Originally posted by Nettipepe
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto
Collapse
X
-
Originally posted by Nettipepe View PostMuutama vuosi sitten vaihdatin molemmat pää ja egr termarit saman jutun takia.
Voin vakuuttaa,että lämmöt nousee nollakelissä termostaatin avautumislämpötilaan 88astetta (käytännössä piilovalikosta katsottuna jopa 90) jos termostaatit ehjät. (jos automaatti niin myös automaattilaatikon laihduttaminen termari).
-30 ja yli niin ei enää pysynyt kuin 80 lämmössä.
Uusilla oem termareilla lämmöt pysyi siis pääsääntöisesti 84-90 välillä.
Ps. Kulutus laski useamman desin /100km ��
EDIT: Taitaakin olla tämä..?
Marmorilta varmaan löytyy, onko tietoa hinnasta ? Kysymällähän sekin kyllä selviää..-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Originally posted by aku1979 View PostMikä on muuten automaattiaskin normaalilämpö?
" Above a transmission oil temperature of approximately 92 °C, the thermostat begins to open and coolant flows through the transmission oil cooler. By the time a transmission oil temperature of 104 °C has been reached, the thermostat has fully opened. The maximum volume of coolant flows through the transmission oil cooler to achieve maximum cooling of the transmission oil.
Due to hysteresis, the thermostat does not close again fully until the transmission oil temperature has dropped to 88 °C. "
Mikäli puhutaan nyt oikeasta asiasta :think-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Originally posted by macman_lahti View PostTosta mun linkistä löytyy.
" Above a transmission oil temperature of approximately 92 °C, the thermostat begins to open and coolant flows through the transmission oil cooler. By the time a transmission oil temperature of 104 °C has been reached, the thermostat has fully opened. The maximum volume of coolant flows through the transmission oil cooler to achieve maximum cooling of the transmission oil.
Due to hysteresis, the thermostat does not close again fully until the transmission oil temperature has dropped to 88 °C. "
Mikäli puhutaan nyt oikeasta asiasta :think
Comment
-
-
Nyt on päätermari vaihdettu, mutta kuten muutamalla muullakin täällä niin tilanne ei ainakaan mennyt parempaan suuntaan. Nyt ei noussut kuin 72 asteeseen. Hiukan arveluttaa lähteä ostamaan pari sataa maksavaa automaattilaatikon lauhdutinpakettia jos menestys on yhtä hyvä.
Alavesiputki oli kyllä ihan kylmä eli kyllä se päätermari sulkeutuu ihan hyvin. Onkohan tossa N47:ssa nyt kumminkin sitten suurempi syyllinen automaattilaatikon lauhdutin / termari vai onko vaan tyydyttävä siihen, että lämmöt ei nouse yli 80 asteen ?
Vai voiko lämpötila-anturissa olla vikaa ?
Ja jos joku on vaihtanut ton lahdutin/termostaattipaketin niin onko käyttänyt muuta kuin originaalia. Hinta marmorilla 270,- niin ei tule kyllä tohon hintaan ehkä vaihdettua. Katselin, että Briteistä Hellan osa rahteineen vähän reilu 150,-
Vai saako sen termarin siihen erikseen jostain ?-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Originally posted by macman_lahti View PostNyt on päätermari vaihdettu, mutta kuten muutamalla muullakin täällä niin tilanne ei ainakaan mennyt parempaan suuntaan. Nyt ei noussut kuin 72 asteeseen. Hiukan arveluttaa lähteä ostamaan pari sataa maksavaa automaattilaatikon lauhdutinpakettia jos menestys on yhtä hyvä.
Alavesiputki oli kyllä ihan kylmä eli kyllä se päätermari sulkeutuu ihan hyvin. Onkohan tossa N47:ssa nyt kumminkin sitten suurempi syyllinen automaattilaatikon lauhdutin / termari vai onko vaan tyydyttävä siihen, että lämmöt ei nouse yli 80 asteen ?
Vai voiko lämpötila-anturissa olla vikaa ?
