Announcement

Collapse
No announcement yet.

e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • exodus
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 774
    • Oulu

    Originally posted by exodus View Post
    Vaimon autoon vaihdettiin termostaatti tänään. Lämmöt pompsahti 89:iin, ennen olivat huomattavasti alempana.

    Sitä en vain ymmärrä miten noi termarit menee tuollalailla huonoksi monessa autossa... Kyllähän ne ennen vanhaan kestivät. Reilut parikymmentä vuotta jo autoiltu ja muistaakseni eka kertaa piti termari nyt vaihtaa.
    Kolme vuotta termarin vaihdosta ja nyt näyttää lämmöt olevan 65:n kieppeillä. Ei kun uutta kehiin. Kaverin autossa oli juuri sama homma. Miten ihmeessä nuo termarit eivät kestä kauempaa?

    Comment

    • hank moody
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 36
      • Ulvila

      Termareiden hinta...?

      No niin...viimeinkin opiskeltuani tuon salavalikon käytön, joka on muuten aivan hanurista mínuutteja kestävine näpyttelyineen, aloin katselemaan noita lämpöjä; hädin tuskin saan pikkupakkasella nousemaan yli 70 - enkat 74 astetta eikä yhtään yli! Tämä nyt sitten merkitsee ilmeisesti että jompainen kumpainen termari on paskana-tai sitten molemmat. Eikös se päätermari ollut 88 asteinen kiihotin, vai kuinka?

      Ajattelin nyt sitten vaihdattaa nuot termarit hetinmiten. MItä osat/työ kustantaa? Entä on tarvike ja orkkisosilla tässä tapauksessa paljoakaan eroa?

      Tiedän vaan varoa kohtuutonta ryöstöä...

      -K-

      Comment

      • Pred
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 442
        • E-Pohjanmaa

        Originally posted by hank moody View Post
        No niin...viimeinkin opiskeltuani tuon salavalikon käytön, joka on muuten aivan hanurista mínuutteja kestävine näpyttelyineen, aloin katselemaan noita lämpöjä; hädin tuskin saan pikkupakkasella nousemaan yli 70 - enkat 74 astetta eikä yhtään yli! Tämä nyt sitten merkitsee ilmeisesti että jompainen kumpainen termari on paskana-tai sitten molemmat. Eikös se päätermari ollut 88 asteinen kiihotin, vai kuinka?

        Ajattelin nyt sitten vaihdattaa nuot termarit hetinmiten. MItä osat/työ kustantaa? Entä on tarvike ja orkkisosilla tässä tapauksessa paljoakaan eroa?

        Tiedän vaan varoa kohtuutonta ryöstöä...

        -K-
        Muistaakseni maksoi about 280€ töineen merkkiliikeessä kun vaihdettiin molemmat termarit. Autona siis sigun 325dA
        Tesla Model 3 Performance
        EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
        EX: VW Touran 2.0 TDI
        EX: VW R6 Polo GTI
        EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
        EX: BMW E91 325dA M-sport
        EX: BMW E46 320d touring M-sport
        EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
        EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
        EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
        EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

        Comment

        • Yeppe
          BTCF Member
          • Jun 2006
          • 361
          • Finland

          Termarit maksoi yhteensä noin satasen ja onnistuu ensikertalaiselta jos vähänkään pysyy työkalut kädessä. Ei ole muuta kuin pulttien ja ruuvien aukomista.

          Ja netistä löytyy hyvät kuvalliset ohjeet hommaan jos haluaa säästää parisataa euroa ja tekee itse

          Comment

          • Kennedy
            Bimmer Rookie
            • Feb 2003
            • 103
            • Järvenpää

            Nyt kun sain kerrankin valikoista näkyviin lämmöt.
            54c kun käynnistin pihasta. Vantaalta vanhaa lahdentietä ajelemaan. vähän yli 80 mittarissa niin 78-79c pyöri. Hetken oli 80c.
            Järvenpään kohdalla nousin motarille ja ajoin haarajoelle. Hyvinkin nopeasti nousi 84c ja hetkellisesti 85c.

