E46 - camber kulmat
Collapse
X
-
Niin mä vähän juu muistelin. Mutta miten paljon kannattaa viilata jos siihen ryhtyy, puhutaanko 1mm, 5mm vai jopa 10mm per puoli?
-
Jostain syystä toisissa e46:ssa noissa tornien perssonin yläkiinnityksissä tosiaan on valmiiksi soikeat=säädettävät reijät kun taas joissain on vain pelkät pyöreät porareijät. Tässä tapauksessa reikiin on "viilattava/"vingutettava"ulospäin säätövaraa. e46:n iskaritornit ovat sinkatut joten viilatutkaan reijät eivät ala ruostumaan. Jos tätä ei usko, niin voihan sinne suihkaista hieman kylmäsinkkisprayta.Originally posted by Dani View PostMiten musta tuntuu että mun autossa noi reijät ovat ihan vaan ihan pyöreät.
Jossain nähnyt myös että on tehtaalta tullut ovaalimuodossa, ja osa taas kuten mulla.
Mites kun noita reikiä lähtee viilaamaan niin tuo ruostesuojaus, sinkkispraytä päälle jne.?
..ja paljon pitää viilatat siis minimissään, liikaahan ei periaatteessa tee mitään?
Leave a comment:
-
Auto tuli Saksasta ja siinä oli valmiina KW Variante 2. En oo mihinkään säätöihin koskenu. Tuntuu hyvältä noin ku se on. Onhan se aika helvetin jämäkkä, välillä jopa hieman kivireki pahimmilla teillä. Mutta sellasia ne tuppaa vissiin olemaan. Mutta hyvin on tähänkin asti pärjätty Oulun talvikelissäkin.
Jos sulla mikalkai on vakioalusta, niin viititkö mitata vanteen keskeltä lokarin kaareen edestä ja takaa? Ois kiva tietää kuin paljon vakiota matalempi tuo meidän auto on.
Leave a comment:
-
Millanen alusta on alla jos saa udella? Ite tässä miettinyt, että minkä alusta laittaa alle. Sais olla jämäkkä, säädettävä sekä ei aivan älytön kivireki.Originally posted by Ha2 View PostAlustan madalluksesta milleissä en osaa sanoa, kun en vakion mittoja tiedä, mutta vanteen keskeltä lokarin kaariin on edessä ja takana 330 mm. Alusta on korkeussäädettävä. Kuvan auton korkeudesta saa, kun katsoo allekirjoituksen linkistä Vesku1:sen ottamia kuvia.
Leave a comment:
-
Miten musta tuntuu että mun autossa noi reijät ovat ihan vaan ihan pyöreät.
Jossain nähnyt myös että on tehtaalta tullut ovaalimuodossa, ja osa taas kuten mulla.
Mites kun noita reikiä lähtee viilaamaan niin tuo ruostesuojaus, sinkkispraytä päälle jne.?
..ja paljon pitää viilatat siis minimissään, liikaahan ei periaatteessa tee mitään?
Leave a comment:
-
Mulla on E46 330Ci (valmistettu 12/2001) ja kävin juuri säädättämässä kulmat, kun tuli vaihdettua löystyneet etualatukivarsien takapuslat ja ja koliseva raidetanko. Kerroin millaiset säädöt haluan (teitenkin tehtaan rajojen sisällä) ja mulla oli jo valmiiksi etupään jousilautasista tapit poistettu Saksassa. Säätäjä sääti etupään camberit kohdalleen juuri löysäämällä iskarin pultteja ja sitten iskarin yläpäätä liikuttamalla. Ne pultinriejät iskaritornissa on ainakin mulla "hahlon" muotoiset ja säätövara riitti hyvin. Mitään M3-osia ei käyny mielessäkään laittaa. M3 alatukivarret on vähän erilaiset ku muu E46 ja samoten ne takapuslat on epäkeskot. Uskon, että paras lopputulos tulee vakio-osilla, kunhan yläpään säätö mahdollisestetaan tapin poistolla.
Alustan madalluksesta milleissä en osaa sanoa, kun en vakion mittoja tiedä, mutta vanteen keskeltä lokarin kaariin on edessä ja takana 330 mm. Alusta on korkeussäädettävä. Kuvan auton korkeudesta saa, kun katsoo allekirjoituksen linkistä Vesku1:sen ottamia kuvia.
Leave a comment:
-
Tappi pois ja perssonin yläpään kiinnityksiin muutama milli lisää säätövaraa.
Leave a comment:
-
E46 coupen camber kulmat edessä
Moi,
Vielä tähän samaan aiheeseen. Eli itelle on tulossa E46 330ci ja ajattelin sitä madaltaa n. 60/40 verran. En kuitenkaan halua olla koko ajan uusimassa renkaita, joten mitä muuta vaihtoehtoja on kuin ostaa tolpat, jossa edessä on tuo camberin säätö? Vai riittääkö tuo "tapin" poisto tuohon 60mm madallukseen?
Entäpä kun aiemmissa threadeissa puhuttiin joistan M3 palikoista, niin mitä nämä käytännössä ovat ja millainen homma nuo on vaihtaa paikalleen? Eli meneekö ns. heitämällä vai tarviiko tehdä jotain muutoksia?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
-Mika K
Leave a comment:
-
Originally posted by Kahva View PostPalataanpas tähän ongelmaan. Eli nyt e36 325 sedanin alla pyörii 235/35/19" rengastus ja autoa on madallettu sen verran, että nosturille ei ole asiaa ilman etupuskurin poistoa. Entiset renkaat olivat kokoluokkaa 225/45/17" ja ihan silppua sisäreunoista. Olin itsekkin menossa cambereita säädättämään, mutta tosiaan tylytuomio tuli.."ei pysty säätämään, että sulla menee renkaat kesässään ja et ole ainoa"
Eli lisää säätövaraa pitäisi sitten saada ja tämäkö "vinguttaminen" on sitten se vaihtoehto, mikäli en nosta autoa reilusti ylös? Jos jonkinlaisia apuja tähän säätötyöhön saisi, niin kiitos! Alkaa nuo uudetkin renkaat menettämään sisäpintaa sitä vauhtia, että heikompaa hirvittää.
