Announcement

Collapse
No announcement yet.

e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aragon
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 54
    • Lohja

    #61
    termarit vaihtoon

    Originally posted by mickey555 View Post
    No nyt olen seuraillut lisää noita lämpöjä ja tänään -10 asteen pakkasessa 1 tunti ajoa, josta (maantie 80% ja kaupunki 20%), lämmöt puolen tunnin ajon jälkeen 60-65 astetta, sitten paikoitellen vähän korkeammilla kierroksilla ajoa ja lämmöt nousi hädin tuskin 83 asteeseen n. puolen tunnin päästä tuosta lopuksi ja lämpöjen tuohon saamiseksi vaati todellakin sellaisia kierroksien nostamista 3500 kierrokseen kiihdytyksissä.

    Syksyllä lämmöt nousi ennen pakkasia sinne 92 asteeseen. Onkohan jompi kumpi termari paskana vai onko ihan normaalia dieselin huonosti lämpeämistä? Ja keskikulutus on noussut sinne 8 litran pintaan (50/50 maantie- kaupunkiajoa suunnilleen). Auto siis manuaalivaihteilla.

    jompikumpi tai molemmat termarit sökönä, vaihda MOLEMMAT! menee samalla vaivalla ja tulee kerralla kuntoon!

    mun mielestä on järkevämpää vaihtaa molemmat yhdellä kertaa kun erikseen --> Lue (seuraavalla viikolla toinen kun ei vika poistunutkaan). ja sit puretaan samat hilppeet kun eka kerralla uudestaa, no jokainen tyylillään...

    kulutuskin tippuu kohdilleen kun on pata oikeessa lämmössä. omaan vaihdoin termarit vuosi sitten ja keskikulutus 6.8 vuoden ajalta (42500km). auto E39 530d manuaali
    ARAGON
    E61 530d M
    E39 523i

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      #62
      Viitsisikö joku jolla E90 320d:ssä lämmöt kunnossa katsoa mikä se lämpötila on pakkasella ajellessa?
      Minä olen syksystä asti seurannut lämpöjä...
      Ensin ne olivat siinä noin 80 astetta... sitten tippui 54ään.
      Eilen vaihdatin EGR- termostaatin ja asentajan mukaan nyt lämmöt 79 astetta.
      En ole itse ehtinyt ajaa pitempää matkaa ja tarkkailla lämpöjä
      (viikonloppuna seuraan)

      Olisiko minun siis nyt edellisten postien perusteella pääteltävä, että minun autossa olisi syksystä lähtien ollut termari hajalla ja nyt pakkasilla hajosi sitten vielä EGR termari = 54C
      Nyt kun se korjattiin lämmöt palasi n 80:een...
      Eikö Termari ole yleensä 82 asteinen vakiona?
      Eikö silloin lämmöt pitäisi pysyäkin n 80 asteisena?
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • Mrjussi
        Bimmer Rookie
        • Dec 2009
        • 33
        • Oulu

        #63
        Mulla on saksantuonti 320 e91, lämmöt nousi korkeintaan 82 asteeseen. vaihdatin päätermarin nyt lämmöt nousee 87-89 välille, käynyt jopa yli 90 asteen. Wetterillä sanoivat, että termari olis 88 asteinen?

        Olen laittanut pahvia keulaan kun pakkanen nousee yli 20 asteen, siitä on ainakin apua. En ole kauhean tarkasti seurannut kulutuksia, mutta on ne jonkun verran laskeneet ku lämmöt pysyy korkeammalla.

        Kokemuksia on myös 2.0 TDI Golfista vm. 2007, jossa lämmöt ei nouse millään. Tämmösiä nämä nyky diiselit.

        BMW:n sisätilat lämpenee kuitenkin mielstäni kiitettävän hyvin. Volkkariin tyytyneiden pitää panostaa toppatakkiin

        Comment

        • masiaro
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 406

          #64
          Originally posted by mickey555 View Post
          No nyt olen seuraillut lisää noita lämpöjä ja tänään -10 asteen pakkasessa 1 tunti ajoa, josta (maantie 80% ja kaupunki 20%), lämmöt puolen tunnin ajon jälkeen 60-65 astetta, sitten paikoitellen vähän korkeammilla kierroksilla ajoa ja lämmöt nousi hädin tuskin 83 asteeseen n. puolen tunnin päästä tuosta lopuksi ja lämpöjen tuohon saamiseksi vaati todellakin sellaisia kierroksien nostamista 3500 kierrokseen kiihdytyksissä.

