Onko muilla kokemuksia tällaisesta, n. 60-90km/h vauhdeissa ilmenee hetkellisesti tärinää (samanlaista kuin ajaisi kaistan reunassa täryviivoilla)? Äsken ajelin töihin ja noilla nopeuksilla alkoi sillointällöin tekemään tuota. Kesti 10-30 sekuntia ja sitten loppui.
Tuntui että tulisi auton takaosasta. Ja loppui myös kierrosten noustessa. Yli 100km/h nopeuksissa tärinää ei tullut.
Auto E46 Touring 320dA -04
Tuonkaltaista meidän cäbikin tekee. Ajattelin aloittaa kardaanin limpusta ja laakerista. Riittääkö, jos tilaan limpun (osa 1) ja ton laakerin (osa 9), vai onko tarvetta vaihtaa esim. toi osa 8, eli tuo center mount?
Tuonkaltaista meidän cäbikin tekee. Ajattelin aloittaa kardaanin limpusta ja laakerista. Riittääkö, jos tilaan limpun (osa 1) ja ton laakerin (osa 9), vai onko tarvetta vaihtaa esim. toi osa 8, eli tuo center mount?
Osat 8 ja 9 tulivat yhtenä nippuna kun kl-varaosista tuon ostin, lisäksi tuon alle piti tilata se bitumi pötkö.
Mä tilasin ton pelkän laakerin... Mistäs pötköstä on kyse?
Ei kai noista toi laakeri itsessään mene paskaks vaan toi kumi laakerin ympäriltä veltostuu ja repeää. Viel jos on rikkinäinen kumilimppu ni se rikkoo tosi nopeesti ehjänkin kardaanin tukilaakerin.
Mulla oli omassa farkussa tukilaakeri ja perän puslat paskana, ne oli ilmeisesti rikkonu kardaanin ristinivelen ni joutu tekee vähä laajemmin remonttia.
G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic
1 x F20
3 x E30
2 x E36
5 x E46
3 x E9X
Ite tilaisin uudet kytkinosat ja ajattelin limpun + tukilaakerin vaihtaa samalla, kertakun käyvät irti jokatapauksessa.
Mulla ei myöskään ole tuota osaa "12", sitä bitumilirpaketta.
Onko se kuinka oleellinen? Mikä sen funktio on tuolla?
Estääkö se jotain pohjapeltiin tulevia värinöitä vai mikä juttu?
Olen huomannut ettei täällä ole puhetta jos etulimppu vaihdetaan siis osa 1 niin pitää vaihtaa osa 2 joka on kumilaakeri ja tehtävä on on keskittää kardaani laatikon piikkiin, estää ylös alas liike ja limpun tehtävä on ottaa pyörivä vääntö vastaan. Jos tämä osa 2 on rikki niin se rikkoo heti taas osan 1.
Rätti vaihdettu, ei ollut pykälää ristinivelessä. Vielä täristää kuitenkin 5 ja 6-vaihteilla 1500rpm kohdalla kaasu pohjassa vedättäessä. jos tärinä esiintyy aina 1500rpm kohdalla, tuleeko se sitten jostain ennen lootaa? Toisaalta se tulee vaan 5- ja 6-vaihteilla, ja joskus ylämäessä 4:lla. Riippuu siis kuormituksesta myös.
Olisikohan seuraava tarkastettava kohde tuo kaksoismassavauhtipyörä...
Itsellä täristi myös e39 aikalailla aikanaan, kardaanin ristikko nivel, ei käteen tuntunut mitään klappia ym... Uusi ihan saman tuntuinen käteen... Vaan kaikki tärinät loppui ristikko vaihtamalla.
Comment