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=66977
Tuolla kulmat kuntoon. Itsellä riitti pelkän pultin vaihto ~-50mm madalluksen korjaamiseksi omassa autossa ja tietysti pienellä vinguttamisella lisää säätövaraa.
Leave a comment:
-
Helpoin tapa tuolle camberin säädölle on hankkia sellaiset tolpat eteen, joissa tuo säätö on jo valmiina. Esim. D2 racing alustassa tuota camberia voi ruuvata mielinmäärin. Toinen vaihtoehto on kaivaa Hemin threadi esille, jossa on ohjeet kuvineen, mitä pitää tehdä jos säätö ei riitä.
Tosin vaikka itsellä on kaikki arvot enemmän kuin kohillaan, niin edelleen kyllä vetelee ainakin täällä Oulun pahimmin "urautuneilla" teillä. Liekkö sitten renkaissa vika?
Leave a comment:
-
Camberit kuntoon e36
Palataanpas tähän ongelmaan. Eli nyt e36 325 sedanin alla pyörii 235/35/19" rengastus ja autoa on madallettu sen verran, että nosturille ei ole asiaa ilman etupuskurin poistoa. Entiset renkaat olivat kokoluokkaa 225/45/17" ja ihan silppua sisäreunoista. Olin itsekkin menossa cambereita säädättämään, mutta tosiaan tylytuomio tuli.."ei pysty säätämään, että sulla menee renkaat kesässään ja et ole ainoa"
Eli lisää säätövaraa pitäisi sitten saada ja tämäkö "vinguttaminen" on sitten se vaihtoehto, mikäli en nosta autoa reilusti ylös? Jos jonkinlaisia apuja tähän säätötyöhön saisi, niin kiitos! Alkaa nuo uudetkin renkaat menettämään sisäpintaa sitä vauhtia, että heikompaa hirvittää.
Leave a comment:
-
No, mikäli nuo omistamani vakiokokoiset 235/45-17" renkaat kuluvat normaalisti ensi kesänä, olen ihan kohtuullisen tyytyväinen. Tarkoituksena kun ei ainakaan tässä vaiheessa ole pistää isompaa vannetta alle.Originally posted by Hemi View PostSiis nuo camberarvot ovat ihan ok 205-225-leveyksisillä 15"-17" vakiorenkailla, mutta jos taakse aiotaan profiilia madaltaa ja/tai rengasta leventää, niin ajokäytöksen=vetelyn suhteen rengas saisi olla niin pystyssä kuin mahdollista jotta renkaan eri kyljille paino jakautuisi mahdollisimman tasaisesti.
Leave a comment:
-
Tiedän mitä tarkoitat, silläpä uskallan väittää että tuli ajatus- tai painovirhe eli viilataan pilkkua: jos sisäpuolen sivu kantaa 50% rasituksesta niin silloin myöskin ulkopuolen sivu kantaa 50% rasituksesta eli rasitus on sama molemmilla puolilla. Tarkoitit luultavasti että sisäpuolen sivu kantaa 50% enemmän kuin ulkopuoli ?Originally posted by Hemi View PostSiis nuo camberarvot ovat ihan ok 205-225-leveyksisillä 15"-17" vakiorenkailla, mutta jos taakse aiotaan profiilia madaltaa ja/tai rengasta leventää, niin ajokäytöksen=vetelyn suhteen rengas saisi olla niin pystyssä kuin mahdollista jotta renkaan eri kyljille paino jakautuisi mahdollisimman tasaisesti. Tuollaisessa 205/55-16" renkaan eri kylkipuolille kohdistuva rasitus on noilla kulmilla abaut 10%:n haarukassa, mutta jos alle laitettaisiin
265/30-19" rengastus, kantaisi sisäpuolen renkaan sivu varmasti n.50% rasituksesta, jolloin se myös vetelee huomattavasti helpommin.
Eli hyvä ne olisi e46:ssä pitää mahdollisimman lähellä noita positiivisen puolen toleransseja, jolloin toki rengaskulutkin ovat pienemmät kun takanakit eivät syö itseään linttaan.
Leave a comment:
-
Siis nuo camberarvot ovat ihan ok 205-225-leveyksisillä 15"-17" vakiorenkailla, mutta jos taakse aiotaan profiilia madaltaa ja/tai rengasta leventää, niin ajokäytöksen=vetelyn suhteen rengas saisi olla niin pystyssä kuin mahdollista jotta renkaan eri kyljille paino jakautuisi mahdollisimman tasaisesti. Tuollaisessa 205/55-16" renkaan eri kylkipuolille kohdistuva rasitus on noilla kulmilla abaut 10%:n haarukassa, mutta jos alle laitettaisiin
265/30-19" rengastus, kantaisi sisäpuolen renkaan sivu varmasti n.50% rasituksesta, jolloin se myös vetelee huomattavasti helpommin.
Eli hyvä ne olisi e46:ssä pitää mahdollisimman lähellä noita positiivisen puolen toleransseja, jolloin toki rengaskulutkin ovat pienemmät kun takanakit eivät syö itseään linttaan.Last edited by Hemi; 03-04-2007, 13:56.
Leave a comment:
Leave a comment: