Originally posted by jamppu_
View Post
BMW 330D E46 jyrinä
Collapse
X
-
Olisi tuollainen samanlainen tapaus (330xda) joka jyrisee 100-120km/h nopeudessa. Ääni on sellaista tasaista koko auton täyttävää matalataajuista jyrinää, joka lähinnä vain korvilla aistittuna kuuluu. Minkäänlaisesta tärinästä ei ole kyse. Tämä jyrinä on pelkästään nopeudesta riippuvaista, eli jos 120km/h vauhdissa heittää N-asentoon, kuuluu jyrinää kunnes nopeus on laskenut 100km/h pintaan. Ehkä aavistuksen vaimenee N-asennossa lipuessa. Välillä tuntuu kuin ääni jopa katoaisi hetkellisesti, mutta saattaa olla myös toiveajattelun aiheuttamaa harhaa.Originally posted by jamppu_ View Posttämä jyristely ja vapina loppu ku vaihto etuvetoakselit
Mistä kannattaisi aloitaa tutkimukset? Auto on vm.2003 ja ajettu 82.000km. Muuten toimii kuin uusi. Edustaako tuo laatikko samaa sukupuuta takavetoisen laatikon kanssa? Eli koskeeko turbiiniongelmat myös nelivetoisia malleja? Miten voin sulkea laatikkovian pois laskuista?
Comment
-
Mitenkäs tuon turbiinin lukon toimivuuden voisi todeta? Ainakin tässä tapauksessa jos ajan D-asennossa 100km/h, ja polkaisen vähänkin kaasua, nousee kierrokset melkein samantien 2000rpm-->2600rpm. Kuinka hyvin tuon lukon pitäisi purra? Ainakin entisessä E91 320dA:ssa "luistoa" ei tapahtunut juuri yhtään, jos kaasua lisäsi motarivauhdissa.Originally posted by Pekuz View PostTurbiini ei jyristä jos ajat stepillä 3, mutta 4 ja 5 alkaa jyriseen..
Tämä johtuu siitä että EGS lukittee turbiinia vain 4 ja 5 vaihteilla..
Tässä tapauksessa jyrinää kuuluu, vaikka rullaisin N-asennossa motarilla. Minkähän firman tekemä laatikko noissa x-versioissa on?
Comment
-
Onkohan siinä tehot tallella kun tuntuisi ihan että vaihtaa pienemmälle, kannattaa kokeilla MAF johto irti vaikuttaako. Vai käykö kone kylmänä, silloinkin vaihtaa ihan hassusti. Kokeile ensin laittamalla käsin 5-vaihde tekeekö samoin.Originally posted by JKK View PostMitenkäs tuon turbiinin lukon toimivuuden voisi todeta? Ainakin tässä tapauksessa jos ajan D-asennossa 100km/h, ja polkaisen vähänkin kaasua, nousee kierrokset melkein samantien 2000rpm-->2600rpm. Kuinka hyvin tuon lukon pitäisi purra? Ainakin entisessä E91 320dA:ssa "luistoa" ei tapahtunut juuri yhtään, jos kaasua lisäsi motarivauhdissa.
Tässä tapauksessa jyrinää kuuluu, vaikka rullaisin N-asennossa motarilla. Minkähän firman tekemä laatikko noissa x-versioissa on?
Jos jyrinä kuuluu N asennossa, vika on jossain vaihdelaatikon jälkeisessä voimansiirrossa. Vaihdelaatikko periaatteessa sama kuin e39 530d ja e46 330d, kiinnitys tms. eroja voi olla.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
Tänään testailin, ja tekee 5-vaihteella samalla tavalla. Eli pieneenkin ylämäkeen 100km/h vauhdilla ajettaessa alkaa turbiinilukko luistamaan. Lukitus ei kestä vauhdin lisäämistä kuin aivan pintakaasulla ja tasaisella tiellä. Soitin Powermaticille, ja sanoivat että turbiinin lukituksen täytyy pitää kovemmassakin kiihdytykssä. Ei saa kuulemma pelkän ylämäen vaikutuksesta luistaa.Originally posted by Esal View PostOnkohan siinä tehot tallella kun tuntuisi ihan että vaihtaa pienemmälle, kannattaa kokeilla MAF johto irti vaikuttaako. Vai käykö kone kylmänä, silloinkin vaihtaa ihan hassusti. Kokeile ensin laittamalla käsin 5-vaihde tekeekö samoin.
Koska muuten loota toimii tärinöittä ja vapinoitta, veikkailivat alkavaa turbiinivikaa. Sekin viittaa laatikkoon, kun jyrinä alkaa voimistumaan täsmälleen silloin kun turbiini lukitsee 100km/h kohdalla. Sanoivat että varsinkin 330d:n GM:n laatikot porsivat poikkeuksetta jossain vaiheessa tuolta osin. Se ei taida kuitenkaan olla uusi tieto. Ja olihan tuossa nelivedossa myös GM:n laatikko? Turbiini 700-800 euroa + työt.
Tekisi mieli kyllä ensiksi purkaa ja rasvata vetoakselit, ja vaihtaa rättinivel ja kumilaakeri... Jos se vika niistä kuitenkin löytyisi?
Comment
-
On eri asia jos lukko putoaa pois päältä, kuin jos turbiini luistaa...
Jyrinä voimistuu silloinkin turbiinin mennessä lukkoon, jos vika on jossain myöhemmin voimansiirrossa. Kyllä tuo N:llä rullatessa tuleva jyrinä sulkee lootan aika tehokkaasti pois.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Pakko kysäistä, onhan oikealla vierintäkehällä olevat renkaat alla?Originally posted by JKK View PostTänään testailin, ja tekee 5-vaihteella samalla tavalla. Eli pieneenkin ylämäkeen 100km/h vauhdilla ajettaessa alkaa turbiinilukko luistamaan. Lukitus ei kestä vauhdin lisäämistä kuin aivan pintakaasulla ja tasaisella tiellä. Soitin Powermaticille, ja sanoivat että turbiinin lukituksen täytyy pitää kovemmassakin kiihdytykssä. Ei saa kuulemma pelkän ylämäen vaikutuksesta luistaa.
Kyselit vaan toisaalla isompien sopivuutta autoosi. Voisi selittää tuon lukitusongelman tai sitten ei :thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
Alla on talvirenkaat: 225/45R17. Täytyy vielä tutkia tuota N-vaihteella rullaamista. Jonkin verran se vapaalla vaimenee, mutta mielestäni se perusjylinä säilyy kunnes nopeus on n. 100km/h. Toisaalta aikaisemmissa raudoissa vastaavien ongelmien aiheuttajaksi on liian usein paljastunut jumittavat vetoakselit. Olen aikoinaan omistanut mm. yhden Audin Multitronicin, josta rempattiin vähän samantyypisen jytinän vuoksi koko vaihteisto. Vaihdettiin ketjua, lamellipakkaa jne... eikä jytinä hävinnyt mihinkään. Lopulta vaihdettiin vetoakselit puolelta toiselle ja jytinät loppuivat siihen. Oli aika opettavainen, mutta kallis tapaus.Originally posted by _nixu_ View PostPakko kysäistä, onhan oikealla vierintäkehällä olevat renkaat alla?
Kyselit vaan toisaalla isompien sopivuutta autoosi. Voisi selittää tuon lukitusongelman tai sitten ei :think
Comment
-
Turbiinin ei periaatteessa pitäisi jyristä muuta kuin silloin kuin se on kytkeytyneenä, jyrinä johtuu siitä että kitkapinnoite on kulunut ja lukko pääsee luistamaan.
Eli toisin sanoen jyrinä tulee vain vähäisissä kiihdytyksissä, koska kun lenkkaria antaa enemmän lukko aukeaa muutenkin..
Mutta..
Juurikin tuossa GM askin LUKn valmistamassa turbiinissa on typerä suunnittteluvirhe, jonka takia se laahaa aina hiukan kun autolle antaa enemmän kenkää. Tämän takia se kuluu "nopeasti" näistä laatikoista ja kun tuo kitkamateriaali on kulunut pois alkaa seuraavaksi tulla metalli silppua ja kun se menee laatikon kiertoon ventiilikoneisto jumittaa ja pakat alkaa luistaan ja meno loppuu..
Turbiinin lukkiutumisen voi todeta inpalla kun tutkii livedataa, jos on epäilys perstuntumasta..''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Comment
-
Kulunut turbiini, kitkapinta on kulunut kokonaan pois ainoastaan liimaa on hiukan jäljellä reunassa..
Kuva on juurikin tuosta GM askin LUKn valmistamasta "momentinmuuntimesta"

