E46 ruoste ja koritakuu

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • expertti
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Eiköhän ne Finikorilta vetoa siihen että olet Bmw:llä käyttänyt autoasi joten heidän vastuunsa on katkennut siihen. Lisäksi sinun olisi pitänyt viikoittain käyttää autosi heidän maksullisessa tarkastuksessaan.

    Sanoisin että kirjoitin täysin huumorilla mutta melkein uskoisin että osuu ja uppoaa. Näissä ruostumattomuustakuissa on siksi pitkä "vuosileima" esim 12v että voidaan vedota mihin hyvänsä syihin kun takuu hylätään.

    Sama juttu näissä Kia yms korealaisten 5-10 vuoden takuissa, käytännössä ne eivät ikinä toteudu kun muistaakseni takuu raukeaa omistajanvaihdoksessa tms.

    http://www.finikor.fi/finikor-palvel...steenesto.html
    ........ Vastaus heiltä oli:
    " Pystymme myöntämään autoille takuun, jos ne ovat alle neljä vuotiaita käsittelyhetkellä. Autonne kohdalla tämä raja on ylittynyt ensimmäisen käsittelyn tekohetkellä ja siksi autoon onkin tehty takuuton Finikor Täysturva (tekohetkellä nimellä Finikor Täyskäsittely). Valitettavasti autossanne ei siis ole 12 vuoden takuuta. "

    Eli heillä ei ole tuota 12 vuoden takuuta muille kuin alle 4 vuotta vanhoille, suojatuille autoille.
    Sivuilla kuitenkin myös maininta:
    " Myönnämme kaikille Finikor ruosteenestokäsittelyille jopa 12 vuoden takuun. "

    Että tällainen tapaus....

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by expertti View Post
    Hyvä kysymys. Mutta en tiedä kyllä sanoa onko mikä itse syy ruostumiseen.



    Linkin keltaiset osat myös ruostesuojattu, mutta niissähän ne ruostekohdat myös on...
    Niin, eli kuten täälläkin olen vuosikausia yrittänyt tuoda esille, se tehtaan ulkopuolinen ”suojaus” ei todellakaan paranna yhdenkään nykyauton ruostesuojausta, vaan päinvastoin.
    Ensinnäkin, päinvastoin siksi, että nämä maaöljypohjaiset tervat pehmittää korirakenteiden PU-pinnoitteita ja ennen kaikkea heikentää niiden tarttuvuutta.
    Toinen ja yleensä suurempi ongelma on se että näissä ”lisäsuojauksissa” käytetyt suoja-aineet eivät ole tarkoitettu nykyisen kaltaisiin koritekniikoihin, jolloin rakenteisiin suunniteltu tuuletus pikku hiljaa tukkeutuu.
    Tämä saa koko rakenteesta ns.”kostean” ja myös tämä on varsinkin korin alapuolisille rakenteille valtava ylimääräinen rasitus.
    Kolmanneksi, tästä ”lisäsuojauksen” tervapinnasta koituu se ongelma että se tehokkaasti peittää olemassa olevat ongelmat niin että ne saavat rauhassa muhia pidempään kuin mitä alla oleva sinkki pystyy ”luopumaan”, eli suojaamaan itse rakenneta.
    Luotettava koritarkastus on siin täysin mahdoton, koska enään ei voida havaita kuinka alustan PolyUretaanipinnoitus on alustassaan kiinni, vai muhiiko sen ja teräspellin välissä ”taskuja” joissa korirakenteen vaurioitumisen/”ruostumisen" voi melkein kuulla....kesäyössä.

