Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Torppa
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 291
    • Vihti

    Allekirjoituksen auto. Moottori m57n
    Egr-Termaria autossa ei ollutkaan, ja egr on tulpattu. Lämmöt eivät näillä keleillä nouse kovin nopeasti (~+10c). Kävin aiheesta lyhyen keskustelun Bmw&hiukkassuodatin topicissa.
    Lämmöt mittarin mukaan puolessavälissä, kun tarpeeksi ajanut. Mutta testilaite näyttää lämmöiksi noin 74c.

    En nyt löytänyt ohjeita että mikä testinumero salavalikosta olisi niiden lämpöjen näkemiseksi, jotta voisi seurata.

    Oletan että termostaatti pitäisi vaihtaa? Kannattaako muuta samalla vaihtaa?
    Auto tullut viimevuonna saksasta.

    Sitten toinen kysymys.
    Kabiiniin haiskahtaa paikalleen jäädessä kevyehkö dieselin katku.
    Yksi puolituttu bmw-asentaja näytti minulle x3:sen pakosarjaa joka on siis prikulleen samanlainen kuin autossani. Halkeillut aivan saatanan monesta kohtaa, ja juurikin tullut työn alle sen takia kun diesel käryää.
    Pieni kauhukuva tästä tuli, ja koitin silmäillä sinne, muttakun purkamatta ei taas mitään nää. Sarjan hinnaksi tulisi marmorilla vissiin 450e

    Kannattaako näitä vaihtaa uusiin? vai mahdollisesti hitsauttaa? Rahaa kun ei kamalasti ylimääräisiä ole. Ja onko vastaavia tapauksia ollut, saati kenenkään tiedossa. Enkä siis varmuudella ole nähnyt sen halki olevan.
    Suuttimet ja muut mahdolliset helposti nähtävissä olevat kohteet on katsottu.
    ------------------------------------------------
    Entiset:
    E61 535D M-sport 11/-05
    E61 535D M-sport 12/-04
    E46 330D Touring 11/-03
    E36 325i Coupe 8/-92
    E30 318i Coupe -89

    Comment

    • väiski525
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2010
      • 2572
      • Vantaa

      Originally posted by Dani View Post
      Itselläni kärähti orkkis D2S keulilta niin kävin EPD Tuningilta hakemassa D2S 35W CNlightsin 6000K xenonit molemmille puolille.
      Pakko sanoa että valoteho parani aivan hlvetisti, suosittelen!
      http://www.epdtuning.com/laatu-xenon...facturers_id=6
      80e pari, ja satasella sain D2S 50w muutos-sarjan tosin en EPD:ltä tällä kertaa tilannut. ja ei ole mikään paskin sarja, tosin ei välttämättä se aivan paraskaan mutta kokemuksia on 35w sarjasta ja hyvin toimi ja valaisi

      pitkiin tulee myös 50w H7 sarja. rupee näkemään
      - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

      - MB s205 220cdi -15
      - Volvo s80 2.5t -07
      - mb s211 280cdi -08
      - e46 320i -03
      - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
      - e46 320d Individual "m-sport" -04
      - e39 525i -01

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        Toki satasella saa D2S 50W muutos-sarjan, en epäile yhtään.
        Mutta kyse ei nyt ollut siitä, mutta kiitos vinkistä.
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • väiski525
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2010
          • 2572
          • Vantaa

          Originally posted by Dani View Post
          Toki satasella saa D2S 50W muutos-sarjan, en epäile yhtään.
          Mutta kyse ei nyt ollut siitä, mutta kiitos vinkistä.
          aluksi oli kyllä tarkoitus vain polttimot uusia mutta sitten se mopo otti, keuli ja karkas

          ja jotenki 80e kahdesta polttimosta kuulostaa hirveältä rahastukselta :think
          - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

          - MB s205 220cdi -15
          - Volvo s80 2.5t -07
          - mb s211 280cdi -08
          - e46 320i -03
          - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
          - e46 320d Individual "m-sport" -04
          - e39 525i -01

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            Köyhällä ei ole varaa ostaa pskaa
            ..mutta pitkiin voisin harkita 50W 6000K xenonit, tiedä sitten minkälainen rumba siitä tulee kun pitää alkaa vaihtamaan polttimoita aina ennen katsastusta
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • Ackbar
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 253
              • Espoo

              Originally posted by Dani View Post
              Itselläni kärähti orkkis D2S keulilta niin kävin EPD Tuningilta hakemassa D2S 35W CNlightsin 6000K xenonit molemmille puolille.
              Pakko sanoa että valoteho parani aivan hlvetisti, suosittelen!
              http://www.epdtuning.com/laatu-xenon...facturers_id=6
              Kesällä tehty sama operaatio. Ei voi muuta kuin suositella.

