Miksi ihmeessä sinne pitäisi säätää kulmat joilla urat tuntuvat PAREMMIN ohjauksessa?
Kuitenkin pelkällä etucamberin lisäsäädöllä saadaan kyllä urat tuntumaan, renkaat kulumaan/äänekkäiksi ja autosta vaarallisen yliohjaava varsinkin ääritilanteissa.
Kuitenkin tuosta puskemisesta pääsee myös vähentämällä takapään negatiivista camberia ja samalla saadaan autosta tunnoton urille, renkaat kulumaan tasaisesti ja auton äärikäytös sellaiseksi kun tehdas on sen suunnitellut.
Aika moni kuitenkin nimenomaan haluaa autostaan sellaisen että Kemi-Hki välillä urat ei tunnu rattiin lainkaan?
Kuitenkaan ohjaustuntumaan/vasteeseen/herkkyyteen päästään paremminkin silloin kun kulmat ovat oikeasti alla olevalle rengastukselle oikeat ja uraherkkyys pienimmillään....ei päinvastoin.
Eli sillä että "säädetään etucamberia liikaa" ei oikeasti saavuteta mitään muuta kuin negatiivisia asioita/ominaisuuksia ajettavuuteen ja ajamiseen.
Mä oon niin monesta asiasta sun kanssa eri mieltä mitä tulee ohjauskulmien säätöön, että en viitsi alkaa. Voidaan esimerkiksi sopia että mun E46 syö rengasta väärin ja on vaarallisen yliohjaava.
-Jarno
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Mä oon niin monesta asiasta sun kanssa eri mieltä mitä tulee ohjauskulmien säätöön, että en viitsi alkaa. Voidaan esimerkiksi sopia että mun E46 syö rengasta väärin ja on vaarallisen yliohjaava.
-Jarno
Tottahan toki saat olla minun kanssani eri mieltä tästä asiasta, mutta siinä tapauksessa kovin mielelläni kuitenkin kuulisin perusteesi/perustelusi miksi ja mitä etua saat katukäytössä tämän tyyppisillä alustakulmilla?
Eli mitä etua saavutetaan maksimoimalla uraherkkyys, renkaan nopea kuluminen, suuri rullausvastus/polttoaineenkulutus ja varsin ennakoimaton auton äärikäytös.
Ok, ymmärrän sen jos taustalla on halu vähentää aliohjaavuutta/puskemista lisäämällä etucamberia, mutta kun kuitenkin ihan samaan lopputulokseen päästään vähentämällä takapään camberia ja samalla renkaiden kuluminen ja uraherkkyys saadaan minimoitua?
Toki jos nyt on kyse Drifting käytössä olevasta autosta, mutta onko?
No 17" renkaalla toki noillakin kulmilla toki juuri pääsee kun viitsii tuota renkaiden kääntelyä harrastaa 3-4kuukauden välein.
Ne camberit nimenomaan on se mikä sitä renkaan sisäreunaa syö.
Ok, liika auraus toki kuluttaa kuviointia hampaalle, mutta jos=kun tuollaisella 2.5`-asteen negatiivisella camberilla 80-90% akselikuormasta saadaan pelkästään renkaan sisärungon varaan, on ihan selvä että se 1/3 renkaan sisäreuna on enemmän kuin kantavuutensa ylärajoilla ja rengas näin kuluu.
Tämän voi ihan kädellä kokeilla kun siitä moottoritieltä ottaa levähdysalueelle ja kokeilee kädellä mikä osa renkaasta on lämmin ja mikä oikeasti kuuma....mikäli camberit edessä on yli asteen ja takana lähelle kolme astetta.
Eli takana tällöin 95% akselikuormasta välittyy tien pintaan renkaan 1/3 sisäreunan kulutuspinnan välityksellä, jollon on ihan selvää että ajettaessa ikäänkuin moottoripyörän renkailla, kulutus on erittäin voimakasta.
Lopputulemahan on tämä, josta helpostio näkee että renkaan varsinaista pitotehtävään on hoitanut vain hyvin kapea renkaan sisäosa:
Eli kuvan oikeanpuoleisella renkalla liiallinen camber/vasemmassa oikea:
Samalla renkaan sisärunko joutuu jokaisella renkaan pyörähdyksellä muokkautumaan puolet enemmän kuin mihin se on suunniteltu.
Tilanne on sama kuin nollacambereilla ajettaisiin n.0.8-bar rengaspaineilla jatkuvasti:
Tuosta voi päätellä kuinka paljon akselipainosta välittyy tiehen renkaan sisärungon välityksellä kun camber on n.kolme astetta?
Tarkasti kun katsoo, huomaa että renkaan ulommainen kulutuspinta ei ota edes maahan kiinni, joten koko kuorma on sisärungolla ja renkaan kantavyydesta voidaan suoraan vähentää puolet:
Ok, ohjattavuus liiallisella negatiivisella camberilla toki nopeutuu ja joskus jopa tarkentuu, kun alla on käytännössä 60-luvun kuplavolkkarin
125-leveyksiset "sirkkelit".
