Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TINTTI
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 404
    • ...kuvan kaunis Koivuhaka

    E90 kokemuksia & vinkkejä sellaista harkitsevalle...

    Eli mieli tekisi päivittää jo nyt ehkä ehtoo puolella oleva 320d E46 -> E90 mutta...

    Mitä kannattaa ottaa huomioon noista katellessa, tyyppiviat jne. kokemuksen mukan tuomaa tietoa siis haetaan.

    (Ja jos Moden mielessä väärässä karsinassa niin siirtäkää kiitos oikeaan)
    420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
    ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
    ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
    ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
    ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
    ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

  • 535SD
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1068
    • Lahti

    #2
    No eikö täällä ole ketään e90 omistajia???
    Kiinnostais itelläki ku olis suunnitelmissa tuommonen vessa!
    Olleita ja menneitä
    1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

    Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

    Comment

    • Kompakti
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 232
      • Tuusula

      #3
      No mulla on, mutta se on bensakoneella (318i) eikä taida sopia keskustelun aloittajan haaveisiin. Ja eihän tuo ole ollut mulla käytössä kuin kolme viikkoa.

      Omaa metsästin n. kolme kuukautta (etsin käytettyä), sillä vaatimuksena oli ilmastointiautomatiikka sekä monitoimiratti. Tämä yksilö löytyi, kun myyjä kertoi parin auton tulevan viikon päästä myyntiin. Kävin kokeilemassa ja tein kaupat.

      Vikoja ym. puutteita voi etsiä www.e90post.com sivulta. Siirrä osoitin kohtaan Forums ja valitse tuo E90post.

      Yksi suuri moka tuli mieleen. Näissä ei ole lämmitettäviä sivupeilejä, ellei ole ostanut taittuvia peilejä tehtaalta (koodi 313).
      E46 330Ci Cab M-Sport -03
      I01 i3s 120Ah "Voll" -19
      Ex:
      E87 120dA M-Sport -08
      E90 318i -06
      E46 320i M-Sport -02

      Comment

      • Sigfried
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 261
        • Rannalla

        #4
        Kohta 15 tkm takana eikä ainuttakaan ongelmaa, vikaa tai huomautettavaa.

        Edellinen autoon (Alfa 156) oli tohon mennessä vaihdettu puolet auton osista

        Eli ainakin omasta puolestani voin suositella.

        Comment

        • _artsi_
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 579
          • Pori

          #5
          Eipä pajoa ole vikoja ollut.
          -oven kahvat (vähän jumitti)
          -takalasin alareunan tiiviste

          Päivityksetkin meni takuuseen, kun tuntu vähäsen nykimistä.:think

          Auto 325/2005 ja 35500km.
          BMW 330dA e92 M-SPORT

          Comment

          • FlyingFinn
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 651

            #6
            - Keskikonsoli kuumenee kuskin jalan kohdalta jos takapenkkien suuttimista ohjaa lämmintä ilmaa.
            - Takalasin alareunan kumilista irtosi. Tämä koskee muistaakseni tiettynä aikana Regensburgin tehtaalla valmistettuja autoja. Jotain häikkää tuotantolinjassa.
            - Ovenkahvat jumittivat. Näissä on jatkettu takuu eli saa vaihtaa uusiin kolmen vuoden sisällä jos haluaa. Omasta mielestäni parempi ratkaisu on teflonöljy millä ongelma on hävinnyt ainakin vuodeksi.
            - Lasinpyyhinautomatiikan tunnistimen herkkyyssäätö ei toimi. Ajelin sijaisautolla missä tämä toimi hienosti joten vikaa selvästi on. Softa on päivitetty pariin otteeseen mutta eipä korjaantunut.
            - Sähköinen rattilukko kadotti kerran ohjauspyörän asennon ja merkkivalo ilmestyi tauluun. Softakorjaus, eikä vika ole palannut.
            - Joissakin autoissa on esiintynyt tehokäyrässä pientä pykälää 3000-3500 kierroksen paikkeilla. Ei koske minun autoani ja korjaantuu kaiketi softalla.
            - Omasta lintastani menee ilmeisesti moottori vaihtoon mutta se onkin kokonaan toinen tarina eikä voi laskea tyyppiviaksi. Mullehan se sopii koska uudella padalla on taas kahden vuoden takuu.
            - Niin ja kai se on vielä sanottava että auto vetelee alkuperäisillä run flateilla urissa ihan kiitettävästi mutta näissä on kuulemma aika paljon kehitystä tapahtunut. Toisaalta onko se auton vika jos Suomessa on huonot tiet. Hyvällä baanalla ei mitään ongelmaa ja koska ohjaus on todella tarkka niin kai jotain voi antaa anteeksikin.

