Originally posted by tuplaturpo
View Post
BMW 335 Ci viritys?
Collapse
X
-
Onko porukka paskonu näitä paljon? Eli millainen kapistus tuo 335i on virittää? itsellä hieman huonoja kokemuksia noista turbopadoista kun edellinen -01 T4 volvo porsi yhden sylinterin pelkän lastun kanssa, eikä auto todellakaan ollut missään rajussa käytössä, kunhan silloin tällöin otti reippaamman ohituksen...
Comment
-
Vakiona N54 on aika matalaviritteinen. Vakiona ahdot ovat vain 8-9psi. Vakio sisuskaluilla on Jenkeissä monella yli 500whp ilman ongelmia. Singleturbolla yli 600whp, mutta näiden kestosta ei ole vielä näyttöä. Todella viriystävällinen pata siisOriginally posted by tuplaturpo View PostOnko porukka paskonu näitä paljon? Eli millainen kapistus tuo 335i on virittää? itsellä hieman huonoja kokemuksia noista turbopadoista kun edellinen -01 T4 volvo porsi yhden sylinterin pelkän lastun kanssa, eikä auto todellakaan ollut missään rajussa käytössä, kunhan silloin tällöin otti reippaamman ohituksen...
Comment
-
Joka autossa on toki omat tyyppivikansa, mutta minäkin näkisin että 335i:ssa on varaa virittää ihan mukavasti siten että luotettavuus ja ajettavuus säilyy. Onhan se eri asia ottaa esim. 1.8t:stä 350 heppaa kuin sama 3 litran tuplaturbosta. Ja yhden volvon kestämättömyydestä en vetäisi johtopäätöksiä bemarin virityskestoon. Kaikki on tapauskohtaista ja yksi leviäminen ei tarkoita myöskään, että kaikki volvot leviää lastutettaessa.
Ps. Ahistaa kun nämä jb-miehet puhuu paineista psi:nä. Tyhmät jenkit ei vieläkään ole ottaneet SI-järjestelmää omakseen. Ei edes sen jälkeen kun $650 miljoonan Mars-luotain hups räjähti planeetan pintaan, syynä imperiaalinen yksikkö, kun piti olla SI...
Huomenna muuten ois dynoon menossa Iisalmeen minun perus Karalan virittämä E91 335i (vain lastu+performance putkisto) ja Veeksin JB4. Jännä nähä mitä dyno sanoo!
Comment
-
Juurikin niinkuin Jammü jo totesi, downpipet yksin ei tuo mitään mahdottoman suurta muutosta ja aiheuttaa vielä niitä vikakoodeja ilman ohjelmaa. Ohjelmalla saa siis enemmän vastinetta rahoille ja vähemmän päänvaivaa, paras vaihtoehto tietenkin on se ohjelma + dp:t. Esim BMS _LUPAA_ pyörille pelkällä ohjelmalla +80hp ja downpipeillä +20hp, ohjelma maksaa vain 100$ putkia enemmän ja sen voi asentaa itse helposti, jos ei putkien asennus onnistu omin toimin niin hintojen erotus uppoaa jo siihen.Originally posted by tuplaturpo View PostPerusteluja tähän kiitos eikä mitään turhaa huutelua.
Mulla on ainakin ollu tkäsitys että vakio DP:t ahdistaa reilusti, ja ne vaihtamalla turbon vastapaine pienenee, herääminen paranee ja myös äänet ovat hieman rouheammat. Jos vastapaine laskee luulisi koko moottorinkin käyvän pienemmällä rasituksella?
Vrt. jos laitetaan softa muttei DP:itä, niin vastapaine vastaavasti kasvaa--> turbojen elinikä pienenee yms. rallatusongelmat...
Onko mitään tietoa, paljonko automaattivaihteisto kestää tehoa/vääntöä näissä? :think Manuaalit kun tuppaa helposti luistamaan jo jb+dp:t+e85 yhdistelmällä, mutta mitäs automaagi tuumaa?
Comment
-
Minuakin jännittää. Saa nähdä saako Karala vetoapua mun luistavasta kytkimestäOriginally posted by Hiace View Post
Huomenna muuten ois dynoon menossa Iisalmeen minun perus Karalan virittämä E91 335i (vain lastu+performance putkisto) ja Veeksin JB4. Jännä nähä mitä dyno sanoo!
. Tuon JB4:n kanssa on muutenkin vähän sellasta, että dynotulokset varmasti vaihtelee kun se autotunettaa sitä eri vedoille eri tehoille. Huomaa ihan persdynolla ja sillä että välillä ei luista kytkin ja välillä luistaa. Mutta katotaan mitä huomenna tulee. 
