Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Laturin vaihto, oliko kallista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kähmy
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 422
    • Kempele

    Originally posted by MPV View Post
    Kun visko on pois haitolta, niin moniurahihnan pois ottaminen ja takaisinlaitto on niin pikku homma, että aivan suotta sitä jättää siihen haitolle laturin vaihdon ajaksi. Toki säästäähän sillä sen ilmastoinnin hihnan irrotuksen.

    Mulla on tähän mennessä kaikista autoista irronnu tuo visko isolla kiintoavaimella, kun vain on sen päähän muutaman kerran vasaralla napauttanut.
    Joo, eipä tuo haitaksi ollut. Ongelmia mulla oli tuon kiristimen kanssa, kun monessa videossa se väännetään 16mm:llä auki ja mulla ei meinannut klunssi sinne sopia millään. Otin kännyllä kuvan sieltä ja T50:hän siellä oli. Saa siinä yrittää!
    e46 325xi
    Yamaha FZR 1000 EXUP
    ex-e39 530i Touring

    Comment

    • Kähmy
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 422
      • Kempele

      Vaihdoin laturin ja edestä (+ täppä ja runko) mitattuna antaa tyhjäkäynnillä 14.1-14.2V. Tämmöinen oli tuo laturin minkä otin pois, olisko alkuperäinen?



      Tämmöinen löytyi paikalliselta motonetiltä, viimeinen hyllyssä.



      Varmaan vmäisin juttu oli saada se tuulettimen pultti kiertämään takaisin pulttiin. Samoin tuossa uudessa laturissa oli erikokoinen maadoituspultti joten piti käyttää sen mukana tulevaa mutteria. Samoin alemman pultin vastakappale oli pienempi kuin alkuperäinen pultti. Oli kuitenkin pehmeää kamaa joten väänsin siihen ...hhmmm... uudet kierteen. Se toimi jotenkin kuin lukkomutterina sitten.

      EDIT: Tuo vanha laturi piti ihan järkyttävää ääntä kun sitä pyöritti, kuin betonimyllyä olis pyörittänyt...
      e46 325xi
      Yamaha FZR 1000 EXUP
      ex-e39 530i Touring

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        Paljos se laturi oli ajettu kun oli noin huonona?

        Se visko on joo vähän vmäinen laittaa takasin, mutta kun sen on viitisen kertaa irrottanut ja kasannut se menee aikalailla heti kierteelle. Sen oppii

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16419
          • Asikkala

          Originally posted by Kähmy View Post
          Vaihdoin laturin ja edestä (+ täppä ja runko) mitattuna antaa tyhjäkäynnillä 14.1-14.2V. Tämmöinen oli tuo laturin minkä otin pois, olisko alkuperäinen?

          Varmaan vmäisin juttu oli saada se tuulettimen pultti kiertämään takaisin pulttiin. Samoin tuossa uudessa laturissa oli erikokoinen maadoituspultti joten piti käyttää sen mukana tulevaa mutteria. Samoin alemman pultin vastakappale oli pienempi kuin alkuperäinen pultti. Oli kuitenkin pehmeää kamaa joten väänsin siihen ...hhmmm... uudet kierteen. Se toimi jotenkin kuin lukkomutterina sitten.

          EDIT: Tuo vanha laturi piti ihan järkyttävää ääntä kun sitä pyöritti, kuin betonimyllyä olis pyörittänyt...
          Alkuperäinen ollut vanha ja laakerit loppu. Älä ylläty jos uusi antautuu parin vuoden sisällä.

          Comment

          • MPV
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1193
            • Muhos

            Originally posted by Antti O View Post
            Paljos se laturi oli ajettu kun oli noin huonona?

            Se visko on joo vähän vmäinen laittaa takasin, mutta kun sen on viitisen kertaa irrottanut ja kasannut se menee aikalailla heti kierteelle. Sen oppii
            Mulla on muutamasta E46:sta kokemusta tästä lähipiiristä ja kaikista on loppunut laturista hiilet siinä vähän vajaan 350tkm kohdalla. Nämä on olleet tosin kaikki 320d:tä ja olikohan niissä Valeon laturi. Laakerit ei noissa ole tuossa vaiheessa olleet vielä milläsikään.

            Siihen viskon takaisinlaittoon kyllä oppii, kun sen muutaman kerran tekee.

            Comment

            • antti
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 766
              • Espoo

              Originally posted by Antti O View Post
              visko on helpoin irroittaa oikeilla työkaluilla.
              Vesipumpusta pidät tolla raudalla kiinni ja senkun kääntää auki tuolla ohuella lenkillä. Noita saa varmaan lainaan monelta pajalta pikkurahalla.
              Lähtee se toki sopivalla vasaralla ja lenkilläkin, voi vaan joutua takomaan aika kovaa jos on jumissa..
              Tämä Antti O:n kuvassa oleva lukitusrauta on kyllä hyvä. Itsellä samanlainen, mutta omavalmiste.
              E46 325ti Compact

              Comment

              • Kähmy
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2007
                • 422
                • Kempele

                Originally posted by Antti O View Post
                Paljos se laturi oli ajettu kun oli noin huonona?

