Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Akku tyhjenee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    #91
    Pitkään kesti alkuperäinen akku kun nyt pakkasen alettua tuli uusittua. 7/2003 oli akussa merkintä.
    Akkutesterin mukaan joku reilu 270cca enää tyrkkäs pihalle. Välillä lähti vähän vaikeemmin ja jännite kyykkäs johonkin 8v startissa.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1842
      • Lappeenranta, Finland

      #92
      Originally posted by 525iiäxä View Post
      Samankaltainen ilmiö täälläkin.

      Elikkäs, täysin moitteetta toiminut 330Xi oli perjantai-illan ja sunnuntai-iltapäivän välillä tyhjentänyt akun totaalisesti. Navoista mitattuna vähän päälle 3V... Akku ei järin vanha, eikä mitään esioireita ole ollut, eikä koskaan ole tehnyt samaa aiemmin. Ei mitään erityisiä sähköviritelmiä. Vetokoukku on asennettu tänä kesänä, mutta siitäkin on jo aikaa.
      Tänään ilmiö uusiutui. Tällä kertaa tyhjeni edellisen päivän klo 15 ja seuraavan päivän klo 12 välisenä aikana. Ajamalla talliin ja seuraavana päivänä akussa puhtia reilu 4V. Kaikki luukut oli kiinni, myös konepelti, ei valoja päällä. Olisin kyllä huomannut, kun pitkälle iltaan kumusin auton ympärillä ja alla. Ei kai tuolla nyt voi olla montaakaan kapistusta, joka pari ampeeria syö ilman että mitään näkyy tai kuuluu? Yksi syyllinen voisi olla tuo Kiinan Android-ihme, jospa sen wifi päätti ryhtyä johonkin tiedonsiirtoon asuinrakennuksen wlanin kanssa, vaikka virrat oli pois päältä. Jäähän siihen silti joku hehku vaikka virta-avain on pois lukosta, ota niistä selvää... Kun sain ladattua vähän että kyseinen kapine lähti käyntiin, niin otin saman tien wifi:n pois päältä, viraton ominaisuus muutenkin.

      Jännitystä elämään...

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #93
        Originally posted by 525iiäxä View Post
        Tänään ilmiö uusiutui. Tällä kertaa tyhjeni edellisen päivän klo 15 ja seuraavan päivän klo 12 välisenä aikana. Ajamalla talliin ja seuraavana päivänä akussa puhtia reilu 4V. Kaikki luukut oli kiinni, myös konepelti, ei valoja päällä. Olisin kyllä huomannut, kun pitkälle iltaan kumusin auton ympärillä ja alla. Ei kai tuolla nyt voi olla montaakaan kapistusta, joka pari ampeeria syö ilman että mitään näkyy tai kuuluu? Yksi syyllinen voisi olla tuo Kiinan Android-ihme, jospa sen wifi päätti ryhtyä johonkin tiedonsiirtoon asuinrakennuksen wlanin kanssa, vaikka virrat oli pois päältä. Jäähän siihen silti joku hehku vaikka virta-avain on pois lukosta, ota niistä selvää... Kun sain ladattua vähän että kyseinen kapine lähti käyntiin, niin otin saman tien wifi:n pois päältä, viraton ominaisuus muutenkin.

        Jännitystä elämään...
        Jos se menee noin tyhjäksi on kulutus kyllä suurempi kuin se pari amppeeria.

        Comment

        • tansju
          Bimmer Rookie
          • Apr 2015
          • 96
          • Nokian perämettällä

          #94
          Pistetäänpä viisaammille kysymystä kun alkaa omat ideat olemaan aikas läpikäytyjä. Potilaana vuoden -05 E46 320Da jossa ongelmana se että about 3-5 päivässä täysi 100ah:n akku laskee varauksen n. 11,5v hujakoilla eikä käynnistäminen enää luonnollisestikaan onnistu. Mittailin tuossa tänään pihtivirtamittarilla hukkavirtoja, heti sammutuksen jälkeen kulutus about 0,1-2 A ja siitä laskee hyvin nopeasti tuonne 0,03-0,04 A:n hujakoille. Kunhan auto nukahtaa tippuu kulutus vielä lisää pyörien 0,001A:n hujakoilla joten ymmärtääkseni mitään jatkuvaa hukkaajaa tuolta ei löydy. Kuitenkin joka kerta tuossa 3-5 päivän aikana akku tyhjenee, akku vaihdettu jo kertaalleen eikä edellinenkään ollut kuin 1.5v vanha vartalainen(joka vielä näyttäisi hyvin pitävän varausta kun jäänyt pyörimään vara-akuksi).

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16427
            • Asikkala

            #95
            Onko akku varmasti täysi kun auton sammuttaa ? Onko tehty rasitustestiä täyteen ladatulle akulle ? Onko latausjännitettä mitattu ?

            Comment

            • tansju
              Bimmer Rookie
              • Apr 2015
              • 96
              • Nokian perämettällä

              #96
              Originally posted by jr66 View Post
              Onko akku varmasti täysi kun auton sammuttaa ? Onko tehty rasitustestiä täyteen ladatulle akulle ? Onko latausjännitettä mitattu ?
              Latausjännite pyörii 14.2 luokassa, tyhjeneminen käynyt useampaan otteeseen, sama lopputulos myöskin erillisellä akkulaturilla suoritettuna. Oireet samat sekä uudella että ”vanhalla” akulla, kumpaistakaan ei ole rasitustestattu

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5258
                • Pirkkala

                #97
                Kuvaamillasi tiedoilla virran mittaus on mennyt pieleen, selvästihän tuo syö virtaa koska akku tyhjenee.