            Kaikki nämä tietysti takuuhommia ja BMW tuntuu vastaavan huutoon kohtuullisen hyvin. Autona 2006 325i ja kilometrejä takana n. 24t.

            Positiivinen yllätys oli se kuinka hyvä talviauto nykyaikainen takaveto on. Lähtee hyvin liikkeelle viimeistään DTC päällä vaikeissakin olissa eikä todellakaan tarjoa koko ajan kahvaa edelle (jos ei itse halua). Hakkaa selvästi edellisen auton mikä oli etuveto VW 2000-luvun alusta. Sehän puski suoraan joka mutkassa vaikkei isommin provosoinut ja oli siinäkin jotain elektroniikkaa ajoa vakauttamassa vaikka ei DSC:tä ollutkaan.

            Comment

            • n9500
              Bimmer Rookie
              • Dec 2004
              • 180

              #7
              Originally posted by FlyingFinn View Post
              - Ovenkahvat jumittivat. Näissä on jatkettu takuu eli saa vaihtaa uusiin kolmen vuoden sisällä jos haluaa. Omasta mielestäni parempi ratkaisu on teflonöljy millä ongelma on hävinnyt ainakin vuodeksi.
              - Joissakin autoissa on esiintynyt tehokäyrässä pientä pykälää 3000-3500 kierroksen paikkeilla. Ei koske minun autoani ja korjaantuu kaiketi softalla.
              Samat jutut kuten yllä.

              FlyingFinn voitko kertoa miksi moottori menee vaihtoon ? Mikä vika siihen tuli ?

              Edit: Ja mallihan oli 325i 2005

              Comment

              • haba
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 723
                • Helsinki

                #8
                Oma ollu ainakin ihan unelma peli, ainoastaan ovenkahvat tosiaan vaihdettu ja sit joku alipainesysteemi koneen puolelle. Ajettavuus ja jämäkkyys on vielä reilusti E46 edellä ainakin kunnon alustalla ja 19" Eli voin suositella

                Comment

                • KoPe
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 251
                  • Helsinki

                  #9
                  Itselläni on -05 320i tehtaan Sport -alustalla, ajettu 57 tkm, 2. omistaja.
                  Ostaessani kyselin eripuolilta mitä mieltä auosta oltiin. Merkkiliike kehui että nämä olivat aika valmiita tehtaalta eli pahoja mokia ei ole esiintynyt. Jos katsoo realoemia, niin moni osa on korvautunut alkuvaiheessa uudella.

                  Omaan autooni on vaihdettu takuuseen yksi nariseva pusla takaa, koiranluu sekä jarrut. Lisäksi ovien tiivisteet narisivat. Ohjausakseli vaidettu myyjäliikkeen piikkiin. Ohjausakselissa oli nimenomaan em. sähköisessä rattilukossa vikaa eli moottori rusahteli ja jumitti. Pelkkä softa ei olisi auttanut. Autoon on itseasiassa päivitetty softat joskus 11/2006.

                  Asennutin monitoimisporttiratin autoon. On muuten kallis homma, jos ei ole ennestään näppäimiä ratissa, koska vaatii ratin takana olevan kytkinkeskuksen vaihdon.

                  Runflattien kanssa oli ongelmia, mutta syynä oli yksi sivuttaisheittoinen ja mahdollisesti runkovikainen rengas. Se vaihdettiin ja samalla katsottiin kulmat ja perästä säädettiin aurausta. Nyt menee hyvin. Vetely on ollut mielestäni väihäisempää kuin e46:ssa (225 leveät kumit).

                  Autona erilainen kuin e46, jotenkin hanskaan sopivampi, laadukkaampi ja pienemmän oloinen vaikka on isompi. Kojelauta ei ole niin persoonallinen kuin e46. E46 sportti-alustan perä tuntui aavistuksen nopeammalta kuin e90 sportti, jotenkin liike on pidemmän oloinen.