Ja jos joku on vaihtanut ton lahdutin/termostaattipaketin niin onko käyttänyt muuta kuin originaalia. Hinta marmorilla 270,- niin ei tule kyllä tohon hintaan ehkä vaihdettua. Katselin, että Briteistä Hellan osa rahteineen vähän reilu 150,-
Vai saako sen termarin siihen erikseen jostain ?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by macman_lahti View PostNyt on päätermari vaihdettu
Eli onko nyt päätermari vaihdettu mutta ei egr termaria?
Pää ja egr on rinnan nestelinjassa eli jos jompikumpi vuotaa neste kiertää sieltä kautta.
Nyt sitten voi jo päätellä,että egr vuotaa...F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostPurista ne laatikon lämmönvaihtimen letkut lyttyyn ja koeajolle. Jos lämmöt nousee normaaliin, niin sitten siellä vika. Ellei nouse ylemmäksi, niin vika ei ole tuossa laatikonlämmin vaihtimessa. Pakkasella ei se alavesiletku paljon lämpene vaikka se päätermari vuotaisikin. Jäähdyttimen tehtävä kun on jäähdyttää, niin varsinkin talvella se lämpö kyllä katoaa nopeasti jäähdyttimessä. Ei olisi ensimmäinen termari joka heti uutena ei toimi. Kyllä nämä lämpenee kun kaikki termarit on kunnossa.-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Originally posted by Nettipepe View PostTarttuisin tuohon...
Eli onko nyt päätermari vaihdettu mutta ei egr termaria?
Pää ja egr on rinnan nestelinjassa eli jos jompikumpi vuotaa neste kiertää sieltä kautta.
Nyt sitten voi jo päätellä,että egr vuotaa...-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Testailin vielä kuumassa vesikattilassa tota alkuperäistä termaria jolla lämmöt nousi sinne 78 asteeseen. Kyllä se toimii ihan oikein, vasta 88-90 alkaa aukeamaan. Alkaa vahvistamaan sitä käsitystä, että mikäli N47:ssa lämmöt nousee vähintään 72-78 asteeseen niin päätermari on kunnossa. Jostain muusta syystä ei vaan nosta yli 80 asteen. Täytyisi ehtiä testaamaan lauhduttimen termaria putket sulkemalla niin näkee vaikuttaako tilanteeseen.-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Ei auta lauhduttimen letkujen tukkiminenkaan. Laitoin letkupuristimet lauhduttimen molempiin letkuihin ja sitten koeajolle. Ei vaikuttanut asiaan suuntaan eikä toiseen. Edelleen lämmöt n. 70 asteessa. Ainoa milloin nousi 75 asteeseen oli kun koitin suditella pihaan. Tuntuu, että viima on vaan sen verran kova, että ei vaan yksinkertaisesti jaksa nostaa lämpöjä pakkaskelillä ilman maskin tukkimista ainakin osittain.
Taidanpa vaihtaa sen alkuperäisen termarin takaisin ja laittaa pahvia keulaan. Ei oikein nyt mikään muu tunnu auttavan..-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Palataanpas taas takaisin tähän vanhaan hyvään aiheeseen. Ajelin eilen Lahti- Tampere välin ja innostuin pitkästä aikaa seuraamaan lämpötilaa. Nyt ei noussut kuin max. 63 asteeseen. Jotenkin tuntuu nyt hullulta. Mitä kuumempi ilma ulkona niin sitä matalammat lämmöt moottorissa..
Täytyy viimeistään viikonloppuna katsoa milloin viimeinen regenerointi on tehty.-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
-
Originally posted by Podee View PostKuinkahan nopeasti lämpöjen pitäisi nousta ns normaalilla ajolla sinne 88 huitteille. Tänään -2 pakkasta ja n. 10km ajon jälkeen vasta 67 asteessa lämmöt. Kesällä uusittiin kummatkin termarit.
Itsellä on ollut nollakelissä ja n. 10 kilometrissä on se reilu 80 astessa.-08 E60 LCI
-13 F10 3.0 xDrive
Comment
-
Comment