkeen ...ja täten aiheuttaa välillä myöskin ylimääräisiä hälytyksiä täysin syyttä suotta....

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1842
        • Lappeenranta, Finland

        #78
        Samankaltainen ilmiö täälläkin.

        Elikkäs, täysin moitteetta toiminut 330Xi oli perjantai-illan ja sunnuntai-iltapäivän välillä tyhjentänyt akun totaalisesti. Navoista mitattuna vähän päälle 3V... Akku ei järin vanha, eikä mitään esioireita ole ollut, eikä koskaan ole tehnyt samaa aiemmin. Ei mitään erityisiä sähköviritelmiä. Vetokoukku on asennettu tänä kesänä, mutta siitäkin on jo aikaa.

        Kahlasin tämän tarinan läpi ja kaksi asiaa nousi esille:

        1) Mikä on pihtimittari, jolla vuotovirran voi mitata?
        2) Miksi joissain tapauksissa syylliseksi osoittautunut puhaltimen siili voi vuotaa, jos menee sököksi? Eikös siitä häviä sähköt kun avaimesta sammuttaa kaiken? Jos haluaa tuon eliminoida, niin mikä sulake tähän liittyy?

        Tuo kakkonen kiinnostaa sikäli, että joku kyytiläinen muistaakseni hiljattain sanoi, että rööristä tulee pahanhajuista puhallusta. Omaan nenään ei käynyt, mutta ei sovi ohittaa tuota havaintoa ihan tuosta vaan.

        Edit: Pihtimittariin antoi kuukkeli riittävästi tieto
        Last edited by 525iiäxä; 15-09-2019, 20:14. Reason: Edit: Kuukkeli kertoikin tuohon ykköseen riittävästi infoa...

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1842
          • Lappeenranta, Finland

          #79
          Jos, mittaustapa, -väline ja -paikka ovat ookoo, niin tuommoinen lukema ei lliene ihan tavallista. Kuva otettu hetikohta pysäyttämisen jälkeen ja avain on taskussa.


          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6936
            • N/A

            #80
            Eikö se kannattais odottaa ekana että ne väylät nukahtaa, vai mikä se oikea termi onkaan. 15-20minuuttia.. ja kontin lukon pistää kiinni.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #81
              Joo kyllä se pitää odottaa, että auto nukahtaa ja kannattaa laittaa se kontin lukko kiinni asentoon. Sitä ennen kulutusta on riippuen varusteista.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • 525iiäxä
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1842
                • Lappeenranta, Finland

                #82
                Kävin tsekkaamassa tilanteen. Avasin lukot ja takaklasin kautta pistin mittarin kiinni. Lasi kiinni, ovet lukkoon. Mittari näytti hetken jotain muuta ja sitten asettui 0,23A lukemaan. Se nyt lienee jo normaalia.

                Pahinta tässä on jos ilmiö ei toistu. Ei pääse siihen kiinni ja voi siis uusiutua milloin vain...

                Volvo V70 2.4T -02
                E30 323i -84 (taas)

                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #83
                  Originally posted by 525iiäxä View Post
                  Kävin tsekkaamassa tilanteen. Avasin lukot ja takaklasin kautta pistin mittarin kiinni. Lasi kiinni, ovet lukkoon. Mittari näytti hetken jotain muuta ja sitten asettui 0,23A lukemaan. Se nyt lienee jo normaalia.

                  Pahinta tässä on jos ilmiö ei toistu. Ei pääse siihen kiinni ja voi siis uusiutua milloin vain...
                  Tuossa on about 10 kertaa liikaa. About 20mA olisi mukava nähdä.

                  Herätit toki auton kun avasit lukot ja ikkunan joten reilu 15min pitää odotella oikeaa lukemaa.

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1842
                    • Lappeenranta, Finland

                    #84
                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Tuossa on about 10 kertaa liikaa. About 20mA olisi mukava nähdä.

                    Herätit toki auton kun avasit lukot ja ikkunan joten reilu 15min pitää odotella oikeaa lukemaa.
                    Pahuksen mittarissa on vain jokin automaattinen virrankatkaisu, ei taida ihan noin kauaa pysyä päällä. Tai sitten pitää sulkeutua itse autoon sisälle ja herätellä mittaria sopivasti. Ja toivoa, ettei hälyn liiketunnistin tajua. Mites sen taas saikaan deaktivoitua...?

