E46 - camber kulmat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hemi
    replied
    Originally posted by Myunthai View Post
    Moro!

Ajattelin kysyä vinkkiä fiksummilta. Mulla on allani tuo tehtaanpapan kyhäämä M-sport.

Alusta vakio m-sport. Sirkkelit 225/45/17 ja 245/40/17

Ostin viime kesänä uudet kumit ja kävin säädättämäs kulmat. Auto oli koko kesän uraherkkä (viisaiden mukaan se onj kuulemma ominaisuus).

Tänä kesänä ku laitatin samat kumit alle, rengasliikkeen pojat kyseli, koska kulmat on viimeksi säädetty ku takarenkaat oli kuluneet sisäreunasta. Eturenkaat kuluneet tasaisesti.

Kävin tänään säädättämäs kulmat ja mukaan sain tällaisen lapun.

[ATTACH]103088[/ATTACH]

Mä ite osaan vain ihmetellä että pitääkö noiden takarenkaiden olla oikeasti tuollaiset katonharjat, vaikkei toi alusta nyt oikeasti mikään järjettömän matala olekaan. Vasemman renkaan camperin kohdalla asentaja ei ollut päässyt edes ohjearvoon ku oli kuulemma säätö loppunut. Oikeassa takarenkaassa sitä oli kuulemma riittänyt.

Mulla on sellainen silmämääräinen mielikuva, ettei tuossa autossa toi takarenkaiden kallistus kyllä noin kova ollut saksasta tullessaan. Ja saksannakit oli kyllä kuluneet ihan tasaisesti.

Lähinnä mun kysymys kuuluu, pitääkö nämä koneelta löytyvät arvot paskaakaan paikkaansa? Olisko jollakin antaa paremmat arvot, jolla takarenkaat ei enää kuluis sisäreunasta ja saisin autoa keulasta vähemmän uraherkäksi.

ai niin... keula on katottu välysten varalta kolmessa eri paikassa läpi. kukaan ei löydä mitään. rengaspaineet mulla on 2.8-3.0 riippuen kuormasta.
    Takana liikaa negatiivista camberia tälle rengastukselle ja symmetria pielessä ...jota ei ole lainkaan edes yritetty säätää.
    Eli vaihda säätöpaikkaa ja pyydä laittamaan taakse mahdollisimman symmetrisesti 1.30`-1.35`-astetta negatiivista camberia ja loppuu se renkaiden sisäreunan sulaminen.
    Eteen negatiivista n.0.20-0.30`-astetta ja search:lla löydät tältä saitilta ohjeet/tavan millä ko.säätö onnistuu=kuuluu tehdä jos ja kun säätöä tekevä putiikki väittää että säätöä ei e46:ssa ole?

Leave a comment:

• petrolhead
    replied
    Moro!

Ajattelin kysyä vinkkiä fiksummilta. Mulla on allani tuo tehtaanpapan kyhäämä M-sport.

Ostin viime kesänä uudet kumit ja kävin säädättämäs kulmat. Auto oli koko kesän uraherkkä (viisaiden mukaan se onj kuulemma ominaisuus).

Tänä kesänä ku laitatin samat kumit alle, rengasliikkeen pojat kyseli, koska kulmat on viimeksi säädetty ku takarenkaat oli kuluneet sisäreunasta. Eturenkaat kuluneet tasaisesti.

[ATTACH]103088[/ATTACH]

Mä ite osaan vain ihmetellä että pitääkö noiden takarenkaiden olla oikeasti tuollaiset katonharjat, vaikkei toi alusta nyt oikeasti mikään järjettömän matala olekaan. Vasemman renkaan camperin kohdalla asentaja ei ollut päässyt edes ohjearvoon ku oli kuulemma säätö loppunut. Oikeassa takarenkaassa sitä oli kuulemma riittänyt.

Mulla on sellainen silmämääräinen mielikuva, ettei tuossa autossa toi takarenkaiden kallistus kyllä noin kova ollut saksasta tullessaan. Ja saksannakit oli kyllä kuluneet ihan tasaisesti.

Lähinnä mun kysymys kuuluu, pitääkö nämä koneelta löytyvät arvot paskaakaan paikkaansa? Olisko jollakin antaa paremmat arvot, jolla takarenkaat ei enää kuluis sisäreunasta ja saisin autoa keulasta vähemmän uraherkäksi.

ai niin... keula on katottu välysten varalta kolmessa eri paikassa läpi. kukaan ei löydä mitään. rengaspaineet mulla on 2.8-3.0 riippuen kuormasta.
    Miten on säätövara loppunut takacamberista, kun eihän sitä tulosteen mukaan ole säädetty lainkaan. Alku ja loppumittaushan on samat.
    Uraherkkyys, no, älä aja urissa. About samat asiat jotka tuo ohjaustuntumaa, aiheuttaa vetelyä ja tai uraherkkyyttä. Saahan sen auton säädettyä mukavan tunnottomaksi että Kemi-Hki välillä ei tunnu rattiin mitään, mut kuka sellasen haluaa.

