Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 330D E46 jyrinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jamppu_
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 54
    • Kajaani

    #76
    Originally posted by jamppu_ View Post
    nytten auto on ruvennut vatkaamaan kun porukkaa kyydissä ja vedättää hieman ylämäkeen. muutenkin jyrisee melekolailla kokoajan kun porukkaa kyydissä.jyrinä ei tosin tunnu,vaan kuuluu vain:think tuo vatkaus kyllä tuntuu...ääni on sellainen sykleissä tuleva vhummm vhummm.käsivaihdolle vaihto ei muuta tilannetta mitenkään ja sama humina tulee moottorijarrullakin...
    vinkkejä mikä vois olla?

    tilasin tänään orggis rättinivelen ja kannatinlaakerin/kumin
    tämä jyristely ja vapina loppu ku vaihto etuvetoakselit
    330XDAT

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2314
      • Uusimaa

      #77
      Originally posted by jamppu_ View Post
      tämä jyristely ja vapina loppu ku vaihto etuvetoakselit
      Olisi tuollainen samanlainen tapaus (330xda) joka jyrisee 100-120km/h nopeudessa. Ääni on sellaista tasaista koko auton täyttävää matalataajuista jyrinää, joka lähinnä vain korvilla aistittuna kuuluu. Minkäänlaisesta tärinästä ei ole kyse. Tämä jyrinä on pelkästään nopeudesta riippuvaista, eli jos 120km/h vauhdissa heittää N-asentoon, kuuluu jyrinää kunnes nopeus on laskenut 100km/h pintaan. Ehkä aavistuksen vaimenee N-asennossa lipuessa. Välillä tuntuu kuin ääni jopa katoaisi hetkellisesti, mutta saattaa olla myös toiveajattelun aiheuttamaa harhaa.

      Mistä kannattaisi aloitaa tutkimukset? Auto on vm.2003 ja ajettu 82.000km. Muuten toimii kuin uusi. Edustaako tuo laatikko samaa sukupuuta takavetoisen laatikon kanssa? Eli koskeeko turbiiniongelmat myös nelivetoisia malleja? Miten voin sulkea laatikkovian pois laskuista?
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Pekuz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 687
        • Pirkanmaa

        #78
        Turbiini ei jyristä jos ajat stepillä 3, mutta 4 ja 5 alkaa jyriseen..
        Tämä johtuu siitä että EGS lukittee turbiinia vain 4 ja 5 vaihteilla..
        ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2314
          • Uusimaa

          #79
          Originally posted by Pekuz View Post
          Turbiini ei jyristä jos ajat stepillä 3, mutta 4 ja 5 alkaa jyriseen..
          Tämä johtuu siitä että EGS lukittee turbiinia vain 4 ja 5 vaihteilla..
          Mitenkäs tuon turbiinin lukon toimivuuden voisi todeta? Ainakin tässä tapauksessa jos ajan D-asennossa 100km/h, ja polkaisen vähänkin kaasua, nousee kierrokset melkein samantien 2000rpm-->2600rpm. Kuinka hyvin tuon lukon pitäisi purra? Ainakin entisessä E91 320dA:ssa "luistoa" ei tapahtunut juuri yhtään, jos kaasua lisäsi motarivauhdissa.

          Tässä tapauksessa jyrinää kuuluu, vaikka rullaisin N-asennossa motarilla. Minkähän firman tekemä laatikko noissa x-versioissa on?
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #80
            Originally posted by JKK View Post
            Mitenkäs tuon turbiinin lukon toimivuuden voisi todeta? Ainakin tässä tapauksessa jos ajan D-asennossa 100km/h, ja polkaisen vähänkin kaasua, nousee kierrokset melkein samantien 2000rpm-->2600rpm. Kuinka hyvin tuon lukon pitäisi purra? Ainakin entisessä E91 320dA:ssa "luistoa" ei tapahtunut juuri yhtään, jos kaasua lisäsi motarivauhdissa.

            Tässä tapauksessa jyrinää kuuluu, vaikka rullaisin N-asennossa motarilla. Minkähän firman tekemä laatikko noissa x-versioissa on?
            Onkohan siinä tehot tallella kun tuntuisi ihan että vaihtaa pienemmälle, kannattaa kokeilla MAF johto irti vaikuttaako. Vai käykö kone kylmänä, silloinkin vaihtaa ihan hassusti. Kokeile ensin laittamalla käsin 5-vaihde tekeekö samoin.