          Syksyllä lämmöt nousi ennen pakkasia sinne 92 asteeseen. Onkohan jompi kumpi termari paskana vai onko ihan normaalia dieselin huonosti lämpeämistä? Ja keskikulutus on noussut sinne 8 litran pintaan (50/50 maantie- kaupunkiajoa suunnilleen). Auto siis manuaalivaihteilla.
          Luulisin että jossain on vikaa. Minulla moottorin lämpötila nousee 79-82asteeseen n.10min vaikka vaihdan vaihdetta ennen 2000-2500.

          Ja kulutus on kyllä iso. Ajan pääasiassa kaupunkiajoa helsinki-etelä keskusta - herttoniemi - itäkeskus ja kulutus on pääasiassa 7-7.5l.

          Comment

          • aragon
            Bimmer Rookie
            • Feb 2008
            • 54
            • Lohja

            #65
            kulutuksesta...

            vähän ot: kerran kaveri kokeili aikoinaan 3.0 bensakoneella, startti -28 pakksessa ilman lämmitystä, hetkallisen kulutuksen nollaus ja normaalisti liikkeelle (suht varovaisesti kuitenkin). kulutusmittari näytti n.65L/100km kunnes lämpöä rupes edes vähän pukkaamaan. on kuulemma jatkossa käyttäny aina esilämmitystä....

            omsta kokemuksesta viisastuneena ei tarvii nykydieselin olla kymmentäkään astetta viileenä, niin jo rupee kulutus nousemaan!
            ARAGON
            E61 530d M
            E39 523i

            Comment

            • mickey555
              Newbiemmer
              • Aug 2006
              • 19

              #66
              Kiitos vastauksista, täytyy hommata termarit vaihtoon.
              BMW E90 320D -05
              *************
              ex BMW E39 528iA -97
              ex BMW E36 320iA coupe -92
              ex Volvo S40 T4 -98
              ex Nissan 200sx -92
              ex Mitsubishi Sapporo -88
              ex Toytota Corolla -88
              ex Peugeot 205xs -88
              ex Saab 900 GLS -81

              Comment

              • Nettipepe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1341
                • Kajaani

                #67
                Laitanpa tänne tutkimustuloksia
                Ajelin viikonloppuna pitemmän matkan ja ulkoilman lämpötila oli kokoajan siinä -28 - -30 astetta pakkasta.
                Auto siis saksantuonti ja todennäköisesti siis vähän matalampi lämpöinen termari.
                EGR termari vaihdettiin viime viikolla.

                Nesteen lämpötila pysyi maantiellä 77 asteen paikkeilla ja parkissa tyhjäkäynnillä putosi 64 asteeseen.

                Kennon edessä ei ole mitään pahveja tai muita virityksiä.
                Lämpöä auton sisällä ihan mukavasti

                Tässä vertailutuloksia jos jotain kiinnostaa tai epäilee termostaatti vikaa.
                F30 320xia
                Ex E90 325da
                Ex E90 320da
                Ex E46 330D

                Comment

                • mickey555
                  Newbiemmer
                  • Aug 2006
                  • 19

                  #68
                  Seurailin myös noita lämpöjä lisää, aamulla pakkasta -9 astetta, lämmöt nousi 20 minuutin ajelun jälkeen 80 asteeseen, välillä nousi jopa 82 asteeseen. Tämä siis ilman moottorin esilämmitystä. Kyseessä myös Saksantuonti. Nollasin samalla ajotietokoneen, täytyy katsoa parin päivän päästä noita kulutuslukemia, nyt näytti 7.8. n.50/50 kaupunki/maantieajoa

                  Olin jo perjantaina soittamassa huoltoon aikaa termari vaihtoon, ei noita huvikseen viitsi alkaa vaihdattelemaan ja maksamaan. Joten jatkan lämpöjen ja kulutusten seuraamista vielä.