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #85
                      Originally posted by 525iiäxä View Post
                      Pahuksen mittarissa on vain jokin automaattinen virrankatkaisu, ei taida ihan noin kauaa pysyä päällä. Tai sitten pitää sulkeutua itse autoon sisälle ja herätellä mittaria sopivasti. Ja toivoa, ettei hälyn liiketunnistin tajua. Mites sen taas saikaan deaktivoitua...?
                      Miksi sinne sisälle pitäisi jäädä? Laitat vaan sen lukon kiinni ruuvimeisselillä, niin auto luulee luukun olevan kiinni vaikka onkin auki. Jos nyt haluat kuitenkin sinne sisälle välttämättä jäädä, niin kaukosäätimen toinen painallus lukitessa poistaa sisätutkan käytöstä.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • 525iiäxä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1842
                        • Lappeenranta, Finland

                        #86
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Miksi sinne sisälle pitäisi jäädä? Laitat vaan sen lukon kiinni ruuvimeisselillä, niin auto luulee luukun olevan kiinni vaikka onkin auki. Jos nyt haluat kuitenkin sinne sisälle välttämättä jäädä, niin kaukosäätimen toinen painallus lukitessa poistaa sisätutkan käytöstä.
                        Niin joo, tuollei... Mutta eikös tässäkin tapauksessa tarvi eliminoida liiketunnistin? Kuitenkin joutuu takakonttiin kädet työntämään mittarin herättämiseksi. Miten herkkä tuo lienee, jos aukinaisen luukun takana joku kävelee, niin laukeaako häly? Ja toimiiko se edes, sitäkään ei tiedä

                        Volvo V70 2.4T -02
                        E30 323i -84 (taas)

                        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #87
                          Originally posted by 525iiäxä View Post
                          Niin joo, tuollei... Mutta eikös tässäkin tapauksessa tarvi eliminoida liiketunnistin? Kuitenkin joutuu takakonttiin kädet työntämään mittarin herättämiseksi. Miten herkkä tuo lienee, jos aukinaisen luukun takana joku kävelee, niin laukeaako häly? Ja toimiiko se edes, sitäkään ei tiedä
                          Sen sisä tunnistimen saa pois kun painat toisen kerran lukitusnäppäintä.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6936
                            • N/A

                            #88
                            Mie mittasin eilen ihan hälytin päällä.
                            Aika helppo tuo on lopunpelin mitata, jättää vaan takakontin luukun auki ja käsin pistää sen lukon kiinni asentoon.
                            Sen jälkeen kaukkarilla ovet lukkoon, ja odottelee hetken.
                            Last edited by Antti O; 18-09-2019, 18:17.

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1842
                              • Lappeenranta, Finland

                              #89
                              Originally posted by Antti O View Post
                              Mie mittasin eilen ihan hälytin päällä.
                              Aika helppo tuo on lopunpelin mitata, jättää vaan takakontin luukun auki ja käsin pistää sen lukon kiinni asentoon.
                              Sen jälkeen kaukkarilla ovet lukkoon, ja odottelee hetken.
                              Suoritin äsken mittauksen noilla opeilla, liiketunnistin pois päältä. Alhaisimmat lukemat oli 80-90mA. Oli ne ehkä sitä luokkaa jo aiemminkin, mutta mittari näytti väärin. Näköjään vaatii nollauksen ennen jokaista mittauskertaa. Sen alemmas ei mene, veikkaan että kojelaudan Android-kiinahärveli pitää hehkua päällä sen verran, että 20mA on vain kaukainen haave.

                              Summa summarum. Syy ei selvinnyt, mikä tietysti on huono juttu. Hyvä juttu taasen se, että tilanne on nyt ollut normaali monta päivää. Lataus toimii niikuin pitääkin ja akku on ihan hyvä. Toivottavasti jäi vain kertaluonteiseksi häiriöksi. Talveksi on vielä tulossa kiinteä ylläpitolaturi.

                              Android-kapine on poistolistalla ollut jo tovin. Kunhan posti tuo uuden näytön orig 16:9-laitteeseen, niin tapahtuu vaihto.

                              Edit: Verrokkina mittasin avopelin "kylmäkulutuksen". Takaluukku auki, käsin valokatkaisijasta kontin valo sammuksiin ja mittari akkupiuhaan. Lukema oli 40mA.
                              Last edited by 525iiäxä; 18-09-2019, 20:03.

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6936
                                • N/A

                                #90
                                20-40mA on normaalin tuntunen lukema.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