Itselleni säädin E46 touringiin "liikaa" etucamberia. Voihan se pikkäsen vedellä urissa mutta eipähän puske niin paljon.
    Last edited by petrolhead; 27-06-2012, 07:11.

Leave a comment:

• NokiLeka
    replied
    Kun saat oikean puolen vastaamaan arvoiltaan vasenta niin ollaan hyvällä mallilla. Tilannehan on se, että suurimmassa osassa liikkeistä väitetään ettei etupään camberia pysty säätämään ja osin se pitää paikkansakin. Sieltä on lyötävä stopparit pois yläpäistä niin säätö onnistuu. Takana voi camberit säätää tuohon -1,39° paikkeille, näin pitäisi renkaiden kuluminenkin muuttua tasaisemmaksi.

Leave a comment:

• naukkis
    replied
    Moro!

[ATTACH]103088[/ATTACH]

Siis takana on camberia vain 2 astetta oikealla ja reilusti vähemmän vasemmalla, eli säätövara on loppunut saada riittävästi camberia. Ja 2 asteen camberilla ne pyörät ovat liki suorassa, jos nyt näyttää että ne ovat selvästi kallellaan niin kyllä mittauksessa on jotain mennyt pieleen.

Leave a comment:

• Myunthai
    replied
    e46 330D touring -03 pyöränkulmat

Moro!

Click image for larger version

Name:	Kulmat.jpg
Views:	1
Size:	50.8 KB
ID:	4824909

Leave a comment:

• parjan_fin
    replied
    Nostetaas vanhaa topikkia ylöspäin.

Eli mielenkiinnosta haluaisin tietää millaisilla kulmien "konfiksilla" olette ajelleet e46:lla?

Itsellä on 2003 e46 330D touring, Eibach:n Pro-Kit 30/20 madaltavilla jousilla ja Bilsteinin SP6 tolpilla. Takapäässä on etupuslien ympärille laitettu RTAB limiter kit. Renkaat on joka kulmassa kokoa 225/40/18 ja kaikkien vanteiden ET on 40.

Säädetyt arvot (sulkeissa ohjearvot), etupää:

Suuntaus, kokonais: 0°15' (min: 0°06', maks:0°22')
    Suuntaus pyöräkohtainen: vas: 0°09', oik: 0°06' (ei annettu)

Camper: vas: -0°52', oik: -0°50' (min: -0°40', maks:0°00')

takapää:

Suuntaus, kokonais: 0°16' (min: 0°10', maks:0°22')
    Suuntaus pyöräkohtainen: vas: 0°08', oik: 0°08' (ei annettu)

Camper: vas: -1°37', oik: -1°33' (min: -1°45', maks: -1°15')

Ohjearvot on otettu yllämainitulle autolle, jossa on vakioalusta. Etutolpista on lyöty tapit pois, joten camperia pääsee säätelemään ja takapää on nyt niin pystyssä kuin sen vain noilla säädöillä saa...

Lähinnä kiinnostaisi tietää millaisilla campereilla olette ajelleet? Tämä siksi koska M-Sport -alustaisessa autossa on ohjearvot suuntauksille sama kuin vakiossakin, mutta campereissa on eroja.

Onkohan noi omat ihan mettässä, varsinkin campereiden osalta?

Leave a comment:

• Dani
    replied
    Tässä omasta E46 Sedan jossa H&R CupKit (55/35) tempastu kiinni, mitään reikiä ei ole vingutettu.

Taka-akseli:

Code:
    [B]Camber:[/B]
    Vasen: -1º51' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Oikea: - 2º06' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Ero: 0º15' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)

[/COLOR][/B] [B]Tavoitetieto:[/B]
    Vasen ja oikea: -2º04'  +/-0º15'
    Ero: 0º00'  +/-0º15'
    Code:
    [B]Auraus:
    [/B]Vasen: 0º10' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Oikea: 0º09' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Yhteensä: 0º18' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]

[B] Tavoitetieto:[/B]
    Vasen ja oikea: 0º08'  +/-0º03'
    Yhteensä: 0º16'  +/-0º06'
    Code:
    [B]Geometrinen keskilinja:
    [/B]Nykyinen: 0º01' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Tavoite: 0º00 +/-0º04'

Leave a comment:

• mikalkai
    replied
    Tämäpä hyvä kuulla. Ei muuta kuin ensi viikolla kulmien säätöön sitten

Leave a comment:

• Proppu
    replied
    Originally posted by mikalkai View Post
    Jatketaanpa tätä vielä hieman. Eli laittelin tuossa torstaina alustan alle ja melko matalahan siitä tuli. Takaa tosin voi nostaa vielä ja se on ollut mielessäkin mutta mutta. Takarenkaat on melko vinossa tällä hetkellä ja kysymys kuuluukin, että mitä tuolta takaa pitää oikein vinguttaa jotta camberit saa kohilleen? Etupää onkin ihan selvä. Siksi tässä kyselen, että osaan sitten kertoa säätäjälle kuinka tuon takapään saa säädettyä.

