Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 - camber kulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #16
    No en saanut ja tässä juurikin etsiskelen paikkaa oulusta joka tuon säädön tekisi oikein... Ei kehtais wetterille kiikuttaa ryöstettäväksi...

    Ei ole kiva ajella kesänakeilla kun saa koko ajan korjailla suuntaa
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • bme535
      Bimmer Rookie
      • Apr 2004
      • 105
      • Jkl

      #17
      Pyöränkulmista..

      Nuo caster kulmathan ovat juuri sen takia pienemmät, kun etupäätä on laskettu enemmän, kuin takapäätä.. (kun auto on seuraavan kerran säädettävänä, koitappa hypätä vetokoukkuun roikkumaan ja kato mitä caslereille tapahtu..)

      Jos casterit ovat puolen asteen tarkkuudella samanlaiset kummallakin puolella, niin niille ei kannata tehdä mitään..

      Jos camberit ovat vain esim. 15min negatiiviisemmat kuin saisi olla, ei niillekään kannata tehdä mitään, kunhan ovat 20 min tarkkuudella samanlaiset..

      Mutta jos esim sekä vasen camber, että vasen caster ovat positiivisemmat kuin oikealla vuolella, auto puoltaa varmasti vasemmalle..

      Monesti aurauskulmat säädetään ilman painoja ja tässä tulee se virhe.
      Yleensä ohjearvot on bemareissa ilmoitettu siten, että molemmilla etupenkeillä, ja takapenkillä tulisi olla 70 kg painot!
      Jos painoja ei ole, saattaa aurauskulmat mennä pieleen.
      Tästä + leveistä renkaista aiheutuu uraherkkyys.
      E34 535 tic

      Ex:
      E34 525 tds Touring
      E30 320i Touring
      E34 535i
      E30 325i
      E12 518
      E30 316 -> 318i

      Comment

      • Wäinö
        Bimmer Rookie
        • May 2006
        • 142
        • Kirkkonummi

        #18
        Originally posted by bme535 View Post
        Pyöränkulmista..

        Nuo caster kulmathan ovat juuri sen takia pienemmät, kun etupäätä on laskettu enemmän, kuin takapäätä.. (kun auto on seuraavan kerran säädettävänä, koitappa hypätä vetokoukkuun roikkumaan ja kato mitä caslereille tapahtu..)

        Jos casterit ovat puolen asteen tarkkuudella samanlaiset kummallakin puolella, niin niille ei kannata tehdä mitään..

        Jos camberit ovat vain esim. 15min negatiiviisemmat kuin saisi olla, ei niillekään kannata tehdä mitään, kunhan ovat 20 min tarkkuudella samanlaiset..
        Erittäin mielenkiintoista tietoa, kenties tästä oppiikin jotain ... Eli tässä tapauksessa casterit ovat etupäässä molemmilla puolilla aika tarkkaan samoissa arvoissa keskenään. Eroa on jonkin verran lähinnä sporttialustan referenssiarvoihin (kts alla).

        Ja etupään camber-arvoissahan on jonkin verran eroa, mutta ilmeisesti se ei taida olla kovin merkittävää noilla lukemilla.

        Ennen nelipyöräsuuntausta alla olleet saksalaisen omistajan suhaamat kesärenkaat olivat pahasti kuluneet sisäreunoistaan (noin 3-4cm matkalta koko nurkka 45° kulmaan) joten pitänee nyt sitten vilkuilla auttoiko kulmien uusi suuntaus kunhan saan kesänakit alle vai kuluvatko nuo uudetkin renkaat samalla tavalla erikoisesti.


        HTML Code:
        Etupää      Ennen             Jälkeen
                     Vasen  Oikea   Vasen  Oikea     Ohjearvo
        - Caster   5°53'   5°58'    5°53'   5°58'     min. 6°11'  max. 7°11'
        - Camber   -1°00   -0°36    -0°54'  -0°36'    min. -1°06' max. -0°06'
        - Auraus   0.3(!)   -0.3       0.6       0.6        min. -0.2    max. 0.8
           - Yht.       --- 0.0 ----         ----- 1.2 ------   min. -0.5    max. 1.6
        
        Takapää 
                    Vasen   Oikea       Vasen   Oikea   Ohjearvo
        - Camber    -1°54   -1°42        -2°06' -2°00'   min. -2°10'  max. -1°30'
        - Auraus   0.0      0.6          1.2        1.2   min. 0.3      max. 1.3
           - Yht.    --- 0.6 ----        ---- 2.5 ----   min. 0.6      max. 2.7
        - Kulkukulma --- 0°00' ----

        Hmm, toivottavasti tuosta saa jotain selvää formatoinnista huolimatta.
        F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

        Comment

        • bme535
          Bimmer Rookie
          • Apr 2004
          • 105
          • Jkl

          #19
          No nuohan on hyvät arvot!
          Tuo etupään camber-ero aiheuttaa ehkä hienoisen puoltamisen oikealle, ei kyllä paljoo pitäis puoltaa, mutta jos nuo (etupään) auraukset on säädetty ilman painoja, niin voi olla, että auraus on painojen kanssa liki nollassa nyt-> hieman epävakaa ajaa, mutta ei välttämättä syö juurikaan renkaita..