Pito kuitenkin vastaa sitten sitä kuplan sirkkelirengasta(tiehen vastaava renkaan kulutuspinta ihan sama kuin liiallisella camberilla varustetussa 235-leveyden nykyrenkaassa):
Mitään hyötyjä ei oikeasti saavuteta liiallisella negatiivisella camberilla, vaan mm.tuon tarkuus saadaan kyllä aikaiseksi oikealla alusta-arvojen kokonaisuudella ja silti saadaan rengaskulutus minimoitua.
sori paska metri-quote, mutta en jaksanut nähdä vaivaa näin pikkutunneilla asian kanssa.
lämpimän renkaan tunnustelua helpompi tapa on ajaa auto pesuhallista pois ja katso renkaan jälkiä. 1/3 ottaa maahan kiinni.
tottakai kumi kuluu vauhdilla sisäreunasta mutta tarkotin sitä että kuluminen on siedettävää jos auraukset on kohdillaan, sillä pielessä olevilla aurauksilla tuhoaa renkaan nopeasti vaikka campperit olisivatkin ok.
Ainoa hyöty virheellisistä kulmista on ulkonäkö campperilla kun saa kätevästi muutettua mexi-poken hellaflushiksi
(tosin saa sillä pilattuakkin auton ulkonäön kuten postaamassasi toiseksi viimeisessä kuvassa (hellafail)
toki suosittelen tehdasarvoja lämpimästi.
sanotaan näin että vakio-arvot ovat parhaat vakioautoille, lowridereille on oma setuppinsa, ja kilpureihin ei ole oikeita arvoja, vaan ne on aina haettava rata / kuljettaja kohtaisesti.
Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Itselläni Z3 coupe ja noin kolme astetta camberia edessä eli kenollaan ovat. Tähän höpöttelyyn pakko ottaa osaa, sillä nyt mennään jo toista kesää 205/45/17 NS-2 etukumeilla ja kuluminen ei suinkaan mitenkään erityisen kovaa sisäreunoilta! Otan kuvaa heti kun ehdin, niin näätte että pelkkä camber ei tosiaan pilaa renkaita lyhyessä ajassa. Väitän oman kokemuksen perusteella, että auraus on tärkeämpi pintaa kuluttava asia. En osaa sanoa kuinka pielessä sen pitää olla, mutta varmaan syö camberia enemmän renkaita.
Mulla nämäkin camberarvot aiheuttaneet jo useamman takaa-ajavan näyttämään vieressään istuvalle käsin / \ Toki korin muodot ja ylileveät vanteet korostavat vaikutelmaa
Itselläni Z3 coupe ja noin kolme astetta camberia edessä eli kenollaan ovat. Tähän höpöttelyyn pakko ottaa osaa, sillä nyt mennään jo toista kesää 205/45/17 NS-2 etukumeilla ja kuluminen ei suinkaan mitenkään erityisen kovaa sisäreunoilta! Otan kuvaa heti kun ehdin, niin näätte että pelkkä camber ei tosiaan pilaa renkaita lyhyessä ajassa. Väitän oman kokemuksen perusteella, että auraus on tärkeämpi pintaa kuluttava asia. En osaa sanoa kuinka pielessä sen pitää olla, mutta varmaan syö camberia enemmän renkaita.
Mulla nämäkin camberarvot aiheuttaneet jo useamman takaa-ajavan näyttämään vieressään istuvalle käsin / \ Toki korin muodot ja ylileveät vanteet korostavat vaikutelmaa
Kolme astetta edessä(olisiko tehtaan maksimi alle aste ja optimi n.0.30`-astetta?)? Renkaat ei kulu sisäreunoilta? onko alla 15" renkaat?
Tässä yhtälössä on nyt jotain minkä takia kannattaisi kutsua Rauni-Leena paikan päälle, mikäli vannekoko on yli16"?
Pakkohan tämän on olla totta kun kerran netistä saan lukea?
Kolme astetta edessä(olisiko tehtaan maksimi alle aste ja optimi n.0.30`-astetta?)? Renkaat ei kulu sisäreunoilta? onko alla 15" renkaat?
Tässä yhtälössä on nyt jotain minkä takia kannattaisi kutsua Rauni-Leena paikan päälle, mikäli vannekoko on yli16"?
Pakkohan tämän on olla totta kun kerran netistä saan lukea?
Yllähän se lukee eli 17" Nankangit alla.
Voin toimia todistajana eli 2 kesää olen seurannut biglimitedin ajoa, joka ei ihan vähäistä ole ja itsekin ihmetellyt aihetta. Yllättävän tasaisesti ovat kuitenkin kuluneet !
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Voihan sekin vaikuttaa, paineita tosin olen pitänyt vähintään 3.0 ja vähän ylikin ympäri auton. Yllättävän mukava vielä ajaakin näillä säädöillä, tuskin ostan matalampia kumeja mukavuudesta juurikin johtuen eli 205/45 ja 235/40
Otin tossa kuvia ja laitan ne tänne viimeistään illalla
Voihan sekin vaikuttaa, paineita tosin olen pitänyt vähintään 3.0 ja vähän ylikin ympäri auton. Yllättävän mukava vielä ajaakin näillä säädöillä, tuskin ostan matalampia kumeja mukavuudesta juurikin johtuen eli 205/45 ja 235/40
Otin tossa kuvia ja laitan ne tänne viimeistään illalla
Kuten sanoin: Rauni-Leena ja muut ufo"tutkijat" paikalle jos oikeasti jonkun autossa 17" rengas merkistä riippumatta kestää kolmen asteen cambereilla kaksi kesää?