              Comment

              • mamu
                Bimmer Rookie
                • May 2003
                • 95
                • Espoo

                Originally posted by Torppa View Post
                Allekirjoituksen auto. Moottori m57n
                Egr-Termaria autossa ei ollutkaan, ja egr on tulpattu. Lämmöt eivät näillä keleillä nouse kovin nopeasti (~+10c). Kävin aiheesta lyhyen keskustelun Bmw&hiukkassuodatin topicissa.
                Lämmöt mittarin mukaan puolessavälissä, kun tarpeeksi ajanut. Mutta testilaite näyttää lämmöiksi noin 74c.

                En nyt löytänyt ohjeita että mikä testinumero salavalikosta olisi niiden lämpöjen näkemiseksi, jotta voisi seurata.

                Oletan että termostaatti pitäisi vaihtaa? Kannattaako muuta samalla vaihtaa?
                Auto tullut viimevuonna saksasta.
                Vastataan ensimmäiseen, että lämmöt näkee salavalikon kohdasta 7.1. Termostaattia uusiessa vaihtuu samalla kätevästi esimerkiksi vesipumppu sekä apulaitehihnat.

                Salavalikkoon pääset:

                1. Auto ollessa käynnissä pidä mittariston vasemman puoleista nappia niin kauan pohjassa, että näyttöön tulee teksti test_1
                2. Näpytä vasenta nappia edelleen niin monta kertaa, että olet kohdassa test_19
                3. Paina vasenta nappia jälleen, kun näytössä on teksti lock_off
                4. Vasenta nappia näppäilemällä sitten kohtaan test_7 ja jäähdytysnesteen lämpötila näkyy näytöllä.
                5. Pois valikosta pääsee trippimittarin nollautumatta kohdasta test_0

                Comment

                • KooHoo
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2010
                  • 132
                  • Oulu

                  Originally posted by Torppa View Post
                  Kabiiniin haiskahtaa paikalleen jäädessä kevyehkö dieselin katku.
                  Yksi puolituttu bmw-asentaja näytti minulle x3:sen pakosarjaa joka on siis prikulleen samanlainen kuin autossani. Halkeillut aivan saatanan monesta kohtaa, ja juurikin tullut työn alle sen takia kun diesel käryää.
                  Pieni kauhukuva tästä tuli, ja koitin silmäillä sinne, muttakun purkamatta ei taas mitään nää. Sarjan hinnaksi tulisi marmorilla vissiin 450e

                  Kannattaako näitä vaihtaa uusiin? vai mahdollisesti hitsauttaa? Rahaa kun ei kamalasti ylimääräisiä ole. Ja onko vastaavia tapauksia ollut, saati kenenkään tiedossa. Enkä siis varmuudella ole nähnyt sen halki olevan.
                  Suuttimet ja muut mahdolliset helposti nähtävissä olevat kohteet on katsottu.
                  Itellä oli putkisto lohkeillut siitä ensimmäisen katin kaulasta. Toinen todennäköinen vuotokohta on se joustinosa heti katin jälkeen. Noidein hitsaus/korjaus ei kovin kummoinen homma ole. Kyseessä siis m47, mutta ei varmaan hirveesti rakenteeltaan toi alkukäyrä eroa uudemman kolmilitrasen tapauksesta. En ota kantaa pakosarjan hitaukseen tai sen kestävyyteen, mutta mitä nyt pienempiä pakosarjoja tullut hitsailtua niin se kannattaa ainakin pultata aloilleen johonkin kappaleeseen kiinnitysrei'istään, jos meinaa vielä hitsauksen jälkeen saada sen paikoilleenkin! Tahtoo isompia saumoja tehdessä vedellä muuten kieroon eikä kiinnitysreiät enää osu kohdilleen muuten.

                  Tiedä sitten mikä tuota putkiston lohkeilua itellä on aiheuttanut, mutta moottorin tukikumit ainakin vaihtelin samaan syssyyn. Tänään pitäisi myös putkiston ja vaihdelaatikon tukikumit käydä lunastamassa, kun tahtoo putkisto edelleenkin resonoida kylmällä koneella tietyissä tilanteissa...joo olen linjannut putkiston varmaan 3 kertaa, tsekannut kaikki lämpöpellit yms.