                  Plussat:
                  + ajettavuus, jämäkkyys
                  + alustan tapa ottaa montut ja epätasaisuudet
                  + sisämelu pienempi kuin e46
                  + 320 on hyvä peruskone, vaikkakin joskus saattaa pari sataa ekaa metriä nykiä kostealla ilmalla
                  + pieni kulutus
                  + halvat huollot

                  Miinukset:
                  - tuulilasi pehmeä, jää helposti naarmuja
                  - paska business radio ja äänentoisto (selkeästi huonompi kuin perus e46)
                  - runflattien kovuus, pintapehmeys puuttuu
                  - radio/ilmastointipaneelit napsuu kylmällä samalla tavalla kuin e46
                  - plug&playna monien jälkiasennuspalikoiden asentaminen hankalaa, koska autossa on valokuitukaapelointi ja softan joutuu ohjelmoimaan ($$$)

                  Suosittelen.
                  Last edited by KoPe; 11-10-2007, 23:47. Reason: typo
                  KoPe
                  --------
                  Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 651

                    #10
                    Originally posted by n9500 View Post
                    Samat jutut kuten yllä.

                    FlyingFinn voitko kertoa miksi moottori menee vaihtoon ? Mikä vika siihen tuli ?

                    Edit: Ja mallihan oli 325i 2005
                    Tyhjäkäynnissä esiintyi pientä epätasaisuutta. Ei mitään radikaalia ja veikkaan että keskivertoautoilija ei moista edes huomaisi. Valitin kuitenkin asiasta koska kyllähän rivikutosen pitää käydä tasaisesti. Moottori kävi siis jotakuinkin niin että aivan kuin jossain sylinterissä olisi välillä vähän heikompi työtahti. Tämä aiheutti kuitenkin sen verran tärinää että sen tunsi kuskin penkissä. Edes kierroslukumittarissa se ei näkynyt. Tästä alkoi sitten pitkä softapäivitysten kierre ja taidettiin siihen laittaa moottorinohjausyksikkökin uusiksi. Välillä väittivät korjaamolla ettei siinä mitään vikaa ole mutta jatkoin valittamista sitkeästi. Kävin varmuudeksi lopulta testaamassa toista 325i:tä jolloin asia varmistui lopullisesti. Tässä vaiheessa olin jo sitä mieltä että tämä juttuhan selvitetään sitten vaikka leivättömän pöydän ääressä jos on tarvis. 50k€:n auton on syytä toimia tasan niin kuin uuden auton pitää. No, eipä tarvinnut mennä sen pidemmälle koska asia alettiin ottamaan lopulta vakavasti ja paikalle tilattiin mekaanikko joka oikeasti ymmärtää asiasta jotain. Kaveri katsoi endoskoopilla moottorin sisään ja yhdessä sylinterissä nousi enemmän öljyä männän päälle kuin muissa. Tämä mielestäni vahvistaa hyvinkin tuon oman näkemyksen heikosta työtahdista. Reklamoin asiasta ensimmäisen kerran kun auto oli alle 6kk vanha eli siis kuluttajasuojankin mukaan uusi joten en hyväksy mitään muuta kuin uuden moottorin.

                    Asia sai välillä huvittavia piirteitä kun huollossa todettiin että vika on mutta koska vikaa tai siis vian aiheuttajaa ei löydy niin ei voi tehdä mitään. Eli kaveri siis oli sitä mieltä että jos ostan uuden auton niin ei sen välttämättä tarvitse toimia koska he eivät pysty paikallistamaan vikaa. Asiahan on niin että jos eivät onnistu löytämään vikaa pienemmistä kokonaisuuksista niin tarvittaessa vaihdetaan koko auto. Se ei voi olla minun ongelmani millään tavalla. Heikompihermoiselta kaverilta olisi saattanut palaa pinna jossain välissä... Onhan lisäksi niinkin että vika on lain mukaan korjattava kohtuullisessa ajassa. Minun kohdallani on mennyt 1,5 vuotta, onko kohtuullista? Tästä syystä en kuuntele enää ensimmäistäkään selitystä ja jos alkavat vielä hankalaksi niin enköhän siinä vaiheessa ala muotoilemaan haastehakemusta käräjäoikeuteen. Minä kun en aina jaksa noita kuluttajaneuvojia vaivata.

                    Asiasta kolmanteen. Minkäs verran muilla palaa öljyä E90 kutoskoneessa? Itse olen tainnut lisätä 4-5 litraa kuleen 24 tkm aikana.
                    Last edited by FlyingFinn; 12-10-2007, 10:22.