            Jos jyrinä kuuluu N asennossa, vika on jossain vaihdelaatikon jälkeisessä voimansiirrossa. Vaihdelaatikko periaatteessa sama kuin e39 530d ja e46 330d, kiinnitys tms. eroja voi olla.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2314
              • Uusimaa

              #81
              Originally posted by Esal View Post
              Onkohan siinä tehot tallella kun tuntuisi ihan että vaihtaa pienemmälle, kannattaa kokeilla MAF johto irti vaikuttaako. Vai käykö kone kylmänä, silloinkin vaihtaa ihan hassusti. Kokeile ensin laittamalla käsin 5-vaihde tekeekö samoin.
              Tänään testailin, ja tekee 5-vaihteella samalla tavalla. Eli pieneenkin ylämäkeen 100km/h vauhdilla ajettaessa alkaa turbiinilukko luistamaan. Lukitus ei kestä vauhdin lisäämistä kuin aivan pintakaasulla ja tasaisella tiellä. Soitin Powermaticille, ja sanoivat että turbiinin lukituksen täytyy pitää kovemmassakin kiihdytykssä. Ei saa kuulemma pelkän ylämäen vaikutuksesta luistaa.

              Koska muuten loota toimii tärinöittä ja vapinoitta, veikkailivat alkavaa turbiinivikaa. Sekin viittaa laatikkoon, kun jyrinä alkaa voimistumaan täsmälleen silloin kun turbiini lukitsee 100km/h kohdalla. Sanoivat että varsinkin 330d:n GM:n laatikot porsivat poikkeuksetta jossain vaiheessa tuolta osin. Se ei taida kuitenkaan olla uusi tieto. Ja olihan tuossa nelivedossa myös GM:n laatikko? Turbiini 700-800 euroa + työt.

              Tekisi mieli kyllä ensiksi purkaa ja rasvata vetoakselit, ja vaihtaa rättinivel ja kumilaakeri... Jos se vika niistä kuitenkin löytyisi?
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #82
                On eri asia jos lukko putoaa pois päältä, kuin jos turbiini luistaa...

                Jyrinä voimistuu silloinkin turbiinin mennessä lukkoon, jos vika on jossain myöhemmin voimansiirrossa. Kyllä tuo N:llä rullatessa tuleva jyrinä sulkee lootan aika tehokkaasti pois.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #83
                  Originally posted by JKK View Post
                  Tänään testailin, ja tekee 5-vaihteella samalla tavalla. Eli pieneenkin ylämäkeen 100km/h vauhdilla ajettaessa alkaa turbiinilukko luistamaan. Lukitus ei kestä vauhdin lisäämistä kuin aivan pintakaasulla ja tasaisella tiellä. Soitin Powermaticille, ja sanoivat että turbiinin lukituksen täytyy pitää kovemmassakin kiihdytykssä. Ei saa kuulemma pelkän ylämäen vaikutuksesta luistaa.
                  Pakko kysäistä, onhan oikealla vierintäkehällä olevat renkaat alla?
                  Kyselit vaan toisaalla isompien sopivuutta autoosi. Voisi selittää tuon lukitusongelman tai sitten ei :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2314
                    • Uusimaa

                    #84
                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Pakko kysäistä, onhan oikealla vierintäkehällä olevat renkaat alla?
                    Kyselit vaan toisaalla isompien sopivuutta autoosi. Voisi selittää tuon lukitusongelman tai sitten ei :think
                    Alla on talvirenkaat: 225/45R17. Täytyy vielä tutkia tuota N-vaihteella rullaamista. Jonkin verran se vapaalla vaimenee, mutta mielestäni se perusjylinä säilyy kunnes nopeus on n. 100km/h. Toisaalta aikaisemmissa raudoissa vastaavien ongelmien aiheuttajaksi on liian usein paljastunut jumittavat vetoakselit. Olen aikoinaan omistanut mm. yhden Audin Multitronicin, josta rempattiin vähän samantyypisen jytinän vuoksi koko vaihteisto. Vaihdettiin ketjua, lamellipakkaa jne... eikä jytinä hävinnyt mihinkään. Lopulta vaihdettiin vetoakselit puolelta toiselle ja jytinät loppuivat siihen. Oli aika opettavainen, mutta kallis tapaus.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • Pekuz
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 687
                      • Pirkanmaa

                      #85
                      Turbiinin ei periaatteessa pitäisi jyristä muuta kuin silloin kuin se on kytkeytyneenä, jyrinä johtuu siitä että kitkapinnoite on kulunut ja lukko pääsee luistamaan.
                      Eli toisin sanoen jyrinä tulee vain vähäisissä kiihdytyksissä, koska kun lenkkaria antaa enemmän lukko aukeaa muutenkin..

