Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 - camber kulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Tappi pois ja perssonin yläpään kiinnityksiin muutama milli lisää säätövaraa.

    Comment

    • Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

      #32
      Mulla on E46 330Ci (valmistettu 12/2001) ja kävin juuri säädättämässä kulmat, kun tuli vaihdettua löystyneet etualatukivarsien takapuslat ja ja koliseva raidetanko. Kerroin millaiset säädöt haluan (teitenkin tehtaan rajojen sisällä) ja mulla oli jo valmiiksi etupään jousilautasista tapit poistettu Saksassa. Säätäjä sääti etupään camberit kohdalleen juuri löysäämällä iskarin pultteja ja sitten iskarin yläpäätä liikuttamalla. Ne pultinriejät iskaritornissa on ainakin mulla "hahlon" muotoiset ja säätövara riitti hyvin. Mitään M3-osia ei käyny mielessäkään laittaa. M3 alatukivarret on vähän erilaiset ku muu E46 ja samoten ne takapuslat on epäkeskot. Uskon, että paras lopputulos tulee vakio-osilla, kunhan yläpään säätö mahdollisestetaan tapin poistolla.

      Alustan madalluksesta milleissä en osaa sanoa, kun en vakion mittoja tiedä, mutta vanteen keskeltä lokarin kaariin on edessä ja takana 330 mm. Alusta on korkeussäädettävä. Kuvan auton korkeudesta saa, kun katsoo allekirjoituksen linkistä Vesku1:sen ottamia kuvia.
      E61 525d LCI

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #33
        Miten musta tuntuu että mun autossa noi reijät ovat ihan vaan ihan pyöreät.
        Jossain nähnyt myös että on tehtaalta tullut ovaalimuodossa, ja osa taas kuten mulla.

        Mites kun noita reikiä lähtee viilaamaan niin tuo ruostesuojaus, sinkkispraytä päälle jne.?
        ..ja paljon pitää viilatat siis minimissään, liikaahan ei periaatteessa tee mitään?
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • mikalkai
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 308
          • Oulu

          #34
          Originally posted by Ha2 View Post
          Alustan madalluksesta milleissä en osaa sanoa, kun en vakion mittoja tiedä, mutta vanteen keskeltä lokarin kaariin on edessä ja takana 330 mm. Alusta on korkeussäädettävä. Kuvan auton korkeudesta saa, kun katsoo allekirjoituksen linkistä Vesku1:sen ottamia kuvia.
          Millanen alusta on alla jos saa udella? Ite tässä miettinyt, että minkä alusta laittaa alle. Sais olla jämäkkä, säädettävä sekä ei aivan älytön kivireki.
          Ajossa:
          E39 530i Touring M-Sport

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #35
            Auto tuli Saksasta ja siinä oli valmiina KW Variante 2. En oo mihinkään säätöihin koskenu. Tuntuu hyvältä noin ku se on. Onhan se aika helvetin jämäkkä, välillä jopa hieman kivireki pahimmilla teillä. Mutta sellasia ne tuppaa vissiin olemaan. Mutta hyvin on tähänkin asti pärjätty Oulun talvikelissäkin.

            Jos sulla mikalkai on vakioalusta, niin viititkö mitata vanteen keskeltä lokarin kaareen edestä ja takaa? Ois kiva tietää kuin paljon vakiota matalempi tuo meidän auto on.
            E61 525d LCI

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by Dani View Post
              Miten musta tuntuu että mun autossa noi reijät ovat ihan vaan ihan pyöreät.
              Jossain nähnyt myös että on tehtaalta tullut ovaalimuodossa, ja osa taas kuten mulla.

              Mites kun noita reikiä lähtee viilaamaan niin tuo ruostesuojaus, sinkkispraytä päälle jne.?
              ..ja paljon pitää viilatat siis minimissään, liikaahan ei periaatteessa tee mitään?
              Jostain syystä toisissa e46:ssa noissa tornien perssonin yläkiinnityksissä tosiaan on valmiiksi soikeat=säädettävät reijät kun taas joissain on vain pelkät pyöreät porareijät. Tässä tapauksessa reikiin on "viilattava/"vingutettava"ulospäin säätövaraa. e46:n iskaritornit ovat sinkatut joten viilatutkaan reijät eivät ala ruostumaan. Jos tätä ei usko, niin voihan sinne suihkaista hieman kylmäsinkkisprayta.

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #37
                Niin mä vähän juu muistelin. Mutta miten paljon kannattaa viilata jos siihen ryhtyy, puhutaanko 1mm, 5mm vai jopa 10mm per puoli?
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Orggis säätövara on 3-4mm:n luokkaa, eli vähintään tietenkin tämän verran.
                  Itse vedän noihin vielä muutaman millin lisää jolloin säätöä ulospäin on abauttiarallaa 5-8mm luokkaa:

                  Last edited by Hemi; 22-09-2014, 14:00.

                  Comment

                  • NokiLeka
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2341
                    • Eurajoki

                    #39
                    Originally posted by mikalkai View Post
                    Vai riittääkö tuo "tapin" poisto tuohon 60mm madallukseen?