                  Salavalikkoon pääset:

                  1. Auto ollessa käynnissä pidä mittariston vasemman puoleista nappia niin kauan pohjassa, että näyttöön tulee teksti test_1
                  2. Näpytä vasenta nappia edelleen niin monta kertaa, että olet kohdassa test_19
                  3. Paina vasenta nappia jälleen, kun näytössä on teksti lock_off
                  4. Vasenta nappia näppäilemällä sitten kohtaan test_7 ja jäähdytysnesteen lämpötila näkyy näytöllä.
                  5. Pois valikosta pääsee trippimittarin nollautumatta kohdasta test_0
                  Onko näihin salavalikkoseikkailuihin löydettävissä edes lontooksi mitään yleiskattavia ohjeita? Kiinnostais itelläkin esim. nuo moottorilämmöt yms. Myös niinkin simppeli asia kuin kellonajan asettaminen on hakusessa, kun en satu omistamaan käyttöohjekirjaa...

                  Comment

                  • janne[l
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 861
                    • Ylöjärvi

                    .

                    Originally posted by KooHoo View Post
                    Itellä oli putkisto lohkeillut siitä ensimmäisen katin kaulasta. Toinen todennäköinen vuotokohta on se joustinosa heti katin jälkeen. Noidein hitsaus/korjaus ei kovin kummoinen homma ole. Kyseessä siis m47, mutta ei varmaan hirveesti rakenteeltaan toi alkukäyrä eroa uudemman kolmilitrasen tapauksesta. En ota kantaa pakosarjan hitaukseen tai sen kestävyyteen, mutta mitä nyt pienempiä pakosarjoja tullut hitsailtua niin se kannattaa ainakin pultata aloilleen johonkin kappaleeseen kiinnitysrei'istään, jos meinaa vielä hitsauksen jälkeen saada sen paikoilleenkin! Tahtoo isompia saumoja tehdessä vedellä muuten kieroon eikä kiinnitysreiät enää osu kohdilleen muuten.

                    Tiedä sitten mikä tuota putkiston lohkeilua itellä on aiheuttanut, mutta moottorin tukikumit ainakin vaihtelin samaan syssyyn. Tänään pitäisi myös putkiston ja vaihdelaatikon tukikumit käydä lunastamassa, kun tahtoo putkisto edelleenkin resonoida kylmällä koneella tietyissä tilanteissa...joo olen linjannut putkiston varmaan 3 kertaa, tsekannut kaikki lämpöpellit yms.


                    Onko näihin salavalikkoseikkailuihin löydettävissä edes lontooksi mitään yleiskattavia ohjeita? Kiinnostais itelläkin esim. nuo moottorilämmöt yms. Myös niinkin simppeli asia kuin kellonajan asettaminen on hakusessa, kun en satu omistamaan käyttöohjekirjaa...
                    kellonajan saa sitä oikean puoleista nappia pyörittämällä.
                    e46 330i cabriolet
                    e91 320d
                    e36 328 törpö

                    Comment

                    • Tudmas
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 294
                      • Tornio

                      Onko E46 nuolinavista mihinkään? levyä ei mulla siihen löydy ja tässä arvon että kannataako sitä alkaa edes hommaamaan. TomTom löytyy, mutta rassaa se telineen kiinnittely
                      Nyt: E61 530d, E46 330i cabrio.
                      ex:e87 130i e46 330i, e36 320i, E38 730i, E36 323i, e39 530d

                      Comment

                      • Ravermeister
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1508
                        • Melkeen Turkkuses

                        Originally posted by KooHoo View Post
                        Onko näihin salavalikkoseikkailuihin löydettävissä edes lontooksi mitään yleiskattavia ohjeita? Kiinnostais itelläkin esim. nuo moottorilämmöt yms. Myös niinkin simppeli asia kuin kellonajan asettaminen on hakusessa, kun en satu omistamaan käyttöohjekirjaa...
                        Tuolta löytyy melkeen kaikki mitä tarvii tietää tästä korimallista, ohjekirjakin löytyy samasta osoitteesta: http://www.bimmerfest.com/wiki/index.php?title=BMW_E46
                        -Turku Connection-
                        HDJ80 4.2TD
                        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                        Comment

                        • KooHoo
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2010
                          • 132
                          • Oulu

                          Originally posted by Ravermeister View Post
                          Tuolta löytyy melkeen kaikki mitä tarvii tietää tästä korimallista, ohjekirjakin löytyy samasta osoitteesta: http://www.bimmerfest.com/wiki/index.php?title=BMW_E46
                          Suurkiitokset!

