Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 - camber kulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #76
    Originally posted by biglimited View Post
    Valitettavasti en osaa kertoa tarkkoja kilometrejä.. 4000-5000km on melko oikea haarukka kuitenkin, sillä vuodessa Zetalle mulla vajaat 10tkm.
    Tällanen keskustelu vois olla yksi syy pitää kirjaa kilometreistä. Muutoin ostan kumeja kuten bensaa ja ruokaa eli lisää, kun ovat loppu

    Syksymmällä alle 18" ns välikauden kumit eli 215/35 ja 225/35 8+9" vanteilla. Näinköhän ne kuluvat nopeammin, sillä niissä venyä paljon vähemmän kuin Snizuissa :think Kumit niissäkin Nankang NS-2.

    Niin ja Hemi: Katsoin kulmapapereja ja niissä todellakin camberit -3.2-3.4 ympäri auton. Ja nämä siis ennen kun laitoin säädettävän alustan ja auto tippui vielä lisää.. Eli camberit lisääntyivät vielä entisestään? Uskoisin takana olevan lähempänä neljää jo... Vien kohta uudestaan säätöön kun vaan jaksan
    Pakkohan se on sitten uskoa kun kerran näin sanotaan, mutta kuvien perusteella edessä on kuitenkin yli aste vähemmän kuin takana.
    Toisaalta, jos sinä nyt näillä kulmilla pääset parikin kesää, ei se todellakaan tarkoita sitä että juuri kukaan muu pääsisi.
    Ok, tuo venytys ilman muuta vaikuttaa asiaan, mutta normi vanne/rengaskombolla 99.99% tapauksista syö renkaan sisäkantin kesässä kolmen asteen negatiivisella camberilla jo 17" vannekoollakin, isommista nyt puhumattakaan.
    19" renkaat ko.kulmilla sulaa alle jo alle puolessa kesässä, kun renkaan kosketuspinta +3.0bar paineilla on moottoripyörän renkaan luokkaa...mutta akselipaino kuitenkin hieman eri.
    Tässäkin pelaa siis ihan fysiikan lait ja mikäli nyt taas totutusti tässä nettimaailmassa löytyy yksi poikkeus, vahvistaa se kuitenkin enemmän sääntöä kuin kumoaa fysiikan lakeja.

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      #77
      Originally posted by biglimited View Post
      Niin ja Hemi: Katsoin kulmapapereja ja niissä todellakin camberit -3.2-3.4 ympäri auton. Ja nämä siis ennen kun laitoin säädettävän alustan ja auto tippui vielä lisää.. Eli camberit lisääntyivät vielä entisestään? Uskoisin takana olevan lähempänä neljää jo... Vien kohta uudestaan säätöön kun vaan jaksan
      Siis kulmia ei ole säädetty ollenkaan alustasarjan asennuksen jälkeen? Jos ei niin säädöt voivat olla ihan mitä sattuu...toki saahan etutolpat silmämääräisesti about samoille kohdille, mutta ei se riitä.
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        #78
        viimekesän ajoin 18x8.5" vanteilla ja päällä 215/35 eli mieto venykumi.

        ajoin 5tkm eikä renkaat ole kuluneet kuin alle millin.
        camperia silloin takana n.2.5-astetta

        nyt 3-asteen paikkeilla ja överimmät venyt övereimilä vanteilla, eivätkä ne vieläkään kulu älyttömästi..

        Jos nyt lopetetaan tämä bullshitti ja uskotte vaan ihan suosiolla että ei se campperi vaikuta paljoa paskaakaan jos auraukset on oikein.

        Jos asiassa on vielä jotain epäselvää niin tottakai tänne saa tulla tutkimaan autoani, keitämmä vielä kahvitkin!
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • biglimited
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2006
          • 1519
          • Turku

          #79
          Originally posted by Dani View Post
          Siis kulmia ei ole säädetty ollenkaan alustasarjan asennuksen jälkeen? Jos ei niin säädöt voivat olla ihan mitä sattuu...toki saahan etutolpat silmämääräisesti about samoille kohdille, mutta ei se riitä.
          Ei nyt ihan mitä vaan sillä ratti on edelleen suorassa ja auto ei vetele ollenkaan Toki käytän vielä säädössä kuitenkin!
          Deutchland uber alles!

