Announcement

Collapse
No announcement yet.

e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 349
    • Paimio

    Nonih, aamulla -20C ulkona, 330D lämpeni weban avustuksella alkumatkasta -->~84C, weban sammuttua tasaisella pyörittiin ~73-75C nurkilla, ylämäessä päästiin vielä lähelle 80C. EGR termari on jo vaihdettu, vielä tarvis vaihtaa päätermari.

    Samalla meinasin vaihdella tosin vielä moniurahihnaa, kiristintä, ohjainrullaa ja vesipumppua. Kyselin jo kysymyksiä&vastauksia ketjussa kommentteja näihin osiin, löytyiskö täältä lisäkommenttia kannataisko näiden osien lisäksi vielä vaihdella jotain kun tohon hommaan ryhtyy?

    Vesipumppu 11517805810, tiiviste 11517793796
    Päätermari 11517805811, tiiviste 11517787692
    Moniurahihna 11287790450
    Ohjainrulla 11287790448
    Kiristin 11287790447
    Ohjaustehostimen hihna 11287794070
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07

    Comment

    • EPH
      Newbiemmer
      • Mar 2009
      • 8
      • Riihimäki

      Mortonki

      Tänään oli aamusella rapea talvikeli -20 °C, joten ERG- ja päätermarin vaihdon tulokset päästiin vihdoin testaamaan kunnon olosuhteissa. Liikkelle lähdin lämpimästä tallista ja aika pitkään sai motarilla päästellä kunnes lämmöt nousi tuonne 85 °C hujakoille. Loppumatkasta iski vielä DPF-polttokin päälle jolloin lämmöt nousi parhaimmillaan tuonne 98 °C. Termari jumppaa varten hankin puhelimeen Torquen ja ELM327 BT-OBD palikan jolla nytkin noita lämpöjä loggailin.

      T-Esa
      Attached Files
      sigpic____________
      E92 335xi M-sport

      Comment

      • Nettipepe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1341
        • Kajaani

        Lisätään omat tarkkailut eiliseltä

        Pakkasta -20 C ja - 23,5 C välillä normaalissa maantienopeudessa lämmöt pysyi
        aikalailla 87 - asteen tuntumassa alamäet yms himmailut jolloin kulutusmittari näytti pieniä kulutuksia tai 0 - kulutusta lämmöt laski asteen pari ja ylämäet ja muut konetta rasittavat toimet nosti lämpöjä heti hieman.
        Molemmat termarit vaihdettu jokinaika sitten.
        F30 320xia
        Ex E90 325da
        Ex E90 320da
        Ex E46 330D

        Comment

        • Dealhill
          Bimmer Rookie
          • Aug 2012
          • 43
          • Finland

          4.12. Havainto:
          Pakkasta n. -15c ja lämmöt sain motarilla 30km ajolla hitaasti nousemaan 87 asteeseen, kun laittoi puhaltimen pois päältä. Nopeus 110km/h 5-vaihteella, kierrokset 2400 rpm. Jos pisti pienen puhalluksen (21 astetta) niin lämmöt putoaa 84 asteeseen.

          Eilen n. -20 C pakkasessa totesin, jos pitää puhalluksen automaatilla lämmöt nousee hädin tuskin 70 asteeseen, ja puhallin koittaa saada lämpöä pidettyä yllä kabiinissa.

          Auto 320d LCI ja termari juuri vaihdatettu ja järjestelmä ilmattu. Kulutus pysyy kumminkin maltillisessa 6 litrassa satasella.

          Edit päivitystä: Ajelin töistä kotia ja sain moottorin lämmöt nousemaan 87 asteeseen, jos piti lämmitystä pienellä.
          Pihassa kokeilin vesiletkuja niin ylävesiletku oli kuuma ja termariin tuleva alavesiletku oli kylmä, eli termostaatti tuntuisi toimivan kun ei ole auennut.