    Yleensä näissä jälkikäteen ”suojatuissa” todelliset ja vakavammat ongelmat ovatkin piilossa, vaikka kyllähän juuri ne ”kukkii” mitä omituisimmista ja epätavanomaisimmista paikoista.
    Samalla kun näiden autoyksilöiden kattoverhouksien, ovipahvien ja verhoilujen alapinnoissa on jo runsaasti homekasvustoa juuri tuon rakenteiden jatkuvasti kosteana pysymisen vuoksi.
    Suurin ongelma oikeasti siis ei ole ne ruostepilkut, vaan kaikkien ko.autolla matkustavien terveys.
    Eli jos sinulla tai perheelläsi on selviä homeongelmia terveyden puolella, kannattaa unohtaa ongelmien etsiminen talosta/koulusta, koska todennäköisesti ongelma löytyy tästä umpeen ”tervatusta” ja kosteusongelmaisesta autosta?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    EMinulla ei valitettavasti ole tarjota kokemuksellista faktatietoa vaikeuttaako ruosteenestokäsittely koritakuuehtojen noudattamista, koska käsitellyt korinosat eivät ole käsittelyn jälkeen samalla tavalla tarkasteltavissa kuin ne ovat tehtaalta lähteneet.
    Minulla on.
    Eli käytännössä siitä päivästä eteenpäin kun ole käynyt autosi Finikorilla tervauttamassa, loppuu myös KAIKKI tehtaan takuut. Piste.
    Takuuasiat keskustellaan siitä päivästä eteenpäin Finikorin kanssa ja ainakaan tätä kirjoittaessa minulla ei ole tiedossa yhtäkään tapausta jossa Finikor olisi edes ottanut oikeasti kantaa heidän ”suojausten”/tervausten jälkeisiin ongelmiin ja näitä ongelmiahan kyllä yleensä tulee juuri näihin autoihin kun tehtaan omat suojausmenetelmät+tuuletukset pettävät.
    Eli, näihin tehdään kyllä näiden Finikor ”suojausten” jälkeen merkkihuollossa nomaalit Inspetion tarkistukset, mutta ongelmatapauksissa tehdas/maahantuoja pesee näistä tapauksista kätensä nopeammin kuin ehtii kissan sanoa.
    Tällaista ”suojauskäsiteltyä”=pilattua autoa on siis ihan turha yrittää enään tehdastakuun piikkiin, koska Finikor vastaa tervauspäivästä eteenpäin.

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Onko sinulla auto on siis ”ruostunut” Finikor käsittelystä huolimatta, vai siitä syystä?
    Hyvä kysymys. Mutta en tiedä kyllä sanoa onko mikä itse syy ruostumiseen.



    Linkin keltaiset osat myös ruostesuojattu, mutta niissähän ne ruostekohdat myös on...
    Last edited by expertti; 25-09-2016, 21:37.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by expertti View Post
    Joo, en odottanutkaan että Finikor -käsittelyä voisi yhdistää BMW:n takuun kanssa. Lähinnä tuo kiinnostaa että onko tuollakaan takuulla virkaa.
    Epäilemättä "jälkiasenteinen" ruosteenestokäsittely tarjoaa suojaa pintaruostumista vastaan, ja siksi sille voidaan jopa myöntää takuu kun käsitellyt pinnat tarkastetaan määräajoin ja tarvittaessa jälkikäsitellään takuuehtojen mukaisesti.

    Käytännössä tilanne menee hankalaksi ruostevaurion toteamistilanteissa, mikäli syntyy erimielisyyttä siitä, onko vaurio sisäsyntyinen eli alkanut ruostesuojatun pinnan alla vai seurausta ruosteenestokäsittelynn pettämisestä eli pinnan kautta ruostumisesta. Jälkimmäisessä tapauksessa asia menee takuun myöntäneen ruosteenestokäsittelyn piikkiin ja edellisessä se olisi autonvalmistajan koritakuun piirissä. Minulla ei valitettavasti ole tarjota kokemuksellista faktatietoa vaikeuttaako ruosteenestokäsittely koritakuuehtojen noudattamista, koska käsitellyt korinosat eivät ole käsittelyn jälkeen samalla tavalla tarkasteltavissa kuin ne ovat tehtaalta lähteneet. Tämä ainakin periaatteellisella tasolla vaikeuttaa valtuutetun merkkihuollon koritarkastuksen toteuttamista.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by expertti View Post
    Olisi kiva tietää mitä konkreettista tuohon BMW:n omaan ruostumattomuustakuun sisältöön kuuluu. Onhan nyt käynyt ilmi että korit ruostuu ko korimallissa useimmilla tuon ruostumattomuustakuun voimassa oloaikana.
    Onko sinulla auto on siis ”ruostunut” Finikor käsittelystä huolimatta, vai siitä syystä?