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #80
            Originally posted by A.I View Post

            Jos nyt lopetetaan tämä bullshitti ja uskotte vaan ihan suosiolla että ei se campperi vaikuta paljoa paskaakaan jos auraukset on oikein.

            jep, ehkä syytä lopettaa tuo bullshitti ja miettiä asioita oikeen järjellä...
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 924
              • Sotkamo--Oulu

              #81
              Originally posted by A.I View Post

              Jos nyt lopetetaan tämä bullshitti ja uskotte vaan ihan suosiolla että ei se campperi vaikuta paljoa paskaakaan jos auraukset on oikein.
              Pitää kyllä paikkansa silleen, että isollakin negatiivisella camberilla ja riittävällä aurauksella renkaat saa kulumaan suht tasaisesti, mutta ne myös kuluu sitten nopsaan.
              Itellä oli entisessä madalletussa E34:ssa takana noin -4 astetta camberia ja renkaat kului vielä ihan suht tasaisesti. Toki renkaana oli vain 235/45R17. Jos renkaiksi laittaa isoilla vanteilla olevat matalat ja leveät renkaat niin kyllä vaikea on niin paljon aurausta laittaa, etteikö sisäkantti kuluisi muuta rengasta nopeammin. Eikä siinä aurauksen lisäämisessä mitään järkeä ole, kun auton kulkuvastus kasvaa tosi nopsaan.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #82
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                Pitää kyllä paikkansa silleen, että isollakin negatiivisella camberilla ja riittävällä aurauksella renkaat saa kulumaan suht tasaisesti, mutta ne myös kuluu sitten nopsaan.
                Itellä oli entisessä madalletussa E34:ssa takana noin -4 astetta camberia ja renkaat kului vielä ihan suht tasaisesti. Toki renkaana oli vain 235/45R17. Jos renkaiksi laittaa isoilla vanteilla olevat matalat ja leveät renkaat niin kyllä vaikea on niin paljon aurausta laittaa, etteikö sisäkantti kuluisi muuta rengasta nopeammin. Eikä siinä aurauksen lisäämisessä mitään järkeä ole, kun auton kulkuvastus kasvaa tosi nopsaan.
                No ei se aurauksen lisäys auta vaan pahentaa asiaa.
                Nollassa edessä kuluttaa tietty vähiten. Takana nyt on pakko käyttää jonkinverran aurausta tai voi tulla jokseenkin arvaamaton ajaa.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  #83
                  mun lintasta ja ajettavuudesta ei voi samalla päivällä edes puhua.
                  auto on rakennettu vain ja ainoastaan ulkonäön takia.

                  jos kumista ottaa kolmannes tien pintaan kiinni niin luistaahan se mutkissa & kiihdyttäessä helpommin kuin koko matkalta tiehen ottava.

                  tällöin se myös kuluu nopeammin.

                  itse kun ajan pappatyyliin alinopeutta niin kumitkin kestävät paremmin vaikka ottavat vain vähän tiehen kiinni.

                  teinivuosilla meni sarja kumeja per kesä vaikka camperit oli ok kun piti luukuttaa niin pirusti mutkiin..


                  ps. suomessa ei tarvita mitään ajo-ominaisuuksia enään autoilta ja tulevaisuudessa vielä vähemmän kun rajoituksia lasketaan kokoajan.

                  tottakai se on passiivista turvallisuutta, mutta samalla perusteella voisi edellyttää jokaiselta tienkäyttäjältä ferraria kun on hyvä ajaa..
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • TIKU1
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 40
                    • Tku

                    #84
                    Hop! Kyseessä 328 toukka. takana 215/45 rengas ja wheelgappi aika tarkkaan nollassa. Alatukivarren cambersäätö tapissa ja silti ei ole miinusta kuin 0.5 astetta. Missä häiriö?

                    Comment

                    • abject
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 378
                      • Vähäkyrö

                      #85
                      Sigun e46 ja etupään camberit.

                      MITTAUSPÖYTÄKIRJA, KLIKS!

                      Kuskin puolella -1°05' ja kartturilla -0°40'. Kuskin puolella muutkin arvot pienemmät kuin toisella puolen, ei tosin yhtä räikeästi.

                      En vielä tässä vaiheessa ole varma, onko autossa ovaalinmalliset kiinnitysreiät iskarin yläpäälle. Jos ei ole, niin näitä olemassa olevia reikiä tulisi ilmeisesti laajentaa ulospäin, eli lokasuojaa kohti? Entäs paljonko suurinpiirtein lapun kaltaisilla arvoilla tolppaa pitäisi kääntää, jos tavoitteena on esimerkiksi kartturinpuolen -0°40'?

                      Oliskos tuosta lapusta muuta huomioitavaa?

                      Auton käytöksestä kerrottakoon, että sieppaa melko reippaasti pitkittäisiin paikkausjälkiin asfaltissa. Jarrutuksissa menee jo paremmin, kun alatukivarsien takaheloihin tuli Meyle HD:ta.
                      F11 525dx M-Sport ’14
                      w123 240D Lang MR '81

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        Originally posted by abject View Post
                        Sigun e46 ja etupään camberit.