Ei ne vakio DP:t varmasti vakiokonetta pahemmin ahdista. Jos viritetystä moottorista saadaan vakio DP:tten poistamisella ehkä 10-20hv, niin se ei todellakaan tarkoita, että vakiosta saisi yhtään hevosvoimaa enemmän. Vakiomoottori on säädetty niille vakiohilppeille, niin ei se moottori ahda yhtään enempää viridownpipeilla kuin vakioillakaan. Joten tehonlisäys on varmasti aivan marginaalin jos ollenkaan. Turbot voi reagoida vähän nopeammin ja auto pörisee enemmän, mutta siitä ilosta ei kannata esim. 1000€ maksaa (huomioi että DP asennus maksaa maltaita tai vie omaa aikaa ihan törkeästi). Hukkaporttien rallatukset eivät johdu viritysohjelman suuremmista ahtopaineista, vaan siitä että viriohjelmissa usein tulee jonkinlainen turbolagifixi (vähentää lagia) joka tarkoittaa, että alkuperäinen hukkaporttien ohjaus poistuu ja tällöin ilmenee BMW:n ohjelmallisesti piilossa oleva ongelma, joka on ollut jo siinä vakioautossakin. Se ei välttämättä ole vakiossa rallattanut, mutta turbo on ollut sen takia laginen (ei yhtä helppo hoksata kuin rallatusta).Originally posted by tuplaturpo View PostPerusteluja tähän kiitos eikä mitään turhaa huutelua.
Mulla on ainakin ollu tkäsitys että vakio DP:t ahdistaa reilusti, ja ne vaihtamalla turbon vastapaine pienenee, herääminen paranee ja myös äänet ovat hieman rouheammat. Jos vastapaine laskee luulisi koko moottorinkin käyvän pienemmällä rasituksella?
Vrt. jos laitetaan softa muttei DP:itä, niin vastapaine vastaavasti kasvaa--> turbojen elinikä pienenee yms. rallatusongelmat...
Nuo lupaukset on BMS:llä kuten Karalalla ja omien kokemusten mukaan joka ikisellä muullakin firmalla ihan huuhaata. Tai muotoillaan nyt näin, että ne on omissa tutkimuksissa hieman vaikeasti toistettavia. Kaikista oon saanut luvattua pienemmät tehot (Turkulainen auton virittäjä -flash, EDS-motorsport (OPEL viripaja), Karala ja BMS. Tosin niin kyllä sain BMW:n vakiostakin vähemmän kuin lupasivat. Että voihan tuo käyttämäni dynokin olla vähän ankara.Originally posted by Juuzmo View PostJuurikin niinkuin Jammü jo totesi, downpipet yksin ei tuo mitään mahdottoman suurta muutosta ja aiheuttaa vielä niitä vikakoodeja ilman ohjelmaa. Ohjelmalla saa siis enemmän vastinetta rahoille ja vähemmän päänvaivaa, paras vaihtoehto tietenkin on se ohjelma + dp:t. Esim BMS _LUPAA_ pyörille pelkällä ohjelmalla +80hp ja downpipeillä +20hp, ohjelma maksaa vain 100$ putkia enemmän ja sen voi asentaa itse helposti, jos ei putkien asennus onnistu omin toimin niin hintojen erotus uppoaa jo siihen.
Onko mitään tietoa, paljonko automaattivaihteisto kestää tehoa/vääntöä näissä? :think Manuaalit kun tuppaa helposti luistamaan jo jb+dp:t+e85 yhdistelmällä, mutta mitäs automaagi tuumaa?
Automaatit kestää kyllä vakioahtimet plus e85:t. Sitten todella isoja tehoja hakiessa (isommat ahtimet), on joillain automaatitki alkaneet luistamaan. Se onkin sit vähä hankalampi ongelma fiksata?BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E85 3.0i '05
Comment
-
En ala väittämään vastaan kun ei ole kokemusta, mutta tyrmäsit nyt suoraan tuon e90forumilla olleen topicin jossa vakioautosta oli jarrutettu pyöriltä 20hp enemmän pelkän riss racing DP:n kanssa. ilmeisesti sinulla on parempaa tietoa...Originally posted by Veeksi View PostEi ne vakio DP:t varmasti vakiokonetta pahemmin ahdista. Jos viritetystä moottorista saadaan vakio DP:tten poistamisella ehkä 10-20hv, niin se ei todellakaan tarkoita, että vakiosta saisi yhtään hevosvoimaa enemmän. Vakiomoottori on säädetty niille vakiohilppeille, niin ei se moottori ahda yhtään enempää viridownpipeilla kuin vakioillakaan. Joten tehonlisäys on varmasti aivan marginaalin jos ollenkaan.