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by expertti View Post
    Juu, olenkin Finikorin pääkallopaikalle sähköisen viestin lähettänyt, vastausta odotellessa.

    Joo, en odottanutkaan että Finikor -käsittelyä voisi yhdistää BMW:n takuun kanssa. Lähinnä tuo kiinnostaa että onko tuollakaan takuulla virkaa.

    Olisi kiva tietää mitä konkreettista tuohon BMW:n omaan ruostumattomuustakuun sisältöön kuuluu. Onhan nyt käynyt ilmi että korit ruostuu ko korimallissa useimmilla tuon ruostumattomuustakuun voimassa oloaikana. Ja jos niitä tuossa Inspetion I- huollossa tarkistellaan, niin korjataanko niitä huollon puolelta oma-aloitteisesti? Vai pitääkö kuluttajan nostaa asia esille?
    Eiköhän ne Finikorilta vetoa siihen että olet Bmw:llä käyttänyt autoasi joten heidän vastuunsa on katkennut siihen. Lisäksi sinun olisi pitänyt viikoittain käyttää autosi heidän maksullisessa tarkastuksessaan.

    Sanoisin että kirjoitin täysin huumorilla mutta melkein uskoisin että osuu ja uppoaa. Näissä ruostumattomuustakuissa on siksi pitkä "vuosileima" esim 12v että voidaan vedota mihin hyvänsä syihin kun takuu hylätään.

    Sama juttu näissä Kia yms korealaisten 5-10 vuoden takuissa, käytännössä ne eivät ikinä toteudu kun muistaakseni takuu raukeaa omistajanvaihdoksessa tms.

    Last edited by BMW525Xda; 25-09-2016, 18:46.

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Finikor-käsittelylle voi olla tuotemerkin oma takuu, mutta se on täysin erillinen BMW:n takuuehdoista. Finikor-käsittelyn tehnyt yrittäjä osannee kertoa tästä sinulle enemmän, joten kannattaa olla yhteydessä häneen.

    BMW:n osalta kopioin aiemmin koritakuuehdot tähän ketjuun ja siinä on selkesäti mainittu seuraavaa:

    "Ennaltaehkäisevät ruostesuojaustoimenpiteet (esimerkiksi roiskeläppien tai alustan muovisuojuksien asentaminen, ruostesuoja-aineen lisääminen) eivät kuulu ruostumattomuustakuun sisältöön."

    Juu, olenkin Finikorin pääkallopaikalle sähköisen viestin lähettänyt, vastausta odotellessa.

    Joo, en odottanutkaan että Finikor -käsittelyä voisi yhdistää BMW:n takuun kanssa. Lähinnä tuo kiinnostaa että onko tuollakaan takuulla virkaa.

    Olisi kiva tietää mitä konkreettista tuohon BMW:n omaan ruostumattomuustakuun sisältöön kuuluu. Onhan nyt käynyt ilmi että korit ruostuu ko korimallissa useimmilla tuon ruostumattomuustakuun voimassa oloaikana. Ja jos niitä tuossa Inspetion I- huollossa tarkistellaan, niin korjataanko niitä huollon puolelta oma-aloitteisesti? Vai pitääkö kuluttajan nostaa asia esille?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by expertti View Post
    Onko jollain tietoa millaiset takuuehdot tuolle Finikor -ruostekäsittelylle on?
    Finikor-käsittelylle voi olla tuotemerkin oma takuu, mutta se on täysin erillinen BMW:n takuuehdoista. Finikor-käsittelyn tehnyt yrittäjä osannee kertoa tästä sinulle enemmän, joten kannattaa olla yhteydessä häneen.