          Tuntuu oudolta, että pelkkä ajoviima näillä pakkasilla jäähdyttää niin tehokkaasti konetta, että lämmöt ei jaksa pysyä ylhäällä.
          Last edited by Dealhill; 04-12-2012, 17:16.
          E91 LCI 325d -09, E90 330xd -06

          Comment

          • Pemu
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 133
            • Uusimaa

            Originally posted by Dealhill View Post
            4.12. Havainto:
            Pakkasta n. -15c ja lämmöt sain motarilla 30km ajolla hitaasti nousemaan 87 asteeseen, kun laittoi puhaltimen pois päältä. Nopeus 110km/h 5-vaihteella, kierrokset 2400 rpm. Jos pisti pienen puhalluksen (21 astetta) niin lämmöt putoaa 84 asteeseen.

            Eilen n. -20 C pakkasessa totesin, jos pitää puhalluksen automaatilla lämmöt nousee hädin tuskin 70 asteeseen, ja puhallin koittaa saada lämpöä pidettyä yllä kabiinissa.

            Auto 320d LCI ja termari juuri vaihdatettu ja järjestelmä ilmattu. Kulutus pysyy kumminkin maltillisessa 6 litrassa satasella.

            Edit päivitystä: Ajelin töistä kotia ja sain moottorin lämmöt nousemaan 87 asteeseen, jos piti lämmitystä pienellä.
            Pihassa kokeilin vesiletkuja niin ylävesiletku oli kuuma ja termariin tuleva alavesiletku oli kylmä, eli termostaatti tuntuisi toimivan kun ei ole auennut.

            Tuntuu oudolta, että pelkkä ajoviima näillä pakkasilla jäähdyttää niin tehokkaasti konetta, että lämmöt ei jaksa pysyä ylhäällä.

            Veikkaisin että diesel autoissa melko tyypillistä ettei talvella meinaa lämmetä nopeasti, varsinkin jos lämppäri automaattiasennossa jolloin se puhaltaa aika voimakkaasti kun vaan alkaa saamaan vähänkin lämpöä moottorilta ja kabiini on kylmä, saman olen huomannut omassa autossanikin että lämmöt nousee paremmin jos viitsii pitää lämppäriä pienellä...

            Comment

            • Dealhill
              Bimmer Rookie
              • Aug 2012
              • 43
              • Finland

              Eilen lähdettiin itsenäisyyspäivän reissuun, n -15C pakkasta.
              1,5 h ajettua ja lämmön seilaulua seuraten tapahtui outoja: Lämmöt nousi yllättäen 88-90 ja pysyi ylhäällä jopa taajamanopeudessa. Ihmettelin, että nytkö tämä auto tajusi, että pitäisi välillä lämmetäkkin :think .No 10 min lämmöt jaksoi pysyä ylhäällä, ja sen jälkeen ne putosi takaisin sinne 84 asteen tuntumaan seilaamaan.
              Jälkikäteen tuli mieleen, että olisiko DPF poltto käynnistynyt ja pitänyt lämpöjä yllä tuon maagisen 10min?
              E91 LCI 325d -09, E90 330xd -06

              Comment

              • ralliriisseli
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 72
                • Laihia

                Kysyin bmw.fi palautteen kautta maahantuojalta seuraavaa:

                "Miksei E91LCI:ssä (320dA) näytetä veden tai öljyn lämpötilaa? Mikä tässä on idea? Luulisi olevan helppoa näin monipuolisessa autossa öljyn ja veden lämpötilojen seuranta ja niiden esille laitto.

                Muissa autoissa kuitenkin lämmöt näkyvät ja ovat kuitenkin aika oleellisia seurattavia.

                Piilovalikosta löysin veden lämpötilan. Mikä sen kuuluisi olla -20 asteen pakkasella? EI meinaa nousta millään yli 80 asteen... Paikallaan ollessa lämpötila putoaa jonnekin 60 asteen tuntumaan
                ."

                BMW:n maahantuojan edustajan vastaus:

                "Hyvä BMW asiakas,

                kiitos yhteydenotostanne.