Sitten pari asiaa mitkä minua mietityttää suuresti
1. Onko jokainen x35i auto susi, eli joko niissä rallattaa turbo, tai rallatus on poistettu ohjelmalla ja viivettä löytyy? Vai onko olemassa myös autoja, joissa hukkikset ei rallata ja turbokin heräilee ajoissa? Puhun nyt nimenomaan siis N54 motista...
2. Jos hukkaportit rallattaa, onko se merkki siitä että turbon elininänodote ei ole kovin pitkä?
Omassani ei ole mitään sivuääniä kylmänä, kuumana tai moottorijarrutuksessa. Lagista en osaa sanoa, koska vertailupohjana on ph2 T4 volvo, joka nyt on lastullakin niin saatanan nuhainen tähän tuplasti ahdettuun suoraan kutoseen verrattuna... auto on -07 95tkm
Sen verran vielä noista teholupauksista, dynojen tuloksiin on miljoona muuttujaa. Tehon muutos on se joka on mielestäni relevanttia... Eli onko sulla tehon nousut kuitenkin ollut linjassa luvattujen kanssa?Last edited by tuplaturpo; 27-09-2013, 19:04.
Comment
-
Asentelin juuri JB4 G5 ISO 27.2-päivityksen. Kyllä, softa ehti tässäkin välissä päivittymään...
Kylmäkäynnistyksessä on aiempaan eroa kuin yöllä ja päivällä... Rallatukset ovat n. 90% pienemmät kuin aiemmalla vanhalla ISO-versiolla (joka oli jotain 13.x tms). Ehkäpä nyt ollaan jo paremmssa tilanteessa kuin G4:lla. Eikä kulkupuoli ainakaan huonontunut aiemmasta. Toivottavasti ei tule samoja ongelmia kuin Tiikillä.
Tiik, pitäskö sun koittaa tuota uutta päivitystä? Jonkun bugin se vissii korjas.. :thinkG26 i4 M50 Portimao Blue '23 & G05 X5 45e Mineral White '20 & F10 M5 Singapore Grau '13
Comment
-
Rallatus ei merkkaa turbojen elinkaaren loppua, monella on rallatus jatkunut vaikka turbot on vaihdettu, tai tullut takaisin parin viikon sisään. Sama N54 löytyy muistakin 35i loppuisista ja samat rallatukset, uudemmissa N55 saattaa olla eri tilanne. Vaikka ei vaikuta tehoihin tai auton toimintaan, niin se on kyllä vittumainen vika kun rämisee ja rätisee.Originally posted by tuplaturpo View Post1. Onko jokainen x35i auto susi, eli joko niissä rallattaa turbo, tai rallatus on poistettu ohjelmalla ja viivettä löytyy? Vai onko olemassa myös autoja, joissa hukkikset ei rallata ja turbokin heräilee ajoissa? Puhun nyt nimenomaan siis N54 motista...
2. Jos hukkaportit rallattaa, onko se merkki siitä että turbon elininänodote ei ole kovin pitkä?
Tämän takia juuri korostin, että lupauksetOriginally posted by Veeksi View PostNuo lupaukset on BMS:llä kuten Karalalla ja omien kokemusten mukaan joka ikisellä muullakin firmalla ihan huuhaata. Tai muotoillaan nyt näin, että ne on omissa tutkimuksissa hieman vaikeasti toistettavia. Kaikista oon saanut luvattua pienemmät tehot (Turkulainen auton virittäjä -flash, EDS-motorsport (OPEL viripaja), Karala ja BMS. Tosin niin kyllä sain BMW:n vakiostakin vähemmän kuin lupasivat. Että voihan tuo käyttämäni dynokin olla vähän ankara.
Virityspajan omia tuloksia mitattuna omassa penkissä, ja vähintäänkin optimistisia kun luvataan 80hp pyörille ilman muita muutoksia kuin ohjelma. Kyllä sitä potkua tulee melko ronskisti lisää, mutta ei luvattuja millään 
Jaa no, tuskin lienee ongelmaa lastutettuna, ei muuta kuinOriginally posted by tnurmine View Postzf 6hp28 / 750 nm
Comment
Comment