    BMW:n osalta kopioin aiemmin koritakuuehdot tähän ketjuun ja siinä on selkesäti mainittu seuraavaa:

    "Ennaltaehkäisevät ruostesuojaustoimenpiteet (esimerkiksi roiskeläppien tai alustan muovisuojuksien asentaminen, ruostesuoja-aineen lisääminen) eivät kuulu ruostumattomuustakuun sisältöön."

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by expertti View Post
    Autoon on kyllä tehty Finikor täysturva +jatkoturva -käsittelyt + 2 x brilliant maalikäsittelyt(2009-2011), mutta eipä taida noistakaan tässä olla apua? Onko jollain tietoa millaiset takuuehdot tuolle Finikor -ruostekäsittelylle on?
    Tämä nyt viimeistään poistaa kaikki koritakuun ehdot, eli nyt pitää vain luottaa tuohon Finikorin ”täysturvaan”.
    Estää siis tietenkin kaikki koritarkastukseen vaadittavat toimenpiteet, eli alla muhii mitä muhii.

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Originally posted by expertti View Post
    Käytin eilen omaa E46:sta tuomiolla paikallisessa, liittyen koritakuuseen. Auto on niitä viimeisiä ko korilla tehtyjä.

    "Huoltopäällikkö" oli heti kiinnostunut huoltokirjasta ja leimoista. Tuumasi katsottuaan että mitenkähän käy.... Leimoja on, muttei kaikki merkin omia. Tuumasin siihen että eikö nykyään saa huollattaa missä vaan? Huoltopäällikkö vastasi että saa toki, mutta onko huollettu merkin huolto-ohjelman mukaisesti....

    Hän ei kuulema päätä, vaan lähettää ottamansa kuvat tehtaalle...

    Kysynkin nyt että mihin huolto-ohjelmaan nuo koriasiat esim ruosteeseen liittyen on kuulunut? Omasta huoltokirjasta en kyllä löydä mitään merkintöjä edes niistä leimoista jotka merkin edustaja tehnyt.

    2-3 viikkoa nyt roikutaan löysässä hirressä, odotellen tuomiota....

    Lisäarvona käynnille oli se että autoon on edelleen voimassa airbagin vaihtokampanja. Sinne sitten joskus...
    Tuomio tuli, BWM ei osallistu miltään osin ruostevaurioiden korjaukseen. Syy:

    Autoa olisi pitänyt 60tkm välein käyttää huollossa (Inspection I - huolto) jossa kuulemma käydään koria läpi...)

    Autoon on kyllä tehty Finikor täysturva +jatkoturva -käsittelyt + 2 x brilliant maalikäsittelyt(2009-2011), mutta eipä taida noistakaan tässä olla apua? Onko jollain tietoa millaiset takuuehdot tuolle Finikor -ruostekäsittelylle on?
    Last edited by expertti; 24-09-2016, 16:52.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by [Snowboarder] View Post
    ootko tosissas? Jos joku kori tarkstuksessa huomataan (ok, ei bmw mut vw) ei siinä odoteta että leviääkö vaiko ei,
    Ei nyt ihan näyttänyt menevän jakeluun mitä tarkoitin, mutta laitetaan tuohon vielä tuo JaniLap:in kommentti aiheeseen, josko se avaisi sinulle paremmin aihetta mitä minäkin tarkoitin:

    Originally posted by JaniLap View Post
    Koritakuun säilyminen edellyttää ruostesuojauksen kunnon seurantaa vähintään määräaikaishuoltojen yhteydessä. Määräaikaishuollossa todetuista ruostevaurioista tehdään merkintöjä huoltokirjaan jotta tilannetta voidaan tarvittaessa osata seurata tulevien huoltojen yhteydessä, ellei vaurion korjausta ole autonvalmistajan arvion mukaan tarvetta aloittaa välittömästi. Lisäksi vaurioihin liittyvät huomiot tarjoavat auton valmistajalle laadunvalvontaan liittyvää tietoa.