          Takapää on tosi hyvä, aurausta saakin olla siellä ylärajalla, kun nuo takacamberit ovat noin negatiiviset (kuten kuuluukin olla).
          E34 535 tic

          Ex:
          E34 525 tds Touring
          E30 320i Touring
          E34 535i
          E30 325i
          E12 518
          E30 316 -> 318i

          Comment

          • Wäinö
            Bimmer Rookie
            • May 2006
            • 142
            • Kirkkonummi

            #20
            Originally posted by bme535 View Post
            No nuohan on hyvät arvot!
            Tuo etupään camber-ero aiheuttaa ehkä hienoisen puoltamisen oikealle, ei kyllä paljoo pitäis puoltaa, mutta jos nuo (etupään) auraukset on säädetty ilman painoja, niin voi olla, että auraus on painojen kanssa liki nollassa nyt-> hieman epävakaa ajaa, mutta ei välttämättä syö juurikaan renkaita..

            Takapää on tosi hyvä, aurausta saakin olla siellä ylärajalla, kun nuo takacamberit ovat noin negatiiviset (kuten kuuluukin olla).
            Kiitoksia kommentistasi. Tietääpähän jatkossa taas minkälaiset eroavaisuudet noissa arvoissa ovat pieniä ja minkälaisilla on oikeasti jotain merkitystä.

            Uskoisin kyllä noiden säätöjen olevan tehdyt ihan kunnolla painojen kanssa.
            F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              ...paitsi että takapää olisi ehdottomasti saanut olla camberien suhteen siinä missä ne olivat alunperin.

              Comment

              • Wäinö
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 142
                • Kirkkonummi

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                ...paitsi että takapää olisi ehdottomasti saanut olla camberien suhteen siinä missä ne olivat alunperin.
                Voisitko perustella ? Camber arvothan ovat kaiken kaikkiaan aika reilut(?), mutta toisaalta alkuperäiset arvot eivät olleet tarkkaan ottaen ohjearvojen sisällä.

                Aika näyttää vieläkö nuo uudet kesänakitkin kuluvat sisäsyrjästään 45° kulmassa sileiksi kuten aiemmat olivat kuluneet.
                F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Siis nuo camberarvot ovat ihan ok 205-225-leveyksisillä 15"-17" vakiorenkailla, mutta jos taakse aiotaan profiilia madaltaa ja/tai rengasta leventää, niin ajokäytöksen=vetelyn suhteen rengas saisi olla niin pystyssä kuin mahdollista jotta renkaan eri kyljille paino jakautuisi mahdollisimman tasaisesti. Tuollaisessa 205/55-16" renkaan eri kylkipuolille kohdistuva rasitus on noilla kulmilla abaut 10%:n haarukassa, mutta jos alle laitettaisiin
                  265/30-19" rengastus, kantaisi sisäpuolen renkaan sivu varmasti n.50% rasituksesta, jolloin se myös vetelee huomattavasti helpommin.
                  Eli hyvä ne olisi e46:ssä pitää mahdollisimman lähellä noita positiivisen puolen toleransseja, jolloin toki rengaskulutkin ovat pienemmät kun takanakit eivät syö itseään linttaan.
                  Last edited by Hemi; 03-04-2007, 14:56.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16450
                    • Asikkala

                    #24
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Siis nuo camberarvot ovat ihan ok 205-225-leveyksisillä 15"-17" vakiorenkailla, mutta jos taakse aiotaan profiilia madaltaa ja/tai rengasta leventää, niin ajokäytöksen=vetelyn suhteen rengas saisi olla niin pystyssä kuin mahdollista jotta renkaan eri kyljille paino jakautuisi mahdollisimman tasaisesti. Tuollaisessa 205/55-16" renkaan eri kylkipuolille kohdistuva rasitus on noilla kulmilla abaut 10%:n haarukassa, mutta jos alle laitettaisiin
                    265/30-19" rengastus, kantaisi sisäpuolen renkaan sivu varmasti n.50% rasituksesta, jolloin se myös vetelee huomattavasti helpommin.
                    Eli hyvä ne olisi e46:ssä pitää mahdollisimman lähellä noita positiivisen puolen toleransseja, jolloin toki rengaskulutkin ovat pienemmät kun takanakit eivät syö itseään linttaan.
                    Tiedän mitä tarkoitat, silläpä uskallan väittää että tuli ajatus- tai painovirhe eli viilataan pilkkua: jos sisäpuolen sivu kantaa 50% rasituksesta niin silloin myöskin ulkopuolen sivu kantaa 50% rasituksesta eli rasitus on sama molemmilla puolilla. Tarkoitit luultavasti että sisäpuolen sivu kantaa 50% enemmän kuin ulkopuoli ?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by jr66 View Post
                      ...Tarkoitit luultavasti että sisäpuolen sivu kantaa 50% enemmän kuin ulkopuoli ?
                      Juuri näin.