                Kyseiset toiminnot on korvattu varoitusvaloilla.
                Tämä informaatio on poistettu, koska jäähdytysjärjestelmän toimintoja ohjataan elektronisesti ja muutokset lämpötiloissa on suuria.
                Elektroninen termostaatinohjaus muuttaa lämpötilaa ajotilanteen ja lämmön tarpeen mukaan ja tällöin viisari vaihtaisi lämpötilaa paljon ajon aikana ja kuljettaja voisi olettaa tätä viaksi.

                Vanha termostaattiohjaus oli täysin mekaaninen ja tämän takia lämpötila kesti vakiona.
                Energiansäästämiseksi hukkalämmön tuottoa moottorissa rajoitetaan ohjaamalla moottorinlämpöä sähköisesti
                ."

                :think
                F11 530d X-drive M-Sport 2016
                ———————————————————
                Exs:
                E91 LCI 320dA -09
                E46 330D -02

                Comment

                • Nettipepe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1341
                  • Kajaani

                  Originally posted by ralliriisseli View Post
                  Kysyin bmw.fi palautteen kautta maahantuojalta seuraavaa:

                  "Miksei E91LCI:ssä (320dA) näytetä veden tai öljyn lämpötilaa? Mikä tässä on idea? Luulisi olevan helppoa näin monipuolisessa autossa öljyn ja veden lämpötilojen seuranta ja niiden esille laitto.

                  Muissa autoissa kuitenkin lämmöt näkyvät ja ovat kuitenkin aika oleellisia seurattavia.

                  Piilovalikosta löysin veden lämpötilan. Mikä sen kuuluisi olla -20 asteen pakkasella? EI meinaa nousta millään yli 80 asteen... Paikallaan ollessa lämpötila putoaa jonnekin 60 asteen tuntumaan
                  ."

                  BMW:n maahantuojan edustajan vastaus:

                  "Hyvä BMW asiakas,

                  kiitos yhteydenotostanne.

                  Kyseiset toiminnot on korvattu varoitusvaloilla.
                  Tämä informaatio on poistettu, koska jäähdytysjärjestelmän toimintoja ohjataan elektronisesti ja muutokset lämpötiloissa on suuria.
                  Elektroninen termostaatinohjaus muuttaa lämpötilaa ajotilanteen ja lämmön tarpeen mukaan ja tällöin viisari vaihtaisi lämpötilaa paljon ajon aikana ja kuljettaja voisi olettaa tätä viaksi.

                  Vanha termostaattiohjaus oli täysin mekaaninen ja tämän takia lämpötila kesti vakiona.
                  Energiansäästämiseksi hukkalämmön tuottoa moottorissa rajoitetaan ohjaamalla moottorinlämpöä sähköisesti
                  ."

                  :think
                  VOE HELEVETTILÄINEN

                  Siellähän on oikein ruuneberi ollut vastailemassa

                  Kysäisepä sitten miksi F30:iin se lämpömittari on palautettu
                  Ja näyttänee ihan oikein... onko elektroniikkaa vähennetty

                  Ja miksiköhän miltei kaikilla (ainakin minun tutuilla ja minulla) lämpötila on noussut termarijumpan jälkeen.
                  F30 320xia
                  Ex E90 325da
                  Ex E90 320da
                  Ex E46 330D

                  Comment

                  • ralliriisseli
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 72
                    • Laihia

                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    VOE HELEVETTILÄINEN

                    Siellähän on oikein ruuneberi ollut vastailemassa

                    Kysäisepä sitten miksi F30:iin se lämpömittari on palautettu
                    Ja näyttänee ihan oikein... onko elektroniikkaa vähennetty

                    Ja miksiköhän miltei kaikilla (ainakin minun tutuilla ja minulla) lämpötila on noussut termarijumpan jälkeen.

