Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 335i, kylmäkäynnistyshärö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    N54 335i, kylmäkäynnistyshärö

    Kommentteja vinkkejä kaivataan... mistä aloitetaan osien vaihto. Kiitos etukäteen.

    Tulpat tuli jo vaihdettua kun auto pätki pikkasen kylmänä (terävästi), luulin että homma alkoi toimimaan, kunnes satuin käynnistelemään autoa kylmässä ilmassa.

    Tästä "kylmäkäynnistys" ongelmasta(=kuulostaa kuin auto käy ikäänkuin 4-5 pytyllä) on kyllä juttua eri foorumeilla, mielipiteitä on aika paljon. Osa porukasta kyllä vannoo HPFP ongelmasta. Auton on pahaa vuosikertaa 2007-2008 tuon pumpun osalta. Itseäni kyllä ihmetyttää HighPressureFP:n jotenkin vaikuttaisi käynnistyksessä, eikäs se olisi LPFP ennenkin? Mutta bensapaineet pysyy kyllä nipin napin 5bar:n pinnassa. Auto siis toimii ok, kun on lämmin.

    Vähän taustaa vielä, JB4 on (tosin nyt pois päältä, map0). Muutaman kerran 30-40% RE85:lla ajettu radalla kesällä. Downpipet. 2007 e92. 90tkm.

    Tässä vikakoodit, tosin toi on nyt kamalan näköinen. Homma lähtee liikkeelle yleensä 29E0 koodilla (too rich).

    Bensiini (N54 - Siemens MSD81 - MT/AT)
    ----------------------------------------------
    DTC Kuvaus
    29E0 - Säätöjen sekoitus
    - katkonainen
    Taajuus 3

    2F9E - Öljyn lämpö- ja määrätunnistin
    - katkonainen
    Taajuus 1

    29F4 - Katalysaattorin muunto
    - katkonainen
    Taajuus 1

    29F5 - Katalysaattorin muunto, rivi 2
    - katkonainen
    Taajuus 1

    -----
    Katsoin ilmamassamäärät, ja lambdat, ne näyttäis olevan ok.
    Tällä autocomin OBD:llä ei näe fuelinjectorien tilaa. Mistäs ne INPAsta oikein löytyy? version mikä mulla on 5.00 (e90).

    Ohessa logit kylmästä käynnistyksestä:
    Attached Files
    Last edited by jengstro; 24-11-2014, 20:35.
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2177
    • Kuopio

    #2
    E85:ttä ei siis ole enää tankissa - hyvä. Sehän aiheuttaisi kylmäkäynnistysongelmia. Mutta toinen, luultavasti asiaan vaikuttamaton, juttu on tuo map0. Map0 ei pitäis käyttää. Paitsi huollossa ja katsastuksessa. Jos haluaa itseään kiusata vakiotehoilla ja pitää kuitenkin JB4:n kytkettynä, niin käytä map4:ää. Valitettavasti BurgerTuning ei ole ainakaan omaan silmään valaissut mikä siinä map0:ssa on ongelma, mutta he ehdottomasti kieltävät käyttämästä sitä, jos ei ole tarkoitus päästä OBD-porttiin käsiks. Mutta joku syy sille varmaan on, että on map4 (vakiotehot mutta JB4 päällä).
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05

    Comment

    • 1349
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 231
      • Turku

      #3
      Originally posted by Veeksi View Post
      E85:ttä ei siis ole enää tankissa - hyvä. Sehän aiheuttaisi kylmäkäynnistysongelmia. Mutta toinen, luultavasti asiaan vaikuttamaton, juttu on tuo map0. Map0 ei pitäis käyttää. Paitsi huollossa ja katsastuksessa. Jos haluaa itseään kiusata vakiotehoilla ja pitää kuitenkin JB4:n kytkettynä, niin käytä map4:ää. Valitettavasti BurgerTuning ei ole ainakaan omaan silmään valaissut mikä siinä map0:ssa on ongelma, mutta he ehdottomasti kieltävät käyttämästä sitä, jos ei ole tarkoitus päästä OBD-porttiin käsiks. Mutta joku syy sille varmaan on, että on map4 (vakiotehot mutta JB4 päällä).
      Missäs toi 0-mapilla ajo on kielletty? Itse en ole sellaista löytänyt, päinvastoin. Kuullostaa oudolta ettei voisi vakioautolla ajaa.

