Originally posted by Veeksi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW 335 Ci viritys?
Collapse
X
-
Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"
Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm
Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
1/4 maili 11.8 / 205 km/h
0-200km/h 11.40s
100-200km/h 6,00s
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354
Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää
-
-
Originally posted by Hiace View PostJos aikomus itse flashailla, minä menisin tällä Böntin suosituksella. Hänellä taitaa olla aikamoinen flässäyskokemus joten luotan sanaan
Tommixin autoketjusta bongattu lainaus.. Ymmärtääkseni tähän kuitenkin riittäis ihan +10A laturi ja sillä logiikalla mun käsittääkseni myös tämä: http://www.hongkong.fi/fi/autosahko/...uri/p/1181687/ pitäisi riittää. Mutta mielenkiintoista olis kuulla onko jollain ollut tällaisillä kevyemmillä latureilla oikeasti onnistumisia tai oikeasti epäonnistumisia.
Eikä sillä, että löytyyhän tuolta Böntin linkistä vähän edullisempia ja silti riittäviä virtalähteitä, mutta noi virtalähteet onkin itselle vähän vieraampia. Kaiutinliittimet? Onko kaiutinliittimiin sopivat latausjohdot ihan arkipäivää? Noissa ei mukana tule. Ja toisaalta ei ole mitään merkintää paljonko nuo ottaa virtaa. Ei paljon 50A anto lohduta, jos ottokin on 50A...rupee pistorasian 16A sulake aika nopeasti kuumumaan. Ei ole enää sähköfysiikan kurssit niin hyvässä muistissa, että olis oikein mitään hajua paljonko tuo 50A@12V vois ottaa rasiasta. Niin ja voikos noilla jo keitellä akkunsakin?
Originally posted by miyli View PostTullut nyt kolme kertaa flässättyä tolla Tommixin 30A laiturilla ja kaikilla kerroIlla onnistununut. Silloin kunTommix flässäs, niin menin apuun ja mun tietokoneella saatiin Tommixin auto flässättyä ja Tommix oli kokeillut 2 eri koneella aiemmin. Niinkuin siellä Flash ohjeissa sanotaan voi tietokoneissa olla eroja ja jotkut ei toimi ja jotkut toimii. Tietysti tolla virtalähteellä on varmaan vaikutusta ja mitä parempi niin varmasti toimii paremmin. Ps Muista laittaa map0 ennenkuin kun aloitat flässäyksen....mikähän laturi tuo tarkemmin on?
Last edited by Veeksi; 06-04-2015, 01:24.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Varmasti paras tapa on laittaa auto kunnon virtaan jolla jännite pysyy vakiona.
Hyvin on toiminut juuri tuo Veeksin linkittämä Clasun laturi kun autosta ottaa bensapumpun sulakkeen irti.
Sen jälkeen virran menekki pyörii aika tarkasti 10A lukemassa. Muuten bensapumppu pyörii koko ajan täydellä teholla.
Kolmesti kaiken kaikkiaan laitoin viime viikkoina autoon ohjelman, tuolla laturilla ja menetelmällä. Alle 14v ei tippunut virta. Tietokoneena oli Mac BookPro jossa Win 7 kolmella virtuaaliprosessorilla käytössä. Se on toiminut hyvin.
Comment
-
-
Laturiasiaan sanoisin että tässä kohtaa 100:n säästö ei kannata...Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by Tommix View PostLaturiasiaan sanoisin että tässä kohtaa 100:n säästö ei kannata...
Onhan tuosta Einhellista 10€ kalliimpi versio joka antaa jo vissiin 14A (arith) / 22A (eff.).
Edit: Löytyhän tuota lopulta BT-BC 30 -versiokin jolla tulee 20-30A ulos. Siinä alkaa olla jo vajaa satku hinta eroa. No ehkäpä semmosen vois laittaa.Last edited by Veeksi; 06-04-2015, 15:19.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Itellä on tämä ja hyvin on riittänyt ainakin e-sarjan kanssa touhutessa: http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v....sps30&tuote=Y
Biltemasta hain irrallisena 2x 2m virtakaapelia (muistaakseni 35mm2) ja tuohon sopivat hauenleuat ja rengasliittimet powerin päähän. Johdot tarvikkeineen maksoi ehkä 30€.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Juuri näin Veeksi. Oma on lainassa miylillä mutta on samanlainen kuin böntin linkissä, tosin 30A laite. Maksoi tarjouksessa 99 €.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
En tiedä meneekö taas vähän tarkaks vääntämiseksi, mutta se tuli mieleen, että eihän noilla vanhoilla peltilatureilla kuten nuo Einhellit, saa ladata geeliakkuja. Geeliakut alkaa olla kuitenkin aika arkipäivää. MUTTA vois kuvitella, ettei noi SPS:n powerit sen kummemmin sitä virtaa osaa antaa kuin peltilaturi. Joten haitanneeko se oikeasti jos onkin geeliakku ja flashaa sitä tommosella Einhellin laturilla tai SPS:n powerilla?BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
No vastattaneen nyt sitten itse itselle kun ei nopeammin parempaakaan viisausta saatu. Viisaammat korjatkoon sitten, jos/kun on korjattavaa.
