E46 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17797
    • Jämsä

    #61
    Originally posted by Dani View Post
    Onkohan ET28 liikaa 8.5" 235/35-19" etuvanteille E46 Sedaniin jossa siis orkkiskaaret edessä?
    ..mielessä siis 15mm spacerit eteen ja nykyiset Breytonin vanteiden ET olis 43, pakko olis saada vanteet ulospäin.
    Madallus H&R CupKit 55/35.

    EDIT: kysyin jo näköjään ylempänä samanlaista kysymystä..
    Voi ottaa jo sisälokariin kääntäessa... Katso paljonko jää väliä ilman spaceria.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Pekuz
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 687
      • Pirkanmaa

      #62
      Eli 330D sedan ja M-Sport alusta.
      Alla on nyt tällaiset kiekot
      edessä 8,5''x19'' ET 40 vanteet 225/35 R19 kumeilla
      takana 9,5''x19'' ET 45 vanteet 265/30 R19 kumeilla

      Vanhaa pyöränsuuntaus lappua kattelin ja edessä on ollu ilman kuormaa camber -0,54 astetta ja kuormattuna -1,06 astetta molemmin puolin.
      Takana on ollu ilman kuormaa -1,18 astetta ja kuormattuna -2,06 astetta.

      Tuo takarengas mahtui noilla arvoilla pyörimään hyvin, kun muokkasi sisälokaria kuumailmapuhaltimella paremmin istuvaksi. Ja kaaria ei ole vielä mankeloitu.

      Kymysys?

      Tarviiko tarttua kaarimankeliin jos takana laittaa pyöriä pystympään noista arvoista? Edessä ei mitään ongelmaa tule mutta takana taitaa sitten tulla ahasta...:think

      Vai kannattaako takapään cambereihin edes kajota? Ajattelin vaan, että kuluis renkaat tasaisemmin...:think

      Edestä meinaan ainakin säätää camberia pienemmäksi.

      Ehkä hiukan pilkunnussimista nämä kysymykset mutta ei tahtoisi viittiä turhaan säätämään kulmia jos ei onnistu kunnialla.
      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #63
        Originally posted by Pekuz View Post
        Eli 330D sedan ja M-Sport alusta.
        Alla on nyt tällaiset kiekot
        edessä 8,5''x19'' ET 40 vanteet 225/35 R19 kumeilla
        takana 9,5''x19'' ET 45 vanteet 265/30 R19 kumeilla

        Kymysys?

        Tarviiko tarttua kaarimankeliin jos takana laittaa pyöriä pystympään noista arvoista? Edessä ei mitään ongelmaa tule mutta takana taitaa sitten tulla ahasta...:think

        Vai kannattaako takapään cambereihin edes kajota? Ajattelin vaan, että kuluis renkaat tasaisemmin...:think

        Edestä meinaan ainakin säätää camberia pienemmäksi.

        Ehkä hiukan pilkunnussimista nämä kysymykset mutta ei tahtoisi viittiä turhaan säätämään kulmia jos ei onnistu kunnialla.
        a, Tulet tarvitsemaan ko.rengastuksella takana kaarimankelia mikäli haluat sinne oikeat camberit.

        b, Minä ainakin laittaisin tällä rengastuksella myös taakse vähemmän camberia. Eli nyt takapää kulkee 1/3 tai maksimissaan 1/2 sisäkantilla= vetelee ja rengas kuluu.