      Edit. Löysinkin tällaisen:
      Map 0 is no longer a true pass through map. It disables the JB4 and targets 7psi across the board. On map 0 the car will drive and operate normally, can be taken to the dealer, reflashed, etc. But extended WOT runs on map 0 may result in a 30FF underboost code. Map 4 targets OEM boost values and should be used for dyno comparisons, driving around stock, etc.
      Last edited by 1349; 25-11-2014, 11:11.
      E91 335i -07
      F20 118i -15

      Comment

      • jengstro
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 380
        • 02-alue

        #4
        Nyt oli todella huono aamu bimmerillä +2C (auto ulkona). Kesti n. 30 minuuttia ennenkuin kävi kunnolla.

        2ABC koodia pukkas vaihteeks, ja useaan kertaan. Eli paineanturi. Nyt ei tullut sitten 29E0:aa olleskaan. Marmoritiskiltä 100€. Jippii :-)

        Pitäiskä se JB4 nykästä pois hetkeksi välistä. Jos se nyt häröilee noiden kaapeiden välissä, vaikkakin 0map / 4 map päällä.

        Comment

        • 1349
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 231
          • Turku

          #5
          Mulla on myös silloin tällöin (aika harvoin) käynnistysongelmaa. Ei meinaa millään käydä kunnolla kunnes nollaa koodit niin käy aina kunnolla. 0-mapilla ei oo ikinä ollut käynnistysongelmaa.
          E91 335i -07
          F20 118i -15

          Comment

          • jake2710
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 828

            #6
            Voisiko se olla tässäkin se kuseva suutin/suuttimet?

            Comment

            • miyli
              BTCF Member
              • Dec 2008
              • 2091
              • Naantali

              #7
              Originally posted by jengstro View Post
              Nyt oli todella huono aamu bimmerillä +2C (auto ulkona). Kesti n. 30 minuuttia ennenkuin kävi kunnolla.

              2ABC koodia pukkas vaihteeks, ja useaan kertaan. Eli paineanturi. Nyt ei tullut sitten 29E0:aa olleskaan. Marmoritiskiltä 100€. Jippii :-)

              Pitäiskä se JB4 nykästä pois hetkeksi välistä. Jos se nyt häröilee noiden kaapeiden välissä, vaikkakin 0map / 4 map päällä.

              Voi se vika olla siinä paineanturissakin. Mulla olis ehjä käytetty paineanturi (vaihdoin turhaan), jos haluat koittaa ensin sillä että onko vika siinä. voin kyllä lainata sitä, on kyllä vittumainen vaihtaa (itse otin suosiolla imusarjan irti)Kannattais varmaan aamun kylmäkäynnistyksessä pistää auto piuhan päähän ja katsoa ne bensanpaineet, et miltä ne näyttää. Mulla kun alkoi kylmäkäynnistysmurheet ja tyhjäkäynti murheet, niin vikana oli korkeapainepumppu vaikka kaikki vikakoodit viittas matalapainepuoleen.
              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
              0-200km/h 11.40s
              100-200km/h 6,00s
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                #8
                Originally posted by miyli View Post
                Voi se vika olla siinä paineanturissakin. Mulla olis ehjä käytetty paineanturi (vaihdoin turhaan), jos haluat koittaa ensin sillä että onko vika siinä. voin kyllä lainata sitä, on kyllä vittumainen vaihtaa (itse otin suosiolla imusarjan irti)Kannattais varmaan aamun kylmäkäynnistyksessä pistää auto piuhan päähän ja katsoa ne bensanpaineet, et miltä ne näyttää. Mulla kun alkoi kylmäkäynnistysmurheet ja tyhjäkäynti murheet, niin vikana oli korkeapainepumppu vaikka kaikki vikakoodit viittas matalapainepuoleen.
                Thanks. Joo, siis olen lukenut foorumeita sikin sokin ja kaikki sanoo vaihda HPFP. Mikä sinäänsä tuntuu epäloogiselta. Mulla on tossa eka postissa logit. Eli bensapaineet pomppaa ihan mukavasti alussa, 5 baria tyhjäkynnillä. Mikä sitten on normaali paine tyhjäkäynnillä?. Mutta siis saan tuota 29E0aa kanssa, ja bensa haisee tosiaan, ja tulee pakoputkesta ulos. Vähän outoa että käy rikkaalla jos bensapumppu on rikki? Pystyykö tätä järjellä selittää?

                (Kiitos tarjouksesta, asut niin lähellä, laitan privaa jos päätän kuiteskin koittaa sitä paineanturia, HPFP:n sijasta).

                Kai sitä sitten HPFP pitää vaihtaa, joka tapauksessa se on "herkkä" kapistus tässä vuosimallissa.