Enemmän ei ole laturissakaan aina enemmän. Siis amppeereina tai rahassa. Burgermotorsportin suositus on vähintään yli 10A laturi, mutta mieluiten 30-40A antava.
Mitä liian tehokkaalla voi mennä vikaan? Peruspeltilaturit ja powerit eivät yleensä sisällä mitään tunnistinta joka tunnistaisi akun varaustilan. Jos akku on jo täydessä latingissa ja sitä edelleen ladataan em. laitteilla käy lyijyhappoakulle niin, että sieltä kiehuu vedet pois (korjattavissa lisäämällä tislattua vettä), mutta AGM tai geeliakuille käy niin, että kun niistä lähtee kaasut niin ne on sitten siinä. AGM ja geeliakkuja ladataan yleensä myös pienemmällä teholla ja suurteholataus voi vahingoittaa niitä (sitä enemmän mitä täydempi akku). Niinpä tehokkaalla powerilla tai laturilla ladatessa ei luultavasti kannata ladata akkua kauheasti ennen flashäämistä. Seuraa jännitettä jos mahdollista! Sinänsä poweri tai peruspeltilaturi ei KAI hajota AGM tai geeliakkua, jos siinä akun varauksessa on vajausta (täyttä akkua se vaurioittaa).
Mitä liian heikolla laturilla voi mennä vikaan? Jos akun jännite kesken flashäämisen menee alle 11.5V:n niin homma menee kaput. Pahimmoillaan flashäys tällöin ei kivetäkään kuskin haarojen väliä vaan ECUn. Heikommalla laturilla ja etenkin älylatureilla kannattaa ladata akku täyteen ennen fläshäämistä. Lisäjippona kannattaa ottaa bensapumpun sulake pois. Näillä neuvoilla on onnistuttu flashäämään jopa muutaman amppeerin latureilla (mikä ei kuitenkaan ole järkevää riskin ottoa).
Terve normaalijännite taitaa olla 12,5V:n tienoilla. Täyden akun reilussa 14V:ssa ja jos mennään yli noin 14,5V:n niin aletaan tekemään harmia akulle.
Edit: Eli periaatteessa tuo Cotechin 15A:n automaattilaturi voisi olla jopa paras ratkaisu. Ainakin jos omistaa varsin terveen akun tai AGM/geeliakun. Oman akun kunto on sen verran mysteeri, että taidan varmuuden varalta laittaa tuon 30A:n peltilaturin. Huono kuntoisempi akku voi vaatia tykimpää latausta.Last edited by Veeksi; 07-04-2015, 18:06.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Onkohan täällä nyt ymmärretty oikein miksi ja miten tuota laturia/poweria käytetään flashayksien aikana? Laturin/powerin tarkoitus ei ole ladata akkua tuon aikana vaan sen tarkoitus on pitää jännite tarpeeksi korkealla tapahtui mitä tahansa flashayksen aikana. Siihen poweriin ei kuulu säätää mitään 15 voltin latausjänitettä vaan joku sopiva turvallinen jännite esim. 13 - 14 volttia ja powerin tarkoitus on pitää se siinä tasaisena. Nyt potkua sitte tarvii siihen kun virrat päällä auto vie vähintään 10A virtaa ja homman aikana on joskus valot välähdellyt, sähköflekti lähtenyt käyntiin jne ja näihin ei tavalliset akkulaturit yleensä pysty vastaamaan, kun niitten etuseinässä olevat amppeerilukemat on toiveajattelua. Sitten myöskään tav. latureista ei saa jännitettä säädettyä 13 - 14 voltin välille vaan se tunkee aina sinne latausjännitettä niin kauan kuin se pystyy.BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14
Comment
-
-
Joo kyllä nyt menee laturit ja virtalähteet sekaisin. Just niin kuin Jartsa02 jo kertoi, homman ideana on pitää vaikkapa 13,8 voltin jännite, satoi tai paistoi. 30A virtalähde voi olla riittävä, jos akku on kunnossa ja autossa ei ole mahdottomasti lisävarusteita. 50A on kuitenkin BMW:n suositus e-sarjaan, ja toisinaan myös tarpeen kun virta todellakin huitelee 40A tuntumassa.
14V ja 50A vie 230 voltin rasiasta teoreettisella 100% hyötysuhteella noin 3A, käytännössäkin alle 4A.Last edited by böntti; 08-04-2015, 00:14.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...3/?artId=37782 Tässä vielä yksi vaihtoehto, missä riittää ainakin virta. Täytyy nyt yrittää selvittää, josko tuohon SPS:n poweriin sais hankittua sopivat kaapelit ennen kevättä 2018. Silloin laitan sellaisen, koska onhan tuo jännitteen mukaan tehtävä virran anto tässä tapauksessa huomattavan kätevä homma. Suorastaan ihmetyttää miksei noissa paremmissakaan latureissa ole vastaavaa ominaisuutta. Onko JP ja Tommix pärjännyt tuolla 30:sellä ilman mitään sulake- ym. kikkailuja?BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Comment