                    Comment

                    • Oratow
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2006
                      • 117

                      #11
                      Tuli tänään vilkaistua Moottoria ja siinä osui silmään joku ADAC:in vertailu ensimmäisten uusikoristen autojen vikatiheyttä verrattuna viimeisiin vanhakorisiin. Uudet E90:set olivat viimeisten E46:sten kanssa jotakuinkin samalla viivalla heti kättelyssä. Ja molemmat siis melkolailla kärkipäässä automerkkien välistä listaa.

                      Toki siitä, kuinka luotettavia em. tietolähteet ovat, voidaan tietysti olla aina montaa mieltä, mutta laitoinpahan nyt kuitenkin tähän keskustelun jatkeeksi.
                      Last edited by Oratow; 12-10-2007, 16:37.

                      Comment

                      • villes
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 439
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        Reilu vuoden vanha 20tkm ajettu 330iA.

                        -Vetelee urissa aivan helvetisti kesärenkailla (runflat edessä 225leveys ja takana 255)

                        -ovenkahvat jumittaa

                        -Joskus tyhjäkäynti tuntunut siltä että täristää hieman, tätä ei aina tapahdu ja ongelma suhteellisen pieni ja olen luullut että kuvittelen vain mutta nyt alkoi mietityttämään kun muullakin ollut samantapaista oiretta.

                        -Öljyä syönyt sen verran että tietokone näyttää sen olevan puolessa välissä (ei lisätty kertaakaan) eli ei paljoakaan joten sen suhteen kaikki kunnossa.

                        -kylmällä kun laittaa avaimen lukkopesään kuuluu hetken ininää ja kun kylmällä avaa ovet lukosta sisällä ollessaan takaata kuuluu oik.oven kohdalta ininää.

                        -tuulilasi erittäin naarmuilla jo näillä kilometreillä josta ainakin puolet ollut kaupunkiajoa eli ei paljon kiviä lennä lasiin.

                        Mistään näistä ei ole vielä valitettu koska auto ei ole käynyt vielä huollossa mutta kohta on menossa ja silloin pitää ottaa asiat esille.

                        Eli varsinaisesti mitään muuta kuin ovenkahvat ovat olleet ongelma ja siitäkin selvinnyt ruiskimalla rasvaa niihin. Tosin vetely ärsyttää välillä paljonkin.
                        M-B C220CDI 4matic amg -13
                        ex.
                        bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                        Comment

                        • KoPe
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 251
                          • Helsinki

                          #13
                          Omassa 320i neloskoneessani öljynkulutus on ollut 0.2 l sähköisen tikun mukaan. Edellisestä huollosta on ajettu 20 tkm ja seuraavaan on vielä 16 tkm/10 kk. Saisi öljyä vähän kuluakin tuolla huoltovälillä..

                          Kulutuksesta: 60% ajostani on moottoritieajoa, keskikulutus 7.8 l/100 km. Maantiellä olen päässyt 5.7 l/100 km (matka tosin oli 80 km/h matelua) ja kaupungissa vie noin 9 l/100 km.

                          Joskus tosiaan kostealla n. +5-+10 asteessa kone tuntuu etsivän tasaista käyntiä muutaman ekan sata metriä. Jos koneen antaa käydä vähän aikaa ennenkuin lähtee liikkeelle, asiaa ei esiinny. Tyhjäkäynti ok.
                          Last edited by KoPe; 14-10-2007, 14:14. Reason: typo taas
                          KoPe
                          --------
                          Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                          Comment

                          • Kompakti
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 232
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by KoPe View Post
                            - paska business radio ja äänentoisto (selkeästi huonompi kuin perus e46)
                            Eikös tuossa ole vielä 8" woofereita penkkien alla elävöittämässä soundeja ?

                            Eilen laitoin kiinni I-sotec vahvistimen ja jopas alkoi hymy nousta kasvoille. Vielä jos laittaa Ipodista musiikin pyörimään, niin ajamisen ilo on taattu
                            E46 330Ci Cab M-Sport -03
                            I01 i3s 120Ah "Voll" -19
                            Ex:
                            E87 120dA M-Sport -08
                            E90 318i -06
                            E46 320i M-Sport -02

                            Comment

                            • KoPe
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 251
                              • Helsinki

                              #15
                              Olen i-sotecia miettynyt itsekin. Mihin laitoit itse vahvistimen?

                              Business-setissä on edessä ja takana laajakaistakaiuttimet 4" ja subbareissa käsittääkseni 6,5".
                              KoPe
                              --------
                              Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