    Koritakuu yleensä edellyttää, että auton maalipintaa on hoidettu asianmukaisesti, jotta voidaan yrittää ennaltaehkäistä aivan pienten, lähes huomaamattomien maalivaurioiden kehittymisen rumiksi ruosteläikiksi. Koritakuu harvemmin kattaa sellaisten ruostevaurioiden korjauksia, jotka ovat saaneet alkunsa ulkoisesta tekijästä. Tällainen on yleensä jokin kolhu, kiveniskemä, naarmu, tai vastaava.

    Koritakuu edellyttää myös, että havaitut vauriot korjautetaan heti kun auton valmistajan määrittelemät kriteerit korjauksen aloittamiselle täyttyvät.

    Asiakas voi olla eri mieltä korjauksen aloittamisajankohdasta tai korjaustavasta kuin autonvalmistaja, mutta ei voi ratkaista asiaa autonvalmistajan puolesta. Lisäksi vauriokorjaukset on tehtävä autonvalmistajan (käytännössä merkkiliikkeen) hyväksymällä tavalla. Yleensä koritakuu korvaa ruostevaurioita silloin, jos auton rakenne syöpyy puhki sisältä päin, ehyen maalipinnan alta. Mikäli vaurio on alkanut ulkopuolelle tulleesta kolhusta tai vaikkapa vain maalipintaan singonneesta, renkaan nastasta peräisin olevasta metallihiukkasesta, joka on rauhassa saanut ruostua maaliin uppoutuneena, vaurion korjaaminen autonvalmistajan piikkiin on erittäin epätodennäköistä.

    Mikäli autoa on huollettu muualla kuin autonvalmistajan valtuuttamilla huoltopisteillä, on autonvalmistajan vaikea varmistua siitä, että esim. maalipinnan kuntoa ja alkavia ruostevaurioita osataan todentaa ja tulkita valmistajan edellyttämällä tavalla, ja että niistä tehdään autonvalmistajan mielestä asianmukaisia merkintöjä huoltokirjaan myöhempää seurantaa varten. Hankalimmimmissa tapauksissa auton huollon yhteydessä vaurio on kyllä huomattu ja siitä on saatettu mainita asiakkaalle suullisesti, mutta kirjaus on jätetty tekemättä huoltokirjaan. Ja kun edennyttä ruostevauriota sitten tutkitaan (ehkä paljon myöhemminkin) valtuutetussa merkkihuollossa, sen voidaan tulkita alkaneen jo pitkän aikaa sitten ja todetaan vauriokorjauksen aloittamisajankohdan viivästyneen, mikä saattaa johtaa koritakuun päättymiseen.


    Originally posted by [Snowboarder] View Post
    Ja ps et edes viittinny vastata vuos sit privaan, vaikka asiallista neuvoa kysyin, mistä oletin että tiedät jotakin, ilmeisesti et.
    Oi, oi, taasko yksi mielensäpahoittaja jonka kanssa en ole halunnut privassa leikkiä ja joka sitten on syy vuosikausien avautumisiin?

    No, minulle tulee privaan erilaisia teknisiä kysymyksiä jopa parhaimmillaan kymmeniä päivässä!!!!....ja mitäpä luulet montako niitä tulee sen jälkeen kun vastaan yhteenkin?
    Eli yksi vastaus poikii helposti 3-10 lisäkysymystä ja kun koko ajan pukkaa uutta, ei aika riittäisi kaikkiin perusteellisiin vastauksiin/”jutusteluun” vaikka istuisin niitä kirjoittamassa 24/7.
    Toisekseen, saan vastata privassa samoihin teknisiin ongelmiin sata kertaa, kun kysymällä samaa asiaa julkisesti topikissa, vastauksesta voi hyötyä ne muut 99 kysyjää.
    Kolmanneksi, sekin on fakta että jos vahingossa sitten kuitenkin vastaan ja annan oikeasti apua privassa jollekkin, se kuitenkin jossain kohtaa kääntyy minua vastaan ja antaa näemmä todella monelle ikäänkuin oikeutuksen puuttua minuun henkilönä näissä julkisissa keskusteluissa?
    Eli sen jälkeen kun lopulta sama henkilö hakee kaikkiin eteen tulevissa oman autoilunsa ongelmissa minulta privassa ja jossain kohtaa homma karkaa kokonaan hanskasta ja kysyjä on pakko ”vieroittaa äitinsä rinnoilta”, alkaa julkinen ”hemipoliisina” toimiminen ja minulle jatkuva julkinen vittuilu.
    Siis silti vaikka olen tältä auttamaltani henkilöltä säästänyt varmasti helposti tuhansia euroja korjauskuluja ja ennen kaikkea turhia korjauskuluja.