                      Comment

                      • Wäinö
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 142
                        • Kirkkonummi

                        #26
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Siis nuo camberarvot ovat ihan ok 205-225-leveyksisillä 15"-17" vakiorenkailla, mutta jos taakse aiotaan profiilia madaltaa ja/tai rengasta leventää, niin ajokäytöksen=vetelyn suhteen rengas saisi olla niin pystyssä kuin mahdollista jotta renkaan eri kyljille paino jakautuisi mahdollisimman tasaisesti.
                        No, mikäli nuo omistamani vakiokokoiset 235/45-17" renkaat kuluvat normaalisti ensi kesänä, olen ihan kohtuullisen tyytyväinen. Tarkoituksena kun ei ainakaan tässä vaiheessa ole pistää isompaa vannetta alle.
                        F10 530dA xDrive M-sport -11, F45 225xe -17

                        Comment

                        • Kahva
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 118
                          • Kuopio

                          #27
                          Camberit kuntoon e36

                          Palataanpas tähän ongelmaan. Eli nyt e36 325 sedanin alla pyörii 235/35/19" rengastus ja autoa on madallettu sen verran, että nosturille ei ole asiaa ilman etupuskurin poistoa. Entiset renkaat olivat kokoluokkaa 225/45/17" ja ihan silppua sisäreunoista. Olin itsekkin menossa cambereita säädättämään, mutta tosiaan tylytuomio tuli.."ei pysty säätämään, että sulla menee renkaat kesässään ja et ole ainoa"

                          Eli lisää säätövaraa pitäisi sitten saada ja tämäkö "vinguttaminen" on sitten se vaihtoehto, mikäli en nosta autoa reilusti ylös? Jos jonkinlaisia apuja tähän säätötyöhön saisi, niin kiitos! Alkaa nuo uudetkin renkaat menettämään sisäpintaa sitä vauhtia, että heikompaa hirvittää.
                          E36 325i Sedan -93

                          Comment

                          • mikalkai
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 308
                            • Oulu

                            #28
                            Helpoin tapa tuolle camberin säädölle on hankkia sellaiset tolpat eteen, joissa tuo säätö on jo valmiina. Esim. D2 racing alustassa tuota camberia voi ruuvata mielinmäärin. Toinen vaihtoehto on kaivaa Hemin threadi esille, jossa on ohjeet kuvineen, mitä pitää tehdä jos säätö ei riitä.

                            Tosin vaikka itsellä on kaikki arvot enemmän kuin kohillaan, niin edelleen kyllä vetelee ainakin täällä Oulun pahimmin "urautuneilla" teillä. Liekkö sitten renkaissa vika?
                            Ajossa:
                            E39 530i Touring M-Sport

                            Comment

                            • Kurre
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 384
                              • Veteli

                              #29
                              Originally posted by Kahva View Post
                              Palataanpas tähän ongelmaan. Eli nyt e36 325 sedanin alla pyörii 235/35/19" rengastus ja autoa on madallettu sen verran, että nosturille ei ole asiaa ilman etupuskurin poistoa. Entiset renkaat olivat kokoluokkaa 225/45/17" ja ihan silppua sisäreunoista. Olin itsekkin menossa cambereita säädättämään, mutta tosiaan tylytuomio tuli.."ei pysty säätämään, että sulla menee renkaat kesässään ja et ole ainoa"

                              Eli lisää säätövaraa pitäisi sitten saada ja tämäkö "vinguttaminen" on sitten se vaihtoehto, mikäli en nosta autoa reilusti ylös? Jos jonkinlaisia apuja tähän säätötyöhön saisi, niin kiitos! Alkaa nuo uudetkin renkaat menettämään sisäpintaa sitä vauhtia, että heikompaa hirvittää.

                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=66977


                              Tuolla kulmat kuntoon. Itsellä riitti pelkän pultin vaihto ~-50mm madalluksen korjaamiseksi omassa autossa ja tietysti pienellä vinguttamisella lisää säätövaraa.
                              sigpic
                              Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                              ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                              Comment

                              • mikalkai
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 308
                                • Oulu

                                #30
                                E46 coupen camber kulmat edessä

                                Moi,

                                Vielä tähän samaan aiheeseen. Eli itelle on tulossa E46 330ci ja ajattelin sitä madaltaa n. 60/40 verran. En kuitenkaan halua olla koko ajan uusimassa renkaita, joten mitä muuta vaihtoehtoja on kuin ostaa tolpat, jossa edessä on tuo camberin säätö? Vai riittääkö tuo "tapin" poisto tuohon 60mm madallukseen?

                                Entäpä kun aiemmissa threadeissa puhuttiin joistan M3 palikoista, niin mitä nämä käytännössä ovat ja millainen homma nuo on vaihtaa paikalleen? Eli meneekö ns. heitämällä vai tarviiko tehdä jotain muutoksia?

                                Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

                                -Mika K
                                Ajossa:
                                E39 530i Touring M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