            -12,5c näytti ajotietokone lämmöksi.

            Voisiko tuota laskea normaaliksi? (Saksantuontihan tämäkin) Suomi termareilla pitäisi olla korkeammalla?
            Nissan 300ZX Z31 '88 Turbo
            Passat '13
            Ex: E91LCI, A3 TDI

            Comment

            • claude
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 144
              • Hollola

              Samat termarit siellä saksassakin on .. Mulla pitää lämmöt 84-93 välillä,ilman pahveja tai muita virityksiä..



              F31 320d lci
              ex bemut.
              e92 325i -07
              e91 325d -08
              e60 530da "m-sport" -04
              e39 525iat -01

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2093
                • *

                Joo nytpä tämä sitten alkoi taas vastustamaan. Autona tuo 320da -06 224tkm ajettu ja päätermari sekä egr-termari vaihdettu noin 10tkm sitten. Nyt lämmöt nousee ajossa sinne normaaliin, 88-89c asteeseen mutta hetken kun ajaa hiljempaa niin putoaa alle 80c. Onko kellään laittaa linkkiä siihen automaattilootan termariin, jos sen vaihtaisi seuraavaksi?
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • _Pietu_
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 3659
                  • Siilinjärvi

                  Originally posted by Driver22 View Post
                  Joo nytpä tämä sitten alkoi taas vastustamaan. Autona tuo 320da -06 224tkm ajettu ja päätermari sekä egr-termari vaihdettu noin 10tkm sitten. Nyt lämmöt nousee ajossa sinne normaaliin, 88-89c asteeseen mutta hetken kun ajaa hiljempaa niin putoaa alle 80c. Onko kellään laittaa linkkiä siihen automaattilootan termariin, jos sen vaihtaisi seuraavaksi?
                  Osa numero 9, öljynlauhdutin.. ilmeisestikin koko muju vaihdettava, ei saa termaria erikseen.. On jäähyttimen yhteydessä tuo muju..



                  BMW e91 320dA
                  - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                  Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

                  Comment

                  • zuikkeli
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 126
                    • Vs

                    Originally posted by Driver22 View Post
                    Joo nytpä tämä sitten alkoi taas vastustamaan. Autona tuo 320da -06 224tkm ajettu ja päätermari sekä egr-termari vaihdettu noin 10tkm sitten. Nyt lämmöt nousee ajossa sinne normaaliin, 88-89c asteeseen mutta hetken kun ajaa hiljempaa niin putoaa alle 80c. Onko kellään laittaa linkkiä siihen automaattilootan termariin, jos sen vaihtaisi seuraavaksi?
                    itellä on ihan sama manuaaliversiolla -10 - +2 asteen lämpötiloissa. Lämmöt nousee maantieajossa sinne 88-90 asteeseen mutta heti kaupunki pyörityksessä tippuu sinne 78-83 astetta. Molemmat termarit vaihdettu. Vikaa vaiko ei?

                    Comment

                    • Alpo
                      Newbiemmer
                      • Sep 2004
                      • 24
                      • Pohojammaa

                      Originally posted by zuikkeli View Post
                      itellä on ihan sama manuaaliversiolla -10 - +2 asteen lämpötiloissa. Lämmöt nousee maantieajossa sinne 88-90 asteeseen mutta heti kaupunki pyörityksessä tippuu sinne 78-83 astetta. Molemmat termarit vaihdettu. Vikaa vaiko ei?
                      Näin toimii itelläkin ja on molemmat termarit vaihdettu. Matkassa pitää kyllä 90 asteessa mutta jos kaupungissa matelee, niin ei näin pakkasella pysy siinä 90 asteessa. Muutamaa muutakin yksilöä testattu(320d,330d/da) ja kaikki ne on noin toimineet.
                      V60 R-Design & CBR 1000rr
                      330D M-Sport '07 , E39...