        Comment

        • Pekuz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 687
          • Pirkanmaa

          #64
          Originally posted by Hemi View Post
          a, Tulet tarvitsemaan ko.rengastuksella takana kaarimankelia mikäli haluat sinne oikeat camberit.

          b, Minä ainakin laittaisin tällä rengastuksella myös taakse vähemmän camberia. Eli nyt takapää kulkee 1/3 tai maksimissaan 1/2 sisäkantilla= vetelee ja rengas kuluu.
          Juuri näin minä ajattelinkin. Tällähetkellä nuo takapään camberit näyttää muutenkin ihan sierramaiselta...
          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            #65
            Originally posted by Pekuz View Post
            Eli 330D sedan ja M-Sport alusta.
            Alla on nyt tällaiset kiekot
            edessä 8,5''x19'' ET 40 vanteet 225/35 R19 kumeilla
            takana 9,5''x19'' ET 45 vanteet 265/30 R19 kumeilla

            Vanhaa pyöränsuuntaus lappua kattelin ja edessä on ollu ilman kuormaa camber -0,54 astetta ja kuormattuna -1,06 astetta molemmin puolin.
            Takana on ollu ilman kuormaa -1,18 astetta ja kuormattuna -2,06 astetta.
            Itselläni orkkiskaaret, 255/30-19" ja H&R CupKit E46 Sedanissa, tässä arvot jolla takapää toimii 100% raapimattomasti ja rengastus kuluu kolmatta kesää tasaisesti:

            Camber:
            Vasen: -1º51' (vihreä)
            Oikea: - 2º06' (vihreä)
            Ero: 0º15' (vihreä)

            Tavoitetieto:
            Vasen ja oikea: -2º04' +/-0º15'
            Ero: 0º00' +/-0º15'

            EDIT: hmm, nuo ovat muuten vanhat säädöt, nykyiset ovat tarkemmat koska kävin tuon jälkeen vielä säätää kulmat uudestaan veloituksetta. Täytyis hakea tuo tuoreempi lappu esille.
            Last edited by Dani; 17-04-2009, 22:11. Reason: EDITTIÄ
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #66
              Originally posted by Dani View Post
              Itselläni orkkiskaaret, 255/30-19" ja H&R CupKit E46 Sedanissa, tässä arvot jolla takapää toimii 100% raapimattomasti ja rengastus kuluu kolmatta kesää tasaisesti:

              Camber:
              Vasen: -1º51' (vihreä)
              Oikea: - 2º06' (vihreä)
              Ero: 0º15' (vihreä)

              Tavoitetieto:
              Vasen ja oikea: -2º04' +/-0º15'
              Ero: 0º00' +/-0º15'

              EDIT: hmm, nuo ovat muuten vanhat säädöt, nykyiset ovat tarkemmat koska kävin tuon jälkeen vielä säätää kulmat uudestaan veloituksetta. Täytyis hakea tuo tuoreempi lappu esille.
              Kuitenkin on niin että tuo pari astetta on 15"-16" renkaiden camberarvo ja selvästi liikaa 18"-19" renkaille. Todellinen ihme mikäli sisäkantit ei kulu huomattavasti nopeammin.
              Oikea arvo on lähempänä yhtä astetta, eli toleranssialueen alarajalla.

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #67
                Noi on itseasiassa 18" (19" ei ollut vielä koneella) ja madalletulle alustalle nuo arvot, Konalan Shellin viimevuotisella uudella koneella se täppäs nuo tiedot tietokoneelle.

                Prkl, pitää kaivaa syvemmältä nuo uudet arvot, en nyt löydä niitä.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #68
                  Originally posted by Dani View Post
                  Noi on itseasiassa 18" (19" ei ollut vielä koneella) ja madalletulle alustalle nuo arvot, Konalan Shellin viimevuotisella uudella koneella se täppäs nuo tiedot tietokoneelle.

                  Prkl, pitää kaivaa syvemmältä nuo uudet arvot, en nyt löydä niitä.
                  Nyt arvot on laitettu toleranssialueen keskelle, eli käytännössä optimiin 16" H-nopeusluokan kesärengastukselle.

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5224
                    • Hki 43

                    #69
                    Kysytääs täällä, ku kaverin e46 328ci:hin renkaita ja vanteita mietitään.