    Eli tästä paivästä eteenpäin en tule enään milloinkaan vastaamaan yhteenkään privatiedusteluun teknisistä asioista...en siis enään vahingossakaan. Piste.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Ehkä yksi parhaita takuuehtoja

    " sisältäpäin puhkiruostuminen "

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Koritakuun säilyminen edellyttää ruostesuojauksen kunnon seurantaa vähintään määräaikaishuoltojen yhteydessä. Määräaikaishuollossa todetuista ruostevaurioista tehdään merkintöjä huoltokirjaan jotta tilannetta voidaan tarvittaessa osata seurata tulevien huoltojen yhteydessä, ellei vaurion korjausta ole autonvalmistajan arvion mukaan tarvetta aloittaa välittömästi. Lisäksi vaurioihin liittyvät huomiot tarjoavat auton valmistajalle laadunvalvontaan liittyvää tietoa.

    Koritakuu yleensä edellyttää, että auton maalipintaa on hoidettu asianmukaisesti, jotta voidaan yrittää ennaltaehkäistä aivan pienten, lähes huomaamattomien maalivaurioiden kehittymisen rumiksi ruosteläikiksi. Koritakuu harvemmin kattaa sellaisten ruostevaurioiden korjauksia, jotka ovat saaneet alkunsa ulkoisesta tekijästä. Tällainen on yleensä jokin kolhu, kiveniskemä, naarmu, tai vastaava.

    Koritakuu edellyttää myös, että havaitut vauriot korjautetaan heti kun auton valmistajan määrittelemät kriteerit korjauksen aloittamiselle täyttyvät.

    Asiakas voi olla eri mieltä korjauksen aloittamisajankohdasta tai korjaustavasta kuin autonvalmistaja, mutta ei voi ratkaista asiaa autonvalmistajan puolesta. Lisäksi vauriokorjaukset on tehtävä autonvalmistajan (käytännössä merkkiliikkeen) hyväksymällä tavalla. Yleensä koritakuu korvaa ruostevaurioita silloin, jos auton rakenne syöpyy puhki sisältä päin, ehyen maalipinnan alta. Mikäli vaurio on alkanut ulkopuolelle tulleesta kolhusta tai vaikkapa vain maalipintaan singonneesta, renkaan nastasta peräisin olevasta metallihiukkasesta, joka on rauhassa saanut ruostua maaliin uppoutuneena, vaurion korjaaminen autonvalmistajan piikkiin on erittäin epätodennäköistä.

    Mikäli autoa on huollettu muualla kuin autonvalmistajan valtuuttamilla huoltopisteillä, on autonvalmistajan vaikea varmistua siitä, että esim. maalipinnan kuntoa ja alkavia ruostevaurioita osataan todentaa ja tulkita valmistajan edellyttämällä tavalla, ja että niistä tehdään autonvalmistajan mielestä asianmukaisia merkintöjä huoltokirjaan myöhempää seurantaa varten. Hankalimmimmissa tapauksissa auton huollon yhteydessä vaurio on kyllä huomattu ja siitä on saatettu mainita asiakkaalle suullisesti, mutta kirjaus on jätetty tekemättä huoltokirjaan. Ja kun edennyttä ruostevauriota sitten tutkitaan (ehkä paljon myöhemminkin) valtuutetussa merkkihuollossa, sen voidaan tulkita alkaneen jo pitkän aikaa sitten ja todetaan vauriokorjauksen aloittamisajankohdan viivästyneen, mikä saattaa johtaa koritakuun päättymiseen.