En toki epäile miehen sanaa, mutta jotain todella poikkeuksellista/mystistä tässä nyt täytyy olla?
Tässä ei niin hyvät kuvat, mutta varmaan riittävät asian selvennykseksi:
Tässä takarengas ekan kesän jälkeen:
En mittaillut pintoja, mutta aika vähän mielestäni söi sisäreunaa, takana kuitenkin himpun verran enemmän camberia vielä.
Käänsin tietenkin renkaat akseleilla tälle kaudelle edestä ja takaa, joten takuuvarmasti kestävät vielä tämänkin kesän. Ei olla edes lähellä sakkorajaa, ja mennään jo heinäkuussa!
Plussaa vielä mukavuudesta Nankangeille Hemi
Odottelen sitä Rauni-Leenaa(?) asiaa tarkastamaan, mielellään nelinkontin ja lyhyessä hameessa, iltahämyssä JOS siis on hyvännäkönen tai edes hyväkroppanen!
No, kuvien perusteella edessä ei kyllä voi olla kolmea astetta negatiivista, takana kylläkin.
Tuo todella radikaali venytys puolestaan pitkälti selittää miksi akselipainon alla myös kulutuspinnan ulko-osat kantavat kuormaa.
Eli nyt renkaan kulutuspinnan sisäosa antaa huomattavan paljon periksi kun renkaan runko on yli 45-asteen kulmassa kulutuspintaan ja näin renkaan "sisäreuna" ei heti sula alle, kuten normaalitapauksissa.
Eli laitappa taakse ko.renkaalle 7.5" leveä vanne niin takuulla alkaa sisäkantti kulumaan ja nopeasti.
Tämä on siis niin erikoistapaus, että sitä ei mitenkään voi verrata ns.normirengastuksiin, eikä edes 18"-20" renkaisiin.
Eli Rauni-Leenaa ei ehkä sittenkään tarvitese paikalle kutsua....
Kuten sanoin: Rauni-Leena ja muut ufo"tutkijat" paikalle jos oikeasti jonkun autossa 17" rengas merkistä riippumatta kestää kolmen asteen cambereilla kaksi kesää?
En toki epäile miehen sanaa, mutta jotain todella poikkeuksellista/mystistä tässä nyt täytyy olla?
nooh. nyt on 2 jätkää todistamassa tapahtunutta. tietty toiset ihmiset ajaa kesässä yhtä paljon kuin toiset 10-vuodessa että ehkä ne kilometrit on tarkempi ilmaus kuin esim. 5 kesää..
itse rullailen noin. 5-6tkm kevät - syksy välillä jolloin kesälintalla ajan.
eli mulla ne kestää noin 10tkm komeesti.
Edit. Nyt saatiin Hemi approval tällekkin asialle.
3-asteen campereilla voi siis ajaa useamman kesän mikäli on överi venykumit vanteilla..
(btw. miksi ihmeessä kukaan laittaisi tavallisella vanne / rengas combolla tollaset camperit?)
Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
(btw. miksi ihmeessä kukaan laittaisi tavallisella vanne / rengas combolla tollaset camperit?)
ps. ei herneitä?
Jos ajelee radalla, tai ei muuten vaan tykkään mistään rumista överi venytyksistä... Jos tosiaan kesäautolla ajellee muutamia tonneja kesässä, eikä juuri pitkiä matkoja, niin kyllä kai ne kestää. Nankangit muutenkin tunnetusti suht kovat ja kulutusta kestävät kumit. Laitappa samalla setupilla jotkut pehmeät kumit alle ja lähde heittämään pitkä kesälomareissu 30C helteellä, niin katsotaan montako reissua kestää
Valitettavasti en osaa kertoa tarkkoja kilometrejä.. 4000-5000km on melko oikea haarukka kuitenkin, sillä vuodessa Zetalle mulla vajaat 10tkm.
Tällanen keskustelu vois olla yksi syy pitää kirjaa kilometreistä. Muutoin ostan kumeja kuten bensaa ja ruokaa eli lisää, kun ovat loppu
Syksymmällä alle 18" ns välikauden kumit eli 215/35 ja 225/35 8+9" vanteilla. Näinköhän ne kuluvat nopeammin, sillä niissä venyä paljon vähemmän kuin Snizuissa :think Kumit niissäkin Nankang NS-2.
Niin ja Hemi: Katsoin kulmapapereja ja niissä todellakin camberit -3.2-3.4 ympäri auton. Ja nämä siis ennen kun laitoin säädettävän alustan ja auto tippui vielä lisää.. Eli camberit lisääntyivät vielä entisestään? Uskoisin takana olevan lähempänä neljää jo... Vien kohta uudestaan säätöön kun vaan jaksan
Comment