                          Tarkotus olis asioida Motonetissä noiden vaihdelaatikon tukikumien tiimoilta. Siellä ei tunnestustikaan myyjät tiedä mitään muuta, mitä ei näytöllä juuri sillä hetkellä lue. Eli tiedän heidän sanovan, että E46 320d tourinkiin ei löydy vaihteiston tukikumeja, ainoastaan näihin malleihin:





                          Eli ylempi ei passais dieseliin ja alempi käy ainoastaan 6 sylinterisiin. Toisaalta Real OEM väittää samojen kumityynyjen sijaitsevan seuraavien autojen alla:
                          http://www.realoem.com/bmw/partxref....330&showeur=on

                          Eli mätsäis tohon ekan kumityynyn kategoriaan! Ketä tässä nyt uskoa...vai menenkö suoraan semmoseen putiikkiin, missä varmasti tiedetään? :think

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 923
                            • Sotkamo--Oulu

                            Mistähän vois johtua semmonen, että ajotietokoneen ja radion näyttö joko himmenee tai pimenee aina välillä hetkeksi. Tähän asti palautunut aina normaaliksi lyhyen ajan kuluttua.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • hattiwatti
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 255
                              • Vantaa

                              Originally posted by ockelbo4500 View Post
                              Mistähän vois johtua semmonen, että ajotietokoneen ja radion näyttö joko himmenee tai pimenee aina välillä hetkeksi. Tähän asti palautunut aina normaaliksi lyhyen ajan kuluttua.
                              Säätyy valaistuksen mukaan, muistaakseni jossain valokatkaisimen lähellä on pieni silmä mikä sitä mittaa.

                              Comment

                              • Torppa
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 291
                                • Vihti

                                Originally posted by mamu View Post
                                Vastataan ensimmäiseen, että lämmöt näkee salavalikon kohdasta 7.1. Termostaattia uusiessa vaihtuu samalla kätevästi esimerkiksi vesipumppu sekä apulaitehihnat.

                                Salavalikkoon pääset:

                                1. Auto ollessa käynnissä pidä mittariston vasemman puoleista nappia niin kauan pohjassa, että näyttöön tulee teksti test_1
                                2. Näpytä vasenta nappia edelleen niin monta kertaa, että olet kohdassa test_19
                                3. Paina vasenta nappia jälleen, kun näytössä on teksti lock_off
                                4. Vasenta nappia näppäilemällä sitten kohtaan test_7 ja jäähdytysnesteen lämpötila näkyy näytöllä.
                                5. Pois valikosta pääsee trippimittarin nollautumatta kohdasta test_0
                                Mainiohomma tämäkin. Tuota listaa kaipaisin kanssa itsekkin, e36 autooni aikaisemmin olin listan tulostanu ja laminoinut, oli sitten aina autossa mukana.

                                Tänään vaihdoin termarin, ei ollut mikään iso operaatio. vähän muoveja pois, viscoflekti ja sen edestä "ilmanohjainkaukalo". Tunnin homma pyöreesti Nyt sain nosteltua lämmöt testerin mukaan noin 92c. Huomenna aamulla selviää lämpiääkö kuinka nopeasti.
                                Vesipumppua en vaihtanut. Ja hihnat on tovi sitten vaihdettu, koska tuli uusi kampiakselin siimapyörä.

                                Egr venttiilikin on jälleen herännyt henkiin. Aikaisemmin oli jumittunut kiinni vaikka kaavin moskat pois siitä. Letkun tulppaaminen sytyttää vikavalon :( testasin tämän

                                Sen verran sain peilin ja "ota silmä-käteen"-taktiikan kanssa katsottua että ainakin pakosarjan tiiviste vuotaa. Mutta uskon kuitenkin siihen halkeiluun. Ei auta itku markkinoilla ja pistää tilaukseen tiivisteet ja pakosarja jossakin välissä.

                                Samalla kun testeri kiinni ajelin kyliä ympäri.
                                Tarkastelin ilmamassamittarin toimintaa:

                                esim tyhjäkäynnillä.
                                Ohjearvo ~366mg
                                Mitattu ~554mg

                                Ja ajamaan kun lähti, niin samassa suhteessa nousi tuo mitattu arvo niinkuin tyhjäkäynnillä ollessaan.
                                Voisiko tästä päätellä imm antaa väärää tietoa ohjainlaitteelle? Vai pitäiskö koittaa testerillä tehdä tuo jonkun sortin ruiskutusmäärän nollatasaus, sekä HFM nollaus (imm arvojen nollaus?)

                                Kiitoksia vastauksistanne kovasti!
                                ------------------------------------------------
                                Entiset:
                                E61 535D M-sport 11/-05
                                E61 535D M-sport 12/-04
                                E46 330D Touring 11/-03
                                E36 325i Coupe 8/-92
                                E30 318i Coupe -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