                  Ihan off topic: Tää palsta on kyllä todella hyvä ja paljon asiantuntevia ja asiallisia neuvoja! Kiitos kaikille..
                  BMW E90 320D -05
                  *************
                  ex BMW E39 528iA -97
                  ex BMW E36 320iA coupe -92
                  ex Volvo S40 T4 -98
                  ex Nissan 200sx -92
                  ex Mitsubishi Sapporo -88
                  ex Toytota Corolla -88
                  ex Peugeot 205xs -88
                  ex Saab 900 GLS -81

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #69
                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    Ajelin viikonloppuna pitemmän matkan ja ulkoilman lämpötila oli kokoajan siinä -28 - -30 astetta pakkasta.
                    Auto siis saksantuonti ja todennäköisesti siis vähän matalampi lämpöinen termari.
                    EGR termari vaihdettiin viime viikolla.

                    Nesteen lämpötila pysyi maantiellä 77 asteen paikkeilla ja parkissa tyhjäkäynnillä putosi 64 asteeseen.
                    Ei ole matalampilämpöisiä termareita. Rikki se on sinultakin siis joko päätermari tai lämmönvaihtimen termari.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      #70
                      Originally posted by Cell View Post
                      Ei ole matalampilämpöisiä termareita. Rikki se on sinultakin siis joko päätermari tai lämmönvaihtimen termari.
                      No Perk****

                      Vieläköhän pitää jatkaa termareiden arpomista...
                      Toisaalta lieneekö tarpeellista kun sisällä tarkenee jo nyt.
                      ja kulutuslukemat ajotietokoneen mukaan 6.7L/100km.
                      Paljo alhaisemmaksi ei taida termarin vaihtamisellakaan enää päästä?
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2321
                        • Uusimaa

                        #71
                        Justiinsa tsekkasin lämmöt välillä Järvenpää-Pasila. Ulkona oli -8C ja puolen tunnin 100km/h ajon aikana lämmöt nousivat +77 asteeseen. Ja auto on 320dA E91. Keskikulutus on ollut koko pakkasien ajan n.7,0-7,5 litraa/100km. Matka-ajossa 5,5 litraa/100km on aika tyypillinen.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #72
                          Koneen täydellisellä lämpeämisellä on muukin funktio kuin kulutuksen putoaminen...
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • pudis
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 39
                            • Oulu

                            #73
                            Originally posted by pudis View Post
                            Auto E91 320 dA. Kulutus sekalaisessa ajossa 7.8l, onkohan kaikki kunnossa? Pettymys ollu. Moottorin lämmöt ei nouse yli 83 asteen. Kannataako vaihtaa päätermari vai EGR termari?
                            Nyt molemmat termostaatit vaihdettu, lämmöt nousi 89 asteeseen!

                            Comment

                            • exodus
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 774
                              • Oulu

                              #74
                              Tuossa vaimon autossa lämmöt nousee edelleen termarinvaihdon jälkeen 88-89:iin, mutta ei siinä kulutuksessa taida olla mitään eroa aiempaan. Eli paljon enemmän vie kuin kesällä. Eilenkin oli -9 ja moottori oli täysin lämmin, ajelin noin 30km@90km/h ja kulutus lähellä kuutta litraa, kesällä , menee saman pätkän alle viiteen. Tässä ei siis ole mitään kylmäkäynnistyksiä mukana.

                              Näinkö dieselit talvella toimii? Bensa-autoillahan pääsee vähemmällä talvella kuin kesällä, jos on lämmin kone.

                              Comment

                              • 03R6
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2005
                                • 153
                                • Kotka

                                #75
                                E90 320D manuaali

                                Olen ihmetellyt itsekkin kulutuksen kasvua viime viikkoina. Autoon oli vaihdettu jarrupalat ja takalevyt joten ensin huoletti, että jäikö jokin laahaamaan... Ajo on pääasiassa työmatkaa ja syksyllä keskikulutus pysyi vielä 4,8 - 4,9 l/100 km. Nyt menee lähemmäs 6 l/100 km ja kaupungissa jopa vielä enemmän. Seurasin salavalikosta koneen lämpötilaa ja ulkolämpötilan ollessa -13 astetta nousi koneen lämmöt välille 78 - 84 astetta. Ajelin kaupunkiajoa ja sitten tasaista moottoritieajoa 90 km/h. Kun ilmastoinnin laittoi automaatille niin koneen lämmöt laskivat noin 74 asteeseen... Eli eipä taida termarit olla kunnossa tässäkään vai mitä on raati mieltä??

                                auto vuosimallia 2005.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