Tappi pois ja perssonin yläpään kiinnityksiin muutama milli lisää säätövaraa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 - camber kulmat
Collapse
X
-
Mulla on E46 330Ci (valmistettu 12/2001) ja kävin juuri säädättämässä kulmat, kun tuli vaihdettua löystyneet etualatukivarsien takapuslat ja ja koliseva raidetanko. Kerroin millaiset säädöt haluan (teitenkin tehtaan rajojen sisällä) ja mulla oli jo valmiiksi etupään jousilautasista tapit poistettu Saksassa. Säätäjä sääti etupään camberit kohdalleen juuri löysäämällä iskarin pultteja ja sitten iskarin yläpäätä liikuttamalla. Ne pultinriejät iskaritornissa on ainakin mulla "hahlon" muotoiset ja säätövara riitti hyvin. Mitään M3-osia ei käyny mielessäkään laittaa. M3 alatukivarret on vähän erilaiset ku muu E46 ja samoten ne takapuslat on epäkeskot. Uskon, että paras lopputulos tulee vakio-osilla, kunhan yläpään säätö mahdollisestetaan tapin poistolla.
Alustan madalluksesta milleissä en osaa sanoa, kun en vakion mittoja tiedä, mutta vanteen keskeltä lokarin kaariin on edessä ja takana 330 mm. Alusta on korkeussäädettävä. Kuvan auton korkeudesta saa, kun katsoo allekirjoituksen linkistä Vesku1:sen ottamia kuvia.E61 525d LCI
Comment
-
-
Miten musta tuntuu että mun autossa noi reijät ovat ihan vaan ihan pyöreät.
Jossain nähnyt myös että on tehtaalta tullut ovaalimuodossa, ja osa taas kuten mulla.
Mites kun noita reikiä lähtee viilaamaan niin tuo ruostesuojaus, sinkkispraytä päälle jne.?
..ja paljon pitää viilatat siis minimissään, liikaahan ei periaatteessa tee mitään?
Comment
-
-
Originally posted by Ha2 View PostAlustan madalluksesta milleissä en osaa sanoa, kun en vakion mittoja tiedä, mutta vanteen keskeltä lokarin kaariin on edessä ja takana 330 mm. Alusta on korkeussäädettävä. Kuvan auton korkeudesta saa, kun katsoo allekirjoituksen linkistä Vesku1:sen ottamia kuvia.Ajossa:
E39 530i Touring M-Sport
Comment
-
-
Auto tuli Saksasta ja siinä oli valmiina KW Variante 2. En oo mihinkään säätöihin koskenu. Tuntuu hyvältä noin ku se on. Onhan se aika helvetin jämäkkä, välillä jopa hieman kivireki pahimmilla teillä. Mutta sellasia ne tuppaa vissiin olemaan. Mutta hyvin on tähänkin asti pärjätty Oulun talvikelissäkin.
Jos sulla mikalkai on vakioalusta, niin viititkö mitata vanteen keskeltä lokarin kaareen edestä ja takaa? Ois kiva tietää kuin paljon vakiota matalempi tuo meidän auto on.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Dani View PostMiten musta tuntuu että mun autossa noi reijät ovat ihan vaan ihan pyöreät.
Jossain nähnyt myös että on tehtaalta tullut ovaalimuodossa, ja osa taas kuten mulla.
Mites kun noita reikiä lähtee viilaamaan niin tuo ruostesuojaus, sinkkispraytä päälle jne.?
..ja paljon pitää viilatat siis minimissään, liikaahan ei periaatteessa tee mitään?
Comment
-
-
Originally posted by mikalkai View PostVai riittääkö tuo "tapin" poisto tuohon 60mm madallukseen?
Entäpä kun aiemmissa threadeissa puhuttiin joistan M3 palikoista, niin mitä nämä käytännössä ovat ja millainen homma nuo on vaihtaa paikalleen? Eli meneekö ns. heitämällä vai tarviiko tehdä jotain muutoksia?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
-Mika K
M3:sen osia jos alat sovittamaan, niin iskarin ylätukilaakerit on epäkeskot, mutta niiden sovittamiseksi pitää vaihtaa myös M3:sen iskarit, joiden sopivuudesta tavan auton napaan en osaa sanoa. Jos M3:sen iskarit ei sovi alkuperäiseen napaan, niin niiden vaihtuessa menee vaihtoon myös jarruhilut.
Helpompi tapa hommata säädettävä yläpää taitaa olla ostaa iskarit joissa säätö jo on, vinguttaa itse lisää säätöä tai hankkia jostain säädettävät ylätukilaakerit (esim. Turner Motorsport myy).
Tietysti jos haluat itse vielä koittaa niitä M3:sen yläpäitä, niin mulla olis sellasetkin jouten, ihan iskemättömät vielä"I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Tuo Hemin kuva selvensi asiaa huomattavasti. Pitääpä tuossa keväämmällä kurkata onko itellä tuollaiset ovaalinmuotoiset vaiko pelkät pyöreät. Kuitenkin jonkinlaisen säädettvän ostan kesäksi, se on varma.
Niin ja joku kyseli tuota korkeutta... mulla ei tuossa valitettvasti ole normi alusta alla, niin ei taida tulla oikeaa lukemaa. Voin minä sen tuossa iltasella vielä varmuuden vuoksi mitata.
-Mika KAjossa:
E39 530i Touring M-Sport
Comment
-
-
Tässä omat etupään arvot ohjaustapilla ja pyöreillä reijillä:
Camber:
Vasen: -0º52' (vihreä)
Oikea: - 0º50' (vihreä)
Ero: -0º02' (vihreä)
Tavoitetieto:
Vasen ja oikea: -0º43' +/-0º20'
Ero: 0º00' +/-0º30'
H&R 55/35mm satsi siis alla.
Mitäs arvoja sulla NokiLeka näyttää, olis mielenkiintoista verrata tapilla vs. ei tappia.
Comment
-
-
Originally posted by Dani View PostH&R 55/35mm satsi siis alla.
Mitäs arvoja sulla NokiLeka näyttää, olis mielenkiintoista verrata tapilla vs. ei tappia."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Jatketaanpa tätä vielä hieman. Eli laittelin tuossa torstaina alustan alle ja melko matalahan siitä tuli. Takaa tosin voi nostaa vielä ja se on ollut mielessäkin mutta mutta. Takarenkaat on melko vinossa tällä hetkellä ja kysymys kuuluukin, että mitä tuolta takaa pitää oikein vinguttaa jotta camberit saa kohilleen? Etupää onkin ihan selvä. Siksi tässä kyselen, että osaan sitten kertoa säätäjälle kuinka tuon takapään saa säädettyä.
-Mika KAjossa:
E39 530i Touring M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by mikalkai View PostJatketaanpa tätä vielä hieman. Eli laittelin tuossa torstaina alustan alle ja melko matalahan siitä tuli. Takaa tosin voi nostaa vielä ja se on ollut mielessäkin mutta mutta. Takarenkaat on melko vinossa tällä hetkellä ja kysymys kuuluukin, että mitä tuolta takaa pitää oikein vinguttaa jotta camberit saa kohilleen? Etupää onkin ihan selvä. Siksi tässä kyselen, että osaan sitten kertoa säätäjälle kuinka tuon takapään saa säädettyä.
-Mika K
Takana riittää säätövarat ilman vinguttamistakin, itel 315mm navast kaareen takana (h&r 55/35 tiputtava satsi) ja hyvin sai takacamberit kohdilleen.e39 530ia m-sport touring imolarot II -02
Comment
-
Comment