    Lainaan lopuksi tässä ketjussa muutama sivu aiemmin mainittua BMW Groupin takuuehtotietoa:
    Tuossa mainitaan ruosteenestokäsittelyn uusimista jos aihetta ilmenee. Auttaako jos käsittelyn on tehnyt joku kolmas osapuoli, esim Finikor?

    Minusta aika erikoinen koritakuu tai takuu yleensä, jos korjaukset tehdään asiakkaan lukuun. Aina vaan tutkitaan ja silmäillään, kehoitetaan asiakasta lisäämään ruosteenestoa.....
    Vai milloin merkkihuolto ottaa auton oma-aloitteisesti korjauskäsittelyyn, onko tälläistä kenelle(kään) tapahtunut?!!??



    Huoltokirjassa ei ole kyllä edes kohtaa missä ruostumista käsitellään?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by expertti View Post
    Miksi niistä vain raportoidaan ja silmäillään? Mitä se asiakasta hyödyttää? Eikö ne pitäisi korjata koritakuuseen?
    Koritakuun säilyminen edellyttää ruostesuojauksen kunnon seurantaa vähintään määräaikaishuoltojen yhteydessä. Määräaikaishuollossa todetuista ruostevaurioista tehdään merkintöjä huoltokirjaan jotta tilannetta voidaan tarvittaessa osata seurata tulevien huoltojen yhteydessä, ellei vaurion korjausta ole autonvalmistajan arvion mukaan tarvetta aloittaa välittömästi. Lisäksi vaurioihin liittyvät huomiot tarjoavat auton valmistajalle laadunvalvontaan liittyvää tietoa.

    Koritakuu yleensä edellyttää, että auton maalipintaa on hoidettu asianmukaisesti, jotta voidaan yrittää ennaltaehkäistä aivan pienten, lähes huomaamattomien maalivaurioiden kehittymisen rumiksi ruosteläikiksi. Koritakuu harvemmin kattaa sellaisten ruostevaurioiden korjauksia, jotka ovat saaneet alkunsa ulkoisesta tekijästä. Tällainen on yleensä jokin kolhu, kiveniskemä, naarmu, tai vastaava.

    Koritakuu edellyttää myös, että havaitut vauriot korjautetaan heti kun auton valmistajan määrittelemät kriteerit korjauksen aloittamiselle täyttyvät.

    Asiakas voi olla eri mieltä korjauksen aloittamisajankohdasta tai korjaustavasta kuin autonvalmistaja, mutta ei voi ratkaista asiaa autonvalmistajan puolesta. Lisäksi vauriokorjaukset on tehtävä autonvalmistajan (käytännössä merkkiliikkeen) hyväksymällä tavalla. Yleensä koritakuu korvaa ruostevaurioita silloin, jos auton rakenne syöpyy puhki sisältä päin, ehyen maalipinnan alta. Mikäli vaurio on alkanut ulkopuolelle tulleesta kolhusta tai vaikkapa vain maalipintaan singonneesta, renkaan nastasta peräisin olevasta metallihiukkasesta, joka on rauhassa saanut ruostua maaliin uppoutuneena, vaurion korjaaminen autonvalmistajan piikkiin on erittäin epätodennäköistä.

    Mikäli autoa on huollettu muualla kuin autonvalmistajan valtuuttamilla huoltopisteillä, on autonvalmistajan vaikea varmistua siitä, että esim. maalipinnan kuntoa ja alkavia ruostevaurioita osataan todentaa ja tulkita valmistajan edellyttämällä tavalla, ja että niistä tehdään autonvalmistajan mielestä asianmukaisia merkintöjä huoltokirjaan myöhempää seurantaa varten. Hankalimmimmissa tapauksissa auton huollon yhteydessä vaurio on kyllä huomattu ja siitä on saatettu mainita asiakkaalle suullisesti, mutta kirjaus on jätetty tekemättä huoltokirjaan. Ja kun edennyttä ruostevauriota sitten tutkitaan (ehkä paljon myöhemminkin) valtuutetussa merkkihuollossa, sen voidaan tulkita alkaneen jo pitkän aikaa sitten ja todetaan vauriokorjauksen aloittamisajankohdan viivästyneen, mikä saattaa johtaa koritakuun päättymiseen.