-Mika K

Takana riittää säätövarat ilman vinguttamistakin, itel 315mm navast kaareen takana (h&r 55/35 tiputtava satsi) ja hyvin sai takacamberit kohdilleen.

Leave a comment:

• mikalkai
    replied
    Jatketaanpa tätä vielä hieman. Eli laittelin tuossa torstaina alustan alle ja melko matalahan siitä tuli. Takaa tosin voi nostaa vielä ja se on ollut mielessäkin mutta mutta. Takarenkaat on melko vinossa tällä hetkellä ja kysymys kuuluukin, että mitä tuolta takaa pitää oikein vinguttaa jotta camberit saa kohilleen? Etupää onkin ihan selvä. Siksi tässä kyselen, että osaan sitten kertoa säätäjälle kuinka tuon takapään saa säädettyä.

-Mika K

Leave a comment:

• NokiLeka
    replied
    Originally posted by Dani View Post
    H&R 55/35mm satsi siis alla.
    Mitäs arvoja sulla NokiLeka näyttää, olis mielenkiintoista verrata tapilla vs. ei tappia.
    Mä voin viikonloppuna kattoa josko mä löydän sen säätölapun jostain ja laittaa nuo arvot tänne näkyville.

Leave a comment:

• Dani
    replied
    Tässä omat etupään arvot ohjaustapilla ja pyöreillä reijillä:

Camber:
    Vasen: -0º52' (vihreä)
    Oikea: - 0º50' (vihreä)
    Ero: -0º02' (vihreä)

Tavoitetieto:
    Vasen ja oikea: -0º43' +/-0º20'
    Ero: 0º00' +/-0º30'

H&R 55/35mm satsi siis alla.
    Mitäs arvoja sulla NokiLeka näyttää, olis mielenkiintoista verrata tapilla vs. ei tappia.

Leave a comment:

• mikalkai
    replied
    Tuo Hemin kuva selvensi asiaa huomattavasti. Pitääpä tuossa keväämmällä kurkata onko itellä tuollaiset ovaalinmuotoiset vaiko pelkät pyöreät. Kuitenkin jonkinlaisen säädettvän ostan kesäksi, se on varma.

Niin ja joku kyseli tuota korkeutta... mulla ei tuossa valitettvasti ole normi alusta alla, niin ei taida tulla oikeaa lukemaa. Voin minä sen tuossa iltasella vielä varmuuden vuoksi mitata.

-Mika K

Leave a comment:

• NokiLeka
    replied
    Originally posted by mikalkai View Post
    Vai riittääkö tuo "tapin" poisto tuohon 60mm madallukseen?

Entäpä kun aiemmissa threadeissa puhuttiin joistan M3 palikoista, niin mitä nämä käytännössä ovat ja millainen homma nuo on vaihtaa paikalleen? Eli meneekö ns. heitämällä vai tarviiko tehdä jotain muutoksia?

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

-Mika K
    Mulla ainakin riitti etupäässä pelkkä tapin poisto 55mm millin madallukselle. Camberit meni rajojen sisään, mutta ollaan kyllä ihan rajamailla.

M3:sen osia jos alat sovittamaan, niin iskarin ylätukilaakerit on epäkeskot, mutta niiden sovittamiseksi pitää vaihtaa myös M3:sen iskarit, joiden sopivuudesta tavan auton napaan en osaa sanoa. Jos M3:sen iskarit ei sovi alkuperäiseen napaan, niin niiden vaihtuessa menee vaihtoon myös jarruhilut.

Helpompi tapa hommata säädettävä yläpää taitaa olla ostaa iskarit joissa säätö jo on, vinguttaa itse lisää säätöä tai hankkia jostain säädettävät ylätukilaakerit (esim. Turner Motorsport myy).

Tietysti jos haluat itse vielä koittaa niitä M3:sen yläpäitä, niin mulla olis sellasetkin jouten, ihan iskemättömät vielä

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Orggis säätövara on 3-4mm:n luokkaa, eli vähintään tietenkin tämän verran.
    Itse vedän noihin vielä muutaman millin lisää jolloin säätöä ulospäin on abauttiarallaa 5-8mm luokkaa:

Last edited by Hemi; 22-09-2014, 13:00.

Leave a comment:

Working...
X