                    Entäpä kun aiemmissa threadeissa puhuttiin joistan M3 palikoista, niin mitä nämä käytännössä ovat ja millainen homma nuo on vaihtaa paikalleen? Eli meneekö ns. heitämällä vai tarviiko tehdä jotain muutoksia?

                    Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

                    -Mika K
                    Mulla ainakin riitti etupäässä pelkkä tapin poisto 55mm millin madallukselle. Camberit meni rajojen sisään, mutta ollaan kyllä ihan rajamailla.

                    M3:sen osia jos alat sovittamaan, niin iskarin ylätukilaakerit on epäkeskot, mutta niiden sovittamiseksi pitää vaihtaa myös M3:sen iskarit, joiden sopivuudesta tavan auton napaan en osaa sanoa. Jos M3:sen iskarit ei sovi alkuperäiseen napaan, niin niiden vaihtuessa menee vaihtoon myös jarruhilut.

                    Helpompi tapa hommata säädettävä yläpää taitaa olla ostaa iskarit joissa säätö jo on, vinguttaa itse lisää säätöä tai hankkia jostain säädettävät ylätukilaakerit (esim. Turner Motorsport myy).

                    Tietysti jos haluat itse vielä koittaa niitä M3:sen yläpäitä, niin mulla olis sellasetkin jouten, ihan iskemättömät vielä
                    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                    Comment

                    • mikalkai
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 308
                      • Oulu

                      #40
                      Tuo Hemin kuva selvensi asiaa huomattavasti. Pitääpä tuossa keväämmällä kurkata onko itellä tuollaiset ovaalinmuotoiset vaiko pelkät pyöreät. Kuitenkin jonkinlaisen säädettvän ostan kesäksi, se on varma.

                      Niin ja joku kyseli tuota korkeutta... mulla ei tuossa valitettvasti ole normi alusta alla, niin ei taida tulla oikeaa lukemaa. Voin minä sen tuossa iltasella vielä varmuuden vuoksi mitata.

                      -Mika K
                      Ajossa:
                      E39 530i Touring M-Sport

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #41
                        Tässä omat etupään arvot ohjaustapilla ja pyöreillä reijillä:

                        Camber:
                        Vasen: -0º52' (vihreä)
                        Oikea: - 0º50' (vihreä)
                        Ero: -0º02' (vihreä)

                        Tavoitetieto:
                        Vasen ja oikea: -0º43' +/-0º20'
                        Ero: 0º00' +/-0º30'

                        H&R 55/35mm satsi siis alla.
                        Mitäs arvoja sulla NokiLeka näyttää, olis mielenkiintoista verrata tapilla vs. ei tappia.
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          #42
                          Originally posted by Dani View Post
                          H&R 55/35mm satsi siis alla.
                          Mitäs arvoja sulla NokiLeka näyttää, olis mielenkiintoista verrata tapilla vs. ei tappia.
                          Mä voin viikonloppuna kattoa josko mä löydän sen säätölapun jostain ja laittaa nuo arvot tänne näkyville.
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • mikalkai
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 308
                            • Oulu

                            #43
                            Jatketaanpa tätä vielä hieman. Eli laittelin tuossa torstaina alustan alle ja melko matalahan siitä tuli. Takaa tosin voi nostaa vielä ja se on ollut mielessäkin mutta mutta. Takarenkaat on melko vinossa tällä hetkellä ja kysymys kuuluukin, että mitä tuolta takaa pitää oikein vinguttaa jotta camberit saa kohilleen? Etupää onkin ihan selvä. Siksi tässä kyselen, että osaan sitten kertoa säätäjälle kuinka tuon takapään saa säädettyä.

                            -Mika K
                            Ajossa:
                            E39 530i Touring M-Sport

                            Comment

                            • Proppu
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2006
                              • 176
                              • Järvenpää

                              #44
                              Originally posted by mikalkai View Post
                              Jatketaanpa tätä vielä hieman. Eli laittelin tuossa torstaina alustan alle ja melko matalahan siitä tuli. Takaa tosin voi nostaa vielä ja se on ollut mielessäkin mutta mutta. Takarenkaat on melko vinossa tällä hetkellä ja kysymys kuuluukin, että mitä tuolta takaa pitää oikein vinguttaa jotta camberit saa kohilleen? Etupää onkin ihan selvä. Siksi tässä kyselen, että osaan sitten kertoa säätäjälle kuinka tuon takapään saa säädettyä.

                              -Mika K

                              Takana riittää säätövarat ilman vinguttamistakin, itel 315mm navast kaareen takana (h&r 55/35 tiputtava satsi) ja hyvin sai takacamberit kohdilleen.
                              e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                              Comment

                              • mikalkai
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 308
                                • Oulu

                                #45
                                Tämäpä hyvä kuulla. Ei muuta kuin ensi viikolla kulmien säätöön sitten
                                Ajossa:
                                E39 530i Touring M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