                    Eli eteen tulossa 8x18" 225-40/18 kumilla ET vaihtoehdot 35, 40, 45, 50

                    Mikä noista kannattaa valita?

                    Taakse tulossa 9x18" vanne. Oisko renkaaks passeli 255-35/18? Mitäs ET:n pitäisi olla ettei raavi?

                    Alustana vakio, mutta alle tulossa lähiaikoina H&R Cup Kit 55/35.
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • bulk
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 324
                      • Sink Hell

                      #70
                      Originally posted by Carbonfiber View Post
                      Kysytääs täällä, ku kaverin e46 328ci:hin renkaita ja vanteita mietitään.

                      Eli eteen tulossa 8x18" 225-40/18 kumilla ET vaihtoehdot 35, 40, 45, 50

                      Mikä noista kannattaa valita?

                      Taakse tulossa 9x18" vanne. Oisko renkaaks passeli 255-35/18? Mitäs ET:n pitäisi olla ettei raavi?

                      Alustana vakio, mutta alle tulossa lähiaikoina H&R Cup Kit 55/35.
                      Noista eteen 225/40/18 on passeli 255/35/18 takakumin kanssa.

                      Toi on itseasiassa E46 ZHP:n originaali rengaskoko, et:llä 47 edessä ja 50 takana. Tässä tapauksessa varmaan tuollainen et40-45 on sovelias.

                      Itellä pyörii kauniisti ko. kokoiset kumit alla touringissa Zetan vanteilla, M-sport alustalla.
                      [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5224
                        • Hki 43

                        #71
                        Originally posted by bulk View Post
                        Noista eteen 225/40/18 on passeli 255/35/18 takakumin kanssa.

                        Toi on itseasiassa E46 ZHP:n originaali rengaskoko, et:llä 47 edessä ja 50 takana. Tässä tapauksessa varmaan tuollainen et40-45 on sovelias.

                        Itellä pyörii kauniisti ko. kokoiset kumit alla touringissa Zetan vanteilla, M-sport alustalla.
                        Kiitos. Mahtuiskohan edessä pyörimään ET 35 niin sais vähän vannetta ulos?
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • Bouma
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2007
                          • 3108
                          • Tampere

                          #72
                          Originally posted by Carbonfiber View Post
                          Kiitos. Mahtuiskohan edessä pyörimään ET 35 niin sais vähän vannetta ulos?
                          Itsellä edessä 8,5"x18" ET38 225/40 eikä ainakaan raavi tai ota kiinni mihinkään.
                          MB CLS-12 350CGI AMG

                          MYSTINEN.FI

                          Comment

                          • Carbonfiber
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 5224
                            • Hki 43

                            #73
                            Originally posted by Bouma View Post
                            Itsellä edessä 8,5"x18" ET38 225/40 eikä ainakaan raavi tai ota kiinni mihinkään.
                            Jääkö vielä kaareen tilaa? Mikäs alusta sulla oli?
                            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                            Z3 Roadster 2.8 '98
                            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                            Comment

                            • BimmerM
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1137
                              • Kemi

                              #74
                              Originally posted by Carbonfiber View Post
                              Kiitos. Mahtuiskohan edessä pyörimään ET 35 niin sais vähän vannetta ulos?
                              Heittämällä! Itellä on 8,5" et30 edessä ja siltikkin jää kaaren sisälle eikä raavi todellakaan mihinkään, edessä pitää olla todella raju setuppi että saa raapimaan.

                              Comment

                              • Carbonfiber
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 5224
                                • Hki 43

                                #75
                                Originally posted by BimmerM View Post
                                Heittämällä! Itellä on 8,5" et30 edessä ja siltikkin jää kaaren sisälle eikä raavi todellakaan mihinkään, edessä pitää olla todella raju setuppi että saa raapimaan.
                                Ok! Mitäs sulla takana?
                                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                                Z3 Roadster 2.8 '98
                                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                                Comment

                                Working...
                                X