                      Comment

                      • huitoja2
                        BTCF Member
                        • Dec 2007
                        • 226
                        • Porvoo

                        Alkaa lievästi ottamaan nuppiin näiden lämpöongelmien kanssa kikkailu...

                        Auto e91 320d manuaali, molemmat termarit vaihdettu, aluksi vaikutti hyvältä kun lämmöt nousi mihin kuuluukin mutta esim. aamulla kun ulkona -20 astetta, näytti moottorin lämmöt 80-100km/h vauhdissa 45-50 astetta...
                        Munuaiset tukittu jo aikoja sitten.

                        Kulutuskin noussut termareiden vaihdon ja imusarjan läppien poiston jälkeen yli litralla! (n. 75km/h keskinopeudella).

                        Ihme kikottimia, paskoja termareitako ne myy vai missä vika?
                        G30 530e, E61 523ia
                        ex e60 525da
                        ex e90 320Si
                        ex e91 320d
                        ex e46 330 Ci
                        ex e46 330D touring
                        ex e46 323 sedan
                        ex e36 320 Coupe
                        Yms lajiin kuulumattomia...

                        Comment

                        • Homebrew
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2011
                          • 348
                          • Paimio

                          Uusittiin sigun E91:stä syksyllä EGR-termari (orggis) ja n. kuukausi takaperin päätermari (tarvike, Facet-merkkinen). EGR-termarin uusinnalla ei ollut sanottavasti merkitystä,(munuaiset tukossa) lämmöt yli 10 asteen pakkasilla motarilla ~100km/h nopeudella alle 80 asteen, nollakelissa 84-86 . Päätermarin vaihdon(ja munuaisten peitteiden poiston) jälkeen motarilla ollaan nollakelillä jossain 94-95 asteen tuntumassa 125km/h vauhdissa ja DPF polton aikana lähennellään jo 100 astetta. Lämpöä ainakin piisaa, pitää kattoa käykö tuo kesäkeleillä jo liiankin kuumana...
                          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                          Ex. E91 330d -07

                          Comment

                          • pro_tinnitus
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2007
                            • 273
                            • Etelä-Suomi

                            Mun mielestä taitaa olla syy nyt liiallisessa tarkkailussa. Itellä vie sekalaisessa ajossa n. 6.5 litraa ja maantieajossa sen 5.5 litraa. En ole tarkkaillut lämpöjä ja kulutus ei juuri haittaa. Reippaasti yli 200tkm mittarissa, läpät poistettu , hehkut vaihdettu ja munuaiset ei tietääkseni ole tukossa. Termariin en ole koskenut Saksasta hakemisen jälkeen, 90tkm oli mittarissa silloin.

                            Olen useasti pohtinut että pitäiskös alkaa seuraamaan lämpöjä salavalikon kautta mutten ole saanut aikaseksi ja näyttää siltä ettei kannata kun vaan alkaa harmittamaan tieto alhaisista lämmöistä.

                            Kertokaahan mitä etuja saavuttaisin vaihtamalla termarit seuraavan huollon yhteydessä?
                            Last edited by pro_tinnitus; 13-04-2013, 13:08.
                            E90 320d -05
                            EX: Z3 E36/8 3.0i

                            Comment

                            • Raimo Miettinen
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 320

                              Eikös DPF:n poltot esty jos lämmöt ei nouse yli 75c asteen ja tukkeutuu ennen aikaisesti? Sulla ei taida kuitenkaan olla -05:ssa vielä tuota hiukkasloukkua?
                              BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

                              Comment

                              • pro_tinnitus
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 273
                                • Etelä-Suomi

                                Originally posted by Raimo Miettinen View Post
                                Eikös DPF:n poltot esty jos lämmöt ei nouse yli 75c asteen ja tukkeutuu ennen aikaisesti? Sulla ei taida kuitenkaan olla -05:ssa vielä tuota hiukkasloukkua?
                                Jep yks murheenkryyni vähemmän ja enemmän voimasavua.
                                E90 320d -05
                                EX: Z3 E36/8 3.0i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