                Se visko on joo vähän vmäinen laittaa takasin, mutta kun sen on viitisen kertaa irrottanut ja kasannut se menee aikalailla heti kierteelle. Sen oppii
                Autolla ajettu 211tkm. Ja se oli *TODELLA* vmäinen laittaa takas!! Parta kasvoi ja mieli kyllä pahoittui kun tuon kanssa venkslasin ja työkalut sai kyllä kyytiä!!
                e46 325xi
                Yamaha FZR 1000 EXUP
                ex-e39 530i Touring

                Comment

                • Kähmy
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 422
                  • Kempele

                  Originally posted by antti View Post
                  Tämä Antti O:n kuvassa oleva lukitusrauta on kyllä hyvä. Itsellä samanlainen, mutta omavalmiste.
                  Joo jollain videolla "itämaan veljillä" oli kanssa todella omatekele, mutta toimi. Nyt kun laitoin viskon kiinni, en vetänyt sitä kovin tiukalle, että ensi kerralla lähtee irti. Pistin vielä hieman kuparirasvaa siihen mutteriin, kun jossain vinkattiin, että helpottaa tulevia laturinvaihtoja. Seuraava onkin sitten 325E:n suosittelema 140A, kun mulla on kaksi akkua.

                  Mietityttää se alapultti vieläkin, oliko siinä todella pienempi mutteri siinä laturissa vai tahallaan pehmeä mutteri, johon tuli uudet kierteen pultilla ie. lukkomutteri?

                  Se meinaisi keskeyttää kasaamisen kanssa, kun laitoin sitä yläpulttia kiinni ja siinä on se sloti mihin tulee se pyörän nystyrä. Jos sen veti kiinni tiukalle, se pyörä ei liikkunut yhtään vaan oli ihan jumissa. Pari kertaa piti ottaa pois ennen kuin tajusin että se kiilautuu siihen kiristimeen, joka on vielä väärässä asennossa. Tämä ihan sen takia, että jos joku nöösipoika (kuten minä) tekee tuota hommaa eka kertaa. Eli melkein tiukalle, sitten hihna paikalleen ja sitten vasta kiristys kun kiristin on kiristämässä...
                  e46 325xi
                  Yamaha FZR 1000 EXUP
                  ex-e39 530i Touring

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by Kähmy View Post
                    Joo jollain videolla "itämaan veljillä" oli kanssa todella omatekele, mutta toimi. Nyt kun laitoin viskon kiinni, en vetänyt sitä kovin tiukalle, että ensi kerralla lähtee irti. Pistin vielä hieman kuparirasvaa siihen mutteriin, kun jossain vinkattiin, että helpottaa tulevia laturinvaihtoja. Seuraava onkin sitten 325E:n suosittelema 140A, kun mulla on kaksi akkua.

                    Mietityttää se alapultti vieläkin, oliko siinä todella pienempi mutteri siinä laturissa vai tahallaan pehmeä mutteri, johon tuli uudet kierteen pultilla ie. lukkomutteri?

                    Se meinaisi keskeyttää kasaamisen kanssa, kun laitoin sitä yläpulttia kiinni ja siinä on se sloti mihin tulee se pyörän nystyrä. Jos sen veti kiinni tiukalle, se pyörä ei liikkunut yhtään vaan oli ihan jumissa. Pari kertaa piti ottaa pois ennen kuin tajusin että se kiilautuu siihen kiristimeen, joka on vielä väärässä asennossa. Tämä ihan sen takia, että jos joku nöösipoika (kuten minä) tekee tuota hommaa eka kertaa. Eli melkein tiukalle, sitten hihna paikalleen ja sitten vasta kiristys kun kiristin on kiristämässä...

                    Jos viskon jättää turhan löysälle se kiristyy itse pyöriessään ja sitten onkin todella kiinni.

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1832
                      • Karjaa

                      Kyllä tuo visko on sellainen murheenkryyni näissä että deletointia voi kyllä suositella lämmöllä, ja niinhän tehdaskin päätyi sitten tekemään E90:sissä.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • Kähmy
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 422
                        • Kempele

                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Jos viskon jättää turhan löysälle se kiristyy itse pyöriessään ja sitten onkin todella kiinni.
                        Siksi laitoin kuparitahnaa tuohon...mutta kuten wespa tuolla sanookin, paras temppu olis pistää toi sähköinen setti tuohon. Se kai menee siihen heittämällä?

                        EDIT: Oliko niin että tuo mekaaninen tuli vain automaatin kanssa?
                        e46 325xi
                        Yamaha FZR 1000 EXUP
                        ex-e39 530i Touring

                        Comment

                        • Wespa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2016
                          • 1832
                          • Karjaa

                          Originally posted by Kähmy View Post
                          EDIT: Oliko niin että tuo mekaaninen tuli vain automaatin kanssa?
                          Jep. Ja mitään haittaa tosiaan ei ole siitä jos modaa samanlaisen tuuletinjärjestelyn automaatteihin mitä manuaaleissa on jo vakiona.

                          Edit. Ja menee tosiaan ihan ns. heittämällä. Mutta joutuu siis ostamaan manuaalimallin propellin, tuo pelkkä automaattimallin sähköinen lisäpropelli ei yksinään riitä.
                          Last edited by Wespa; 28-06-2019, 18:44. Reason: Lisäys
                          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                          Porsche 944 -86 (DE)
                          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by Wespa View Post
                            Jep. Ja mitään haittaa tosiaan ei ole siitä jos modaa samanlaisen tuuletinjärjestelyn automaatteihin mitä manuaaleissa on jo vakiona.

                            Edit. Ja menee tosiaan ihan ns. heittämällä. Mutta joutuu siis ostamaan manuaalimallin propellin, tuo pelkkä automaattimallin sähköinen lisäpropelli ei yksinään riitä.
                            Eikö tuo toimi samalla tavalla kuin isommissa malleissa?

                            Syylärin edessä oleva puhallin toimii ilmastoinnin kanssa ja / tai kun jäähdyttimessä on tarpeeksi lämmintä vettä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