Uusi kitkapinta.

Vastinpinta koneistettuna ja laakerin vastinpinta lisätty keskelle.

Turbiinipyörä johon lisätty painelaakeri
''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Comment
-
Juu tuo juolahti itsellenikin juuri mieleen. Nimittäin tuo oma Autocom antaa automaatin ohjainyksiköltä aika monenlaista livedataa ulos. Seurattavista arvoista toinen on varmaan turbiinin pyörintänopeus ja toinen on mikä? Moottorin pyörintänopeus(ko)? On vähän tämä automaattitekniikan hallinta heikossa hapessa meikäläisellä... Ja niiden välillä ei saisi käytännössä olla ilmeisesti eroa kun lukko on päällä?Originally posted by Pekuz View PostTurbiinin lukkiutumisen voi todeta inpalla kun tutkii livedataa, jos on epäilys perstuntumasta..
Comment
-
Kuulostaako tämäkin alkavalta turbiinivialta?
5. vaihteella hitaasti kiihdyttäessä ei kuulu mitään jyrinöitä, kun painan kaasua vähä enemmän, että vaihtuu 4. vaihde sisään, niin välillä kuuluu "tumahdus". Esiintyy ehkä enemmän kun painan kickdown. Onko tämä turbiinin ominaisuus vai onko vikaa havaittavissa? Tämä "tumahdus" kuuluu mielestäni vain 4-5 vaihteilla vaihdettaessa, kun lukko on kytkeytynyt.
Auto on ostettu 2vk sitten autoliikkeestä, niin kai tuon vien sinne saa mennä korjauttamaan, vaikka takuista ei puhuttu?
Kiitos jo etukäteen. T: Onnellinen bmw 330da -03 omistaja
330da -03 M-Sport II
ex. Honda Type R -02
ex. e34 525a -92
Comment
-
M57 moottorilla GM A5S390R -VY tai -XDOriginally posted by JKK View PostJa olihan tuossa nelivedossa myös GM:n laatikko? Turbiini 700-800 euroa + työt.
M57N moottorilla -XY, -YY tai -MR
Momentinmuunninkin eri numerolla M57 ja M57N
Työt on nelivetoon vähän kalliimat kuin muuten.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
Kattavin netistä löytämäni korjausopas tms. kataloogi tohon laatikkoon on tämä. http://www.scribd.com/doc/34140538/5L40E Tässä on myös selitetty toimintaperiaate melko hyvin..
ATSGn korjausopaskin löytyy jostain.. Ei oo ny linkkiä tosin hollilla.''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''
Comment

Comment