    Lainaan lopuksi tässä ketjussa muutama sivu aiemmin mainittua BMW Groupin takuuehtotietoa:

    Originally posted by Expire View Post
    Alla kopioituna teksti BMW:n takuutodistuksesta jossa kerrotaan ruostumattomuustakuusta ja sen ehdoista.

    RUOSTUMATTOMUUSTAKUU
    BMW-auton ruostumattomuustakuu kattaa ruostevauriot, jotka ovat syntyneet rakenteiden läpiruostumisen seurauksena. Läpiruostumisella tarkoitetaan valmistus- tai materiaalivirheen aiheuttamaa ruostumista, joka tapahtuu auton rakenteessa sisältä ulospäin. Ruostumattomuustakuu on voimassa kaksitoista (12) vuotta alkaen auton ensirekisteröintipäivästä, ensimmäisestä käyttöönottopäivästä tai auton luovutuksesta ostajalle riippuen siitä, mikä edellä mainituista päivämääristä on aikaisin.

    Ruostumattomuustakuun voimassaolon edellytyksenä on auton huolto-ohjelman mukaisten kori- ja korroosiotarkastuksien suorittaminen valmistajan ilmoittamien ohjeiden mukaisesti. Huolto-ohjelman mukaisten huoltokäyntien yhteydessä kori- ja alustarakenteet tarkastetaan visuaalisesti mahdollisesti syntyneiden ruostevaurioiden ja ennaltaehkäisevän ruostesuojauksen osalta. Koska alusta- ja korirakenteet ovat jatkuvasti alttiina ruostesuojausta normaalisti kuluttavalle rasitukselle, voi huoltotoimi-piste kehottaa asiakkaalle kuluneen ruostesuojauksen uusimista tai parannusta. Ennaltaehkäisevät ruostesuojaustoimenpiteet (esimerkiksi roiskeläppien tai alustan muovisuojuksien asentaminen, ruostesuoja-aineen lisääminen) eivät kuulu ruostumatto-muustakuun sisältöön.

    Ruostumattomuustakuu kattaa kiinteät korin ja alustan osat, kuten koripellit, akselisto- ja alustarakenteet, ovet, konepellin- ja takaluukun. Ruostumattomuustakuu ei kata erillisiä korin osia, kuten listoja, kattokiskoja, sivupeilejä, vetokoukkua ja erinäisiä metallikiinnikkeitä. Ruostumattomuustakuu ei kata vaurioita, jotka ovat seurausta

    » korin ja alustan osien asianmukaisen huollon ja puhdistuksen laiminlyönnistä.
    » huoltotoimipisteen kehottaman, ruostumista ennaltaehkäisevän, toimenpiteen suorittamatta jättämisestä.
    » ulkoisista ympäristötekijöistä, kuten teollisuuden päästöt, hapan sade, hiekkamyrsky, raekuuro tai eläinten jätökset.
    » auton kolarikorjauksesta. » auton korjaus- ja huoltomenetelmistä, jotka eivät ole BMW:n hyväksymiä tai suosittelemia.
    » varaosista, jotka eivät vastaa BMW:n rakenne- ja laatuvaatimuksia.
    » auton rakennemuutoksista, jotka eivät ole BMW:n hyväksymiä tai suosittelemia.

    BMW ei tule osallistumaan autonne korjauksen kustannuksiin Ruostumattomuustakuun perusteella mikäli Teillä ei ole esittää autonne huoltovihkoa mihin on merkattu nämä ajallaan tehdyt auton tarkastukset.
    Last edited by JaniLap; 03-09-2016, 01:01. Reason: Lisätiedot by BMW Group

    Leave a comment:

Working...
X