                      Mutta..
                      Juurikin tuossa GM askin LUKn valmistamassa turbiinissa on typerä suunnittteluvirhe, jonka takia se laahaa aina hiukan kun autolle antaa enemmän kenkää. Tämän takia se kuluu "nopeasti" näistä laatikoista ja kun tuo kitkamateriaali on kulunut pois alkaa seuraavaksi tulla metalli silppua ja kun se menee laatikon kiertoon ventiilikoneisto jumittaa ja pakat alkaa luistaan ja meno loppuu..

                      Turbiinin lukkiutumisen voi todeta inpalla kun tutkii livedataa, jos on epäilys perstuntumasta..
                      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                      Comment

                      • Pekuz
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 687
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        Kulunut turbiini, kitkapinta on kulunut kokonaan pois ainoastaan liimaa on hiukan jäljellä reunassa..

                        Kuva on juurikin tuosta GM askin LUKn valmistamasta "momentinmuuntimesta"




                        Uusi kitkapinta.



                        Vastinpinta koneistettuna ja laakerin vastinpinta lisätty keskelle.




                        Turbiinipyörä johon lisätty painelaakeri

                        ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2314
                          • Uusimaa

                          #87
                          Originally posted by Pekuz View Post
                          Turbiinin lukkiutumisen voi todeta inpalla kun tutkii livedataa, jos on epäilys perstuntumasta..
                          Juu tuo juolahti itsellenikin juuri mieleen. Nimittäin tuo oma Autocom antaa automaatin ohjainyksiköltä aika monenlaista livedataa ulos. Seurattavista arvoista toinen on varmaan turbiinin pyörintänopeus ja toinen on mikä? Moottorin pyörintänopeus(ko)? On vähän tämä automaattitekniikan hallinta heikossa hapessa meikäläisellä... Ja niiden välillä ei saisi käytännössä olla ilmeisesti eroa kun lukko on päällä?
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • j0kunen
                            Newbiemmer
                            • Jan 2011
                            • 17
                            • Hämeenlinna

                            #88
                            Kuulostaako tämäkin alkavalta turbiinivialta?

                            5. vaihteella hitaasti kiihdyttäessä ei kuulu mitään jyrinöitä, kun painan kaasua vähä enemmän, että vaihtuu 4. vaihde sisään, niin välillä kuuluu "tumahdus". Esiintyy ehkä enemmän kun painan kickdown. Onko tämä turbiinin ominaisuus vai onko vikaa havaittavissa? Tämä "tumahdus" kuuluu mielestäni vain 4-5 vaihteilla vaihdettaessa, kun lukko on kytkeytynyt.

                            Auto on ostettu 2vk sitten autoliikkeestä, niin kai tuon vien sinne saa mennä korjauttamaan, vaikka takuista ei puhuttu?
                            Kiitos jo etukäteen. T: Onnellinen bmw 330da -03 omistaja
                            330da -03 M-Sport II
                            ex. Honda Type R -02
                            ex. e34 525a -92

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              #89
                              Originally posted by JKK View Post
                              Ja olihan tuossa nelivedossa myös GM:n laatikko? Turbiini 700-800 euroa + työt.
                              M57 moottorilla GM A5S390R -VY tai -XD
                              M57N moottorilla -XY, -YY tai -MR

                              Momentinmuunninkin eri numerolla M57 ja M57N

                              Työt on nelivetoon vähän kalliimat kuin muuten.
                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              • Pekuz
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2008
                                • 687
                                • Pirkanmaa

                                #90
                                Kattavin netistä löytämäni korjausopas tms. kataloogi tohon laatikkoon on tämä. http://www.scribd.com/doc/34140538/5L40E Tässä on myös selitetty toimintaperiaate melko hyvin..

                                ATSGn korjausopaskin löytyy jostain.. Ei oo ny linkkiä tosin hollilla.
                                ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