                    F30:n mittaristossa on öljyn lämmöt viisarilla...
                    F11 530d X-drive M-Sport 2016
                    ———————————————————
                    Exs:
                    E91 LCI 320dA -09
                    E46 330D -02

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      Originally posted by BMW asiakastuki
                      Elektroninen termostaatinohjaus muuttaa lämpötilaa ajotilanteen ja lämmön tarpeen mukaan

                      Energiansäästämiseksi hukkalämmön tuottoa moottorissa rajoitetaan ohjaamalla moottorinlämpöä sähköisesti
                      Jep jep
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • JardoX
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 74
                        • Kokkola

                        Missähän mahtaa olla vika ku vaihdoin omaan -02 320da:han päätermarin ja EGR-termarin mutta ei siltikään lämmöt nouse. Testerillä katoin Livedataa niin lämmöt heitteli siinä 57 ja 69 asteen välillä. Voihan tietenki olla mahdollista että toinen termareista uutena jo rikki?:think
                        BMW E46 320d M-Sport touring -02

                        Ex:BMW E46 320da -02
                        Ex: BMW E46 330ci -01
                        Ex: BMW E36 316i -91

                        Comment

                        • Juspa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1225
                          • Pori

                          Originally posted by JardoX View Post
                          Missähän mahtaa olla vika ku vaihdoin omaan -02 320da:han päätermarin ja EGR-termarin mutta ei siltikään lämmöt nouse. Testerillä katoin Livedataa niin lämmöt heitteli siinä 57 ja 69 asteen välillä. Voihan tietenki olla mahdollista että toinen termareista uutena jo rikki?:think
                          Olikos noissa automaageissa vaihteistossa joku öljynlauhdutin, joka voi aiheuttaa myös lämpöjen kanssa ongelmia.. Varmaan joku tietävämpi tulee kohta sanomaan miten asian laita on.
                          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                          Ex.
                          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                          E90 320d -05 Schwartz 2
                          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                          E36 352i -91 Diamantschwartz

                          Comment

                          • JardoX
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 74
                            • Kokkola

                            Originally posted by Juspa View Post
                            Olikos noissa automaageissa vaihteistossa joku öljynlauhdutin, joka voi aiheuttaa myös lämpöjen kanssa ongelmia.. Varmaan joku tietävämpi tulee kohta sanomaan miten asian laita on.
                            Joo onhan noissa jonkulainen lämmönvaihdin tai mikä nyt lieneekään ja siihen on oma termari jossain paisuntasäiliön lähellä mutta asiasta en sen enempää tiedä. Voiskohan se termari olla rikki että vaikuttais noin rajusti lämpöihin
                            BMW E46 320d M-Sport touring -02

                            Ex:BMW E46 320da -02
                            Ex: BMW E46 330ci -01
                            Ex: BMW E36 316i -91

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17841
                              • PKS

                              ^

                              Koska E46 mallissa on eri moottori kuin E90 mallissa, jatketaan keskustelua E46 puolella, esim. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=238991

                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • Mikander
                                Newbiemmer
                                • May 2004
                                • 25

                                viallinen lämpötila-anturi

                                Tere

                                Auto E91 320d -07, 120kw, ajettu 187 tkm.

                                Oire: meinasi jättää välille, engine too hot. Vaimo oli ongelmissa mutta pääsi uudelleen käynnistämällä lyhyen matkan kotiin. Flekti huusi koko ajan, hukkasi tehot ja käski sammuttaa.

                                Salavalikon kautta lämpöjä tarkastelemaan ja kone kylmänä näytti lämpöjä 139 astetta.

                                Nesteen lämpötila-anturi sylinterin etuosassa oli viallinen, oli valskannut muutamia tippoja nestettäkin. Anturi maksoi merkkiliikkeessä 25 euroa, tarvikkeena olisi ollut 26 euroa, pidemmällä toim.ajalla. Anturin vaihto on pieni homma mutta vaatii näppäryyttä sillä liitin on vaikea irrottaa. Onnistuu silti itse tehdä jos vain saa sen liittimen irti. Työkaluina oli tulppa-avain ja pieni meisseli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