                Comment

                • miyli
                  BTCF Member
                  • Dec 2008
                  • 2091
                  • Naantali

                  #9
                  Toi 5 baria on matalapainepuolen bensanpaine, mutta mitäs korkeapainepuoli näyttää, pitäis olla 50-200 Barin välillä, ei saa laskea alle 50 Barin.
                  Impala ainakin pystyy katsomaan Rail pressuren mistä näkee korkeapainepuolen paineen.
                  Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                  Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                  Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                  Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                  Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                  Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                  1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                  0-200km/h 11.40s
                  100-200km/h 6,00s
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                  Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Eikö se nyt sitten ole jo ihan selvä asia, että suutin kusee, jos bensaa tulee pakoputkesta raakana ulos?


                    Comment

                    • jengstro
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 380
                      • 02-alue

                      #11
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      Eikö se nyt sitten ole jo ihan selvä asia, että suutin kusee, jos bensaa tulee pakoputkesta raakana ulos?
                      Jep, nyt kun ilmaiset asian noin selkeästi, otetaas focus pois HPFP:stä :-) Tänä aamuna vähän parempi käynnistyspäivä, mutta ainoastaan 29E0 eli "bank1" too rich. Eli sylinterit 1,2,3 ? Otan tulpat tänään pois (uudet tulpat on alla, < 5tkm), niin toivottavasti näen väristä mikä injektori vuotaa bensaa sylinteriin. Jos näin on.

                      Mites nuo suuttimen vaihdot, foorumeilla puhutaan että BMW on tehnyt jotain pientä upgradea näihin. Pitäis vaihtaa kaikki 3, vai koko setti.

                      Pitäis vielä asentaa INPA versio missä suuttimet pystyy kodaamaan.

                      --- edit ---
                      löysin tälläisen kaavion.

                      jos seuraan sitä pilkun tarkasti näillä oireillä, päädyn jännästi tähän
                      Refer to SI B13 04 09

                      joka käskee vaihtamaan HPFP:n
                      Last edited by jengstro; 26-11-2014, 08:49. Reason: lisäys

                      Comment

                      • jake2710
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 828

                        #12
                        Vähintään toinen puoli, mutta vaihda kaikki.

                        Edit. Eiköhän ensin kannattaisi katsoa ne livedatat, kun miettiä minkä kikkareen vaihtaisi?
                        Siis sen korkeapuolen paineet.
                        Last edited by jake2710; 26-11-2014, 10:33.

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          #13
                          Just viime viikolla vaihdettiin loput (4 kpl) suuttimet yhteen autoon, johon oli jostain kumman syystä vaihdettu vain 2 suutinta ensin jossain muualla. Vika oli juurikin se, että kylmänä kävi huonosti, mutta suuttimien vaihdon jälkeen on kuulemma toiminut hyvin.


                          Comment

                          • jengstro
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 380
                            • 02-alue

                            #14
                            Annoin auton jäähtyä kylmäksi... laitoin pakoputkien taakse pahvit. Ziisus että sieltä tuli bensaa läpi käynnistettäessä.

                            Otin tulpat auki 1-4 (laiskuus iski 2n viimeisen kanssa).


                            Tulppa numero 2 on aika tumma verrattuna muihin. Joka osuu tohon 29E0 (bank 1 rich).

                            Kaikki bensaruiskut on vuosikertaa? (-07): 13537585261-07


                            Aika "halpoja" nää ruiskut , ehkä kuitenkin toi bank1- 3 vaihtoon.

                            Lähteeks noi ruiskut helposti irti?

                            Originally posted by jake2710 View Post
                            Edit. Eiköhän ensin kannattaisi katsoa ne livedatat, kun miettiä minkä kikkareen vaihtaisi?
                            Siis sen korkeapuolen paineet.
                            Kyllä siis tossa threadin eka sivulla on attachmentti... ja olen ajossa tota katellut, ei siellä mitään ihmeellisiä katkoksia/vaeltelua näkyny. 5 baria tyhjäkäynnillä... ja kaasua kun painaa paineet nousee ja pysyy. Laitoin auton käymään tallissa ja kyllä bensa haisee... eli bensaa pumppautuu vähän liikaakiin sylinteriin/sylintereihin. Mutta, katotaan miten käy. Uudet ruiskut paikoilleen ja rukoillaan.
                            Last edited by jengstro; 26-11-2014, 19:45.

                            Comment

                            • Heikkiher
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2009
                              • 94
                              • Vihti

                              #15
                              Omassa 335i:ssä meni yksi suutin rikki ja auto käytännössä ajokelvoton, bensa haisi myös todella paljon. Käytin autoa silloin Laakkosella ja vaihtoivat vain viallisen suuttimen, eli käsittääkseni voidaan vaihtaa myös yksittäin. Tästä jo kohta vuosi aikaa ja mitään käyntihäiriöitä tai muuta vastaa ei ole ollut.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