                Laita ihan yleismittari akunkengän ja navan väliin niin eiköhän ole aika lahjomaton tieto hukkaako virtaa vai ei.

                Sitten se perinteinen eli sulakkeita irti yksi tai useampi kerralla ja odottaa että auto nukahtaa, aika nopeesti saa haarukoitua missä piirissä kuluttaja on.

                Mutta nää viat on tosi helppo diagnosoida pieleen, tee aina pelkästään täysin varmoja diagnooseja, ja muodosta siitä mielipide mikä on rikki
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • tansju
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2015
                  • 96
                  • Nokian perämettällä

                  #98
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Kuvaamillasi tiedoilla virran mittaus on mennyt pieleen, selvästihän tuo syö virtaa koska akku tyhjenee.

                  Laita ihan yleismittari akunkengän ja navan väliin niin eiköhän ole aika lahjomaton tieto hukkaako virtaa vai ei.

                  Sitten se perinteinen eli sulakkeita irti yksi tai useampi kerralla ja odottaa että auto nukahtaa, aika nopeesti saa haarukoitua missä piirissä kuluttaja on.

                  Mutta nää viat on tosi helppo diagnosoida pieleen, tee aina pelkästään täysin varmoja diagnooseja, ja muodosta siitä mielipide mikä on rikki

                  Tämähän siinä onkin se mielenkiintoinen koska mittarin toimivuus sekä mittauksen onnistuminen tuli testattua moneenkin otteeseen, ja lisäksi kahdella mittarilla. Joka kerta auto käyttäytyi samalla tavalla amppeeri-mittauksen osalta, sekä latausjännitteen että lepojännitteen kohdalta.
                  Ainoa mitä appiukon kanssa keksittiin edes etäisesti mahdolliseksi selitykseksi olisi se että auto herää jossain kohtaa itsekseen eikä sen jälkeen nukahda, mutta tämäkin tuntui vähintäänkin epäloogiselta. Täytyy tuo amppeerimittaus tehdä vielä maakaapeli irroittamalla ja katsoa antaako saman tuloksen kuin pihtimittaus.

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 923
                    • Sotkamo--Oulu

                    #99
                    Potilaana E83 koppainen X3.

                    Syö välillä akkua noin 0,5A purkuvirralla. Selvittelyn tuloksena olen saanut mitattua, että purku tapahtuu laturin kautta. Lataa normaalisti 14,3-14,4V, ei näyttäisi palavan laturin merkkivalo edes himmeästi.

                    Eli mittasin tuon noin 0,5A Fluken pihtivirtamittarilla etsien tuota kulutuksen syytä ja laturiin menevä johto on akusta etäisin paikka mistä olen sen vielä löytänyt. No omituista tässä on se, että jos sitä laturiin menevää paksua plussakaapelia ( tai esim. akun miinus napaa) käyttää irti niin sitten kun piuhan tökkää takaisin kiinni niin mitään purkuvirtaa ei enää olekaan. Ja saattaa vaatia sitten eriävän määrän kilometrejä alle, että se jää taas purkamaan virtaa. Laturi ei ole kuin pari vuotta vanha ja ajettu noin 50tkm. Onko ideoita, että mistä voi johtua. Toki se ehkä laturin vaihtamalla korjaantuu toki.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • Elätti
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2009
                      • 158
                      • Great Kuopio Area

                      Originally posted by ockelbo4500 View Post
                      Potilaana E83 koppainen X3.

                      Syö välillä akkua noin 0,5A purkuvirralla. Selvittelyn tuloksena olen saanut mitattua, että purku tapahtuu laturin kautta. Lataa normaalisti 14,3-14,4V, ei näyttäisi palavan laturin merkkivalo edes himmeästi.

                      Eli mittasin tuon noin 0,5A Fluken pihtivirtamittarilla etsien tuota kulutuksen syytä ja laturiin menevä johto on akusta etäisin paikka mistä olen sen vielä löytänyt. No omituista tässä on se, että jos sitä laturiin menevää paksua plussakaapelia ( tai esim. akun miinus napaa) käyttää irti niin sitten kun piuhan tökkää takaisin kiinni niin mitään purkuvirtaa ei enää olekaan. Ja saattaa vaatia sitten eriävän määrän kilometrejä alle, että se jää taas purkamaan virtaa. Laturi ei ole kuin pari vuotta vanha ja ajettu noin 50tkm. Onko ideoita, että mistä voi johtua. Toki se ehkä laturin vaihtamalla korjaantuu toki.
                      Olisko siellä laturin diodisillassa sit joku diodi pimeenä ja päästää virtaa läpi. Youtubessa oli yks hyvä video aiheesta. Noitten kanava on ihan perseestä, mutta kommenteissa on tieteellisempää selitystä: https://www.youtube.com/watch?v=sy6fYTLABII . Kokeile mitata tuon videon tyyliin laturin kunto. Varmaan olis ihan hyvä alku ainakin.

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 502
                        • Kouvola

                        Itellä tullu vastaan yksi tapaus Toyotan kanssa, joka tyhjäsi akkua, jonka syy oli yksi risa diodi. Ei loimottanut latuusvaloa ja latasi muuten hyvin. Hankala diagnosoitava, jos ei asia tule mieleen.
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