                        MITTAUSPÖYTÄKIRJA, KLIKS!

                        Kuskin puolella -1°05' ja kartturilla -0°40'. Kuskin puolella muutkin arvot pienemmät kuin toisella puolen, ei tosin yhtä räikeästi.

                        En vielä tässä vaiheessa ole varma, onko autossa ovaalinmalliset kiinnitysreiät iskarin yläpäälle. Jos ei ole, niin näitä olemassa olevia reikiä tulisi ilmeisesti laajentaa ulospäin, eli lokasuojaa kohti? Entäs paljonko suurinpiirtein lapun kaltaisilla arvoilla tolppaa pitäisi kääntää, jos tavoitteena on esimerkiksi kartturinpuolen -0°40'?

                        Oliskos tuosta lapusta muuta huomioitavaa?

                        Auton käytöksestä kerrottakoon, että sieppaa melko reippaasti pitkittäisiin paikkausjälkiin asfaltissa. Jarrutuksissa menee jo paremmin, kun alatukivarsien takaheloihin tuli Meyle HD:ta.
                        Aivan varmasti ottaa pitkittäisiin uriin, riippuen nyt voimakkuudeltaa hieman siitä mikä rengastus on alla.
                        Eli edessä aivan pirusti liikaa negatiivista camberia ja tätä ei oikein korjata enään edes yläpäiden "viilauksella".
                        Nyt myös eti ja takapään välinen ero liian pieni, kun eroa saisi olla aste tai vähän päälle?

                        Comment

                        • abject
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 378
                          • Vähäkyrö

                          #87
                          Alla tällä hetkellä edessä 225/40/18 ja takana 235/40/18, kun 255/35 kulahtivat loppuun. Alkuperäiskoko oli kyllä parempi, mutta ehkä näillä 235:lla vielä tämä syksy mennään. 205/55/16 talvikitkoilla tuota vetelyä nyt ei juurikaan huomannut.

                          Minkäslaista hoitokeinoa raati tietäis tälle ehdottaa? Mitään koritunkkia kevyempää?

                          Ajatuksissa on ollut hommata autoon säädettävä alusta, BC, D2 tms., mutta on kirjattuna vasta ensikevään budjettiin. Saakohan näiden säädettävillä yläpäillä tuota heittoa kuriin?
                          F11 525dx M-Sport ’14
                          w123 240D Lang MR '81

                          Comment

                          • nevari
                            BTCF Member
                            • Apr 2008
                            • 257
                            • jyväskylä

                            #88
                            ja lisää kysymyksiä

                            onko porukalla kokemuksia säädettävistä yläpäistä joissa kumivaimennus? mielellään saisi olla vielä 3d säädettävä että vois viedä kaikki kulmat "hyviin" arvoihin noin arkiajoa ajatellen. alustana kw street comfort ja parastahan tietysti olisi jos nuo yläpäät kävisi suoraan. iskarit menee vakio yläpäihin suoraan.. koittanut noita etsiä mutta vielä ei ole tärpännyt.

                            Comment

                            • riuska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1160
                              • Lahti

                              #89
                              Vähän ihmetyttää itteä miksi etupään camperit on säädetty enemmän päin v... samoin takana.
                              Vasen oli :-1.18´ säädetty -1.30´ Oikealle ei tehty mitään alku ja lopputilanne -0.54´ kun etupää pitäisi olla jotain alle -0.40´ Takana vasen -1.48´ alussa ja säädön jälkeen sama. Oikea oli -1.18´ säädetty -1.12´
                              F30 320d
                              F30 320i
                              E46 320i
                              E36 325i
                              E30 316

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #90
                                Originally posted by riuska View Post
                                Vähän ihmetyttää itteä miksi etupään camperit on säädetty enemmän päin v... samoin takana.
                                Vasen oli :-1.18´ säädetty -1.30´ Oikealle ei tehty mitään alku ja lopputilanne -0.54´ kun etupää pitäisi olla jotain alle -0.40´ Takana vasen -1.48´ alussa ja säädön jälkeen sama. Oikea oli -1.18´ säädetty -1.12´
                                Nyt on kyllä säädelty ihan vain sen vuoksi että saadaan asiakkaalta rahat pois..."kun on kerran säädetty"...
                                Eli säädetty etu ja takapää entisestään enemmän perseelleen(harvoin olen nähnyt kadulla liikkuvaa autoa jossa etupäässä on selvästi enemmän negatiivista camberia kuin takana?)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